Nyttelast Honda transalp
-
- Innlegg: 89
- Registrert: 20 sep 2020, 23:07
- Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
- Sted: Sotra, BERGEN
Nyttelast Honda transalp
Er på jakt etter nyere type sykkel. Har sett litt på Honda transalp 700 CCM 09 modell og Suzuki V-strom 650.06-10 modell.(liker små traktorer)
Men ser på vegvesen sine sider at maks nyttelast bare er 50kg. Er dette riktig eller? Er jo ikke brukenes til noe disse da.
06 modell V-strom har 132 kg nyttelast.
Men ser på vegvesen sine sider at maks nyttelast bare er 50kg. Er dette riktig eller? Er jo ikke brukenes til noe disse da.
06 modell V-strom har 132 kg nyttelast.
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-
- Innlegg: 63
- Registrert: 18 mar 2013, 14:55
- Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
- Sted: Søre sunnmøre
Re: Nyttelast Honda transalp
Det er det som står i vognkortet du må forholde deg til ja.
50kg er jo ganske mye bagasje, men uten å forsøke å tråkke på noens tær så er det kansje folk der ute som har med seg litt mer permanent nyttelast enn meg.
50kg er jo ganske mye bagasje, men uten å forsøke å tråkke på noens tær så er det kansje folk der ute som har med seg litt mer permanent nyttelast enn meg.
-
- Innlegg: 89
- Registrert: 20 sep 2020, 23:07
- Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
- Sted: Sotra, BERGEN
Re: Nyttelast Honda transalp
50 kg er jo ikke noe. Kan jo ikke ha guttungen på 13 år bakpå engang da.
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
Re: Nyttelast Honda transalp
Har selv en 2010 Transalp 700 og har vel aldri tenkt det ville bli noe problem å ha med bagasje. Disse syklene har jo vært brukt til alle slags utflukter «World Wide» uten problemer. Hvis du på død og liv må holde deg innenfor konvolutten vil jo 50 kg bagasje i tillegg til vekt av fører og sykkel være betydelig
Legger ved bilde av to som kjører Transalp både lengre og med mere bagasje enn jeg noen gang kommer til å gjøre :)
Legger ved bilde av to som kjører Transalp både lengre og med mere bagasje enn jeg noen gang kommer til å gjøre :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 63
- Registrert: 18 mar 2013, 14:55
- Motorsykkelen din: Yamaha XT600Z Tenere 1988
- Sted: Søre sunnmøre
Re: Nyttelast Honda transalp
Da må du finne en modell som er mer tilpasset dine behov, ikke verre enn det.Arvidnesse skrev: ↑18 mai 2022, 22:30 50 kg er jo ikke noe. Kan jo ikke ha guttungen på 13 år bakpå engang da.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38114
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Nyttelast Honda transalp
Selv tror jeg de aller fleste motorsyklister er svært lite opptatt av nyttelast. Det de fleste av oss er mest fokusert på å pakke og laste sikkert, balansert og fornuftig. Gjør man det så går det oftest alltid bra. Selv om mange antakelig er noe overlastet i forhold til hva som er oppgitt som nyttelast.Arvidnesse skrev: ↑18 mai 2022, 22:30 50 kg er jo ikke noe. Kan jo ikke ha guttungen på 13 år bakpå engang da.
For øvrig har jeg aldri hørt om at våre veikontrollmyndigheter har foretatt vekt- og lastekontroller av motorsykler her i landet eller utlandet.
Ellers er det flere nyttelasttråder her på forumet, bla. denne:
viewtopic.php?p=375309#p375309
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 216
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Sted: Østfold
Re: Nyttelast Honda transalp
Tror det må være noe feil, men ser det går igjen på flere registrerte Transalp 700. Felles for de jeg har funnet er at de har oppgitt egenvekt på hele 294kg. Andre sykler av nøyaktig samme modell er registrert med egenvekt på 219kg.
Eneste "logikken" jeg kan se ved første øyekast er at i alle fall 2007 og 2013 modeller har nyttelast på 125kg. 2008-2012 virker til å ha 50kg.
Jeg gjetter det er en tastefeil et sted på de med kun 50kg nyttelast da egenvekten på disse er langt over hva disse syklene egentlig skal veie, men jeg aner ikke hvor lett/vanskelig det ev. er å få rettet opp noe slikt i vognkortet. Bør vel i teorien være en smal sak for Vegvesenet å veie sykkelen...
Eneste "logikken" jeg kan se ved første øyekast er at i alle fall 2007 og 2013 modeller har nyttelast på 125kg. 2008-2012 virker til å ha 50kg.
Jeg gjetter det er en tastefeil et sted på de med kun 50kg nyttelast da egenvekten på disse er langt over hva disse syklene egentlig skal veie, men jeg aner ikke hvor lett/vanskelig det ev. er å få rettet opp noe slikt i vognkortet. Bør vel i teorien være en smal sak for Vegvesenet å veie sykkelen...
Re: Nyttelast Honda transalp
Har aldri i mitt liv hørt om noen som har hengt seg opp i oppgitt nyttelast fra vognkortet på motorsykkel før evt kjøp, da er valget som nevnt tidligere her ...
adivass skrev: ↑19 mai 2022, 00:03Da må du finne en modell som er mer tilpasset dine behov, ikke verre enn det.Arvidnesse skrev: ↑18 mai 2022, 22:30 50 kg er jo ikke noe. Kan jo ikke ha guttungen på 13 år bakpå engang da.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- JanK
- Innlegg: 726
- Registrert: 28 mar 2011, 12:52
- Motorsykkelen din: mcimport.it
- Sted: Milano, Italia
- Kontakt:
Re: Nyttelast Honda transalp
Det er innlysende at Transalp ikke veier 294kg, men statens vegvesen gjør ofte feil. Her har de antageligvis lagt inn vekt på sykkel med full tank og fører.kaLARSnikov skrev: ↑19 mai 2022, 08:52 Tror det må være noe feil, men ser det går igjen på flere registrerte Transalp 700. Felles for de jeg har funnet er at de har oppgitt egenvekt på hele 294kg. Andre sykler av nøyaktig samme modell er registrert med egenvekt på 219kg.
Eneste "logikken" jeg kan se ved første øyekast er at i alle fall 2007 og 2013 modeller har nyttelast på 125kg. 2008-2012 virker til å ha 50kg.
Jeg gjetter det er en tastefeil et sted på de med kun 50kg nyttelast da egenvekten på disse er langt over hva disse syklene egentlig skal veie, men jeg aner ikke hvor lett/vanskelig det ev. er å få rettet opp noe slikt i vognkortet. Bør vel i teorien være en smal sak for Vegvesenet å veie sykkelen...
Jeg skulle godkjenne en Ducati GT1000 i vår, i statens vegvesen lå den inne som en sykkel som bare var godkjent for en person, noe som selvsagt er helt feil, da den også ble solgt ny i norge.
mcimport.it - brukt mc fra italia + deler, utstyr og alt annet mc relatert!
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
Vinterlagring av motorsykkel i Milano, ta kontakt for informasjon.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: Nyttelast Honda transalp
Når vektforskjellen er akkurat slik som den er så er det helt tydelig at de har gjort feil. For forskjellen mellom 2012 og 2013 er akkurat 75 kilo, med andre ord egenvekten til en fører.kaLARSnikov skrev: ↑19 mai 2022, 08:52 Tror det må være noe feil, men ser det går igjen på flere registrerte Transalp 700. Felles for de jeg har funnet er at de har oppgitt egenvekt på hele 294kg. Andre sykler av nøyaktig samme modell er registrert med egenvekt på 219kg.
Eneste "logikken" jeg kan se ved første øyekast er at i alle fall 2007 og 2013 modeller har nyttelast på 125kg. 2008-2012 virker til å ha 50kg.
Jeg gjetter det er en tastefeil et sted på de med kun 50kg nyttelast da egenvekten på disse er langt over hva disse syklene egentlig skal veie, men jeg aner ikke hvor lett/vanskelig det ev. er å få rettet opp noe slikt i vognkortet. Bør vel i teorien være en smal sak for Vegvesenet å veie sykkelen...
Så det kan trygt antas at nyttelasten er 125 kilo for alle årsmodeller.
Re: Nyttelast Honda transalp
Her er info fra min XL700 førstegangregistrert juni 2010 ... Dette er jo bare feil!
Mål og vekt
Lengde 226 cm
Bredde 91 cm
Akselavstand 152 cm
Egenvekt 294 kg
Egenvekt med fører 369 kg
Tillatt totalvekt 419 kg
Maks nyttelast 50 kg
Maksvekt tilhenger m/brems Ikke oppgitt
Maksvekt tilhenger u/brems Ikke oppgitt
Maksvekt på tilhengerkobling Ikke oppgitt
Maks vogntogvekt Ikke oppgitt
Maks taklast Ikke oppgitt
Maks aksellast foran 144 kg
Maks aksellast bak 285 kg
Luftfjæring Nei
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Domino
- Innlegg: 1089
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: Nyttelast Honda transalp
Har noen prøvd å kontakte Statens Vegvesen om dette? Det må jo gå an å rette opp en åpenbar tastefeil, eventuelt ved hjelp av dokumentasjon fra importør.
-
- Innlegg: 89
- Registrert: 20 sep 2020, 23:07
- Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
- Sted: Sotra, BERGEN
Re: Nyttelast Honda transalp
Eg snakket med Honda importøren i går.(kellox)
De er på saken. Får svar fra de når de får svar fra der de måtte spørre.
Han eg snakket med ble veldig overrasket når han kontrollerte en 09 modell eg har sett på. Så dette skulle han finne ut at
De er på saken. Får svar fra de når de får svar fra der de måtte spørre.
Han eg snakket med ble veldig overrasket når han kontrollerte en 09 modell eg har sett på. Så dette skulle han finne ut at
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
Re: Nyttelast Honda transalp
MC Huset Nydal på Hamar er bestandig hjelpsomme uansett spørsmål. Her er spec fra tilsvarende sykkel som min, 2010 Honda XL700VA ABS produsert for Europa …
Kan også bekrefte innlegget over her, Kellox jobber med saken for å få frem typegodkjenning og spec for tilsvarende sykler.
Kan også bekrefte innlegget over her, Kellox jobber med saken for å få frem typegodkjenning og spec for tilsvarende sykler.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
-
- Innlegg: 89
- Registrert: 20 sep 2020, 23:07
- Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
- Sted: Sotra, BERGEN
Re: Nyttelast Honda transalp
Her er svaret eg fikk fra kellox. Dette er en sykkel eg fant på finn i farten når eg snakket med han fra kellox.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big
Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom