SilverSmurfer skrev: ↑28 mar 2023, 08:03
Men det beste er å ha telefonen i for eksempel en plastlomme på en tankbag. En myk tankbag vil ikke overføre vibrasjoner på samme måte.
Som f.eks denne fra GIVI, som jeg kommer til å bruke på Guzzi'en:
20230328_091141.jpg
Men mob.tlf. blir nok fortsatt liggende i bukse- eller jakkelomma. Bruker ikke mob.tlf. under kjøring.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Telefonen har jeg nesten alltid i brystlomma når jeg kjører. Evt. så slenger jeg den bare ned i tankvesken. Har vertfall tilgode at noen av mine telefoner har tatt skade av det.
Men jeg skjønner jo at det er langt værre og feste den til styret. Det ville vertfall jeg unngått. Vertfall med en dyr telefon. Ser ikke helt poenget med å ha den på styret heller. Er ingenting som skjer på den telefonen som er viktig mens jeg kjører. GPS får jeg via Beeline Moto så trenger jeg ingen mobilskjerm heller. :)
dypen skrev: ↑27 mar 2023, 23:15
Gravemaskin … Neida @Jompa, håper det er en mobiltelefon holder til motorsykkel’n min som både sitter godt på sykkel’n og holder mobiltelefon godt
Jeg har hørt noen rykter (spesielt når det gjelder iPhone) at det er en dårlig ide og montere telefonen i slike holdere grunnet vibrasjoner som vistnok i følge andre ødelegge noe gyro stabiliseringsgreier i telefonen.
Er dette bare rykter?
Nei, det er ikke rykter og det ble lagt ut av Apple selv. Det gjelder alle telefoner, ikke bare iPhone. Forøvrig så blir det mer skadelig i takt med større motor.
Det finnes forøvrig vibrasjonsdempere som kan brukes til å dempe effekten, og telefonfester som demper vibrasjonene. Men det beste er å ha telefonen i for eksempel en plastlomme på en tankbag. En myk tankbag vil ikke overføre vibrasjoner på samme måte.
Lomme på tankbaggen for mobiltelefon som @AJ viser på bilde vil helt klart være det beste for telefonen … Men, ble litt hekta da jeg så en med dette feste som hadde en billig / gammel mobiltelefon med navigasjon app’n Calimoto under sykkel display på samme oppsett som meg med Garmin XT øverst Behov og fornuft er det vel ikke, det er de som bedyrer du må ha gps i storbyer spesielt utenfor landegrensa noe som for min del har gått bra uten med bil og motorsykkel før gps og mobiltelefon var allemannseie.
dypen "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her" Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Uansett så er det vel bare kameraet som tar kvelden på de telefonene, så har man en gammel telefon som kamera ikke brukes på, så er det jo helt innafor :)
SilverSmurfer skrev: ↑28 mar 2023, 08:03
Men det beste er å ha telefonen i for eksempel en plastlomme på en tankbag. En myk tankbag vil ikke overføre vibrasjoner på samme måte.
Som f.eks denne fra GIVI, som jeg kommer til å bruke på Guzzi'en:
20230328_091141.jpg
Men mob.tlf. blir nok fortsatt liggende i bukse- eller jakkelomma. Bruker ikke mob.tlf. under kjøring.
Stort sett er det jo ingen behov for å bruke den når man kjører men det er fint å ha muligheten hvis man bruker GPS på telefonen.
SilverSmurfer skrev: ↑28 mar 2023, 16:46
Stort sett er det jo ingen behov for å bruke den når man kjører men det er fint å ha muligheten hvis man bruker GPS på telefonen.
Selvfølgelig.
Nå tror ikke jeg på noen måte at noen MC-førere bruker mob.tlf. i form av at de taster ivrig i vei mens de kjører.
Men at en del antakelig bruker den som GPS med kartvisning tviler jeg ikke på.
Og da tror jeg nok en slik lomme på toppen av tankveska kan egne seg vel så godt som et RAM-feste på styret. Som altså er en risikofaktor for at kamerafunksjonen på telefonen kan bli skadelidende pga. vibrasjoner, om jeg har forstått det rett?
Dog ingen problemstilling for egen del siden jeg bruker dedikert GPS fra Tomtom.
Men likevel greit med tlf. i enten kartlomme (SW-Motech tankveska) eller GIVI-veska med egen tlf. lomme for å se hvem som ringer eller sender tekstmelding mens man kjører.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Eneste selverfarte problem jeg har med lomme på tankvesken til mobiltelefon er at telefonen kan bli veldig varm, og en mobiltelefons værste fiende, eller rettere sagt batteriet er nettopp varme.
Bjerknez skrev: ↑28 mar 2023, 17:10
Eneste selverfarte problem jeg har med lomme på tankvesken til mobiltelefon er at telefonen kan bli veldig varm, og en mobiltelefons værste fiende, eller rettere sagt batteriet er nettopp varme.
Kan være greit og være obs på.
Godt poeng .
Men kanskje ikke spesielt kritisk under kjøring med kjøling fra fartsvinden.
Verre om mob.tlf. bli liggende i lomma når parkert i sola og høy temp.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Bjerknez skrev: ↑28 mar 2023, 17:10
Eneste selverfarte problem jeg har med lomme på tankvesken til mobiltelefon er at telefonen kan bli veldig varm, og en mobiltelefons værste fiende, eller rettere sagt batteriet er nettopp varme.
Kan være greit og være obs på.
Godt poeng .
Men kanskje ikke spesielt kritisk under kjøring med kjøling fra fartsvinden.
Verre om mob.tlf. bli liggende i lomma når parkert i sola og høy temp.
Hvis lommen ikke er tett og det kommer luft til går det nok bra. Min lomme var tilnærmet tett og telefonen slo seg automatisk av med en varsel om temperatur. Den slo seg på igjen etter en stund, men batteriet holdt ikke like lenge etter dette. Har fått varsel på iPad også i solveggen her hjemme. Men den fungerer fint enda.
Solo-rider skrev: ↑28 mar 2023, 18:10
Da ble det en Yamaha i garasjen
"Nusselig" sak det der .
Elektrisk eller bensindrevet?
Uansett, gratulerer !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Av sikkertsmessige årsaker bør vel tlf være på kroppen. Det erfarte en bekjent når han lå i skogen hardt skadd et stykke fra sykkelen. Uten tlf mest sannsynlig fis ferdig
Utkjøringen skyldtes krystallsyken og Venstre sving gikk galt.
Solo-rider skrev: ↑28 mar 2023, 18:10
Da ble det en Yamaha i garasjen
Jeg hadde faktisk hatt behov for en slik tass til jobbpendling, men dem er alt for dyre til at jeg ser nytteverdien, spesielt når jeg har motorsykkel fra før. Poenget med en moped er at den er billigere i drift og at det ikke er så farlig (og dyrt) om man går på snørra etc.
Rocketen bruker jo like mye suppe på småkjøring som en voksen bil 0.8 l/m. En moped bruker nok langt mindre.
Men det er neppe lønnsomt, så sant jeg ikke får tak i en veldig billig. Aller helst ville jeg hatt en 125cc, men dem er ganske kostbare i forhold til nytteverdien for min del.
Mopeder er jo egentlig fandens verk i mine øyne når det kommer til hastighetsbegrensningen på 45km/t. Jeg kan jo kjøpe en eldre moped så klart som omgår disse reglene, men dem er jaggu meg dyre dem også. Dessuten ønsker jeg ikke at det lukter reodor felgen av meg når jeg kommer på jobb.
Ikke noe særlig med kundemøter når det dunster oljeraffineri av deg