Akkurat dette med 11v vil jeg påstå er tøv, en starter trekker såpass med strøm at man vil få et massivt spenningsfall ved start, spesielt på mc med små batterier.Bjerknez skrev: ↑24 mar 2022, 05:29 Nå som du har investert i et nytt batteri vill jeg samtidig testet det under last om det klarer og holde spenningen på et akseptabelt nivå under start etc.
En slags gyllen regel er at et batteri ikke bør gå under 11V (ish) under start. Vertfall ikke et helt nytt batteri.
Et multimeter har jeg uansett funnet ut er uunnværlig sak og ha i skapet. Man trenger ikke å forstå alle aspektene med et multimeter for at det skal kunne hjelpe deg i hverdagen. Måling av spenning (volt), strøm (ampere/milliampere), motstand og kontinuitet er de mest grunnleggende funksjonene man trenger i hverdagen.
Alle kabler og ledninger har motstand. Jo lenger og eller tynnere kabelen er jo mer motstand er det i kabelen. Motstanden øker i takt med strømforbruket (ampere).
Hvis hvilespenningen på batteriet (hvor mange volt det viser uten last) er feks. 12.8V og spenningen under start synker til under 11V så er/begynner batteriet å bli dårlig, ELLER du KAN ha dårlig jording til feks. starteren.
Grunnen til en evt. dårlig motstand i en kabel til feks. starteren er vel som oftest dårlig kontakt. Evt. kan kabelenen ha fått en skade ett eller annet sted. Men som tidligere nevnt så er dette lite sannsynlig på nyere sykler. Men sjekk koblingen til batteripolene.
Merk at det kan være vanskelig og måle spenningen under start med et multimeter da mange oppdateres for sagte til at du faktisk får målt eller sett den laveste spenningen i displayet. Så i slike tilfeller kan det være best å bruke et analogt multimeter (med viser) eller evt. bruke "max/min" funksjonen på multimeteret hvis du har det.
Ser ofte på store motorer at jeg er nede i 10,5-11v under start uten at det er noe problem