Gode/dårlige erfaringer med eBay...

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av AJ »

Gammelgutt skrev: Og transittgirkasse full av maltesere til Nissan Almera. :lol
... som funker flottings fortsatt \:D/ :overtro
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av Kawasaki »

Kun gode erfaringer med ebay-handel,men det har en tendens til å bli dyrt.Kjøper mere enn jeg har bruk for :D

Har gammel sykkel,som jeg regner med å beholde lenge,kanskje for alltid.Derfor følger jeg med,slik at jeg kan grabbe godbiter som dukker opp.Har snart komplett kåpesett som jeg planlegger å få lakkert opp i riktige farger en gang,da noe av plastikken som står på har en og annen sprekke.

Kjøper også en del vedlikeholdsdeler der,har absolutt ingen moralske betenkeligheter med å handle utenom det norske forhandlernettet. Men så plager jeg dem heller ikke når delene skal monteres,det klarer jeg selv :D
ikkebike.norwegianforum.net

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av AJ »

Kawasaki skrev: Kjøper også en del vedlikeholdsdeler der,har absolutt ingen moralske betenkeligheter med å handle utenom det norske forhandlernettet. Men så plager jeg dem heller ikke når delene skal monteres,det klarer jeg selv :D
Samme her. Forbruksvarer som olje og luftfiltre mm. synes jeg det er eneklt og greit å kjøpe fra utlandet. Til Tiger'n har jeg nylig bl.a. kjøpt oljefiltre og denne praktiske oljefilteravtakerten på eBay. Har ikke helt oversikt over hvor mye jeg har spart, men dyrt var det i hvert fall ikke:
Oljefilteravtaker.jpg
Kjøpte også kjede og drev til TDM'en forrige vinter og fikk verkstedet til å montere dette i forb. med service. Helt uproblematisk hos det verkstedet jeg brukte da, som kunne friste med en liten boks Motul kjedespray til kr. 69,- på kjøpet hvis jeg hadde kjøpt kjede og drev hos de. Gjorde ikke det og sparte dermed ca. en 1000-lapp, men gikk altså glipp av denne boksen til kr. 69,-... :mk

Men jeg er absolutt innforstått med at ikke alle verksteder liker at vi kommer drassende med ting vi har kjøpt billig andre stedet (som f.eks. eBay). Noen skjønner derimot at konkurransen er blitt slik og satser heller på god service på "skru"-siden i stedet for altfor mye fokus på delesalgsiden. Og styrken til en del verksteder er jo nettopp flinke mekanikere, som også vet å ta seg betalt for kompetansen de har...

Har også fått montert et par egeninnkjøpte deler til Tiger'n samtidig med at jeg fikk montert ny slip-on potte som jeg kjøpte av forhandler/verkstedet. Og jammen fikk jeg 10 % avslag på den nye potta! Dermed blir forskjellen mindre i forhold til innkjøp av utlandet.
Klokt trekk fra forhandleren, dette, som gjør ast jeg kanskje ikke tar bryet med å bestille fra utlandet senere.
Det er faktisk mulig for norske forhandlere av MC-deler å gjøre noe for å møte konkurransen fra eBay.

Ellers, velkommen hit til MCsiden.no, Kawasaki :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av tagesk »

Jeg har en bekjent som kjøpte en Mercedes 350SL på eBay.
Selgeren sendte den i en container fra Utha (USA) til Tromsø.
Fungerte fint det.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg har stort sett gode erfaringer på ebay, har handlet en god del veteranbildeler (og en gamel pick-up usett :oh) der. Det varierer selvfølgelig en del hvor "gode" handlene er. Stort sett syns jeg det jeg har kjøpt er som som beskrevet, har ikke blitt skuffet slik.
Prisen kommer jo ann på hvor sterkt du "må ha" det du byr på.
Mitt råd er å ha is i magen og ikke by over evne. Selv for skjeldne og uvanlige ting viser det seg at det ofte dukker opp en ny sjanse seinere om du skulle tape en auksjon.
Følg med på auksjonen, men la være å være med å by opp prisen gang på gang. Bestem deg for din makspris, og by de siste sekundene før tida går ut! Jeg har snappet noen godbiter slik :knegg
Ta og med i betraktning at fraktkostnad, og norsk mva + tollgebyr kr 100,- for varer med verdi over 250,-, kommer i tilleg til prisen. Blir prisen levert hos deg "gunstig" da?
Det er og utrolig hva du kan få tak i, som man ikke skulle tro eksisterte engang :D

Brukeravatar
SuperTenere
Innlegg: 237
Registrert: 19 jun 2009, 11:49
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ Super Ten

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av SuperTenere »

tagesk skrev:Jeg har en bekjent som kjøpte en Mercedes 350SL på eBay.
Selgeren sendte den i en container fra Utha (USA) til Tromsø.
Fungerte fint det.

[TaSK]
Hmm.....da trur æ vi har samme kjenning...:-)

Brukeravatar
frodef
Innlegg: 285
Registrert: 11 nov 2010, 11:32
Motorsykkelen din: BMW K75

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av frodef »

Jeg har kjøpt diverse deler fra ebay til både bil og mc uten problemer. Senest i dag kom en tube molybdendisulfid som beamern skal få kose seg med. Absurd nok så er det jo ofte mer bekvemt å handle på ebay fra Kina eller USA enn fra nærbutikken.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av Kawasaki »

Her om dagen fant jeg den statoren jeg trenger på ebay UK, men selger sendte kun til UK. Jeg sendte mail til ham og spurte om han var villig å selge til meg,og sende til Norge. Dette var ingen problem,han var mer enn happy med å sende til Norge til en porto av 12 pund.

Denne statoren/generatoren var et feilkjøp av han,så den hadde aldri vært i bruk. Han hadde et startbud på 40 pund,eventuellt kjøp nå pris på 70 pund. Da det ikke lå bud på den i det hele tatt,og auksjonen gikk ut igår ettermiddag,så bestemte jeg meg for å sitte på gjerdet og prøve å snappe den i siste sekund. Det er ofte sånn man gjør de gode kjøpa,men samtidig risikerer man å gå tomhendt ;e

Da jeg så skulle legge inn bud,så kom det melding fra ebay om at selger hadde lagt inn restriksjoner,og derfor kunne ikke "utlendinger" by. Så der satt jeg lang i maska og så på at tiden gikk ut,uten at det kom bud på generatoren.

Sendte en melding til selger der jeg forklarte at jeg prøvde å legge inn bud,men at systemet nektet meg.
Det gikk noen timer før jeg hørte noe,og vet dere hva han sier? Han beklager at han ikke har sett mailen min tidligere,men at at nettopp var kommet hjem fra jobb. Siden ingen andre hadde bydd,så ville han selge den til meg for 50 pund,inkludert frakt. Akkurat det var jo fint gjort av han,synes ihvertfall jeg. Så jeg aksepterte,og ba han sende payPal invoice til meg.
Men det var ikke nødvendig,han ville sende meg pakken med betalingsdetaljer inni,så kunne jeg betale når jeg mottok den. Dette har jeg aldri opplevd før,ikke fra avsendere i Norge engang. Ikke veldig mye penger det er snakk om her,men likevel.Må si jeg er imponert over at noen stoler såpass på andre.
ikkebike.norwegianforum.net

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av AJ »

Du verden...!
Dette må jo være dagens solskinnshistorie :-)
Men historien er vel strengt tatt ikke helt over før du har mottatt varene... :8-[
Uansett så har du ikke tapt penger i hvert fall...

Tror jeg har nevnt det tidligere, at jeg har stort sett kun positive erfaringer med eBay og Paypal. Men i høst fikk jeg et oljefilter uten denne oljetappepluggen med magnet, som var inkl. i prisen. Følte meg litt lurt lurt med en gang selv om det ikke dreide seg om mye penger. Men en kjapp mail til selger gjorde at pluggen dukket opp i løpet av får dager. Dermed fikk selger en ++ omtale fra meg. Og det setter ebay-selgerne pris på :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av Intruder »

tagesk skrev:Jeg har en bekjent som kjøpte en Mercedes 350SL på eBay.
Selgeren sendte den i en container fra Utha (USA) til Tromsø.
Fungerte fint det.

[TaSK]
Jada Tagesk,men jeg er gørsikker på at GPSèn var litt ugrei........ :lol :notworthy:
En humor hos enkelte brumunddøler som du neppe finner i Italia :thumleft
Eller,, :dontknow :doh
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
d.strand
Innlegg: 241
Registrert: 15 des 2009, 17:31
Motorsykkelen din: Honda CBR 600F 94/98
Sted: Lillestrøm / Colchester England

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av d.strand »

Må vel si at jeg bare har gode erfaringer med ebay, så klart er noen selgere som er utrolig trege på å svare, men har alltid fått det jeg har forventet :-)

Men så til det jeg egentlig skulle si... Om det er noen som sliter med selgere som kun sender pakker inne i UK, så må dere bare kontakte meg, så kan dere sende pakken til min leilighet her i England, også sender jeg den videre til dere i Norge eller hvor dere nå enn oppholder dere :thumleft Dere vil heller ikke risikere og måtte betale moms på produktene deres, da jeg sender det som en gave til dere, og moms skal derfor ikke betales :-)
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow might never come.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av Kawasaki »

AJ skrev:Du verden...!
Dette må jo være dagens solskinnshistorie :-)
Men historien er vel strengt tatt ikke helt over før du har mottatt varene... :8-[
Uansett så har du ikke tapt penger i hvert fall...

Den er ikke over,nei.

Men jeg har ingen grunn til å tro at han tuller med meg,og enda mindre å tape.Hadde han vært en luring,så hadde han vel ikke avslått å ta imot forskudd slik som de aller fleste vil ha. Mannen har over 140 positive"feedbacks" = 100% på sin profil,så jeg velger å tro at det er en hederskar som forstår når han har møtt en likemann. :knegg
Han la tilogmed ved et bilde i mailen til meg av sin XT600E som generatoren var feilkjøpt til,sammen med et par andre leketøyer han hadde.

Men så stoler jeg på folk i utgangspunktet,da. (det skulle jeg ikke gjort for noen år siden da jeg handla med en trønder,men det er en annen historie :[-X )
ikkebike.norwegianforum.net

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38037
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av AJ »

d.strand skrev:Må vel si at jeg bare har gode erfaringer med ebay, så klart er noen selgere som er utrolig trege på å svare, men har alltid fått det jeg har forventet :-)

Men så til det jeg egentlig skulle si... Om det er noen som sliter med selgere som kun sender pakker inne i UK, så må dere bare kontakte meg, så kan dere sende pakken til min leilighet her i England, også sender jeg den videre til dere i Norge eller hvor dere nå enn oppholder dere :thumleft Dere vil heller ikke risikere og måtte betale moms på produktene deres, da jeg sender det som en gave til dere, og moms skal derfor ikke betales :-)
Du verden! enda en gang :oh Denne gang til d.strand :thumleft
Og skynder meg å legge til at jeg fikk uvurderlig god hjelp fra deg, d.strand, da jeg "took the plunge", tror jeg det heter på angelsaksisk, da jeg med skjelvende kjøpefinger klikket på eBay-knappen "Buy now" i håp om å få levert en fungerende brukt gearkasse til Almera'en. Og jammen dukket den også opp etter hvert, men hadde kanskje ikke gjort det hvis ikke d.strand hadde trådt støttende til under prosessen. Og :jada: gearkassa funker fortsatt :overtro

Tror nok at det venter en liten overraskelse fra en takknemlig Almera-eier på den unge englandsstudenten så snart sesongen er i gang igjen, ja! :buddies: :janikk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av Kawasaki »

d.strand skrev:Men så til det jeg egentlig skulle si... Om det er noen som sliter med selgere som kun sender pakker inne i UK, så må dere bare kontakte meg, så kan dere sende pakken til min leilighet her i England, også sender jeg den videre til dere i Norge eller hvor dere nå enn oppholder dere

I mitt tilfelle var problemet at jeg ikke fikk lagt inn bud,pga at selger hadde lagt inn UK som eneste plass han postet til. Ebay.systemet stoppet meg derfor fra å legge inn bud,pga at min profil var registrert i et annet land. Akkurat dette var jeg ikke klar over,trodde at jeg fremdeles kunne legge inn bud og så ta det problemet i etterkant. ;e Her hadde jo jeg vært i kontakt med selger på forhånd,hvor han sier han poster til Norge,no problem. Kanskje han ikke var klar over dette,heller? En lærdom å ta med seg,kanskje.

Så i et tilfelle som dette tror jeg du hadde vært nødt å stå for både budgiving og kanskje betaling for å halt dette iland.

Dessuten så er du vel fornærma på meg enda,etter et lite sleivspark på et annet forum for et års tid siden :punch ;e
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Gode/dårlige erfaringer med eBay...

Legg inn av Misha »

Kawasaki skrev:I mitt tilfelle var problemet at jeg ikke fikk lagt inn bud,pga at selger hadde lagt inn UK som eneste plass han postet til. Ebay.systemet stoppet meg derfor fra å legge inn bud,pga at min profil var registrert i et annet land. Akkurat dette var jeg ikke klar over,trodde at jeg fremdeles kunne legge inn bud og så ta det problemet i etterkant. ;e Her hadde jo jeg vært i kontakt med selger på forhånd,hvor han sier han poster til Norge,no problem. Kanskje han ikke var klar over dette,heller? En lærdom å ta med seg,kanskje.

Så i et tilfelle som dette tror jeg du hadde vært nødt å stå for både budgiving og kanskje betaling for å halt dette iland.
Hmm, jeg har nettopp kjøpt en del til et eksosanlegg fra Italia. Samme historie, bare salg innenfor Italia og en henvendelse til selger som godt kunne sende varen til Norge. Frakten er dyrere enn delen jeg kjøpte, men det er en annen historie.
Poenget var at ebay-systemet ikke forhindret med å by, kjøpe og betale for varen, selv om den var listet for Italia. ?? Jeg bød på den italienske ebay-siden, men den er vel lik oppbygd som den engelske? :dontknow
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Svar