Fint innlegg Kwak. Dette har du tydeligvis litt greie på Spennende tema synes jeg. Uten tvil vitenskap å lage/tune motorer. Krever en del kunnskap.
Hvordan kan det å bytte kamaksler forandre motoregenskaper? Hva blir forskjellen på akslene da?
Forskjeller på mc motorer
- tullestein
- Innlegg: 194
- Registrert: 23 aug 2010, 01:36
- Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 600 - 2000
- Sted: Karmøy
Re: Forskjeller på mc motorer
__________________________
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
2000 Suzuki GSF600 Bandit
(X) 1986 Suzuki ZR50SK
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Forskjeller på mc motorer
Kamakslene styrer når innsug- og exsosventilene skal åpnes og lukkes, hvor fort de skal åpnes og hvor mye og hvor lenge de skal være åpne. Ved å endre profil på kammen kan vi endre karakteristikken på motorn.
En annen måte å endre motorkarakterisikken på er å endre innsprøyting og tenning. På moderne motorer er dette digitalt styrt, og kan greit endres innenfor visse grenser(re-maping, chip-tuning)
En annen måte å endre motorkarakterisikken på er å endre innsprøyting og tenning. På moderne motorer er dette digitalt styrt, og kan greit endres innenfor visse grenser(re-maping, chip-tuning)