Kim`s (B)logg
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fra nOoB til veien videre...
GIVI er bra på bokser, men når det kommer til tankvesker er det SW-Motech som er sjef - etter min mening.
Har hatt min "GS" bag på tre sykler og den passer godt til alle. Og tankringløsningen er jo bare genial. Enkelt og greit .
Har hatt min "GS" bag på tre sykler og den passer godt til alle. Og tankringløsningen er jo bare genial. Enkelt og greit .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 261
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: Fra nOoB til veien videre...
Har titta litt, men alle bilder på mt07 siden til SW-MOTECH er av andre sykler..Baffin skrev:SW-MOTECH har jo tankvesker som er "skreddersydd" for Yamaha MT-07, og de følger jo faktisk formen på tanken.KiMedic skrev:Er desverre helt enig med deg Problemet er at da går det i konflikt med styre.Bjerknez skrev:Tja... ble vel ikke akkurat "nydelig" i mine øyne... Synes det var en litt klumpete/klønete festeannordning også...
Går det ikke ann å finne et adapter som kan monteres rett på tanklokket og bruke denne?
Mulig det funker å kjøre med. å da driter jeg i at det ser noldus ut! Blir bare de ganger jeg må ha med noe som ikke går i sideveskene..
Baffin
Trodde passformen på GIVI skulle være bedre. Liker at veska går i lås bare du legger den på festet. Den var heller ikke plagsom å kjøre med. Ser også Speedometer med denne. Det gjør man ikke med de som ligger lenger opp på tanken.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
-
- Innlegg: 261
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: Fra nOoB til veien videre...
Har titta litt, men alle bilder på mt07 siden til SW-MOTECH er av andre sykler..Baffin skrev:SW-MOTECH har jo tankvesker som er "skreddersydd" for Yamaha MT-07, og de følger jo faktisk formen på tanken.KiMedic skrev:Er desverre helt enig med deg Problemet er at da går det i konflikt med styre.Bjerknez skrev:Tja... ble vel ikke akkurat "nydelig" i mine øyne... Synes det var en litt klumpete/klønete festeannordning også...
Går det ikke ann å finne et adapter som kan monteres rett på tanklokket og bruke denne?
Mulig det funker å kjøre med. å da driter jeg i at det ser noldus ut! Blir bare de ganger jeg må ha med noe som ikke går i sideveskene..
Baffin
Trodde passformen på GIVI skulle være bedre. Liker at veska går i lås bare du legger den på festet. Den var heller ikke plagsom å kjøre med. Ser også Speedometer med denne. Det gjør man ikke med de som ligger lenger opp på tanken.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Fra nOoB til veien videre...
Da har du nok titta for dårlig du må søke på Yamaha så finner du aktuell mod. : http://shop.sw-motech.com/en/by+product ... ,s1400.htmKiMedic skrev:Har titta litt, men alle bilder på mt07 siden til SW-MOTECH er av andre sykler..Baffin skrev:SW-MOTECH har jo tankvesker som er "skreddersydd" for Yamaha MT-07, og de følger jo faktisk formen på tanken.KiMedic skrev:Er desverre helt enig med deg Problemet er at da går det i konflikt med styre.Bjerknez skrev:Tja... ble vel ikke akkurat "nydelig" i mine øyne... Synes det var en litt klumpete/klønete festeannordning også...
Går det ikke ann å finne et adapter som kan monteres rett på tanklokket og bruke denne?
Mulig det funker å kjøre med. å da driter jeg i at det ser noldus ut! Blir bare de ganger jeg må ha med noe som ikke går i sideveskene..
Baffin
Trodde passformen på GIVI skulle være bedre. Liker at veska går i lås bare du legger den på festet. Den var heller ikke plagsom å kjøre med. Ser også Speedometer med denne. Det gjør man ikke med de som ligger lenger opp på tanken.
Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
-
- Innlegg: 261
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: Fra nOoB til veien videre...
Jeg fant utstyr på siden du linket til. Men om du velger denne feks: http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =222885208Baffin skrev:
Da har du nok titta for dårlig du må søke på Yamaha så finner du aktuell mod. : http://shop.sw-motech.com/en/by+product ... ,s1400.htm
Baffin
Så er bildene inne på produktsiden av en triumph og en kawasaki..Så får ikke sett åssen det ser ut på sykkelen jeg har. Men ser ut til at det blir SW-M neste gang!
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Fra nOoB til veien videre...
Du bor i Vestfold, ta deg en tur til Østfold, Alf Graarud i Sarp. selger jo disse.KiMedic skrev:Jeg fant utstyr på siden du linket til. Men om du velger denne feks: http://shop.sw-motech.com/cgi-bin/cosmo ... =222885208Baffin skrev:
Da har du nok titta for dårlig du må søke på Yamaha så finner du aktuell mod. : http://shop.sw-motech.com/en/by+product ... ,s1400.htm
Baffin
Så er bildene inne på produktsiden av en triumph og en kawasaki..Så får ikke sett åssen det ser ut på sykkelen jeg har. Men ser ut til at det blir SW-M neste gang!
Da kan du prøve, den du linka til var jo ikke særlig tilpassa tanken.
Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
-
- Innlegg: 261
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: På lavbudsjett..
Hei!
Begynner å bli en stund siden sist, så tenkte å skrive litt om hvordan veien videre går..
Solgte forrige sykkel jeg hadde (mt07) året etter jeg kjøpte den i 2016. Den ble kjøpt kun fordi jeg likte utseende og motoren..Jeg hadde også sett en haug meg youtube videoer der den ble skrytt opp i skyene av stort sett alle som hadde prøvd den. Kan vel si jeg gjorde en nybegynnertabbe da jeg ikke tenkte noe på hvordan den passet meg og min kjørestil. Jeg er 95 kilo og 183 høy. Så jeg burde kanskje gått for mt09 som jeg også prøvde. Men den var litt dyrere og jeg syns 07 var perfekt. Dessuten var 09 et monster mellom bena, så den valgte jeg lett bort
Etter å ha blitt kjent med 07 så syns jeg bakdemper var noe bløt i svinger. Føltes ut som jeg sklei litt ut..en rar følelse. Dette kan skyldes en bakdemper som jeg vet flere bytter hvis de ikke er under 175cm og under 85 kilo..De kommer jo uten vindskjerm, så jeg måtte prøve å finne en som fjernet lufta jeg fikk i brystet, men fant ingen som funka skikkelig. Så det ble plagsomt å kjøre lengre turer spesielt på motorvei. Ellers var jeg strålende fornøyd med utseende og annet på sykkelen.
Det har gått noen år og jeg fikk igjen lyst på sykkel. Begynte smått å se youtube videoer og ble plutselig glad i BMW F650. Sjekket alt jeg kunne av info om motor, forskjellige mods og de fleste skryter også av denne. Det er jo en aldrende sykkel, men syns den holder seg bra. Er kanskje ikke helt fornøyd med fronten..syns den ser litt rar og gammel ut, men det kan jeg leve med..
Hadde en halv lønning som brant i lomma og begynte jakten. Prøvde en XT 600 også siden den var i nærheten, men prisen var litt høyere en jeg hadde planlagt. Altså rundt 20k.. Den har heller ikke vindskjerm og er sikkert mer slitsom på lengre turer. Så når det dukket opp en 650 i Åndalsnes, så dro jeg dit for å ta en titt.
Jeg tok med familien på 5 og en lånt henger..kan vel si jeg hadde planlagt å ikke dra tomhendt hjem Møtte en hyggelig kar som hadde tatt vare på sykkelen. Den er jo 23 år så forventet ikke noe mer eller mindre..Litt fiks å skruing liker jeg, så det var litt av planen.
Når jeg skulle ta en prøvetur, så startet ikke sykkelen Selger ble litt satt ut og jeg ble litt tvilende. Han hadde overhalt forgassere i fjor, men ikke kjørt sykkelen siden. Kunne det være vann i bensin/gassere? Eller var det noe dyrt som jeg absolutt ikke ville styre med? Han tømte på litt kondensfjerner og det løste litt av problemet. Jeg fikk prøvd, men motoren "kvelte" seg ved gasspådrag. Jeg følte litt på at jeg kom til å dra tomhendt hjem, men ga det en sjans. Prutet litt mer og tok den med
Når jeg kom hjem fant jeg ut at bensinfilteret var satt på feil vei. Tappet ut all bensin og tømte flotørkammerne. Det var masse vann i bensin..fylte på ny bensin og sykkelen gikk fint
Etter å ha kjørt den litt syns jeg den er god å kjøre. Den er passe høy og rimelig lettkjørt. Rotaxmotoren går fint og har passe med krefter. Syns den er veldig nykkete og ujevn på gassen under 3000rpm, men det er det flere som klager på. Kan sikkert gjøres noe med, men jeg plages ikke nevneverdig. Har en liten ubalanse forran i lav fart. Det hjalp litt å fylle riktig lufttrykk i dekk, men ikke helt 100%. Det kan være styrelager, eller at hjul må avbalanseres. Håper på det siste..Fant også ut av 3 av eikene på bakfelg er løse. De kan ikke repareres, så nye er bestilt. Har en som driver mc verksted i bygda, så når jeg får delene leverer jeg hjulet til han. Så kan han stramme alle eikene og balansere skikkelig.
Fikk med ny kabel til turteller, gass og clutch, så det byttet jeg selv. Fikk også med oljefilter og ny olje. Er litt usikker på om oljen jeg fikk var riktig type. 10/40 SAE olje. Står ikke om den er halv eller helsyntetisk. Tror våtklutsjen vil ha helsyntetisk. Merker den slurer på høyt turtall når motor er varm..Så før jeg bytter lamellplater så prøver jeg annen dyrere olje..Hva tror dere?
Fikk med 3 givibokser på 36 liter. og et bagster tanktrekk. Så mulighet for bagasje er bra. Kjører mest lokalt og til jobb, men hvis jeg ønsker langtur, så trenger jeg ikke kjøpe noe nytt..planen var å holde det billig.
Tok en liten kveldstur før jeg fant ut at eikene var løse..nå står den i garasjen til deler har kommer. Ønsker ikke ta noen sjanser..
Legger inn noen bilder av turen
Begynner å bli en stund siden sist, så tenkte å skrive litt om hvordan veien videre går..
Solgte forrige sykkel jeg hadde (mt07) året etter jeg kjøpte den i 2016. Den ble kjøpt kun fordi jeg likte utseende og motoren..Jeg hadde også sett en haug meg youtube videoer der den ble skrytt opp i skyene av stort sett alle som hadde prøvd den. Kan vel si jeg gjorde en nybegynnertabbe da jeg ikke tenkte noe på hvordan den passet meg og min kjørestil. Jeg er 95 kilo og 183 høy. Så jeg burde kanskje gått for mt09 som jeg også prøvde. Men den var litt dyrere og jeg syns 07 var perfekt. Dessuten var 09 et monster mellom bena, så den valgte jeg lett bort
Etter å ha blitt kjent med 07 så syns jeg bakdemper var noe bløt i svinger. Føltes ut som jeg sklei litt ut..en rar følelse. Dette kan skyldes en bakdemper som jeg vet flere bytter hvis de ikke er under 175cm og under 85 kilo..De kommer jo uten vindskjerm, så jeg måtte prøve å finne en som fjernet lufta jeg fikk i brystet, men fant ingen som funka skikkelig. Så det ble plagsomt å kjøre lengre turer spesielt på motorvei. Ellers var jeg strålende fornøyd med utseende og annet på sykkelen.
Det har gått noen år og jeg fikk igjen lyst på sykkel. Begynte smått å se youtube videoer og ble plutselig glad i BMW F650. Sjekket alt jeg kunne av info om motor, forskjellige mods og de fleste skryter også av denne. Det er jo en aldrende sykkel, men syns den holder seg bra. Er kanskje ikke helt fornøyd med fronten..syns den ser litt rar og gammel ut, men det kan jeg leve med..
Hadde en halv lønning som brant i lomma og begynte jakten. Prøvde en XT 600 også siden den var i nærheten, men prisen var litt høyere en jeg hadde planlagt. Altså rundt 20k.. Den har heller ikke vindskjerm og er sikkert mer slitsom på lengre turer. Så når det dukket opp en 650 i Åndalsnes, så dro jeg dit for å ta en titt.
Jeg tok med familien på 5 og en lånt henger..kan vel si jeg hadde planlagt å ikke dra tomhendt hjem Møtte en hyggelig kar som hadde tatt vare på sykkelen. Den er jo 23 år så forventet ikke noe mer eller mindre..Litt fiks å skruing liker jeg, så det var litt av planen.
Når jeg skulle ta en prøvetur, så startet ikke sykkelen Selger ble litt satt ut og jeg ble litt tvilende. Han hadde overhalt forgassere i fjor, men ikke kjørt sykkelen siden. Kunne det være vann i bensin/gassere? Eller var det noe dyrt som jeg absolutt ikke ville styre med? Han tømte på litt kondensfjerner og det løste litt av problemet. Jeg fikk prøvd, men motoren "kvelte" seg ved gasspådrag. Jeg følte litt på at jeg kom til å dra tomhendt hjem, men ga det en sjans. Prutet litt mer og tok den med
Når jeg kom hjem fant jeg ut at bensinfilteret var satt på feil vei. Tappet ut all bensin og tømte flotørkammerne. Det var masse vann i bensin..fylte på ny bensin og sykkelen gikk fint
Etter å ha kjørt den litt syns jeg den er god å kjøre. Den er passe høy og rimelig lettkjørt. Rotaxmotoren går fint og har passe med krefter. Syns den er veldig nykkete og ujevn på gassen under 3000rpm, men det er det flere som klager på. Kan sikkert gjøres noe med, men jeg plages ikke nevneverdig. Har en liten ubalanse forran i lav fart. Det hjalp litt å fylle riktig lufttrykk i dekk, men ikke helt 100%. Det kan være styrelager, eller at hjul må avbalanseres. Håper på det siste..Fant også ut av 3 av eikene på bakfelg er løse. De kan ikke repareres, så nye er bestilt. Har en som driver mc verksted i bygda, så når jeg får delene leverer jeg hjulet til han. Så kan han stramme alle eikene og balansere skikkelig.
Fikk med ny kabel til turteller, gass og clutch, så det byttet jeg selv. Fikk også med oljefilter og ny olje. Er litt usikker på om oljen jeg fikk var riktig type. 10/40 SAE olje. Står ikke om den er halv eller helsyntetisk. Tror våtklutsjen vil ha helsyntetisk. Merker den slurer på høyt turtall når motor er varm..Så før jeg bytter lamellplater så prøver jeg annen dyrere olje..Hva tror dere?
Fikk med 3 givibokser på 36 liter. og et bagster tanktrekk. Så mulighet for bagasje er bra. Kjører mest lokalt og til jobb, men hvis jeg ønsker langtur, så trenger jeg ikke kjøpe noe nytt..planen var å holde det billig.
Tok en liten kveldstur før jeg fant ut at eikene var løse..nå står den i garasjen til deler har kommer. Ønsker ikke ta noen sjanser..
Legger inn noen bilder av turen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fra nOoB til veien videre...
Hyggelig lesning og veldig trivelig å se at en sovende blogg i snart fire år vekkes til live !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23254
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fra nOoB til veien videre...
Grattis med sykkel og velkommen tilbake :)
Ja, MT modellene til Yamaha har desverre ikke de beste demperne. Vertfall ikke de jeg har kjørt.
Ja, MT modellene til Yamaha har desverre ikke de beste demperne. Vertfall ikke de jeg har kjørt.
Re: Fra nOoB til veien videre...
Høres litt sært ut at det ikke står hva slags olje det er. Er det MC-olje? Bilolje kan ha tilsetninger som gjør den glattere og får clutch til å slure (etter hva jeg har hørt - selv om "noen på internett" ikke nødvendigvis er enige )
Det skader sikkert ikke å bytte til olje du vet hva er i alle fall.
Det skader sikkert ikke å bytte til olje du vet hva er i alle fall.
-
- Innlegg: 261
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: Fra nOoB til veien videre...
Mulig jeg som ser feil..Enig at det er litt rart det ikke står noe merpekle skrev: ↑05 mai 2020, 15:06 Høres litt sært ut at det ikke står hva slags olje det er. Er det MC-olje? Bilolje kan ha tilsetninger som gjør den glattere og får clutch til å slure (etter hva jeg har hørt - selv om "noen på internett" ikke nødvendigvis er enige )
Det skader sikkert ikke å bytte til olje du vet hva er i alle fall.
Her er etikettene på flaska..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: Fra nOoB til veien videre...
Det er i det minste en godkjent mc olje, basert på baksidens JASO MA2. Men om det er syntetisk, halvsynt eller mineralolje klarer jeg ikke å tyde.
Virker som en noname olje?
Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
Virker som en noname olje?
Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
Re: Fra nOoB til veien videre...
Oljen skal være helt OK den, JASO MA2 er det relevante for clutchen, så tviler på at det blir vesentlig bedre med en annen olje.
Chevron/Texaco-olje: datablad https://cglapps.chevron.com/sdspds/PDSD ... Format=PDF
Chevron/Texaco-olje: datablad https://cglapps.chevron.com/sdspds/PDSD ... Format=PDF
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: Fra nOoB til veien videre...
Oljens egenskaper kan faktisk gi en slik virkning OP snakker om, noen opplever at motor/gir går forskjellig ved bytte av merke/type olje. Om det stemmer i dette tilfellet er heller ikke sikkert, men skader heller ikke å prøve en annen olje selvfølgelig. Billigere enn å bytte clutch.pekle skrev:Oljen skal være helt OK den, JASO MA2 er det relevante for clutchen, så tviler på at det blir vesentlig bedre med en annen olje.
Chevron/Texaco-olje: datablad https://cglapps.chevron.com/sdspds/PDSD ... Format=PDF
At en olje er jaso MA2 betyr at den oppfyller minimumskravene til den standarden, hvordan en olje oppfyller dette kan variere og hvilke tilsetningsstoffer i olja kan variere. Tilsetningsstoffene kan ha en effekt på for eksempel clutchen i følge noen.
Hvis OP vil så kan han sjekke clutchen for slitasje ved å ta ut lamellene og måle tykkelsen i forhold til hva servicemanualen til sin sykkel sier, er den innafor spec med litt margin burde den ikke slure. En annen ting han kan gjøre er å inspisere og rejustere clutchvaieren etter boka, noen setter disse for stramt uten slakk som også kan føre til slitasje/sluring.
Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
-
- Innlegg: 261
- Registrert: 30 jun 2016, 10:25
- Motorsykkelen din: KTM 390 Adventure SW
- Sted: Sunnmøre
- Kontakt:
Re: Fra nOoB til veien videre...
Takk for svar!HeHy skrev: ↑05 mai 2020, 21:40Oljens egenskaper kan faktisk gi en slik virkning OP snakker om, noen opplever at motor/gir går forskjellig ved bytte av merke/type olje. Om det stemmer i dette tilfellet er heller ikke sikkert, men skader heller ikke å prøve en annen olje selvfølgelig. Billigere enn å bytte clutch.pekle skrev:Oljen skal være helt OK den, JASO MA2 er det relevante for clutchen, så tviler på at det blir vesentlig bedre med en annen olje.
Chevron/Texaco-olje: datablad https://cglapps.chevron.com/sdspds/PDSD ... Format=PDF
At en olje er jaso MA2 betyr at den oppfyller minimumskravene til den standarden, hvordan en olje oppfyller dette kan variere og hvilke tilsetningsstoffer i olja kan variere. Tilsetningsstoffene kan ha en effekt på for eksempel clutchen i følge noen.
Hvis OP vil så kan han sjekke clutchen for slitasje ved å ta ut lamellene og måle tykkelsen i forhold til hva servicemanualen til sin sykkel sier, er den innafor spec med litt margin burde den ikke slure. En annen ting han kan gjøre er å inspisere og rejustere clutchvaieren etter boka, noen setter disse for stramt uten slakk som også kan føre til slitasje/sluring.
Sent from my ELE-L29 using Tapatalk
Jeg har også hørt at selv om oljen er innafor mtp JASO, så kan clutchen slure. Dette skjer også kun når motoren er varm etter 15 min kjøring. Så tenker jo viskositet eller noe med oljen. Justering av clutchwire har jeg også gjort. Har prøvd å ha den etter boka, prøvde også veldig slakk, men det hadde ingen effekt etter motor ble varm.
Får prøve Castrol eller annen premium olje. Da kjøper jeg en helsyntetisk? har hørt dette er best? eller har det ikke noe å si?
KTM SX65 (mx), 2015 (Guttungen sin)
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016
(X)-BRP CAN-AM Outlander 570 (atv), 2020
(X)-BMW F650 (Funduro), 1996
(X)-Yamaha MT07, 2016