GlobesLogg: takk for sist....u all :)

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Godtvoksen

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev: Så var det kjempetriveilig å møte Globe for første gang :yahoo
Blir helt klart ikke den siste! Vi gleder oss allerede til forumtreff i september :thumleft
Dere ser virkelig trivelig ut alle tre. Bildene oser av glede og godt humør. Jeg gleder meg også til vi treffes i september... :thumleft

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av Duville »

Godtvoksen skrev:
Globe skrev:...helt klart kjørbar :-)
Ja nå er jeg spent på din ærlige beskrivelse av kjøreegenskapene på din touring, holdt opp mot custom.

Jeg var på tur i dag med kona (34,8 mil) og vi stoppet ved en rasteplass og 2 minutter etter kom det inn 6-7 touringsykler og jeg fortalte kona at disse syklene vistnok skulle være bra MC'r for langturer og for passasjer. Svaret hennes var: "Sånne plastikkgriser så absolutt ikke noe bedre ut en vår sykkel." :-J

Legg merke til at hun sa "vår sykkel", og hun som var så i mot MC...;-) :knegg Her går det rette veien... :thumleft

Bare vent - snart skal hun sitte forran ogsååååååååååå :\m/:

Godtvoksen

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev:
Bare vent - snart skal hun sitte forran ogsååååååååååå :\m/:
Kanskje jeg like godt kan kjøpe denne med en gang:

http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=23169605

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av AJ »

Godtvoksen skrev:
Dere ser virkelig trivelig ut alle tre. Bildene oser av glede og godt humør. Jeg gleder meg også til vi treffes i september... :thumleft
Vi oppfører oss vel ikke akkurat som tenåringer på bildene, men vi fant tonen så det holdt med en gang! :jada:
Men gjøgler ikke unødig foran fotografen, nei... :[-(

Helt enig; blir kjempehyggelig å møte flere vi ikke har truffet allerede på treffet i september \:D/

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelgutt

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av Gammelgutt »

Nå blir vel snart AJ ikke tilsnakkendes om det kommer fler TDMer her på forumet?. :scratch

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av AJ »

Gammelgutt skrev:Nå blir vel snart AJ ikke tilsnakkendes om det kommer fler TDMer her på forumet?. :scratch
Stiller i egen klasse vi som kjører TDM nå, ja :knegg

Neida, blir nok tilsnakkendes fortsatt vi, serru :jada:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bubbu
Innlegg: 898
Registrert: 20 mar 2010, 20:35
Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
Sted: Trondheim

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av Bubbu »

Var en tur til globe å prøvesatt tdm'en. Det var en meget fin sykkel.
(The Beast )

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38207
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av AJ »

Bubbu skrev:Hvar en tur til globe å prøvesatt tdm'en. Det var en meget fin sykkel.
Behøver jeg si noe :eh

;e

Annet enn at jeg har kjørt den tett innpå 53K siden jeg kjøpte sykker'n splætt ny høsten 2006...

:mk

:prop:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Gammelgutt

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har prøvesittet AJs TDM, men den var for høy for de stutte beina mine. :-k

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av Globe »

Jeg sier det som jeg flere ganger har lest det på et bilde som henger på veggen på toalettet til Svigers:
Dette er dagen som Herren har gjort; la oss juble og glede oss på den! (Salmenes bok 118, 24)
Og så sant vår Herre har deltatt i dette, så skal han få mange takk fra meg, for de siste 2 dagene har jeg har jeg gjort det Salmenes ord prediker i dette sitatet :knegg

Dagen har vært såpass preget av gårsdagen at jeg nok må få samlet inntrykkene og sette av litt tid til og formidle dette i form av bilder og tekst. Tidlig start på arbeidsdagen i morgen gjør nok at jeg må drøye litt før mine intrykk kommer!

Det jeg kan si, og det er kanskje mest rettet til GV.......sitatet du brukte fra kona di høres kjent ut...jeg var derfor også noe spent på min kones inntrykk av sykkelen...og tro meg....hennes inntrykk kommer også frem ;e

Nå skal jeg få tatt av meg skinnbukse og tilbehør (tok det på ca. 11:00 i formiddag), ta meg en dusj og legge meg "i ladestasjonen"

Kommer sterkere tilbake etter et par hektiske arbeidsdager :thumleft

......to be continued ;e

Brukeravatar
OleB
Innlegg: 641
Registrert: 15 aug 2009, 19:32
Motorsykkelen din: BMW R1200 GSA - 2011
Sted: Østfold

Re: Globes Logg: Henter ny MC i morgen...jeg valgte en......

Legg inn av OleB »

Jeg har stort sett vært litt "off-line" i helga og ikke helt fått med meg hva som skjer...

Gratulerer :bb_p: til Globe med nytt kjøreverktøy :mc_p:
Riktig så lekkert å se på var det jo også. (Noe jeg anser for mindre viktig, men så absolutt et pluss ;e )

Skulle jo vært på Rygge og sagt "Hei" og kjørt litt eskorte første km-erne, men har som sagt ikke vært hjemme. Håper jeg får se deg og nyervervingen på et treff i nær fremtid :knegg

Kan ellers meddele at Globe er kjent (og beryktet?) i Bergen ;e men det er kanskje ikke rart - han er jo stadig på reisefot ser jeg....
(møtte en hyggelig dame det stod "Sonans" på \:D/ )
-------------------------
Get the facts, or the facts will get you.
And when you get them, get them right, or they will get you wrong.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Globes Logg

Legg inn av RuneMC »

Grattis med ny sykkel. Jeg så forresten en fin svart TDM parkert utenfor en restaurant når jeg var på ferie forrige uke på Rhodos - slett ikke dum den nei... Litt senere på kvelden suste den forbi med to jenter på - begge i kortermet og kortbukser - forøvrig helt normalt påkledning for motorsyklister der nede... De jeg så med hjelm var 1 stk turist på moped og ellers noen påtakelig usikre turister på firehjulinger :lol

En taxi tur vi hadde der nede utartert forøvrig litt. Det var en BMW650GS som taxi-sjåføren ble ilter på... den våget jo å passerte taxien bare for å bli liggende rett foran... taxien la seg derfor kloss opp til bakhjulet... og turisten var ikke heeelt stødig, treeeg til å akselerere, hadde plastpose på styret :oh og seff kjørte i kun singlets og kortbukse... Han kom seg heller ikke unna for foran lå en svær buss og tok hele veibredden i de smale gatene... Var på nippet til å be taxi-sjåføren om å ta det litt med ro =; det var jo ikke sånn hast for oss... Men situasjonen løste seg ved at han overså en liten bil fra høyre i et kryss som dermed tutet på ham (han overså den faktisk fordi han var så fokusert på å presse MC'n) - dermed var det først bråstopp og litt høylytt glose-utveksling... men den frekke privatbilisten ga jo svar på tiltale, så taxisjåføren ut og over til personbilen for å markere styrke!!! Taxi-såføren var en skikkelig svær kar så han i personbilen krympet etterhvert unna og måtte bare markere nederlag... for hvorfor skulle nå han privatbilisten som kjørte bare for moro skyld yppe seg mot en som kjørte i et så viktig yrke ??? (Noe sånt tror jeg det var som ble kommunisert på gresk, men her er det en del gjetninger :knegg ... ) Han taxisjåføren var heldigvis unntaket - resten var skikkelig avslappet og rolige.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Globes Logg

Legg inn av Globe »

Hei igjen alle sammen :vs

TAKK :thx
Først, vil jeg få takke for alle tips og innspill jeg har fått fra dere her i prosessen med å finne meg en ny MC-modell. Det har vært til uvurderlig hjelp, og utrolig lærerikt for meg. Valget var på ingen måte enkelt, men dere bidro i stor grad med å gi en retning i form av tips, innspill, kritiske blikk, erfaringer og meninger innenfor de ulike modellene, hva se etter og alt innenfor en svært hyggelig og til tider den så kjente mcsiden's lune, humortone :thumleft

Takk for alle gratulasjoner :thx

Virkelig givende å forholde seg til dere alle aktive mc-folk :thumleft

Så til dagen som ble som et "paradigmeskifte" for meg :D

MORGENSTUND HAR GULL I MUNN
OK, jeg skal innrømme...jeg sov dårlig natt til lørdag...jeg skulle opp kl 04:15, for å rekke 06:10-flyet til Oslo. Skulle legge meg tidlig, måtte sove ut litt, skulle kjøre langt.....men sove...nei; det var helt umulig...Gutten i meg dominerte meg psykisk og jeg kjente at jeg virkelig gledet meg :bananas

RUMPER TIL IRRITASJON og TID FOR FROKOST
Jolly Jumper stod klar utenfor huset mitt kl. 04:45 for å bringe meg til Værnes. Kom meg omord i flyet, skulle lande på Gardermoen kl. 07:00, flybussexpressen til Rygge, der jeg skulle hente sykkelen, hadde avgang kl. 07:10. Vi landet ørlite forsinket, jeg småløp ut til bussoppstillingsplassen på Gardermoen og rakk å se bussrumpa til expressen i det jeg ankom. Neste buss til Rygge gikk først om 2 timer :oh ...helt uaktuelt å vente på den!

Tok flytoget til Oslo S, der måtte vel mulighetene være noe fler for å komme seg til Rygge eller omegn. Jeg ankom Oslo S kl 7:55, hadde sjekket nettet via mobiltlf, det skulle være en avgang til Moss kl. 08:00. Ankom Oslo S i spor 1, småløp igjen....gate 3,4,5,6..osv..Gate 18...der var toget til Gøteborg, avgang...for ca. 10 sekunder siden. Dagens andre transportrumpe i bevegelse var et faktum ](*,) Neste togmulighet til Moss??...om en time, kl. 09:00 :oh Ok, ringte bussterminalen, de hadde avgang først kl 10:15..ja, da ble det tid til frokost på Oslo S, sms-korrespondanse med selger, han skulle møte meg på togstasjonen, Moss. Laaaang time på Oslo S!! :D

OVERLEVERING
Ankom Moss til rutefastsatt tid, 09:44. Kom meg av toget, bort til 7/11 og sykkelparkeringen...hører det brummer, og der, akkurat i det jeg setter meg ned på en benk utenfor kiosken, kommer mitt nye "adoptivbarn" glidende opp foran meg, nyvasket, påmontert sidevesker og viser tydelig at den er klar for tur...hjemtur :thumleft

Papirerarbeidet blir unnagjort, noen historier utveksles og litt hyggelig sommerprat, jeg sitter og ser TDM'n i øyekroken og kjenner at jeg er klar :)

Pakker ut medbragt bag, ikler meg kjøreutstyr, pakker ekstratøyet i Givikofferter, setter meg på salen...klar!! Starter sykkelen, brommer litt med noen kjappe gassdrag, kjenner hjelmen strammer i det smilet setter seg, tar en siste sjekk av utstyr, jakkelommer lukket, borrelåsfestet på jakka opp i mot halsen sitter, hansker på, gir tidligere eier et lite nikk og er klar for bevegelse....BUMM...der KVELER jeg sykkelen ](*,) :redface :redface

Plutselig blir hjelmen kjempevarm, og den klemmer ikke rundt kraniet lenger...fyrer opp...varver opp, og SÅ...se her ja....da er vi underveis...ut av Moss sentrum, inn på motorveien...på vei mot første stopp, Søtre,Hurum :thumleft

DEN FØRSTE MILA
Ok, hvordan skal man så beskrive dette...de første meterne på nyinnkjøp MC, en MC som er av en helt annen form og modell enn den man etterhvert har kjørt seg noe inn på? Man prøver seg litt frem, inn på motorveien, 100km/t skiltet forteller veiledende ramme for hastigheten. Man prøver gearene, jobber seg oppover til man har passert fartgrenseramma med "lovlig" margin.

Man er en del av trafikkflommen. Sitter der og hører brumminga, lytter, registrerer en RPM på 3.500 i 100 km/t. Motoren jobber lett, man hører Leo Vince brumme bak, man hører grearboksen summe og litt metallisk lyd fra motoren. Det første jeg hører og kjenner er...jo denne lyden kan jeg like, virkelig!!. Kjenner på sittestillingen, er ikke vant til å ha føttene i denne stillingen, sitter godt, kjenner jeg er i en langt mer aktiv posisjon enn hva jeg er vant med....kjenner på styrebredden, sitteposisjonen, klemmer knærne inntil tanken..joda dette kjennes veldig "riktig ut"...de første 6 KM unnagjort, kjører langs 4 felt motorvei, ligger i høyre fil, følger trafikktakten som ligger innenfor fartgrensa.

Venstre fil er åpen og ledig, gearer ned et gear, opprettholder hastigheten, motren varver opp til ca. 4.000 RPM, skifter over til tomt og dermed ledig felt...gir ca 90% gasspådrag, fester blikket fremover, "vi" blir hissigere i lyden, drar ut litt, gearer opp til 6. igjen, fortsetter gasspådraget; et kjapt blikk på den digitale delen av instrumentene og registrerer at det er på høy tid å legge seg tilbake til høyre fil og roe det hele ned litt. Hjelmer strammer veldig nå, og som Pollti så riktig skrev, jeg kjente en aning av ørevokssmak i munnvikene. Den første mila var unnagjort og placeboeffekten hadde fått nok fór til å prege ihvertfall de neste 30 mila :)


GADGETS ON
Bilde
Første stopp var en tur innom Svigers på Sætre, Hurum. Det var tid for å montere sig.tenneruttak for lading av telefon, samt kabling og montering av Garmin Zumo 660 gps. Min svoger hadde også tatt turen innom, på sin BMW F650 - Hyggelig!!
Bilde



Bilde
Heggedal, fylle opp tanken :D
Jeg fulgte anbefaling fra Gammelgutt og tok turen via Gjøvik (takk for anbefalingen). Ved to anledninger tok jeg igjen andre mc'er ute på tur, og slo lag med dem noen mil :D

Bilde
Benstrekk ved Gran. Ved oppstart etter denne pausen, kjente jeg noe som er blitt helt typisk meg...jeg glemmer å lukke lommene på jakka ](*,) Hadde kommet godt i gang, men var redd for at lommebok og annet innhold skulle falle ut. Venstre lomme lot seg lukke med et lett grep med venstre arm. Forsøkte så å lukke høyre lomme, på samme måte, glidelåsen ville ikke lukke. Jeg gjorde som jeg har gjort mange ganger på Volusiaen, ga på litt gass, kom meg opp i ca. 90 km/t, slapp styret med begge hender og startet en kjapp lukkeprosess. Med tydeligvis ikke kjapp nok, når sykkelen mistet fart og nærmet seg ca, 60 km/t begynte styret å riste noe vannvittig. Jeg skvatt til , kleppet et solig grep på styret og det hele roet seg igjen. Satt en støkk i meg...terroriserte meg selv litt med hva som kunne ha skjedd, la hendelsen bak meg, bokstavelig talt, og fortsatte..like fornøyd!

Bilde
Lillehammer, nok en benstrekk og ringe hjem :)

Bilde
Regn, Sør-Fron. I det jeg kom inn i Sør-Fron begynte det å hølje ned. Det ble ei skikkelig regnskur, og jeg søkte ly under tak på første og beste bensinstasjon. Jeg hadde avtalt å møte AJ og fruen på Sjoa så jeg meldte dem at jeg avventet litt til de værste bygene hadde gitt seg. De viste forståelse for dette og valgte å vente :thx

Bilde
Bakdekket var min største bekymring for å hente sykkelen denne dagen. Den skulle leveres med ferdig omlagte dekk, men da måtte jeg vente noen dager til...og det gikk da virkelig ikke ann. Så med utvetydig anbefaling fra dere her i forumet ble det altså tur, på "originaldekkene". Men disse ligger nå an for skifte. Selve slitasjen på bakdekket merket jeg ikke noe til, utenom de gangene hvor jeg ville innta en litt mer aktiv kjørestil og angripe svingene, da var det som om bakenden slang til i det sykkelen passerte slitekanten. Ingen behagelig følelse, så jeg gjorde ikke dette så veldig mange ganger :-)

Bilde
Ankom Sjoa ca 19:30. Svart TDM med en fører som liknet på en blanding av en lang tynn påskekylling og "The Stig".
Det var virkelig hyggelig å endelig få møte AJ in persona, samt hans trofaste reisefølge og kone. Kunne ikke unngå å legge merke til at jeg synes de var heldige som hadde en slik fantastisk flott sykkel :knegg

Bilde
I tillegg til at fargen er ulik, har AJ "stashet" opp sin noe mer enn hva er tilfelle med min...for now :knegg

Bilde
Dombås, siste stopp før garasjen hjemme. Eller rettere sagt, det var meningen at jeg skulle ta Dombås - Trondheim som siste etappe. Men alle disse dumme insektene som ikke forstår at de ikke må fly over trafikkert vei, medførte at jeg måtte ta en kjapp stopp på Oppdal for å "skrape" av visiret :knegg

Bilde
Ved ankomst og parkering av TDM i sitt nye hjem, kunne jeg ikke unngå å legge merke til at Volusiaen fremstod med et noe skeptisk "blikk" til den som nå var plassert ved siden av den. Kostet på meg å gi den et lite klapp på tanken, før jeg slukket lyset og lukket porten.

Veldig fornøyd med mitt valg av sykkelmodell og type og gleder meg til å bli bedre kjent med dens muligheter og begrensninger (om den har noen ;e )

Sent i seng denne lørdagen, men tidlig opp neste dag. Sykkelvask, kjøretur og deretter.....sykkelvask stod på søndagens meny. Men det blir et eget innlegg :thumleft

Godtvoksen

Re: Globes Logg: TDM i garasjen, etter kjøretur Moss - Trond

Legg inn av Godtvoksen »

Fantastisk lesning en fin morgenstund med kaffe... :=D> Første sammelikning med en customer er lest og notert:
Jeg gjorde som jeg har gjort mange ganger på Volusiaen, ga på litt gass, kom meg opp i ca. 90 km/t, slapp styret med begge hender og startet en kjapp lukkeprosess. Med tydeligvis ikke kjapp nok, når sykkelen mistet fart og nærmet seg ca, 60 km/t begynte styret å riste noe vannvittig.
:oh

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Globes Logg: TDM i garasjen, etter kjøretur Moss - Trond

Legg inn av Dexter »

Fin morgenlesning. Mangler bare kaffen jeg da. Ligger i senga enda. :knegg Kjenner jeg nesten blir litt misunnelig på Globe etter denne handelen og turen...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar