Startproblemer på varm motor

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Startproblemer på varm motor

Legg inn av space-ace »

Har en gsxr 400. Sykkelen har nytt batteri.

Når den er kald så drar starteren rundt lett, og den starter nesten med en gang.

Men mår den er kald så greier ikke starteren å dra rundt. Virker som det er lite strøm. Da må jeg trille den i gang og da starter den tvert. Noen som kan ha noen tips her?

Når den er kald igjen starter den slik den skal

Kan starteren rett og slett være sliten? Skal motor ha høyere kompresjon når den er varm?

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av erik m »

Umiddelbart tenker jeg at det høres ut som blandingen bensin/luft blir feiljustert ved varm motor. Jeg kjenner ikke denne sykkelen, men regner med at den har direkte innsprøyting. Da er det en føler/termostat som justerer blandingsforholdet, og det skal naturligvis være forskjellig for varm og kald motor.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av dypen »

Årsmodell og motor type, har den blitt sånn akkurat nå etter vinteren ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av space-ace »

erik m skrev: 12 apr 2020, 12:20 Umiddelbart tenker jeg at det høres ut som blandingen bensin/luft blir feiljustert ved varm motor. Jeg kjenner ikke denne sykkelen, men regner med at den har direkte innsprøyting. Da er det en føler/termostat som justerer blandingsforholdet, og det skal naturligvis være forskjellig for varm og kald motor.

Kan godt være at forgasseren ikke er 100%. Men den burde da klare å dra på starteren fordi?

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av space-ace »

dypen skrev: 12 apr 2020, 12:31 Årsmodell og motor type, har den blitt sånn akkurat nå etter vinteren ...
Det er en 1990 modell. Gk76a heter modellen. 4syl 400,16v.

Kjøpte sykkelen i vinteren. Så har ikke fått testet den før nå.. så vet ikke hvordan en har vært tidligere. Jeg har byttet batteri eneste

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av space-ace »

Denne videoen ble tatt i går, når den ikke ville starte på bensinstasjonen. Da hadde jeg kjørt en halvtimes tid

https://youtu.be/l0kyBDYCVt0


Denne videoen tok jeg i dag

https://youtu.be/TbtgTolcNp0

Jeg må selvsagt prøve å lade batteriet, men det virker som det er ok med strøm på kald motor

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av dypen »

Det første jeg ville gjort er å sjekke alle kontaktpunkter i forbindelse med batteri og starter. Sjekk at alt sitter godt fast på både + og - siden, hvis mulig sjekk evt løse bolter startmotor, se etter irr og evt rens fjern det. Slik jeg forsto gikk motor lett rundt både kald og varm så slik er det ingen forskjell. Det som undrer meg litt, hvis dårlig jording ville det være størst problem kald motor. Men du må starte på feilsøk ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av dypen »

Du har ikke ladet batteriet siden feilen oppsto? Det vil si, når motor er kald igjen går startmotor lett rundt?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av space-ace »

dypen skrev: 12 apr 2020, 12:58 Du har ikke ladet batteriet siden feilen oppsto? Det vil si, når motor er kald igjen går startmotor lett rundt?

Har ikke ladet batteriet fra i går nei. Jeg fikk trillstartet på bensinstasjonen pg kjørte rett hjem (3minutters tur)

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av space-ace »

dypen skrev: 12 apr 2020, 12:56 Det første jeg ville gjort er å sjekke alle kontaktpunkter i forbindelse med batteri og starter. Sjekk at alt sitter godt fast på både + og - siden, hvis mulig sjekk evt løse bolter startmotor, se etter irr og evt rens fjern det. Slik jeg forsto gikk motor lett rundt både kald og varm så slik er det ingen forskjell. Det som undrer meg litt, hvis dårlig jording ville det være størst problem kald motor. Men du må starte på feilsøk ...

Jeg finner heller ingen logikk i at jording osv skal være påvirket av varm/kald motor. Men jeg må nesten sjekke tilkoblinger på starter osv som du sier ja!

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av dypen »

Batteri og lading er sikkert OK når du har nok strøm igjen ved kald motor, dårlig forbindelse på + evt - er nok også OK i og med den fyrer lett på kald motor. Kan det være noe som påvirker startmotor når du har kjørt og alt er varmt, det er jo gamle saker. Hvor langt har sykkel gått totalt? Tips ved feilsøking, ikke tenk det verste og komplisert :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

space-ace
Innlegg: 203
Registrert: 10 okt 2016, 20:27
Motorsykkelen din: Ducati 748

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av space-ace »

Du hr nok rett i det. Fort gjort å tenke det verste!

Sykkelen har gått 29.000 i henhold til tripptelleren. Men om dette stemmer er ikke lett å si. Men virker lavt for alderen

Brukeravatar
Honda-Bjarne
Innlegg: 55
Registrert: 29 jan 2018, 16:12
Motorsykkelen din: V-tec 800

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av Honda-Bjarne »

Rengjør starter og bytt børster på den så blir det nok bra. Pass også på at det ikke er overslag fra kontakten på starteren og selve starterhuset.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av gsx750_80 »

space-ace skrev: 12 apr 2020, 12:02 Har en gsxr 400. Sykkelen har nytt batteri.

Når den er kald så drar starteren rundt lett, og den starter nesten med en gang.

Men mår den er kald så greier ikke starteren å dra rundt. Virker som det er lite strøm. Da må jeg trille den i gang og da starter den tvert. Noen som kan ha noen tips her?

Når den er kald igjen starter den slik den skal

Kan starteren rett og slett være sliten? Skal motor ha høyere kompresjon når den er varm?
https://www.motorcycleforum.com/threads ... hot.85199/
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6294
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Startproblemer på varm motor

Legg inn av dypen »

Godt tips, husk å sjekke lager / foringer ...
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar