Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Kenneth 81
Innlegg: 74
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Ikke så veldig mye nytt å rapportere, men har hatt to kjøretimer til nå. En med litt bykjøring og resten landevei (og trinnvurdering 2 som fikk to tomler opp av sjåførlæreren :twothumbs: ) og en med litt kjøring i kjøregården hos Statens Veivesen.
Kjøregården stengte en halv time etter timen startet, men fikk noen runder med slalom inn i "garasjen", gikk rimelig greit synes jeg. Traff kjegler eller svingte ikke hardt nok når jeg ikke husket å se langt fram, gikk veldig greit når jeg husket å se langt fram. Omtrent som man har lært med andre ord. :lol

By- og landeveiskjøringen har nådd det punktet der jeg endelig føler at jeg fokuserer mer på veien og trafikken enn på sykkelen. Å legge seg ned i svingene er ikke lengre noe jeg på tørre å gjøre, men faller seg helt naturlig. :D Øyeblikket ting "klikket" på plass var når jeg begynte å lene meg inn mot speilet på vei inn i svingene i stedet for å sitte stiv som en stokk på sykkelen. Før så ble det litt sånn at jeg følte at jeg måtte nærmest velte sykkelen inn i svingen, noe som tidvis føltes litt ubehagelig og ikke gav en særlig fin inngang i svingen. Nå så lener jeg meg mot speilet på den siden jeg skal til, så kommer styrekommando og resten av svingen nærmest automatisk! Med mye smidigere inngang i svingen, jevnere fart igjennom svingen, mindre skummelt, bedre flyt og kjøringen ble ennå mer artig som resultat! :twothumbs: :mc1

Neste post på programmet: et til time med kjøregård og landevei den 16. Deretter "kurs i presis kjøreteknikk på bane" på Gardermoen Raceway den 21. mai. Gleder meg som en overivrig 5-åring til julaften! :lol :twothumbs:

kaLARSnikov
Innlegg: 204
Registrert: 22 jul 2020, 13:31
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
Sted: Østfold

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av kaLARSnikov »

Kenneth 81 skrev: 08 mai 2024, 07:09 Ikke så veldig mye nytt å rapportere, men har hatt to kjøretimer til nå. En med litt bykjøring og resten landevei (og trinnvurdering 2 som fikk to tomler opp av sjåførlæreren :twothumbs: ) og en med litt kjøring i kjøregården hos Statens Veivesen.
Kjøregården stengte en halv time etter timen startet, men fikk noen runder med slalom inn i "garasjen", gikk rimelig greit synes jeg. Traff kjegler eller svingte ikke hardt nok når jeg ikke husket å se langt fram, gikk veldig greit når jeg husket å se langt fram. Omtrent som man har lært med andre ord. :lol

By- og landeveiskjøringen har nådd det punktet der jeg endelig føler at jeg fokuserer mer på veien og trafikken enn på sykkelen. Å legge seg ned i svingene er ikke lengre noe jeg på tørre å gjøre, men faller seg helt naturlig. :D Øyeblikket ting "klikket" på plass var når jeg begynte å lene meg inn mot speilet på vei inn i svingene i stedet for å sitte stiv som en stokk på sykkelen. Før så ble det litt sånn at jeg følte at jeg måtte nærmest velte sykkelen inn i svingen, noe som tidvis føltes litt ubehagelig og ikke gav en særlig fin inngang i svingen. Nå så lener jeg meg mot speilet på den siden jeg skal til, så kommer styrekommando og resten av svingen nærmest automatisk! Med mye smidigere inngang i svingen, jevnere fart igjennom svingen, mindre skummelt, bedre flyt og kjøringen ble ennå mer artig som resultat! :twothumbs: :mc1

Neste post på programmet: et til time med kjøregård og landevei den 16. Deretter "kurs i presis kjøreteknikk på bane" på Gardermoen Raceway den 21. mai. Gleder meg som en overivrig 5-åring til julaften! :lol :twothumbs:
Skikkelig artig å lese om fremdriften her, kanskje spesielt siden det bare er 3 år siden jeg var gjennom akkurat samme løpet selv. Kjenner faktisk igjen det med å "lene seg mot speilet", men skal innrømme at det ikke klikket helt for meg før på banekurset...

Virker for meg som at du ligger an til å ha lappen i boks mens det fortsatt er masse sommer igjen :)

Kenneth 81
Innlegg: 74
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

kaLARSnikov skrev: 08 mai 2024, 08:45 Skikkelig artig å lese om fremdriften her, kanskje spesielt siden det bare er 3 år siden jeg var gjennom akkurat samme løpet selv. Kjenner faktisk igjen det med å "lene seg mot speilet", men skal innrømme at det ikke klikket helt for meg før på banekurset...

Virker for meg som at du ligger an til å ha lappen i boks mens det fortsatt er masse sommer igjen :)
Takk, virkelig artig med slike tilbakemeldinger på det jeg skriver! :D Det motiverer til å skrive mer! :twothumbs:

Håper virkelig å ha lappen på plass tidlig i juni (med litt flaks og hvis MC-gudene står meg bi! :P ), da blir det nok ikke mange dagene før det står en sykkel i garasjen! :twothumbs: Eller, garasjen og garasjen, den skal jo rase bortover svingete landeveier med meg i salen med tidenes største glis om kjeften! :lol :mc7

Kenneth 81
Innlegg: 74
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Her har det vært stille ei stund nå. Sitter å jobber med siste innspurten på en masteroppgave, så blir lite tid til morro.

Men litt tid har det blitt allikevel: har hatt en til landeveistime, det gikk som på skinner så da sier vi oss stort sett ferdig med den typen timer! :twothumbs: I går var det "Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk på bane", noe som var så artig at det nesten ikke kan kalles et kurs! :lol

Møtte opp på Gardermoen Raceway sammen med seks andre håpefulle elever og to sjåførlærere i absolutt strålende vær. :D

Selve kurset startet med en teoridel der vi satt samlet og gikk igjennom hva vi skulle gjøre på kurset, hvordan vi skulle gjennomføre det, samt litt diskusjoner og erfaringsdeling rundt motorsykkelkjøring, sikkerhet og kontroll. Ble litt interessante diskusjoner og var litt artig å se at alle hver for seg hadde gjort stort sett de samme erfaringene rundt blikk, forankring, plassering i sving og lignende.

Deretter var det ut på gokart-banen og kjøre sving! Myyyye sving! :D Kort oppsummert: Noe av det artigste jeg har gjort på mange år! :twothumbs:
Begynte selvfølgelig sakte og rolig for å bli kjent med banen, men farten økte ganske fort. Jeg lærte veldig fort hva som virket og hva som ikke virket, spesielt med tanke på bruk av blikk og forankring. Helt utrolig hvor mye bedre en sving går nå man har god forankring og bruker blikket rett! Kjøringen ble fort smidigere, mer stabil og ikke minst raskere etter hvert som de forskjellige elementene begynte å sitte. Veldig artig å kjenne at man blir flinkere og flinkere runde for runde. :twothumbs:

Jeg fikk og en praktisk demonstrasjon av hvorfor man skal peke tærne innover mot sykkelen og ikke utover når jeg la meg så mye ned i en sving at tærne var borti asfalten! :O Gikk bra og ble knapt nok merke på skoen, men steike jeg skvatt når det skjedde! :lol
To runder senere så var det fotpinnen og ikke skoen som var nedi så har lært både hvordan man skal ha føttern på fotpinnene OG hvor mye en MT-07 kan legges ned i en sving. :thumleft

Etter banekjøringen så var det ned til enden av dragracingbanen på Gardermoen for å trene på unnamanøver og brems. Der var det markert opp en løype som gikk igjennom unnamanøveren på den ene siden av stripa, kraftig nedbremsing og 180-grader sving, akselerer opp til 80 ned motsatt retning og så brems til stillestående fra 80, start opp, kjør videre, snu på nytt og gjenta.

Unnamanøveren og brems til stillestående begynte vi i rundt 50-60 og økte på runde for runde opp til 80. Unnamanøveren synes jeg gikk overraskende greit, selv i 80. Styrekommando gjør jobben. :thumleft Trodde den skulle være litt vanskeligere for å være ærlig, men blikket opp og frem, og bestemte kommandoer så gjør sykkelen resten. :-)

Og stoppe hardt men kontrollert fra 80 var for så vidt ikke noe problem å få til, men å få det til bra var litt værre. Til å begynne med brukte jeg for mye bakbrems. I og for seg ikke et stort problem på en sykkel med ABS, men kunne kjenne (og instruktørene så) at nedbremsingen ble litt ustabil og sykkelen "logret litt med halen" for å si det sånn. En annen ting som var litt utfordrende var å motorbremse ned girene. Jeg blir for "brå" med clutchen så tror jeg låste bakhjulet et par ganger. Her trengs det mengdetrening. Men alt i alt gikk det bra. Fikk stoppet sykkelen kjapt og effektivt selv om det ble litt mer "lurvete" enn hva jeg hadde håpet på. :-)

Når vi var ferdig med unnamanøver og "bråstopp", så var det tilbake på banen for å trene på brems i sving. I to av svingene på banen var det satt ut kjegler som markerte punktet vi skulle bremse inn mot. Vi skulle ikke stoppe, men ned i førstegir og lav fart før vi satte avgårde igjen. Dette synes jeg gikk ganske bra. Var forberedt på at sykkelen ville prøve å rette seg opp og kjøre rett frem når man bremser hardt i sving, men det var fremdeles litt ubehagelig de første par gangene jeg fikk prøvd det selv. Igjen, bestemt styrekommando for å holde nedlegget mens man bremser, så gikk det egentlig overraskende greit synes jeg. :twothumbs:

Kurset ble avsluttet med en diskusjon rundt dagens erfaringer og observasjoner. En god runde det og, og igjen artig å se at alle mann stort sett hadde gjort seg de samme erfaringene. :D

Alt i alt synes jeg det var et ekstremt nyttig, lærerikt og ikke minst artig kurs! Mye mengdetrening og læring på kort tid, og ikke minst artig når man "treffer" i sving etter sving og virkelig får god flyt på kjøringen! :twothumbs:

Nå gikk jo selvfølgelig ikke alt helt perfekt: Jeg må jobbe mer med å bruke clutchen når jeg girer ned under bremsing. Fokuset blir på så mye annet samtidig at jeg er alt for brå med å slippe clutchen, noe som gjør bremsingen mer ustabil. Men der er det bare mengdetrening som gjelder. :thumleft

En annen ting, som jeg er litt usikker på om er sykkelen, jeg, eller begge deler, er bruk av gassen i sving. Sykkelen motorbremser ganske kraftig. I og for seg en god ting, men jeg liker ikke helt hvordan gassen oppfører seg fra helt av til der den begynner å "ta": Når jeg motorbremser inn mot en sving, og så går på gassen igjen, så "rykker" sykkelen litt. Akkurat som om jeg går veldig hardt på gassen, selv om jeg føler at jeg forer gassen inn ganske jevnt. Det virker nesten som at gassen i stedet for å gå jevnt og fint fra 0% til 1%, 2%, 3%, 4%, og så videre, hopper rett fra 0% til 5%, 6%, 7% og så videre. (og det samme når man går av gassen). Det virker rett og slett som at det mangler mulighet til å bruke gassområdet fra 1-5%, noe som gjør det litt rykkete når jeg går av og på gassen.
Løsningen virker til å være å ikke slippe gassen opp så mye at man går inn i 0-5%-intervallet slik at jeg ikke får det rykket når jeg går av og på gassen, men det synes jeg er litt vanskelig å få til samtidig som jeg styrer og bremser. Mest sannsynligvis så er løsningen her, som over alt ellers, mengdetrening. :D

Neste punkt på lista: Langkjøring, kanskje en runde i kjøregården for å teste øvelsene en gang til, og så oppkjøring (håper jeg)! :biker:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Det du nevner med gassen på slutten der kan nok både skyldes deg eller dårlig mapping. Mapper du den så vil slike typiske problemer ofte forsvinne tror jeg.

Ellers så høres det jo ut som om du er på god vei nå :)

Kenneth 81
Innlegg: 74
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: I går, 09:45 Det du nevner med gassen på slutten der kan nok både skyldes deg eller dårlig mapping. Mapper du den så vil slike typiske problemer ofte forsvinne tror jeg.
Hadde akkurat samme problemet med Golfen jeg kjørte opp med for 24 år siden. Veldig "luggete" av og på gassen. Tenker det er litt en kombinasjon av det og meg her. Jeg er litt for brå og den innsprøytninga er ikke så godt styrt som den kunne vært.

Husker den Golfen holdt på å drive meg til vanvidd! Var vant til foreldrene mine sin Suzuki Baleno. Den var mye snillere av og på gassen, så å gå over fra den og til en "luggete" Golf var en nedtur. :lol
Bjerknez skrev: I går, 09:45 Ellers så høres det jo ut som om du er på god vei nå :)
Har en jobbreise og en ferietur i juni, men med litt flaks, kanskje jeg får kjørt opp i løpet av juni allikevel. Håper på det! :D
Da blir det rett ut å kjøpe sykkel! :biker:

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23136
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Bjerknez »

Kenneth 81 skrev: I går, 10:04 Har en jobbreise og en ferietur i juni, men med litt flaks, kanskje jeg får kjørt opp i løpet av juni allikevel. Håper på det! :D
Da blir det rett ut å kjøpe sykkel! :biker:
Jeg fikke også lappen i juni. Nærmere sagt 3.juni. Men det var i 2014 da :)

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 400
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Sted: Carten Island
Kontakt:

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av SveinHa »

Kenneth 81 skrev: I går, 09:32 I går var det "Sikkerhetskurs i presis kjøreteknikk på bane", noe som var så artig at det nesten ikke kan kalles et kurs! :lol
Sånn det skal være :twothumbs:
Kenneth 81 skrev: I går, 09:32En annen ting, som jeg er litt usikker på om er sykkelen, jeg, eller begge deler, er bruk av gassen i sving. Sykkelen motorbremser ganske kraftig. I og for seg en god ting, men jeg liker ikke helt hvordan gassen oppfører seg fra helt av til der den begynner å "ta": Når jeg motorbremser inn mot en sving, og så går på gassen igjen, så "rykker" sykkelen litt. Akkurat som om jeg går veldig hardt på gassen, selv om jeg føler at jeg forer gassen inn ganske jevnt. Det virker nesten som at gassen i stedet for å gå jevnt og fint fra 0% til 1%, 2%, 3%, 4%, og så videre, hopper rett fra 0% til 5%, 6%, 7% og så videre. (og det samme når man går av gassen). Det virker rett og slett som at det mangler mulighet til å bruke gassområdet fra 1-5%, noe som gjør det litt rykkete når jeg går av og på gassen.
Synes BMWen min oppfører seg akkurat likt... Blir mye clutch i "friction zone" ved køkjøring...

Gøy å følge med på framgangen din @Kenneth 81 Du skriver godt så fortsett med det :thumleft
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Kenneth 81
Innlegg: 74
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: I går, 10:08 Jeg fikke også lappen i juni. Nærmere sagt 3.juni. Men det var i 2014 da :)
Fikk mye ut av første sesongen da! :twothumbs:

Kenneth 81
Innlegg: 74
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

SveinHa skrev: I går, 10:15 Synes BMWen min oppfører seg akkurat likt... Blir mye clutch i "friction zone" ved køkjøring...
Har sett mer en en test som klager på det samme. Litt rart at produsentene ikke klarer bedre? :-k
SveinHa skrev: I går, 10:15 Gøy å følge med på framgangen din @Kenneth 81 Du skriver godt så fortsett med det :thumleft
Artig å høre høre! @SveinHa, skal fortsette å oppdatere når det er noe interessant å skrive om. :twothumbs:

Kenneth 81
Innlegg: 74
Registrert: 31 aug 2023, 16:28
Motorsykkelen din: -
Sted: Skedsmokorset

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av Kenneth 81 »

Sjåførlæreren sendte et bilde fra kurset i dag :thumleft
Biker-Kenneth.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar