Japansk MC fra 70 tallet

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

Hei,

Ny bruker her som er i et veiskille vedrørende MC.
Har vært medlem i mc klubb siden tidlig 90 tall og kjørt mye MC, stort sett japansk. Grunnet endret sivilstatus og småbarn har sykkelen ( YZF1000R) blitt mindre og mindre brukt de siste år , vurderer derfor å selge denne og konvertere til veteran.

Ser på 70 talls Japansk som mest aktuelt, CB750 Four evt. 500/550, Kawa z1000 evt. z650 og Yamaha XS650 er sykler jeg ser på. Ønsker ikke å bruke for mye penger tar heller litt mangler med på kjøpet.

Noen synspunkter på valgte sykler?
er det andre jeg bør vurdere som ikke er på radaren min i dag?
spesielle feil som går igjen på de aktuelle modeller(register og primær på CB) (register strammer på Kawa Z)?
Noen som har tips om Sykler som er til salgs som ikke ligger på finn, fortrinnsvis i Rogaland.

Alle tips mottas med takk :thumleft

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SveinT »

Hei. Jeg er vel litt borti dette klassisk miljøet..
I det siste svenske Classic Bike som du får kjøpt på Narvesen,
så kan du lese om klassiske 70 tallere
Hele magasinet er brukt til dette, og gir god info, pluss / minus osv.
Jeg leser også Classic Motorcycle Mechanics fast, et supert blad
for de som er opptatt av 70 - 80 talls mc. Rimelig å abonnere på også .

Linker til bladene og klassiske mc-klubber finner du her
En del personer i klassisk klubbene har jo inngående kjennskap til sine "egne" modeller,
hvilke deler som passer til hvilke årsmodeller osv.
Du kjenner vel til "Klassisk Japansk MC klubb" i Rogaland?

Når det gjelder å anbefale mc fra den gangen, er det vel for mange som er hekta
på klassiske mc, mer følelser med i bildet enn mange som kjører en nyere mc.
Så det kommer nok an på hvem du spør ;-);)
Det blir fort helt personlige oppfatninger..
Noen modeller ligger jo høyere i pris enn andre, og du har vel nevnt noen av de..
Andre 70 tallere er det mulig å få kjøpt til en lavere pris, og det finnes jo interessante
objekter fra 80 tallet også. Kanskje lettere å finne en rimelig mc i den årsklassen som
ikke er helt nedkjørt.
Lykke til.

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

Takker for tipset om Classic Bike, skal skaffe meg et av dem.
Ja kjenner til Klassisk Japansk, kjenner noen av dem som er med der. Har hørt med en om han kjente til noe som er til salgs men han visste ikke om noe nå.

Har sett på noen objekter i det siste men de rimelige går fort, "kjøpte" i dag denne 1976 model CB550 usett for 6500,-
Bilde.
Hadde muntlig avtale samt bekreftet pr e-mail, før jeg fikk kommet meg ut og betalt og hentet den så hadde han solgt til en annen. Fint med folk som står ved avtaler dem inngår. ](*,)

Var kjapp å ringe på denne CB750 K7 til kr 21.000,-men den var kjøpt usett rett før jeg fikk kontakt med selger.

Bilde

Fikk tips fra en her på siden pr e-mail i dag (det var vell deg ser jeg nå :thumleft ) om en gs750 men denne har jeg tidligere vært og sett på men den var i litt for dårlig stand og jeg er litt usikker på om jeg vil ha Suzuki GS. Solide sykler men kanskje litt kjedelige. Det var denne på bildet under, kunne få den for 15 lapper.

Bilde
Sist redigert av SF71 den 21 nov 2010, 18:44, redigert 4 ganger totalt.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg kjørte jo Bonneville på -70tallet, men fikk prøve mange forskjellige andre sykler også. En av "favorittene" var Honda CB750, det hadde vært noe.... Åhh det var flotte sykler, de gikk så fint de motorene... De kostet ny kr. 22 500,- i -75/-76, og jeg jobbet som bare det for å skaffe penger så jeg kunne kjøpe meg en.
Men det ble med drømmen, jeg fikk spart opp bare kr. 10 500,-. Så var det skolegang og penga minket, så noen CB blei det ikke.

Etter at jeg begynte med mc igjen for noen år siden, kom på nytt tanken på en -70talls klassisk CB tilbake.
Jeg var å prøvde to forskjellige, men ble veldig skuffet. De så ikke så verst ut, men begge gikk styggt, dro dårlig, dårlige bremser og var ikke gode å kjøre. Prisen var ca kr. 40-45 000,-, og de var for repobjekter å regne :8-[

Så det ble nyere sykler på meg.
Mitt råd er: Hvis du skal ha deg en classic, kjøp den absolutt BESTE du kommer over. Ellers har du mye skruing, kostnader og lite kjøring framfor deg...

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

ArcticTiger skrev:Mitt råd er: Hvis du skal ha deg en classic, kjøp den absolutt BESTE du kommer over. Ellers har du mye skruing, kostnader og lite kjøring framfor deg...

Liker jo og skru litt da, og det blir ikke så mange mila for tida litt derfor jeg bytter ;e
Men jeg er på jakt etter litt godfølelse og kjøreglede, Thunderace'en er rett og slett for god, må over 120 før det begynner å bli kjekt. 8)

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av Kawasaki »

SF71 skrev:
ArcticTiger skrev:Mitt råd er: Hvis du skal ha deg en classic, kjøp den absolutt BESTE du kommer over. Ellers har du mye skruing, kostnader og lite kjøring framfor deg...

Liker jo og skru litt da, og det blir ikke så mange mila for tida litt derfor jeg bytter ;e
Men jeg er på jakt etter litt godfølelse og kjøreglede, Thunderace'en er rett og slett for god, må over 120 før det begynner å bli kjekt. 8)

Skjønner hva du sier,jeg solgte en LTD 550 ifjor. På den kom "godfølelsen og kjøregleden" på ca 90km/t :janikk Over110 og det ble i overkant spennende :D

Solgte den til en pensjonist som ville ha noe å tutle med. Selv kjøpte meg noe litt mere kjørbart i allslags hastigheter :-)
ikkebike.norwegianforum.net

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av l-k-p »

Jeg anbefaler cb 750F eller cb 900f 1981. Det blir veteran på nyåret. Årsavgift kr.380.
Har selv en cb 900f-81. Har hatt den i mange år. Stort sett alle mcer fra 70 tallet er enormt dyrere.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SveinT »

SF71 skrev :
Hadde muntlig avtale samt bekreftet pr e-mail, før jeg fikk kommet meg ut og betalt og hentet den så hadde han solgt til en annen. Fint med folk som står ved avtaler dem inngår.
Nei, man er aldri sikker før pengene blir overlevert, det gjelder og for både kjøper og selger.
Alltid en del useriøse som ringer også
Arctic Tiger skrev :
Mitt råd er: Hvis du skal ha deg en classic, kjøp den absolutt BESTE du kommer over.
Ellers har du mye skruing, kostnader og lite kjøring framfor deg...
Yep, det er det mest fornuftige ja. Det er langt mellom godsakene under 25 lapper,
i motorstørrelse 500cc eller større. Selv om det dukker opp et go'kjøp nå og da.

GS750 kjedelig..? Det går jo an å sette sitt særpreg på den :thumleft

Bilde

Noe av det samme er det jo med GS1000. De første med kjede er ganske ettertraktet
i alle fall i utlandet, og mer sjelden er jo GS1000S, Wes Cooley replicaen.
Det står en til salgs i trøndelag, men den bør jo tilbake til originalfarger da.
GS1000G med kardang er jo mest kjent her i landet, siden det ble solgt mange av de.
"G" for "Gubb" som enkelte kalte den da den kom. :-)

Alternativet er jo en mc fra første del 80 tall, ja som nevnt her CB900F
MC fra 80 tallet har jevnt over bedre kjøreegenskaper enn 70 talls syklene også,
spesielt om man spanderer nye gaffelfjærer og bakdemper(e)
Ønskes et kraftigere bunndrag, så kan jo en CB1100 vurderes.
Eier selv bla en V65 Sabre. (VF1100S)

For de som er interessert i å bygge klassiske caféracere,
så kan Airtech være en kilde til inspirasjon..

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

Jo en tidlig 80 modell kunne vært noe det og men tenkte i baner en litt mer klassisk MC.
Min første sykkel var en 81 modell GSX750 vet ikke helt om jeg vil tilbake dit. :-J

CB750F og 900F er kjekke sykler det, litt mer skeptisk til CB1100 mener å huske at det var veldig dårlige register på disse og Super Bold'or har jeg aldri likt.

Kan selvsagt "pimpe" en i Street fighter eller cafe racer stil, har gjort det og noen ganger tidligere bla med en GPX750. Men så for meg en mest mulig original MC denne gangen.

Blir nok en liten modningsprosess dette :skriver :D

Denne står til salgs for 10 lapper

Bilde

Men ut fra km og beskrivelse i annonse så har vell kanskje denne motoren sett sine beste dager.

l-k-p
Innlegg: 169
Registrert: 01 apr 2009, 20:56
Motorsykkelen din: Flere

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av l-k-p »

Den ser jo bra ut. Men bilder er ikke det samme som å se, prøve. Jeg nevnte cb 750f og 900f tidligere. Cb 1100f har problemer med register.

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Sted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SveinT »

Da skal det bli interessant å lese hva du ender opp med til slutt :thumleft

Kawasaki 900 står jo høyt på lista for mange når det gjelder 70 talls modeller,
og det er jo ikke det minste merkelig :-)
Besøk forresten siden der bildet er hentet fra, mange flotte bilder der.
Fyren har en godt utviklet sans til å plukke de riktige eksemplarene for videresalg..

Jeg sender deg noe info om Kvelde Motorservice også, der er det alltid noe klassisk japansk til salgs .
(Dette er litt nord for Larvik)

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av Tysnes »

Hei .SF71 . MC fra 70 tallet er som å gjenoppleve ungdommen på nytt. Så dette blir spennende , den kawa z 750 så jo bra ut og har den classiske stilen . motormessig er di som di fleste sykkler på denne tiden veldig bra . som du har sakt så kan kamkjedestrammeren lage problem , var ett skifte av strammertype rundt 81/82 mener eg . Men liker du å skru og det må en vel rekne med i den prisklassen , så går det sikkert fint . Finnes rimlegere sykkler fra 70-tallet og , viss du går ned på ccm . Suzuki gs 400/425 , Kawasaki 400 / 440 , eller blårøyk Suzuki gt 380 / 550 . Kawasaki Trippler blir vel for dyrt , men det er jo min drøm . Lykke til .

Brukeravatar
SF71
Innlegg: 26
Registrert: 07 nov 2010, 16:28
Motorsykkelen din: YZF1000R

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av SF71 »

Takk fort mange svar så langt, veldig bra :thumleft

Z1 er nevnt og det hadde nok vært drømmen men prisene de forlanger for disse :[-X mistenker at det er en del som egentlig ikke vil selge, legger den til salgs til 6 siffret beløp og så kan de argumentere til kona at de må nok beholde den et år til, vi får ikke solgt :lol

Mindre 400 / 450 kan være aktuelt det og, blir nok mest kjøring rundt på nordjæren nå fremover, plalegger ikke med Norgestreffet på noen¨år enda. Hadde en gang en liten Z400 Twin, hyggelig bekjentskap det. Fin liten bysykkel. To-takt er ikke helt meg, har lagt mopedtiden bak meg ;-);) har en kompis som har en gammel GT380, kul sykkel men ikke helt det jeg er på jakt etter nå :-)

Noen som kjenner XS1100? Har fått tips om en som står til salgs men som har stått i 10 år? Litt spesiell sykkel men var ikke disse ganska bra rent mekanisk, det var vell lillebroren på 750ccm og 3 sylindre som var direkte dårlig?
Sist redigert av SF71 den 21 nov 2010, 18:45, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av Dimzum »

Hei, ny på forumet så får starte med å si god dag til alle her.

Har også lyst på en "gammelsykkel".Kjørte CB 750F 81 modell for en mannsalder siden, og en sånn kunne jeg godt tenkt meg igjen. Dog som sykkel nr 2 - er det noe jeg ikke savner spesielt er det kjøreegenskapene på de syklene så dette er et rent nostalgiprosjekt for min del.... :redface
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Japansk MC fra 70 tallet

Legg inn av Globe »

Hei Dimzum :vs og velkommen hit til mcsiden.no :=D>

Flott bilde av sykkelen din allerede lagt ut ser jeg :thumleft Den står som en av mine ønsker på "burde-eie-og-kjøre-før-jeg-dør-liste" ;e

Svar