Milslukeren

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Baron von Waffel skrev:Ut fra at jeg nok ender på et firesifret antall km, er jeg ikke så veldig opptatt av reglene i tetklassen, egentlig. Men jeg håper at vi som bare er fyllstoff vil slippe billigere i forhold til dokumentasjon.
Å? :icon_eek:
Trodde du skulle skaffe deg advokatkappe i skinn og kjøre V-strom land og strand rundt for å kapre kunder for firmaet?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Jalmar skrev: Altså få tilgang til deltagernes akkumulerte kjørelengder etter hvert som disse blir oppdatert. Dette vil selvfølgelig ikke gjelde de som stiller i klassen for ideal-lengde.

Artig tiltak som jeg ser fram til å følge med på når det blir gjennomført. :thumleft:
Da ser konsensus ut til å være slik:
  • Kravet for å delta er tilgang til et digitalkamera (å sende papir til UberKongen for scanning blir i meste laget, tror jeg)
  • Det er ikke mulig å delta anonymt (av mange årsaker)
  • Du må identifisere deg med navn og bilde av deg og sykkelen (men heller ikke mer)
  • De andre deltagerne vil kunne se hvem du er (men heller ingen andre)
  • Jevnlig (hver måned, hver 2.000 km, eller noe) må kjørelengde dokumenteres i deltagerens personlige tråd. Denne tråden er tilgjengelig for offentligheten. Her er deltagerne bare identifisert med sitt "nic".
  • Det påligger deltageren et ansvar å dokumentere alle "uvanlige" begivenheter (så som veldig lange turer).
Jeg har fundert litt på Mosjonisten (på 50 persentualen). La oss si at det er 100 deltagere fra hele landet. Hvordan skal du legge opp løpet for å vinne Mosjonisten? Jo, du må kjøre like langt som gjennomsnittet. Men mange kjører like langt som gjennomsnittet. Faktisk tror jeg det kommer til å bli ganske fullt av deltagere rundet 15.000 km. Å forsøke å regne ut hver dag hvor mye du skal køre for å holde deg akkurat midt på treet, det er i praksis umulig.
Dersom denne analysen er rett, da kan vi la kilometertellerrapportene (herlig ord!) være offentlige. I tillegg, naturligvis, til at UberKongen ukentlig lager et sammendag som forteller om utviklignen. Og om UberKongen er veldig flink bruker han et regneark fra Google slik at enhver kan lage grafer og studere utviklingen eftersom sesongen skrider frem.

<Nerd>
Jeg har installert FreeBSD 7.0 på en maskin i dag. Der skal jeg så installere Apache med støtte for PHP, mySQL og derefter siste versjon av phpBB. Har ADSL med fast IP-adresse så jeg slipper å leie et web-hotell.
Resulatet blir i teknologi det samme som dette forumet her. For en titt hvordan det blir, se her.
To ing: Adressen blir en annen, og det mangler en logo. Det siste er en utfordring av dimensjoner. Særlig fordi det hadde vært ønskelig å kunne lage klistremerker til dem som måtte ønske det. Finnes det en designer blant oss?
</Nerd>

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Ser bra ut det der, bortset fra at sida var stygg som nøkken i svart

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Ragnhild skrev:Ser bra ut det der, bortset fra at sida var stygg som nøkken i svart
Som sagt - jeg er en data-nerd som både er blottet for estetisk sans, og som vet det.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Da får vi satse på at det finnes noen med design-ideer som kan gi sida et løft
Hvem kan det være :-k

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Synes den var bra jeg. Enkel og grei :)
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Ja, er grei og oversiktlig, bevares. Vi er jo vant med nettforum som er bygd opp på samme måten.
Men den er tung og sørgmodig slik som den er nå i svart.

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel »

Synes den passer til å være laget av en bimmer-eier. Dønn funksjonell og ikke noe jåleri. Ikke særlig strømlinjeformet. Innen den er ferdig vil den ha alle nødvendige funksjoner og all nødvendig komfort.

Men fargevalget minner jo om tidlig T-Ford.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Baron von Waffel skrev: Men fargevalget minner jo om tidlig T-Ford.
Hvilket var en knallsuksess.
Så om det er størrelsen det kommer an på eller ei skal vi ikke diskutere. Men det er hvertfall ikke farven det kommer an på.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

T-forden var nok en suksess, men ikke pga av kvaliteten iallfall

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1883
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
Motorsykkelen din: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel »

Det var vel prisen som gjorde mest for T-Forden. Men også at den ble markedsført som anvendlig i de fleste situasjoner. Og kvaliteten var vel ikke stort verre enn konkurrentene?
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Ikke noe galt om å "pludre" her, men jeg tror vi trenger en litt fastere arrangementskomité. Komitéen vil (kunne) diskutere litt privat før an avgjørelse gjøres kjent.

Jeg tror en liten komité er bra fordi jeg veldig gjerne vil ha noen å diskutere med (har ikke nok tiltro til min egen vurderingsevne (investerte kraftig i turistindustrien dagen før det ble klart at "Finanskrise" ville være et ord alle ville ha et forhold til de neste årene #-o )), samt at det alltid er lettere for andre å akseptere avgjørelser som er tatt av et kollegium isteden for én person.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Når fanden ikke ville ha noe gjort, satte han ned den første komitè

Skjønner at det kan bli mye på èn person å administrere dette prosjektet, og i sommersesongen har du sikkert nok med andre prosjekter som skal passes?
Men hvor mange ser du for deg i en arrangementskomite, og hvilke arbeidsoppgaver vil denne komiteen ha?
Siden Milsluker-sida er et nettforum som ligner dette, vil det kanskje være behov for to eller tre moderatorer? Særlig hvis det blir mange som melder seg på og deltar aktivt hele seseongen.
Og når det er et forum, vil det nok uvergerlig bli en del anna småplukk som blir spurt om. F.eks kan det jo være at det dukker opp en som spør etter turfølge, for kortere eller lengre turer.
Og sånne nettfora har en tendens til å bli spamma med alskens rammel som må fjernes fortløpende.
Arrangementskomiteen må kanskje også stå for den endelige fintenkinga rundt regler og økonomi osv.

Andre ting som denne komiteen skal/kan ta seg av?

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Viktig poeng: UberKongen skal være enerådende* i alle avgjørelser som handler om deltagernes kjørelengde. Det er for å sikre at medlemmer av arrangementskomitéen kan delta i Milslukeren. Det utelukker meg selv om deltager, men til gjengjeld vil jeg i all fremtid bli mottatt overalt i Norge med rød løper og 220 ml API GL5 til å skifte oljen i FD (OK, dette siste er en intern GS-vits. Sorry).

Ellers har jeg forslag til Motto: Milslukeren: Kjør lenger, lev mer.

Jeg påta meg å drive selve forumet. Dersom det vokser meg over hodet, da betyr det at vi har en kjempesuksess å hanskes med - det er et luksusproblem. Å finne folk til å delta i driften av en suksess er aldri noe problem :whistle:
Det kan godt tenkes at Milslukeren blir et levende forum for voksne, seriøse mc-kjørere. Et sted hvor det å kjøre langt og mye (men ikke nødvendigvis fort) blir diskutert. Kanske blir dette stedet hvor "alle" møtes med sine Turbeskrivelser, bilder, og så videre. Om det skjer, da vil det være behov for flere moderatorer.

Det jeg ønsker meg nå, det er en liten gruppe som ikke bare slenger innom her fra tid til annen, men som er villig til å være med å arrangere dette. Som jeg kan regne med vil diskutere, finne løsninger, og gjøre det som er nødvendig.

Hva er nødvendig? Hva vet vel jeg? OK, dette er ment å være et 100% nettbasert prosjekt, og jeg har (svært!) lang erfaring i drift av datamaskiner, slik programvare som dette, moderere slike fora, og tilhørende greier. Det er derfor jeg tør påta meg å drive infrastrukturen. Men det kommer til å bli mange andre greier, tror nå jeg.

Første spørsmål på dagsorden er: Skal vi holde på navnet Milslukeren, eller lete efter noe annet? Her må det tas en endelig avgjørelse ganske snart. Og jeg vil gjerne at flere hjerner enn min tenker litt grundig på saken.

<Nerd>
En maskin med FreeBSD 7.0 er på luften. Satt inn en 250GB disk. Har plass til ytterligere én disk om det blir trangt. Apache 2.2 er installert sammen med phpBB 3. Jeg har laget forumet og begynt å eksperimentere med opplasting av bilder. Bildene av kilometerstanden kan må nemlig oppbevares her, slik at de ikke kan endres (eller slettes) i eftertid. Det krever litt mikk-makk. phpBB 3-guru søkes (et ønske jeg deler med veldig mange her i verden :icon_eek: )
</Nerd>


[TaSK]


*Medmindre det er mulig å sette sammen en Resultatvurderingskomité av folk som av én eller annen årsak ikke kan delta i Milslukeren. Det vil naturligvis være det beste. Frivillig? Send en epost til milslukeren@gmail.com
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

Det neste komitéen må bestemme, er om det skal være gratis å delta første året eller ei. Andre året, når det er en najonal happening som alle bare rett og slett MÅ være med på, da kan vi ta betalt og ha premier som selv Aftenposten skriver om.
Men dette første året, kanskje er det klokt å ha det hele gratis. Og ære og berømmelse som premie?

Hva sier de kloke?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Svar