"Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1337
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
"Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Kom over dette Reodor felgen aktige ombygningskittet på Aliexpress
Så billig og syk idé at jeg nesten får lyst til å bestille bare for prosjektet sin del.
Må i så fall bli for å skru det på MTB´n jeg har i boden på hytta og teste på bortgjemte grusveier.
Møter "onkel" deg på noe sånt så blir det vel fort en pause med både bil og mc-kjøring om du ikke møter en som er litt kul å lar det passere med den ene gangen med en klar advarsel eller bot. Det her er vel et typisk produkt man bare vil slippe unna med i Asia tenker jeg.
Guttunger hadde jo digget dette produktet, men dessverre så går nok ikke dette bra i dagens samfunn.
Jeg er jo selvsagt enig med at sånt ikke har noe på trafikkert offentlig vei eller tettbygde strøk å gjøre.
Men før i tiden slapp man nok billigere unna om man ble stoppet med noen motoriserte kreasjoner.
En der jeg vokste opp sveiset seg en litt forstørret 3-hjuls sykkel med bredere og større luftgummihjul og satt på en Honda lett-mc motor
Den gikk som et uvær og han tok til wheelies med den også, noen andre "bygget om" en boble til Cabriolet uten godkjent kit.
Vinkelsliper var vel det eneste verktøyet og skar av taket unntatt A-stolpene og frontruta Senere ble karosseriet skrudd av (på bobla var det selvbærende og var skrudd fast), så da ble det nærmest en go-kart med lett-mc tank og rattstammen støttet opp av treplanker
Sistnevnte i Gokart-versjon testet jeg en gang i en alder av 14-15 år, men ikke på offentlig vei da (må innrømme at det var dritgøy).
https://www.aliexpress.com/item/4000224 ... 04576093_1
Så billig og syk idé at jeg nesten får lyst til å bestille bare for prosjektet sin del.
Må i så fall bli for å skru det på MTB´n jeg har i boden på hytta og teste på bortgjemte grusveier.
Møter "onkel" deg på noe sånt så blir det vel fort en pause med både bil og mc-kjøring om du ikke møter en som er litt kul å lar det passere med den ene gangen med en klar advarsel eller bot. Det her er vel et typisk produkt man bare vil slippe unna med i Asia tenker jeg.
Guttunger hadde jo digget dette produktet, men dessverre så går nok ikke dette bra i dagens samfunn.
Jeg er jo selvsagt enig med at sånt ikke har noe på trafikkert offentlig vei eller tettbygde strøk å gjøre.
Men før i tiden slapp man nok billigere unna om man ble stoppet med noen motoriserte kreasjoner.
En der jeg vokste opp sveiset seg en litt forstørret 3-hjuls sykkel med bredere og større luftgummihjul og satt på en Honda lett-mc motor
Den gikk som et uvær og han tok til wheelies med den også, noen andre "bygget om" en boble til Cabriolet uten godkjent kit.
Vinkelsliper var vel det eneste verktøyet og skar av taket unntatt A-stolpene og frontruta Senere ble karosseriet skrudd av (på bobla var det selvbærende og var skrudd fast), så da ble det nærmest en go-kart med lett-mc tank og rattstammen støttet opp av treplanker
Sistnevnte i Gokart-versjon testet jeg en gang i en alder av 14-15 år, men ikke på offentlig vei da (må innrømme at det var dritgøy).
https://www.aliexpress.com/item/4000224 ... 04576093_1
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Den så ganske så artig ut, ja!
Hadde jeg hatt en brukbar sykkel her hjemme skulle jeg jammen ha gått for en slik. Gjerne 100 kubikkeren !
Her ute på bygda ville det ikke vært noen som helst som hadde reagert negativt på denne, er jeg helt sikker på .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Har vært på markedet i minst 15år dette kittet. Sikkert forfinet litt etterhvert.
Det jeg kan si, er at du ikke blir særlig imponert over ytelsene og holdbarheten.
Om du skal først bryte loven på tråsykkel, kan man like gjerne gå for 3-4kW i elektrisk drift. Da snakker vi.
Jeg er usikker på om jeg hadde giddet å bruke tid på noe sånt idag. Rett og slett fordi Politi og Statens Vegvesen har aksjon mot EL-sykler øverst på aksjonslisten. I Oslo er det tråsykkelkontroll flere dager i måneden, hvor alle EL-sykler går oppå tralle for test av topphastighet..
Det jeg kan si, er at du ikke blir særlig imponert over ytelsene og holdbarheten.
Om du skal først bryte loven på tråsykkel, kan man like gjerne gå for 3-4kW i elektrisk drift. Da snakker vi.
Jeg er usikker på om jeg hadde giddet å bruke tid på noe sånt idag. Rett og slett fordi Politi og Statens Vegvesen har aksjon mot EL-sykler øverst på aksjonslisten. I Oslo er det tråsykkelkontroll flere dager i måneden, hvor alle EL-sykler går oppå tralle for test av topphastighet..
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1337
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Det er det jeg tenker også, men droppet å skrive det :-)
Og tenk hvor gøy og lærerikt dette ville ha vært for en guttunge i passe alder med slike eksperimenter (type 12-15 år), la de skru selv med litt tilsyn eller veiledning, men man blir vel aldri for gammel til å leke litt heller
Sist redigert av Gammelsmurfen den 19 jan 2023, 17:21, redigert 1 gang totalt.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1337
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Det er vel verken driftssikkerhet eller nytteverdien som står øverst på lista her heller da.FredrikE24 skrev: ↑19 jan 2023, 16:46 Har vært på markedet i minst 15år dette kittet. Sikkert forfinet litt etterhvert.
Det jeg kan si, er at du ikke blir særlig imponert over ytelsene og holdbarheten.
Om du skal først bryte loven på tråsykkel, kan man like gjerne gå for 3-4kW i elektrisk drift. Da snakker vi.
Jeg er usikker på om jeg hadde giddet å bruke tid på noe sånt idag. Rett og slett fordi Politi og Statens Vegvesen har aksjon mot EL-sykler øverst på aksjonslisten. I Oslo er det tråsykkelkontroll flere dager i måneden, hvor alle EL-sykler går oppå tralle for test av topphastighet..
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Hadde helt klart vært en kuriøs ting å ha som ganske sikkert ville fått gangturfolket forbi her jeg bor til å glise, peke og le. Og en åpenbar grunn til å slå av en hyggelig pratGammelsmurfen skrev: ↑19 jan 2023, 16:48Det er det jeg tenker også, men droppet å skrive det :-)
Og tenk hvor gøy oglærerikt dette ville ha vært for en guttunge i passe alder for slike eksperimenter (type 12-15 år), la de skru selv med litt tilsyn eller veiledning, men man blir vel aldri for gammel til å leke litt heller
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Du må gå for en slik @AJ men 100 kubikk blir ikke det litt vel mye på tråsykkel :)
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Gi unga en moped. Jeg fikk det da jeg var fire og kunne overhale en Mikuni forgasser kort tid etterpå og skifte stempel gjorde jeg et par år senere med enkel rettledning for å holde det litt under kontroll.Gammelsmurfen skrev: ↑19 jan 2023, 16:48Det er det jeg tenker også, men droppet å skrive det :-)
Og tenk hvor gøy oglærerikt dette ville ha vært for en guttunge i passe alder for slike eksperimenter (type 12-15 år), la de skru selv med litt tilsyn eller veiledning, men man blir vel aldri for gammel til å leke litt heller
Kan vel si at det har gjort noe med interessen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38121
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Tru'kke det .
Er jo ganske kupert her jeg bor .
Men... eh, det blir vel ikkeno' kjøp siden sykkel mangler...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1337
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Men blir du stoppet med en vanlig registrerbar moped i den alderen så er det mindre sjans for at politiet vil la det passere som "eksperiment" og lek med en småmotor. Skal innrømme at jeg som guttunge mekket og kjørte litt moped, men ikke hjemme.. det var et sted langt til skogs på en smal grusvei uten noe folk og "onkel" sikkert ikke hadde funnet frem til.FredrikE24 skrev: ↑19 jan 2023, 17:21Gi unga en moped. Jeg fikk det da jeg var fire og kunne overhale en Mikuni forgasser kort tid etterpå og skifte stempel gjorde jeg et par år senere med enkel rettledning for å holde det litt under kontroll.Gammelsmurfen skrev: ↑19 jan 2023, 16:48Det er det jeg tenker også, men droppet å skrive det :-)
Og tenk hvor gøy oglærerikt dette ville ha vært for en guttunge i passe alder for slike eksperimenter (type 12-15 år), la de skru selv med litt tilsyn eller veiledning, men man blir vel aldri for gammel til å leke litt heller
Kan vel si at det har gjort noe med interessen.
Man ser jo av og til på TV folk som har motorisert forskjellige ting, spark med meier, "ryggsekk" med motor og propell o.l., så lenge det foregår på steder uten sjenanse og på en trygg måte så går det nok greit. 4-åring på moped annet enn på privat eiendom/lukket bane, da sliter man nok med argumenteringen om man blir stoppet.
Det settet her er jo bare humor for voksne og for de yngste bare et lærerikt og morsomt prosjekt fremfor å kjøpe et plastikk limesett fra Revell
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Tidlig ute der du @FredrikE24 Fikk mitt første MC-Nytt (Svensk) i 1969, kjørte og mekka på Tempo fra 12 års alder … Vi hadde det travelt på den tida og kjempemoro i mange årFredrikE24 skrev: ↑19 jan 2023, 17:21Gi unga en moped. Jeg fikk det da jeg var fire og kunne overhale en Mikuni forgasser kort tid etterpå og skifte stempel gjorde jeg et par år senere med enkel rettledning for å holde det litt under kontroll.Gammelsmurfen skrev: ↑19 jan 2023, 16:48Det er det jeg tenker også, men droppet å skrive det :-)
Og tenk hvor gøy oglærerikt dette ville ha vært for en guttunge i passe alder for slike eksperimenter (type 12-15 år), la de skru selv med litt tilsyn eller veiledning, men man blir vel aldri for gammel til å leke litt heller
Kan vel si at det har gjort noe med interessen.
dypen
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2
- Domino
- Innlegg: 1089
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
- Sted: Troms
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
På heimplassen min var det en som monterte motor på en spark. Han kjørte rett som det var på gangveien inn til sentrum uten å bli hanka inn. Dette var på 90-tallet.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1337
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: "Tråsykkel" uten rekkeviddeangst
Sånt er jo bare gøy! sikkert noe majoriteten som møtte han syntes også, men en og annen gretten intolerant person vil sikkert mene noe annet.
Er nok lurt at lyddempingen er god for støy er sikkert en trigger om sånt brukes gjentatte ganger i befolkede områder.