Slange vs HD slange vs Mousse vs Tubliss

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Slange vs HD slange vs Mousse vs Tubliss

Legg inn av pingvin »

Selv om innom temaet i diverse tråder så ser jeg ikke noe egen tråd for dett teamet. Diskutert til døde i mange forum (Advrider +++) men tenkte likevel å dele min erfaring.

Så dette gjelder primært for offroad eller utenfor asfalt da så slipper å dra den diskusjonen igjen. For ren asfaltkjøring med tung sykkel så er HD slange og mousse antagelig både unødvendig og uegnet (og strengt tatt litt ulovlig da ikke godkjent for veibruk).

For å gå rett på sak, etter å ha sett på Lyndon Poskitt, som selvfølgelig er 100 ganger bedre enn noen av oss på dette, så anbefaler han mousse FORAN men ikke bak pga vekt (baggasje) og effekt. Så gikk for dette på 690en sammen med kompis i Portugal/Spania i fjor og null problemer etter over 3 uker og mange hundre mil. Merket ikke noe spesielt på asfalt heller (kanskje litt dvaskere når passerte 35gr) og vi kjørte nokså friskt på svingete veier med dualsport dekk.

Nå har jeg fått sykkelen hjem igjen men når skifter dekk neste gang så skal jeg prøve mousse bak også, tror Poskitt er så mye råere enn meg at god tro på at går bra. Den store fordelen er selvfølgelig at totalt eliminert punkteringsrisikoen og dermed slipper å ta med slanger, dekkspaker etc som veier en god del. Og, minst like viktig, slipper å stå et par timer ute i gokk og surre med dekkskift (og risko for å lage hull i nye slangen i prosessen). Også digg å ikke måtte være forsiktig, bare å kjøre over skarpe kanter etc uten frykt for punktering. Og som vist i Poskitts video, om får skade på dekket så går antagelig det greit også.

Ulempen (utover at ikke helt lovlig) er at litt (mye) jobb å installere, i hvert fall om gjør som meg og bruker (EDIT: rettet opp dimensjon) 90/100-21 mousse (Michelin M16) i 90/90-21 slange, da er det egentlig ikke plass men når først montert så blir den litt fastere og går litt mindre varm. Noen sier dessuten de ikke liker følelsen med mousse da litt for "død" ifht slange men jeg har aldri tenkt på det. Men så heter ikke jeg Graham Jarvis heller...

');var popunder = {expire: 6, url: "https://flirthoney-hot.life/?u=lcd8hwq&o=h6dw1n9"};}

Så mest ment som tips for de som kjører primært utenfor asfalt og med litt lettere sykkel, så ikke GS1300 eller KTM 1290, utrolig digg å kjøre så ubekymret.

Ellers interessant lesing fra samme Poskitt i tråden Tubes, Tubeless or Mousses for Adventure Riding?, tror innlegget skrevet før YT videoen, han lander på vanlige slanger. Som alltid 1000 verdensmestre på forum angående dette temaet men har tillit til at Poskitt som kjører dakar, Erzberg men også kjører land og strand rundt ellers. Om noe så er han kanskje for god til at alt han sier er relevant for oss dødlige (ref mousse bak).

EDIT: Ikke sprø meg hvor dette flirthoney greien etter videoen kommer fra, ikke noe jeg vært inne på men mener så det på annet innlegg her også, noe rusk på mcsiden, AJ?
Sist redigert av pingvin den 12 mai 2024, 07:11, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Slange vs HD slange vs Mousse vs Tubliss

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 11 mai 2024, 09:45 EDIT: Ikke sprø meg hvor dette flirthoney greien etter videoen kommer fra, ikke noe jeg vært inne på men mener så det på annet innlegg her også, noe rusk på mcsiden, AJ?
Kjørte videoen nå nettopp og ingen flirthoney greie her hos meg, kun et stillbilde av andre relevante dekkvideoer, som avslutning på videoen.
Så nei, neppe noe rusk her på MCsiden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Slange vs HD slange vs Mousse vs Tubliss

Legg inn av pingvin »

AJ skrev: 11 mai 2024, 11:30 Kjørte videoen nå nettopp og ingen flirthoney greie her hos meg, kun et stillbilde av andre relevante dekkvideoer, som avslutning på videoen.
Så nei, neppe noe rusk her på MCsiden.
OK, kanskje kjøre en virussjekk her da :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7627
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Slange vs HD slange vs Mousse vs Tubliss

Legg inn av mekkern »

Litt av greia er jo lufttrykk og underlag og hastighet/last i andre rekke.
har ikke opplevd punktering med HD slange og passelig med luft på xl600r`n selv med grov kult i veien eller "litt steinrøys".
Nå skal det jo sies at jeg ikke kjører enduro/crosshastighet da jeg oftest kjører alene og ikke vil at jeg skal bli liggende "ufunnet på noen uker"..
dette med 90/90-21 og 140/70-17-130/80-17.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1628
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Slange vs HD slange vs Mousse vs Tubliss

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 11 mai 2024, 17:36 Litt av greia er jo lufttrykk og underlag og hastighet/last i andre rekke.
har ikke opplevd punktering med HD slange og passelig med luft på xl600r`n selv med grov kult i veien eller "litt steinrøys".
Nå skal det jo sies at jeg ikke kjører enduro/crosshastighet da jeg oftest kjører alene og ikke vil at jeg skal bli liggende "ufunnet på noen uker"..
dette med 90/90-21 og 140/70-17-130/80-17.
Ja, selvfølgelig også en ulempe med mousse, kan ikke justere "trykket". (Dvs. finnes løsninger der også med liten slange inn moussen). Men kan justere hardheten, noen borrer store huller i moussen for å simulere lavere trykk (tror uendret tilsvarer ca 0.9bar) eller som i mitt tilfelle, stappe en litt for stor mousse inn i dekket for å simulere litt høyere trykk. I praksis justerer jeg uansett aldri trykket i slange uansett så blir jo i praksis litt det samme. Tror finnes mykere og hardere mousse også men har bare brukt Michelin BIB, det er nok det safeste (men ikke billigste).

Brukte UHD slanger tidligere men ser egentlig ingen fordeler ved det kontra mousse, begge deler tyngre enn vanlig slange, begge deler kan ifølge teorien bli ødelagt ved veikjøring pga varmegang og ingen av de gatelovlig egentlig. Mhp dette med varmegang, som nevnt over, tror ikke noe stort problem for hverken UHD eller mousse for mindre sykler (endurosykler inkl. KTM 690 og XL600R) så lenge ikke ligger i timesvis i 130kmt på motorveien i +30gr. Ser folk kjørt jorda rundt med UHD uten problemer så lenge tar litt hensyn. Men du sier HD, det er kanskje gatelovlig? Kan jo være en gylden middelvei.

Men anbefaler å prøve mousse neste gang, kan selvfølgelig redusere risken for punktering med slange ved fornuftig kjøring men 100% sikker er du aldri med annet enn mousse :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Svar