privat øvelseskjøring
privat øvelseskjøring
Hei..
I går fikk jeg endelig litt av del gleden jeg har ønsket meg med sykkel...
Etter å ha lest opp og ned i mente ang øvelseskjøring med mc, fan jeg ut et min xj600 hadde for lav tillatt nyttelast for min kamerat med utstyr på... Dermed bar det ut på tur!!
Utstyrt med reflexvest med L merker og Scalarider kommunikasjon, full tank og fint vær, fikk vi 26 mil i mange av vestfold sine fine veier.. .
Å hvor jeg gleder (gruer) meg til oppkjøring den 27!!!
Måtte bare få ut litt barnslig glede!!
I går fikk jeg endelig litt av del gleden jeg har ønsket meg med sykkel...
Etter å ha lest opp og ned i mente ang øvelseskjøring med mc, fan jeg ut et min xj600 hadde for lav tillatt nyttelast for min kamerat med utstyr på... Dermed bar det ut på tur!!
Utstyrt med reflexvest med L merker og Scalarider kommunikasjon, full tank og fint vær, fikk vi 26 mil i mange av vestfold sine fine veier.. .
Å hvor jeg gleder (gruer) meg til oppkjøring den 27!!!
Måtte bare få ut litt barnslig glede!!
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: privat øvelseskjøring
Hærlig!!! Viktig å få utløp for barnslig glede ja....man må ikke brenne inne med slikt!
Så det er oppkjøring om 14. dager???.....Vannvittig spennende!!
Så det er oppkjøring om 14. dager???.....Vannvittig spennende!!
Re: privat øvelseskjøring
:-) litt for spennende syntes nå jeg.. oppkjøringen er som sagt den 27... og jeg skal på et treff i DK helt i starten av mai neste år, så da er det ikke tid til å stryke....
Og med innkjøpt sykkel i garasjen oppleves de 2 ukene som år.....
Men Men... gleden blir forhåpentligvis desto større!!!!
:-)
Og med innkjøpt sykkel i garasjen oppleves de 2 ukene som år.....
Men Men... gleden blir forhåpentligvis desto større!!!!
:-)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
- Bubbu
- Innlegg: 898
- Registrert: 20 mar 2010, 20:35
- Motorsykkelen din: KTM Super Adventure R
- Sted: Trondheim
Re: privat øvelseskjøring
Det blir spennende. Det går så fint med oppkjøringen. Kjørte selv opp for litt over en måned siden. Føler selv at jeg ikke får kjørt det jeg har lyst til. Er ute å kjører minst en gang om dagen. Hold oss oppdatert hvordan du føler det når den store dagen kommer.
Edit: Bilde av sykkelen din. Det mangler
Edit: Bilde av sykkelen din. Det mangler
(The Beast )
Re: privat øvelseskjøring
Hvordan er egentlig reglene for øvelseskjøring? Har kone med noen ambisjoner om lappen etterhvert..
Må man ikke ha kontroll over bremser o.l. som på bil?
Må man ikke ha kontroll over bremser o.l. som på bil?
- Dexter
- Innlegg: 3348
- Registrert: 22 des 2009, 18:29
- Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
- Sted: Kongsberg
Re: privat øvelseskjøring
Her kan dere lese et innlegg som kanskje er høyst relevant og interessant:
Hele emnet kan leses her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=43522#p43522" onclick="window.open(this.href);return false;rogg skrev:En i Smia MC har undersøkt når det gjelder øvelsekjøring på MC. Og her er svaret vi fikk til klubben:
Ut ifra din mail, oppfatter vi at motorsykkelen du skal øvelseskjøre med blir overlastet i forhold til tillatt totalvekt.
Dersom dere skal øvelseskjøre på denne motorsykkelen, gis det i dag fritak for at du som ledsager skal sitte bakpå.
I trafikkopplæringsforskriften § 2-2. Øvelseskjøring på veg som ikke er avsperret kommer det frem at du som
ledsager skal ha instruksjonsmuligheter med toveis kommunikasjon.
Du skal ha visuell kontakt med eleven under øvelseskjøringen,
dette betyr at du må kjøre etter slik at du hele tiden har kontakt med eleven så vel visuelt som verbalt.
§ 2-3 i samme forskrift står det om kjøring på avsperret område.
Her kan eleven også kjøre alene, men du som ledsager skal ha toveis radioforbindelse med ham.
§§ 3-1 til 3-2 samme forskrift forteller om krav til ledsager og kjøretøy.
Du som ledsager må ha hatt førerkort sammenhengende de siste fem år for den kjøretøygruppen det skal øvelseskjøre med, og når du skal kjøre etter, stilles det krav til at du skal benytte kjøretøy av samme kjøretøygruppe som det skal øvelseskjøre med.
Vi vil anbefale dere begge å kjøre med sterke farger på kjøreutstyret, og at dere benytter refleksvest.
De første timene anbefaler vi blir gjennomført på lukket område.
Ellers så kan du sjekke vår nettside på http://www.vegvesen.no" onclick="window.open(this.href);return false;
Vi ønsker dere begge lykke til med øvelseskjøringen
Vennlig hilsen
Pål Wang Johannesen
Statens vegvesen
Arendal trafikkstasjon
Det er det samme for skylda hvem som har den...
- Knut Morten
- Innlegg: 288
- Registrert: 26 des 2009, 17:19
- Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
- Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold
Re: privat øvelseskjøring
Pass på å trene på kjøring på små svingete veier.erik skrev:Hei..
I går fikk jeg endelig litt av del gleden jeg har ønsket meg med sykkel...
Etter å ha lest opp og ned i mente ang øvelseskjøring med mc, fan jeg ut et min xj600 hadde for lav tillatt nyttelast for min kamerat med utstyr på... Dermed bar det ut på tur!!
Utstyrt med reflexvest med L merker og Scalarider kommunikasjon, full tank og fint vær, fikk vi 26 mil i mange av vestfold sine fine veier.. .
Å hvor jeg gleder (gruer) meg til oppkjøring den 27!!!
Måtte bare få ut litt barnslig glede!!
Kjøreruten for oppkjøring i Vestfold går innover mot Andebu på små veier med lav fart.
Pass på å legge deg ut mot høyre når du møter store biler, sensor er "redd for vindpresset" ved passering/møte.
Lykke til.
Ut på tur - aldri sur
NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09
Kjørt i 2014 ca 17000
NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09
Kjørt i 2014 ca 17000
- rogg
- Innlegg: 3339
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Sted: Berger
- Kontakt:
Re: privat øvelseskjøring
Da jeg for noen år siden drev å øvelsekjørte med min datter som tok lappen på lett mc, fik vi tips fra sjåførlæreren...
TREN PÅ OG STOPPE...
Dette er en av de viktigste tingene å trene på. Vi var innom alle busstopp i Vestfold, og du skal vite det er mange.
Hensikten var å lære seg å stoppe, stå stødig når sykkelen stopper, stoppe på tenkt linje (verken før eller etter) og at du har giret ned og sykkelen står i første gir når den stopper.. Slik at du er klar til å kjøre etter- kø, fotgjengere, ledige rundkjøringer og kryss.
Hvis du da må begynne å finne 1. gir...ja da blir det varmt i hjelmen.
Å kjøre sykkelen på vei i svinger, går lekende lett. Det er kjøretrening og kommer etterhvert som kilometerne ruller inn.
Øvelse på svingkjøring- Der bruker du en veistrekning du kjenner veldig godt. kjør den om og om og om igjen. Øk farten etterhvert som du kjenner deg trygg.
Kjøre på ukjente veier som ny, der du ikke kjenner til hva som er bak neste sving, blir masete og stressende og du får dårlig flyt i kjøringen.
Lykke til
TREN PÅ OG STOPPE...
Dette er en av de viktigste tingene å trene på. Vi var innom alle busstopp i Vestfold, og du skal vite det er mange.
Hensikten var å lære seg å stoppe, stå stødig når sykkelen stopper, stoppe på tenkt linje (verken før eller etter) og at du har giret ned og sykkelen står i første gir når den stopper.. Slik at du er klar til å kjøre etter- kø, fotgjengere, ledige rundkjøringer og kryss.
Hvis du da må begynne å finne 1. gir...ja da blir det varmt i hjelmen.
Å kjøre sykkelen på vei i svinger, går lekende lett. Det er kjøretrening og kommer etterhvert som kilometerne ruller inn.
Øvelse på svingkjøring- Der bruker du en veistrekning du kjenner veldig godt. kjør den om og om og om igjen. Øk farten etterhvert som du kjenner deg trygg.
Kjøre på ukjente veier som ny, der du ikke kjenner til hva som er bak neste sving, blir masete og stressende og du får dårlig flyt i kjøringen.
Lykke til
- Knut Morten
- Innlegg: 288
- Registrert: 26 des 2009, 17:19
- Motorsykkelen din: CBF 1000 F - 09
- Sted: Grytefeltet, Stokke, Vestfold
Re: privat øvelseskjøring
Enig med deg her Rogg, det er bare det at oppkjøringen går på ukjent vei med mye svinger.rogg skrev:Da jeg for noen år siden drev å øvelsekjørte med min datter som tok lappen på lett mc, fik vi tips fra sjåførlæreren...
TREN PÅ OG STOPPE...
Dette er en av de viktigste tingene å trene på. Vi var innom alle busstopp i Vestfold, og du skal vite det er mange.
Hensikten var å lære seg å stoppe, stå stødig når sykkelen stopper, stoppe på tenkt linje (verken før eller etter) og at du har giret ned og sykkelen står i første gir når den stopper.. Slik at du er klar til å kjøre etter- kø, fotgjengere, ledige rundkjøringer og kryss.
Hvis du da må begynne å finne 1. gir...ja da blir det varmt i hjelmen.
Å kjøre sykkelen på vei i svinger, går lekende lett. Det er kjøretrening og kommer etterhvert som kilometerne ruller inn.
Øvelse på svingkjøring- Der bruker du en veistrekning du kjenner veldig godt. kjør den om og om og om igjen. Øk farten etterhvert som du kjenner deg trygg.
Kjøre på ukjente veier som ny, der du ikke kjenner til hva som er bak neste sving, blir masete og stressende og du får dårlig flyt i kjøringen.
Lykke til
Ut på tur - aldri sur
NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09
Kjørt i 2014 ca 17000
NAF MC Vestfold
http://www.nafmc.com
http://nmcu.org
[url]http:www.Milvetmc.no[/url]
VF 1000 -84
XJ 900 -98
CBF 1000F - 09
Kjørt i 2014 ca 17000
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: privat øvelseskjøring
Hei hal, og velkommen med ditt første innlegg :=D> . Spennende med kone.... med ambisjonerhal skrev:Hvordan er egentlig reglene for øvelseskjøring? Har kone med noen ambisjoner om lappen etterhvert..
Må man ikke ha kontroll over bremser o.l. som på bil?
Re: privat øvelseskjøring
Har man egentlig kontroll på bremser i en privat bil?hal skrev:Hvordan er egentlig reglene for øvelseskjøring? Har kone med noen ambisjoner om lappen etterhvert..
Må man ikke ha kontroll over bremser o.l. som på bil?
F.eks passat med knapp på venstre side?
Hvordan er det å nappe til et håndbrekk på en bil med ABS i fart?
Re: privat øvelseskjøring
Onsløv skrev:Har man egentlig kontroll på bremser i en privat bil?hal skrev:Hvordan er egentlig reglene for øvelseskjøring? Har kone med noen ambisjoner om lappen etterhvert..
Må man ikke ha kontroll over bremser o.l. som på bil?
F.eks passat med knapp på venstre side?
Hvordan er det å nappe til et håndbrekk på en bil med ABS i fart?
Husker da jeg tok billappen en gang i oldtiden...det var ikke lov å øvelseskjøre med enkelte Volvomodeller da de hadde håndbrekk på venstre side av førersete.
Re: privat øvelseskjøring
Hei igjen:-)
Stoppe er nok en avgjørende øvelse ja Jeg føler at krypkjøring, by og kjøring i villastrøk osv. begynner å sitte litt..
Burde nok oftere stoppe på feks busstopp fra normal hastighet også...
Der jeg føler jeg trenger mest akkurat nå er å trene venstresvinger... har en tendens til å ligge for langt mot veiskulderern... med dertil veldig små marginer... Høyre går normalt fint...
En annen ting jeg optaget på turen var at jeg i en sving som plutselig var mye lenger enn jeg trodde, ble jeg litt usikker legge sykkelen lenger ned og dermed stivnet jeg i svingen. ( lav fart og egentlig ganske god oversikt gjorde at jeg kunne bremse ned og stoppe opp... Men med masse biler i mot.... vel da vet jeg ikke helt om jeg ikke hadde stivnet helt.. Ekkelt...)
Men jeg har banekjøring i morgen, så jeg får følge med å plukke til meg litt øvelser ,,,
Jeg har blitt fortalt at regelen med å ha handbrekk i midten av bilen er gått bort. Dette nettopp for at an ikke skal risikere å låse bakhjulene med det garanterte resultat at en mister all kontroll...
( den knappen på Passat, virker vel ikke i fart!?!)
Erik
Stoppe er nok en avgjørende øvelse ja Jeg føler at krypkjøring, by og kjøring i villastrøk osv. begynner å sitte litt..
Burde nok oftere stoppe på feks busstopp fra normal hastighet også...
Der jeg føler jeg trenger mest akkurat nå er å trene venstresvinger... har en tendens til å ligge for langt mot veiskulderern... med dertil veldig små marginer... Høyre går normalt fint...
En annen ting jeg optaget på turen var at jeg i en sving som plutselig var mye lenger enn jeg trodde, ble jeg litt usikker legge sykkelen lenger ned og dermed stivnet jeg i svingen. ( lav fart og egentlig ganske god oversikt gjorde at jeg kunne bremse ned og stoppe opp... Men med masse biler i mot.... vel da vet jeg ikke helt om jeg ikke hadde stivnet helt.. Ekkelt...)
Men jeg har banekjøring i morgen, så jeg får følge med å plukke til meg litt øvelser ,,,
Jeg har blitt fortalt at regelen med å ha handbrekk i midten av bilen er gått bort. Dette nettopp for at an ikke skal risikere å låse bakhjulene med det garanterte resultat at en mister all kontroll...
( den knappen på Passat, virker vel ikke i fart!?!)
Erik
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87
Re: privat øvelseskjøring
De jeg kjenner som har passat og knapp, de har ikke tørd å prøve i fart:Derik skrev:Jeg har blitt fortalt at regelen med å ha handbrekk i midten av bilen er gått bort. Dette nettopp for at an ikke skal risikere å låse bakhjulene med det garanterte resultat at en mister all kontroll...
( den knappen på Passat, virker vel ikke i fart!?!)
Erik
Re: privat øvelseskjøring
Det er riktig det Erik,det er ikke lenger behov for å ha tilgang til håndbrekk når man øvelseskjører med bil.