MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Togmannen »

Angående saken der en motorsyklist havnet i bakken pga glatt/feillagt asfalt, tror jeg heldigvis vi kanskje får et søksmål. Skulle bare mangle at de dekker skader og tort og svie.

Les mer her
Politiet slo fast at vegdekket var årsaken til ulykken. I tillegg viste det seg at vegvesenet og entreprenør visste om de dårlige forholdene uten å gjøre noe med det.
Minner meg litt om Paulsen-saken. Bare at her var det en bedre slutt.
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev:
Crinos skrev:
motorbike skrev:http://dt.no/nyheter/mc-veltet-pa-grusete-vei-1.6345067

Tja. Hva skal en si? IDIOTER!
Idioter jeg håper blir dømt for indirekte drapsforsøk... Er jo bare flaks at ingen ble skadet.
Oppdatering - der var ikke lokalbefolkningen som hadde gruset vegbanen - bare vårt elskede Veg(u)vesen ](*,) ](*,) ](*,)
http://rha.no/nyheter/mc-velt-i-hyggen-1.6345125

Kjører Grimsrudveien ofte og ser at Vegvesenet har lagt endel grus på veiskulderen mange steder nå, som er dratt ut i vegbanen av alle biler og vogntog som kjører litt utenfor (ganske mye tungtransport faktisk i forbindelse med Södra Cell og interkommunalt søppel-anlegg nær Tofte). Typisk blir grusen dratt ut i sving pga sjåførenes manglende fokus på god bilkjøring.

Om vinteren har vi snø og is - om sommeren har vi det offentlige som trår til med litt ekstra risko-momenter for oss MC førere - helt gratis ! (eh, vel bortsett fra skattekronene det koster da...)
Grus i vegbanen e vel et problem som vanskelig kan unngås, det må legges grus på vegskulderen med (u)jevne mellomrom pga høydeforskjellen mellom vegbanen og skulderen.
At større kjøretøy drar grusen ut på veien kommer ofte av smal vei og knappe svinger,ikke av ufokuserte sjåfører. Æ synes man på generelt grunnlag burde være litt mere restriktiv med å dele ut titler som "idioter" ol til folk. For mæ sier det like mye om "prisutdeleren" som mottakeren, det det forteller e ikke udelt positivt

motorbike
Innlegg: 10
Registrert: 25 jun 2011, 18:23
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MC-ulykker

Legg inn av motorbike »

Hvis du ser på linken jeg la ut så synes jeg betegnelsen var berettiget.http://dt.no/nyheter/mc-veltet-pa-grusete-vei-1.6345067

hvis du synes jeg er idiot ut fra det så deg om det.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Jeg vil si det er endel ufokuserte sjåfører på Grimsrudveien
- mange kjører 60 i 80 sonen og ser på utsikten istedenfor å følge med på trafikken
- personbil-sjåførene som kronisk siger ut og ligger midt i veibanen vil jeg kalle ufokuserte
- lastebilene som ligger 1/2 meter fra kantstripen så venstre hjulsett er over midtlinje - på rett strekning - vil jeg kalle ufokuserte og/eller kjører de for fort i forhold til forholdene. Det er klart det blir ekstra mye grus i vegbanen når sånne sjåfører som ikke helt har presisjonen inne møter på svinger...
- "Rånere" som kjører for fort med bil kommer i samme klassen

- Vegvesenet på sin side kunne gjort noen endringer i materialvalg og/eller metodikk for å få til langt mer holdbare og sikre løsninger. F.eks. kompaktere grusen som blir lagt ut eller bruke annen gruskvalitet (ser ut som om små svarte, runde kuler den de har brukt).
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Crinos »

RuneMC skrev:Jeg vil si det er endel ufokuserte sjåfører på Grimsrudveien
- mange kjører 60 i 80 sonen og ser på utsikten istedenfor å følge med på trafikken
- personbil-sjåførene som kronisk siger ut og ligger midt i veibanen vil jeg kalle ufokuserte
- lastebilene som ligger 1/2 meter fra kantstripen så venstre hjulsett er over midtlinje - på rett strekning - vil jeg kalle ufokuserte og/eller kjører de for fort i forhold til forholdene. Det er klart det blir ekstra mye grus i vegbanen når sånne sjåfører som ikke helt har presisjonen inne møter på svinger...
- "Rånere" som kjører for fort med bil kommer i samme klassen

- Vegvesenet på sin side kunne gjort noen endringer i materialvalg og/eller metodikk for å få til langt mer holdbare og sikre løsninger. F.eks. kompaktere grusen som blir lagt ut eller bruke annen gruskvalitet (ser ut som om små svarte, runde kuler den de har brukt).
Jeg kjenner ikke strekningen, men er veldig enig i det du skriver. MEN...
Det som også kan nevnes er.. De som kjører "effektivt" ikke nødvendig fort eller uaktsomt, men benytter hele veibanen, inklusive veiskulderen i svinger. (ikke ned på grusen men den delen av asfalten som er på utsiden av oppmerkinga).
Disse vil jo ta med seg en del av grusen som de overnevnte uaktsome pisker opp og ut i veien.

Helt enig med deg RuneMC at vegvesenet burde velge et annet material som er sikrere for alle. Dessverre er det litt for mange økonomer som skal se på en sak, og også har siste avgjørende ord om det er stor økonomisk forskjell på to identiske løsninger.

EDIT: Jeg har vert i lang dialog med Vegvesenet om Riksvei 403 i Aust-Agder som på enkelte strekk er en dødsfelle for MC folket. De synes det var rart at jeg hadde klaget, selv etter at de hadde vert på befaring av veien. Men da jeg spurte dem om de hadde befart denne med motorsykkel eller SUV, så var svaret SUV, og da forsto han i andre ende at det kanskje var litt annerledes for MCer.
Han oppfordret meg til å klage videre på vegstrekninger, for folk flest har en mentalitet på "det hjelper ikke å klage". Men... Det gjør faktisk det, og jo flere som er aktive med å klage på vegstrekninger, jo bedre veinett kan vi få. (på lang sikt).
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Onsløv
Innlegg: 1654
Registrert: 16 okt 2009, 21:03
Motorsykkelen din: F800ST
Sted: bærgen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Onsløv »

Litt usikker på om jeg har tipset om denne før.
Men gjør det gjerne igjen.
http://www.fiksgatami.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: ser også at de har en app, til Android. (Endelig noe som kommer til android først istedenfor iphøn)
Mvh
Kristian
Nå: '10 BMW F800ST
Før: '00 Honda NT650 Deauville, '01 Yamaha XJ 900 Diversion, 01 Kawasaki GPZ 500S,

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av Crinos »

Onsløv skrev:Litt usikker på om jeg har tipset om denne før.
Men gjør det gjerne igjen.
http://www.fiksgatami.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

edit: ser også at de har en app, til Android. (Endelig noe som kommer til android først istedenfor iphøn)
Jeg har i mitt tilfelle prøvd fiksgatami uten hell, så jeg tok dialogen direkte med vegvesenet etterpå med større hell.

Nyttige apps har som regel en tendens til å dukke opp på Android før iPhony. :lol
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Dimzum
Innlegg: 274
Registrert: 21 nov 2010, 11:09
Motorsykkelen din: Yamaha R1 2006

Re: MC-ulykker

Legg inn av Dimzum »

En kollega ble vitne til denne ulykka: http://www.ranablad.no/nyheter/article5666447.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

Han lå bak en bil som "pluselig" og uten forvarsel finner den perfekte avkjøring - på venstresiden. Den unge gutten i bilen er ute og søndagskjører med kjæreste.... Motorsyklisten som kommer i møte hadde ikke en sjangse, og treffer bilen i 70-80 km i timen. Lang flytur og klasker hardt i asfalten. Min kollega var 100% sikker på at han var vitne til en dødsulykke. Motorsyklisten ble liggende uten å røre seg et par meter unna bilen hans.

Heldigvis gikk det "bra". I dag ble nemlig den unge finnen sendt hjem, kraftig forslått og med vridd kne. Men - altså i live!!

Hva skal man si?
It takes two to lie - one to lie and one to listen!
-Homer Simpson-

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

motorbike skrev:Hvis du ser på linken jeg la ut så synes jeg betegnelsen var berettiget.http://dt.no/nyheter/mc-veltet-pa-grusete-vei-1.6345067

hvis du synes jeg er idiot ut fra det så deg om det.
=; Æ har ikke sagt at du e en idiot, og kommer neppe til å gjøre det heller. I den saken du linker til ble det sagt at det var folk som hadde lagt grus i vegbanen for å få ned farten, da var det enkelte som var snar å kalle de idioter, men det stemte ikke, det var vegvesenet som hadde gruset. Det var poenget mitt, ikke vær så snar å kalle folk for idioter.
Det e lett å fremstå som en smule selvgod og selvhøytidlig når man e så snar med slike betegnelser. Veldig ofte når det snakkes om ulykker, så dukker ordet idiot opp, spesielt når det går ut over mc-folk.

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Togmannen »

Mc mot bobil rett ved rasteplass. bobilen svingte av, og så ikke motorsykkelen.

Utenlandsk mc, alvorlig.

Les mer
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: MC-ulykker

Legg inn av Snikkeren »

Får håpe det går bra med han. :[-o<

Nok en grunn til å bli hørt i tillegg til å bli sett.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Togmannen
Innlegg: 121
Registrert: 23 jul 2010, 11:53
Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
Sted: Oslo

Re: MC-ulykker

Legg inn av Togmannen »

Togmannen skrev:Nylagt asfalt og utforkjøring

Nå har vi brukt asfalt i nærmere 100 år. Kan det for svarte være så vanskelig å beregne bitumendelen av asfalten? Inkompetente idioter som gjør sånn. Det er faktisk verre en den fordømte tunnelsaltinga dem driver på med.

Hvis dem det skjedde med leser dette, håper jeg du/dere går til sak mot vegvesenet. Litt mer uflaks og en møtende bil kunne det fort vært en dødsulykke.

Svarteste!
Mannen i dette tilfellet får erstattet alle tap, både sykkel og utstyr. Sykkelen måtte kondemneres..

Les hele historien

Ser ut som entrepenøren skjønte at dette var en bedre løsning for dem enn at de ble avslørt som inkompetente cowboyer i et søksmål. Hadde det bare vært like lett med vegvesenet..
Kjør som om ingen andre ser deg.

Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007

X-Honda Vfr 800 2009

Godtvoksen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Godtvoksen »

http://www.agderposten.no/article/20110 ... 2122266732" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: MC-ulykker

Legg inn av Sprint »

http://www.h-avis.no/nyheter/mann-i-20- ... -1.6363528" onclick="window.open(this.href);return false;
Ulykken skjedde ved min avkjørsel,satte hjemme og hørte smellen,hørte på lyden at sykkel var involvert.
Min fru har gitt meg totalt kjøreforbud i dag,og er vel ganske rystet jeg også.
For livets glade gutter går solen aldri ned.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: MC-ulykker

Legg inn av ArcticTiger »

Huff. Det så ut til å være en mc-forbikjøring-og-så-svinger-bilen-til-venstre-ulykke.
Sist redigert av ArcticTiger den 13 jul 2011, 22:24, redigert 1 gang totalt.

Svar