Hei, jeg har overtatt en lett MC av min svoger, denne har stått 7 år lagret da han ikke fikk tatt lappen på den.
Men til problemet. har byttet alt av olje, drivstoff og renset opp i den, samt byttet kjede. Og nå som jeg kjører den så er den veldig "dau" klarer 40 / 45 kmt i oppover bakker og drar spesielt dårlig på 4 / 5 gir, samt at den sperrer på rett over 80. I følge nette skal denne klare rett i overkant av 100. noen som har tips på hva jeg kan sjekke og evnet fikse for og få denne til og gå noe bedre? :-)
suzuki gz 125 marauder 1998 mod
Re: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
Har du gjort reint luftfilteret ? Er det manuell choke, har du sjekket at denne er helt av når den skal være av ? Er det mulig at eksosanlegget på en eller annen måte er tettere enn det skal være ?
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 25 mai 2019, 19:23
- Motorsykkelen din: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
- Sted: Kristiansand
Re: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
er manuell choke på, og tror den er "av" under kjøring. luftfilteret er rensett er usikker på på eksosen, da jeg ikke vet hvordan jeg sjekker dette
Re: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
Hvis choken er et spjeld i forgassern så skal dette ligge helt flatt/vannrett/åpent sånn at det ikke blokerer noe av åpningen i forgassern. Eksosen kan du skru av og blåse igjennom. Skal være uten motstand, nesten som å blåse rett ut i lufta.
Den har vel bare 10hk denne så stort mer enn 80-85km/t er vel ikke å forvente. Går den ikke fortere nedover heller ?
Sist redigert av Rune75 den 25 mai 2019, 20:47, redigert 1 gang totalt.
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 25 mai 2019, 19:23
- Motorsykkelen din: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
- Sted: Kristiansand
Re: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
Takk for svar :) ut og skru litt på den i morgenRune75 skrev: ↑25 mai 2019, 20:45
Hvis choken er et spjeld i forgassern så skal dette ligge helt flatt/vannrett/åpent sånn at det ikke blokerer noe av åpningen i forgassern. Eksosen kan du skru av og blåse igjennom. Skal være uten motstand, nesten som å blåse rett ut i lufta.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
125cc firetakter, 12Hp, toppfart 65mph. Tror neppe eksosen er tett, kan jo sjekke ventilklaringer, siden den sperrer.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
Hvor langt har den gått? Gikk den normalt når den ble parkert? Har den fått alle service? Når den har stått så lenge er det ikke bare dyser og flotør som bør sjekkes men også oring, diaphragm og innsug for lekkasje. Hatt av tanken? Sjekk at slanger ikke ligger i klem. Er vist hyppig service intervall på ventiler på denne så greit å sjekke. Sjekkes på kald motor. Ved TOP dead senter. In 0.03-0.08 og ex 0.08-0.13. Plugg kan også sjekkes,,åpning 0.6-0.7, skru til med 18-20N-m. Ellers så kan like så godt gå over alt av bremser og ta en generell service /sjekk på hele mc'n så får du en god start og mest sannsynlig en sesong uten problemer.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 25 mai 2019, 19:23
- Motorsykkelen din: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
- Sted: Kristiansand
Re: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
usikker på hvor langt den har gått etter hva jeg har fått vite gikk den fint før den ble lagret.Kawagutten skrev: ↑26 mai 2019, 09:44 Hvor langt har den gått? Gikk den normalt når den ble parkert? Har den fått alle service? Når den har stått så lenge er det ikke bare dyser og flotør som bør sjekkes men også oring, diaphragm og innsug for lekkasje. Hatt av tanken? Sjekk at slanger ikke ligger i klem. Er vist hyppig service intervall på ventiler på denne så greit å sjekke. Sjekkes på kald motor. Ved TOP dead senter. In 0.03-0.08 og ex 0.08-0.13. Plugg kan også sjekkes,,åpning 0.6-0.7, skru til med 18-20N-m. Ellers så kan like så godt gå over alt av bremser og ta en generell service /sjekk på hele mc'n så får du en god start og mest sannsynlig en sesong uten problemer.
er ikke veldig flink til og skru selv så hadde noen kamerater som skrudde på den. og regner ikke med at de sjekket noe av det du nevner her men får ta den med på en service til noen som kan dette og høre på dommen der :-)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
Hvilken kant av landet holder du til? Kan jo være at det finnes en her på forumet som kan ta en titt på den.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
-
- Innlegg: 5
- Registrert: 25 mai 2019, 19:23
- Motorsykkelen din: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
- Sted: Kristiansand
Re: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
Holder til i Kristiansand :-)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Sted: Vestfold
Re: suzuki gz 125 marauder 1998 mod
Ok. Du får prøve å finne ut hvor langt den har gått,hva den har fått av service og eventuelt fått byttet av deler.Er jo ingen vits å foreslå f.eks. slitte ventilfjærer,stempel og sylinder hvis den har fåt byttet dette eller bare har gått 5000km . Ellers får du si fra hvis du vil prøve på noe av det som er nevnt så får du kanskje noen gode tips til å utføre det.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++