Forskjeller på mc motorer

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Forskjeller på mc motorer

Legg inn av tullestein »

Har lurt litt på hva det er som gjør at en racingmotor kan suse avgårde i 13-14.000 omdreininger mens en annen motor har rødlinje på kanskje 8.000?

Hva er de mekaniske forskjellene som skiller disse motorene og hvordan tunes en racing motor til å bli en mer behersket og momentsterk motor som f. eks. nakensykler har?

Noen som har et godt og teknisk grundig svar på dette? :P :p
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av ArcticTiger »

Stempelhastigheten er den største kritiske faktor. Kommer den over et visst nivå, så desintegrerer motorn. Ved ett gitt turtall har en motor med lang slaglengde høyere stempelhastighet enn en motor med kort slaglengde.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av Tysnes »

Veldig kort fortalt , du for ikkje i pose og sekk . enten for du masse turtall og lite bunndrag , eller moderate turtall og bedre bunndrag . ikkje lett å forklare men det handler f.eks om stempelhastighet (m/sek),r-sykler har stor boring og liten slaglengde + flere sylindre som gjør att stempelhastigheten ikkje blir for høg . lang slaglengde og mindre boring gir godt dreiemoment men høg stempelhastighet . ventiltider , kort ,lanngt innsug , kompresjon mm er ting som spiller inn og som gjør motorene forskjellig . dette var veldigt kort og dårleg fortalt , men dette er vitenskap og det er sikkert mange som kan forklare dette bedre .

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av tullestein »

Ok. Så derfor har cruisere som virago og shadow osv. lang slaglengde og mindre stempeldiameter. Men har svinghjul noe med dette å gjøre også? Andre faktorer i bildet enn dette også?
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av Tysnes »

sykkler med stor slaglengde har større/tyngre svinghjul enn hurtigående motorer med flere sylindrer

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av Jompa »

tullestein skrev:Ok. Så derfor har cruisere som virago og shadow osv. lang slaglengde og mindre stempeldiameter. Men har svinghjul noe med dette å gjøre også? Andre faktorer i bildet enn dette også?
Jess, helt riktig.
Svinghjulet har også betydning, tungt svinghjul gir jevnere gange, men akselererer langsommere.
En motor med 1 eller 2 cylindre må ha et tyngre svinghjul enn en med flere sylindre, hvis ikke vil den
vibrere mer enn den gjør.
Det går også an å motvirke vibrasjoner med balanseakslinger, som mange motorer har.
Den fungerer nesten som en "ekstra" veivaksling og roterer med samme hastighet som veiva, som oftest
motsatt vei.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av Kawasaki »

Tysnes skrev:sykkler med stor slaglengde har større/tyngre svinghjul enn hurtigående motorer med flere sylindrer

zx'en min har ikke svinghjul. Det er sikkert en racer-motor ;e
ikkebike.norwegianforum.net

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av Tysnes »

Kawasaki skrev:
Tysnes skrev:sykkler med stor slaglengde har større/tyngre svinghjul enn hurtigående motorer med flere sylindrer

zx'en min har ikke svinghjul. Det er sikkert en racer-motor ;e
:eh har det fallt av :lol

Brukeravatar
tullestein
Innlegg: 194
Registrert: 23 aug 2010, 01:36
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
Sted: Karmøy

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av tullestein »

:knegg
__________________________

2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av Kawasaki »

Tysnes skrev:
Kawasaki skrev:
Tysnes skrev:sykkler med stor slaglengde har større/tyngre svinghjul enn hurtigående motorer med flere sylindrer

zx'en min har ikke svinghjul. Det er sikkert en racer-motor ;e
:eh har det fallt av :lol

Hehe,ja det har kanskje det. Jeg finner det ihvertfall ikke :scratch
ikkebike.norwegianforum.net

Godtvoksen

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av Godtvoksen »

aha...nå var det så greit/enkelt forklart at jeg også forsto litt av forskjellen. Kanskje noe også enkelt kan forklare hva, hvordan måle dreiemoment? Det skal visstnok være VELDIG stort dreiemoment på Silkesvarten selv om jeg er usikker på hvor mye dreiemoment det er på den. Joda...det jeg vet er at jeg kan kjøre den ned i lavt turtall uten å måtte gire. Kjører den helt ned i 40 km/t i 5. gir før jeg blir nødt til å gire ned...

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av Snikkeren »

@Godtvoksen: Det kan jeg gjøre i 6 gir på min lille 650 også, men tviler på at jeg er i nærheten av det momentet du har i din.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av RuneMC »

Populærvitenskapelig sagt:
Hestekrefter - kraft per sekund til å skyve/trekke noe framover. Oppstod i sin tid når man sammenlignet hester og dampmaskiner og hva de klarte å trekke. Senere formalisert så man kan regne om til Watt.
Moment, eller momentet til kraften: Hvor stor kraft det er til å rotere noe rundt sin egen akse (hjul svinghjul etc).

F.eks. kan man tenke seg en relativt liten motor med lang stempelvandring, stort massivt svinghjul etc. Ikke så mye hestekrefter, men stor kraft til å få hjul/propell til å gå rundt f.eks.

Heldigvis publiserer motorprodusentene grafer som viser kurvene for hestekrefter (hk, KW etc) og moment (torque målt i Nm) som funksjon av motorens rpm (rotasjoner pr min). Kurvene er nemlig ikke lineære streker, for her er det mye forskjellig i motorens konstruksjon og styring som spiller inn og som gjør at motorene presterer ulikt ved forskjellige turtall.

"Bånndrag" er det å ha mye moment på lave rpm (turtall) - og det er jo behagelig for å kunne dra avgårde på grønt lys og slikt uten å tenke at du må opp i 4-5000 rpm for at MC'n i det hele tatt skal ha nok krefter - sagt litt sånn på spissen :D
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av Kwak »

tullestein skrev:Har lurt litt på hva det er som gjør at en racingmotor kan suse avgårde i 13-14.000 omdreininger mens en annen motor har rødlinje på kanskje 8.000?

Hva er de mekaniske forskjellene som skiller disse motorene og hvordan tunes en racing motor til å bli en mer behersket og momentsterk motor som f. eks. nakensykler har?

Noen som har et godt og teknisk grundig svar på dette? :P :p
Bra tema du tar opp. Her er det mange misforståelser ute og går så det er bra å få dette belyst litt.
Helt sentralt når det gjelder alle motorer er følgende ligning:
Effekt=Moment x turtall

Dette betyr altså at effekten du får ut av en motor er avhengig av både dreiemomentet og turtallet. Mange tror at en Harley eller en Transalp har høyt dreiemoment fordi de opererer på lavt turtall. Det er ikke riktig. De har bra bunndrag, men det er noe annet. Gå inn i de tekniske spesifikasjonene til hvilken som helst motorsykkel så ser du at en 650 RR sykkel har like høyt dreiemoment (Newtonmeter) som f.eks en 650 offroader eller cruiser. Forskjellen er at på RR sykkelen så er maks dreiemoment ved f.eks 9000 omdreininger, mens på cruiseren ved f.eks 4500 omdreininger. Følger vi formelen så yter da RR sykkelen dobbelt så høy effekt fordi dette tar ut ved dobbelt så høyt turtall. Momentet er det samme.
At det er høyt dreiemoment i en Harley skyldes stort sett høyt sylindervolum. Siden maks dreiemoment kommer på lavt turtall så får motoren det vi kaller godt bunndrag.

Av dette får vi at hvis man vil ha høy effekt må enten sylindervolumet eller turtallet økes. Eller begge deler.

Nå er det dessverre slik at en motor som er designet for høy effekt på høyt turtall får en del ulemper på lavt turtall. Dette skyldes at gassvekslingen i motoren optimaliseres for dette. Det vil si store ventiler, mye overlapp i ventiltidene, store og korte innsug osv. Dette er dessverre en direkte ulempe på lave turtall.

Så når en racing motor ned-tunes så betyr dette teoretisk å flytte maks dreiemoment ned i turtallsregisteret. Motoren blir IKKE mer momentsterk av dette. De konkrete endringerene for å få dette til er å bytte kamaksler, innsug med mindre diameter, mindre ventiler, lengre innsug osv. Slaglengde og boring vil som regel være det samme ved en nedtuning.
Dermed blir motoren vesentlig mer anvendelig for daglig bruk fordi maks dreiemoment ligger i det turtallsområder vi bruker mest. Men toppeffekten blir lavere.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Forskjeller på mc motorer

Legg inn av Kwak »

tullestein skrev:Ok. Så derfor har cruisere som virago og shadow osv. lang slaglengde og mindre stempeldiameter. Men har svinghjul noe med dette å gjøre også? Andre faktorer i bildet enn dette også?
Svinghjulet har ingenting med effekt eller dreiemoment å gjøre. Dessuten er "svinghjul" et feil begrep. Det det dreier som om er roterende masse. Når veivakselen i seg selv har for lite roterende masse (energi) for å holde motoren i gang må konstruktøren legge til masse, f.eks i form av et svinghjul.

Hensikten med den roterende massen, særlig i motorer som ha få sylindre hvor det er langt mellom hvert arbeidsslag, er å holde prosessen i gang. Jo flere sylindre desto kortere er det mellom hvert arbeidsslag og den roterende massen kan holdes lav. Tung veievaksel/svinghjul gjør at det også er mye masse som skal akselereres. Dette gjør motoren tregere, men den vil også gå jevnere.

Når R-motorer tilsynelatende ikke har svinghjul så er det fordi veivskinkene (motvektene) og veivakselen forøvrig har tilstrekkelig roterende masse. Lite roterende masse kan også kompenseres ved å øke tomgangsturtallet.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Svar