Hilseplikt?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hilseplikt?

Legg inn av jhn »

Jammen det e jo folk vi hilse på. Æ hilse på alle som hilse på mæ, om de kommer gallopperende baklengs på ei låghalt ku, så hilse æ tilbake :vs

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Å hilse eller ikke hilse?

Legg inn av Guro78 »

Crinos skrev:Hilsen oss MC'ister i mellom er egentlig ikke en utdøende trend, men jeg har på følelsen at det ikke lengre blir praktisert så mye i kjøreskole miljø, slik at nye mc sjåfører ikke får dette med seg.
- Noe som såfall er synd med tanke på hva å hilsen kan bety for trafikksikkerheten.. Jeg praktiserer hvertfall hevet hånd/arm hvis alt er ok :vs og senket, "pumpende" hånd hvis farer/kontroller/etc.

Godtvoksen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Godtvoksen »

jhn skrev:Jammen det e jo folk vi hilse på. Æ hilse på alle som hilse på mæ, om de kommer gallopperende baklengs på ei låghalt ku, så hilse æ tilbake :vs
Det blir jo så forferdelig mange å hilse på dersom jeg også bør hilse på alle "de kommer gallopperende baklengs på ei låghalt ku". De møter jeg jo i tusenvis.. :lol

Brukeravatar
Guro78
Innlegg: 120
Registrert: 13 jul 2010, 01:48
Motorsykkelen din: HD sportster 1200
Sted: Nedre Eiker

Re: Hilsing : For mye moped "look-a-like" ?

Legg inn av Guro78 »

AndreasM skrev:Hilser ikke MCfolket på hverandre lenger eller ser min Yamaha XT600 ut som en moped ? :) i forrige sesong kjørte jeg en SV650 då hilset nesten alle. Nu hilser ingen... :dontknow
Syns det er hyggelig att man hilser på andre som kjør MC.....men jeg hilser ikke heller på scooter eller moped, så man får vel bytte sykkel da... ;)
*fniis* Har selv samme problemet på min lille HD... Jeg syntes visst mye bedre i landskapet før da jeg hadde ei (var så klart hunkjønn) i plastikk... :notlistening
- Heldigvis at jeg er oppdratt til at man skal være høflig..: Hilser ofte først :roll :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hilseplikt?

Legg inn av jhn »

Godtvoksen skrev:
jhn skrev:Jammen det e jo folk vi hilse på. Æ hilse på alle som hilse på mæ, om de kommer gallopperende baklengs på ei låghalt ku, så hilse æ tilbake :vs
Det blir jo så forferdelig mange å hilse på dersom jeg også bør hilse på alle "de kommer gallopperende baklengs på ei låghalt ku". De møter jeg jo i tusenvis.. :lol
Ja det kan bli travle dager, så det hende æ parkere pga det

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av MrErling »

Det med hilsning henger sikkert igjen fra tiden det var lite motorsykler.

På seksti og syttiallet var motorsyklister, som nå også, stolt over å kunne eie en MC!
Men da hadde ikke folk god råd, som nå(?), og bankene “kastet” ikke penger etter deg i de tidene, som nå, og folk i banken lo av deg hvis man forsøkte å få lån i pant i noe f.eks. hus..! Og refinansiering var ett fremmedord.
Og jeg mener å huske at i 1973 da jeg "tok" lappen, var det snaut ca. 3 (tre) -tusen registrerte sykler på landsbasis( !), mens i 2010 var det vist noe som 80-110- tusen(?) registrerte doninger!
Klart det blir litt annerledes å hilse for noen nå, enn før i de gode gamle dager.. :scratch

Derfor innbiller jeg meg at følte man samhold med ALLE, fordi det var få av oss.
Glemmer ikke det glade syttitallet, hvor alle hilste, unntatt HD kara...
Vi var som luft for dem av en eller annen grunn.
Ikke det at det gjorde noe, men hverken jeg eller de jeg kjente, ble kjent med noen som kjørte HD på den tiden.
De som kjører HD i dag, hilser stort sett, så det er kanskje ikke samme type folk, som kjører slike doninger lengre?
Men vi andre, stoppet gjerne bare man så en annen stå parkert langs vegen, bare for å slå av en prat med en likesinnede.

Personlig synes jeg nå at det er blitt litt irriterende med ALL hilsninga, fordi det er blitt så jæ@%* mange. Spesielt når det kommer ett "tog" på 5 eller flere sykler etter hverandre.
Det er blitt liksom blitt litt sånn overfladisk og ikke noe ekte lengre, som det var før.

..ett hjertesukk fra Erling
en gammel mc gubbe :gk
:prop:
Her i 1975 på min Suzuki GT 380k
Bilde

Leica
Innlegg: 10
Registrert: 11 feb 2011, 09:56
Motorsykkelen din: HD Sporster Forthy-Eight 2011

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Leica »

Duville skrev:ATV er ikke MC selv om det kanskje er samme motor.... ATV er All Terrain Vehicle ikke MC - MotorCycle --- store forskjeller..
:gk
Den er nå engang registrert som mc.
Men jeg skjønner at jeg ikke blir hilst på når jeg kjører den.

Men etter at jeg begynte å kjøre mc tar jeg meg i å hilse fra atv setet også :redface Skal slutte med det .....

Mange atv har større motor enn mc har. Min er en 800 ;e

Leica
Innlegg: 10
Registrert: 11 feb 2011, 09:56
Motorsykkelen din: HD Sporster Forthy-Eight 2011

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Leica »

mekkern skrev:
Leica skrev:Når jeg kjører atv er det ingen med mc som hilser tilbake :eh
Nei...?? traktor har da ikke noe med MC å gjøre det?? min mening er at de skulle vært plombert på 30kmh/forbudt i trafikken..
Hvorfor mener du at den bør plomberes ved 30?
Om man kjører som folk er det en rimlig stødig maskin.
De er forøvrig begrenset til 77 km/t etter norsk lov.

Har du kjørt atv?

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av MrErling »

sorry, men ATV er kvalifisert selvmordsforsøk..i bestefall lemlestelse i veitrafikken
Glimrende i marka !

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hilseplikt?

Legg inn av mekkern »

Flotte til bruk som traktor med 4wd..
som løpsmaskiner er de artige å kjøre på bane,spesiellt litt tunge sandbaner eller isbaner men gir fort ryggprob ved hopp/landing.og jævlig vonde å få over seg..
mener de ikke har gode nok egenskaper i trafikk.spesielt ikke slik jeg ofte observerer de brukt.
dessuten er det ikke noe form for opplæring som dekker slik kjøretøygruppe skikkelig.

Selvfølgelig har jeg aldri kjørt ATV...... :erte
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Leica
Innlegg: 10
Registrert: 11 feb 2011, 09:56
Motorsykkelen din: HD Sporster Forthy-Eight 2011

Re: Hilseplikt?

Legg inn av Leica »

MrErling skrev:sorry, men ATV er kvalifisert selvmordsforsøk..i bestefall lemlestelse i veitrafikken
Glimrende i marka !
Jeg bruker min mye på tomta på hytta og der har den stor nytteverdi.

Men jeg er uenig i din påstand.
Nå har jeg kjørt atv i 4 år og lever i beste velgående.
Men som ved mv kjøring skal man være aktsom

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38036
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hilseplikt?

Legg inn av AJ »

Prøvekjørte en SMC 700 kubikker i vinter med en morsom ensylindret 675 kubikks motor med langt flere HK enn hva det skal være i en som er lovlig registrert og i henhold til kjøretøyforskriften...

For meg som er vant merd MC var dette en ganske så uvanlig farkost å kjøre og som jeg ikke følte meg spesielt trygg på i svinger og rundkjøringer...
På rettstrekningene derimot :jada: Ja, da var det bare å koste på så det holdt :prop:
Om de har noe i trafikken å gjøre? :-k Heller nok kanskje mer til at de egentlig ikke har noe der å gjøre...
Men bevares! det er kun hva jeg mener :vs

Men... :eh
Nå er vi kanskje rimelig off-topic. Eller...? :scratch

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Hilseplikt?

Legg inn av jhn »

En ATV må jo kjøres med hodet, akkurat som alle andre kjøretøy. Ser ikke at en ATV har så mye dårligere kjøreegenskaper enn mange traktorer som ferdes langs veiene. Det burde kanskje vært en form for opplæring på de, men da burde det også være egen opplæring på can am, de har en nesten identisk oppførsel i svinger
edit: trur nesten det flere som skader sæ i marka enn på veien med ATV

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Hilseplikt?

Legg inn av MrErling »


ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hilseplikt?

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg hilser på alle mc, så sant jeg ikke er midt i en sving med godt nedbrekk :8-[ .
De fleste hilser tilbake, men jeg har lagt merke til at det er en god del Harly-dudes som ikke hilser tilbake.....

Svar