Hjelmer ??

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Hjelmer ??

Legg inn av werner »

Kjørt med caberg i to sesonger nå. Med solvisir og synes patenten de
har fungerer bra. "spaken" til solvisiret sitter oppå hjelmen så det er lett
og kjapt å få det opp og ned. Trivdes godt i den hjelmen, men synes det var
litt mye støy. I vår kjøpte jeg en agv sv.. med solvisir. Er like mye støy i den
og solvisiret er litt mer "puket" å få opp/ned. Caberg har vel også åpningshjelm
med solvisir. Hvis jeg ser på pris og hva jeg fikk er caberg mitt valg. Hvilken som er best om en smeller hue i en stein vet jeg ikke... Agv var en tusenlapp dyrere, men det er jo ikke hjelmer i høy prisklasse noe av dette.

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Hjelmer ??

Legg inn av SheDevil »

Caberg Konda er en åpningshjelm og har fått 5 stjerne r fra Sharp

http://www.bikeport.no/article.php?id=3283

Jeg er selv på jakt ette en ny hjelm og har egentlgi lyst til å fortsette med åpningshjelm selv om den støyer litt.
Den jeg har nå er Nolan sin og har Pinlock og solvisir i tillegg.
Jeg vil ha en ny hjelm som har degge de to fordelene.

Her i Trondheim har jeg ikke funnet noen forhandler av Caberg enda...
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

werner
Innlegg: 133
Registrert: 27 apr 2011, 19:54
Motorsykkelen din: KTM 950 Adv

Re: Hjelmer ??

Legg inn av werner »

Varebørsen på Elverum har supertilbud på Caberg nå. Har samme str i AGV som Caberg så str virker normal. Men det er velg greit å prøve på hodet først også kanskje.. Råskinn.no har også. Der jeg kjøpte min.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Bringisen »

Caberg sin åpningshjelm fikk dårlig karakter når det gjelder støy men greide seg bra når det kom til slagtestene på grunn av at det er en "plast"-hjelm.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Crinos »

Av åpningshjelmer har jeg blitt litt svak for Schuberth C3 hjelmen... http://shop.motorhuset.no/schuberth-c3- ... -1152.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv kjører jeg med en Bandit Fighter i dag, og den er faretruende nærme nesa mi i gode hastigheter...
Vurderer å kjøpe nytt visir til den: http://shop.motorhuset.no/bandit-fighte ... -5169.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Speil visir... men får se... Gidder ikke å bruke 900,- på et visir... er for gjerrig til det... hehe..
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Hjelmer ??

Legg inn av KawaSuki »

Jeg bruker nå en NOLAN N 43 Air . Dette er en hjelm med avtagbart hakeparti og integrert solvisir .
Hjelmen er godkjent som helhjelm . På fine dager med " easy driving " , tar jeg av Hakebøylen , og har
dermed nærmest en halvhjelm med god synsvinkel . Dette funker greit for meg , da jeg nærmest får
klaustrofobi i en helhjelm , med mye mindre utsyn . Hjelmen er også beregnet for instalasjon av intercom .
Vindsus er ikke fraværende , men ikke værre enn at det går an å kjøre en halv time uten ørepropper .
Pris i dag er ca. 2500--3000 kr. , ikke urimelig synes jeg .


KawaSuki

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Dexter »

Schubert c3 anbefales... :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Crinos »

KawaSuki skrev:Jeg bruker nå en NOLAN N 43 Air . Dette er en hjelm med avtagbart hakeparti og integrert solvisir .
Hjelmen er godkjent som helhjelm . På fine dager med " easy driving " , tar jeg av Hakebøylen , og har
dermed nærmest en halvhjelm med god synsvinkel . Dette funker greit for meg , da jeg nærmest får
klaustrofobi i en helhjelm , med mye mindre utsyn . Hjelmen er også beregnet for instalasjon av intercom .
Vindsus er ikke fraværende , men ikke værre enn at det går an å kjøre en halv time uten ørepropper .
Pris i dag er ca. 2500--3000 kr. , ikke urimelig synes jeg .


KawaSuki
En av grunnene til at jeg liker Bandit Fighter er selvsagt det røffe utseendet den har. Men også det at det FØLES som halvhjelm pga de store lufte inntakene i front, og det at man ikke har noe som stopper for vind under hakepartiet... Kan være kjekk å teste på en gang... men OBS: Ikke for dem med store neser... Helt seriøst, pga den inn-knekken den har i området..
Vindsus er dog svært tilstedeværende og anbefaler ikke å kjøre uten ørepropper av noe slag.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Bringisen »

Har i dag kjøpt en BMW Systemhjelm 6 med Scala Rider Q2 Pro og gleder meg til å kjøre med denne. Kommer tilbake med erfaringer etter en tid :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Gammelgutt

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Gammelgutt »

Jeg har jo problemer med å finne hjelm som passer den trange nøtta mi. Bruker str xs, 53-54 cm. Prøvde Bilremas glassfiber crosshjelm i dag, passet bra og er utrolig lett. Ser at flere motardkjørere bruker crosshjelm, noen som vet om slike hjelmer er sikre?. :scratch

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Dortmunder »

Kjører med Shoi Multitec ... men er ikke fornøyd. Passer skallen, det gjør han (Schubert som jeg også vurderte passet ikke !!) .. men jeg sliter med øreverk etter noen timer! Prøvde å kjøre med øreplugger, uten, med bare en ... vet ikke hva det er. Shoi vil ikke svare. Min gode gamle Carberg helhjelm er gull i motsettning...

Hmmm.... det var dety med om hjelmen passer til en eller ikke .- non som har oppdaget samme problem ???

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Hjelmer ??

Legg inn av MrErling »

ittno' er som å kjøre med 1/2 hjelm.. ittno' :thumleft

Blir alt for lukket "innemiljø" i en helhjelm, etter min smak.
Kun i regnvær, som jeg prøver å unngå, er det ok med helhjelm.

..og jada til dere som er født på syttitallet og oppover; det er fali' med 1/2 hjelm.
"Aaaaalt" er fali' nå om dagen :[-(

Men , men.. vi gubber har da overlevd så langt :dontknow

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Crinos »

MrErling skrev:ittno' er som å kjøre med 1/2 hjelm.. ittno' :thumleft

Blir alt for lukket "innemiljø" i en helhjelm, etter min smak.
Kun i regnvær, som jeg prøver å unngå, er det ok med helhjelm.

..og jada til dere som er født på syttitallet og oppover; det er fali' med 1/2 hjelm.
"Aaaaalt" er fali' nå om dagen :[-(

Men , men.. vi gubber har da overlevd så langt :dontknow
Jeg kjørte med halvhjelm tidligere, intill jeg krashet med en fjellvegg... Nå kjører jeg med helhjelm...

Kjører som sagt med en Bandit Fighter, for den gir følelsen av halvhjelm...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Dortmunder »

Crinos skrev:Jeg kjørte med halvhjelm tidligere, intill jeg krashet med en fjellvegg... Nå kjører jeg med helhjelm...

Kjører som sagt med en Bandit Fighter, for den gir følelsen av halvhjelm...
Nå må jeg bare spør... hva er erfaringene fra den crasjen ihht halvhjelm kontra helhjelm??

Sist en sykkelist omkom her i Kristiansand (trist nok dette) spurte alle om han hadde hjelm. Såvidt jeg har forstått hadde han halshugt seg på en fender... ikke akkurat en hjelm kunne hjelpe med. Jeg gikk ifjor høst på trynet med sykkel (tråsykkel) så det smalt. I bakken med 40 km/h. For å si det sånt, armen og beinet hadde nok ikke hatt mindre skader med hjelm..

Nå må jeg ikke misforståes, helhjelm er det sikkerste alternativet (og sykkelhjelm), men av og til har jeg følelsen at dette overdrives ... aller "i tilfelle du crasjer på den eller den måte"... men gjør man det i 80 eller 90 % av tilfellene??? Som noen skrev her før, det aller sikkerste er å ha masse airbager rund seg ... eller ikke å kjøre i det hele tatt.

Ved å sette seg på en MC tar man allerede en kalkulert risiko å bli drept eller utfør. Hva er egentlig kalkulasjonen halvhjelm kontra helhjelm ?? :dontknow

Jeg frykter dette spørsmålet må alle svare for seg selv, hvilken risiko er du villig til å ta ?

Ting bør av og til settes i perspektiv...

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: Hjelmer ??

Legg inn av Onsløv »

Det som vekker oppsikt hos meg, er syk(e)lister.

Peiser gjerne på nedover i bakker med en fart på 50-60 km i timen (noen sikkert mer), i hjelm, SHORTS og TSKJORTE.
De har to hjul de og, men de er gjerne ikke mer enn 1-2 cm breie. KAN de ikke falle og slå seg de da?

Nei, holde seg til fullt utstyr og MC.

Svar