Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs mc

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs mc

Legg inn av Cutless »

Hadde en livlig MC-diskusjon på jobben i dag siden vi begynner å bli en del med lappen på kontoret. Jeg var uenig i følgende to tema:

1:En passasjer på MC påvirker i stor grad styringen i sving. De mente at hvis en voksen mann i passasjersetet raskt reiste seg/lente seg i motsatt retning av sving så ville det gå til skogen. Altså at man kan påvirke sykkelen sin linje veldig mye med kroppsvekt.

Dette var jeg uenig i. Jeg mener at passasjer(kroppsvekt) har lite å si sammenlignet med kontrastyring, også i sving.

2:MC stopper raskere enn bil. Hovedargumentet var at dette var pga. vekt. Dette blir jo på generelt grunnlag siden det er mange forskjellige biler og MCer man kan sammenligne.

Her var jeg også uenig, og hovedargumentet mitt var tyngdepunkt. Her er data som støtter min mening: https://www.reddit.com/r/motorcycles/co ... distances/" onclick="window.open(this.href);return false;


Siden jeg var alene mot 2-3 stk så er det mulig jeg må innse at jeg tar feil, men hva mener dere?

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av LordShaft »

Har du noen gang kjørt med passasjer?

Når det kommer til bremselengde osv, så mener jeg du er inne på noe. Det handler jo om kraft som skal stoppes. 4 dekk og 4 bremser stopper raskere enn 1,5 :scratch

Grunnen til at mange tror de stopper langt raskere på mc er vel at de stort sett er levert med langt bedre bremser enn en vanlig billigbil. Men mulig jeg tar feil på dette punktet. Har aldri tenkt så mye på det. Jeg føler hvertfall bare at jeg stopper langt raskere på sykkel enn i bil

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Cutless »

Ja, har kjørt en del med passasjer. Jeg sier ikke at det er 0 påvirkning, men at kontrastyring har en så mye høyere effekt på sykkeln sin linje gjennom svingen at det ikke vil gå til skogen om passasjer setter seg opp/lener seg motsatt retning.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av LordShaft »

Nei det vil en passasjer ikke klare, det er helt riktig. Selv fikk jeg dette demonstrert et par ganger når jeg tok lappen i min tid. Kjørelærer prøvde å sette seg unna ryggen min, ikke helt inntil. Også påvirke sykkelen motsatt av hva jeg skulle. Så jeg fikk muligheten til å kjenne på kreftene.

Har du aldri kjørt med passasjer før, kan kreftene gjøre at du driter deg ut, men er du bevist på det klarer ikke passasjer å kjøre deg på skogen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23236
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke kjørt mye med passasjer, men i liten fart type bykjøring kan en passasjer fort lage en del krøll hvis han/hun med viten og vilje går inn for å sabotere. På landevei i sving i høyere hastigheter så klarer jeg ikke helt å se for meg at en passasjer skal kunne "kjøre deg åt skogen". Men som nevnt så kan det vel kanskje være nok til at man driter seg ut og dermed kjører ut av den grunn...

Det med bremsene overlater jeg til andre, men skal jeg bare synse litt så kan jeg ikke helt se hvorfor en random motorsykkel skal kunne stoppe noe fortere enn en bil egentlig. Kontroll under oppbremsing vil vel også kreve noen meter ekstra med tanke på oprettholdelse av balanse etc. også kanskje?

Artig hvis noen har fasiten her :mk

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av mortenolb »

Ser her at kjørelærern min og kjørelærern til Lorden er uenige. Han hadde en diskusjon om nettopp det med en elev som endte med at de prøvde, hvor da kjørelærern kun ved hjelp av kroppen styrte dem mot hjørnet på en garasje og eleven sleit med å styre unna.. Men jeg er litt usikker på hva jeg mener selv. Jeg vil så absolutt tro at en passasjer kan kjøre deg åt skogen, men jeg har egentlig også lyst til å tro på at du klarer å styre mer enn det passasjeren kan. Jeg har dog aldri kjørt med passasjer som ikke vet hvordan de skal sitte. :-k

Bjerknez: Du øvde vel på å opprettholde balanse uansett hvor hardt du bremsa på bremseøvelsene i kjøregården? :P Jeg måtte hvertfall gjør det på nytt og på nytt frem til jeg klarte å bråbremse uten å måtte sette beina nedi på et sekund etter jeg hadde stoppa helt. :-)å

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23236
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Ser her at kjørelærern min og kjørelærern til Lorden er uenige. Han hadde en diskusjon om nettopp det med en elev som endte med at de prøvde, hvor da kjørelærern kun ved hjelp av kroppen styrte dem mot hjørnet på en garasje og eleven sleit med å styre unna.. Men jeg er litt usikker på hva jeg mener selv. Jeg vil så absolutt tro at en passasjer kan kjøre deg åt skogen, men jeg har egentlig også lyst til å tro på at du klarer å styre mer enn det passasjeren kan. Jeg har dog aldri kjørt med passasjer som ikke vet hvordan de skal sitte. :-k

Bjerknez: Du øvde vel på å opprettholde balanse uansett hvor hardt du bremsa på bremseøvelsene i kjøregården? :P Jeg måtte hvertfall gjør det på nytt og på nytt frem til jeg klarte å bråbremse uten å måtte sette beina nedi på et sekund etter jeg hadde stoppa helt. :-)å
Joda, men i kjøregården så er man ikke ute i trafikk. Det er stor forskjell på en kontrollert nedbremsing i konstant fart under ordnede forhold og det og måtte nødbremse ute i trafikk. Hvis du klarer og nødbremse i sving for en bil som bråbremser uventet forran deg for så og stå stille i ett sekund før du planter beina i bakken så skal du få en 1000-lapp av meg :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av mortenolb »

Nå var jo ikke akkurat sving med i den hypotetiske situasjonen her, da :P

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Tommas »

Twist of the wrist: der tester de med en motorsykkel med "fastlåst" styring. Utrolig lite effekt av å lene seg fra side til side, sykkelen forandrer praktisk talt ikke retning.
Som regel når man bruker kroppen så gir man samtidig (bevisst eller ubevisst) styreinput, noe som forklarer at man svinger.

Tror han bak skal være rimelig tung & gal for å brutalt endre retning på sykkelen. Tror det må være en helt totalt overraskende ting, i feks en krapp sving.

Og i disse dager, så har jeg lest at motorsykkel og bil i stor grad har relativt like bremselengder. Finnes dog utallige "bil mot mc bremsetest" scenarioer man kan sette opp for å svinge resultatet dit man ønsker.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23236
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Bjerknez »

mortenolb skrev:Nå var jo ikke akkurat sving med i den hypotetiske situasjonen her, da :P
Det gjelder vel i virkeligheten også dette?

Bane og traffikert vei er to forskjellige ting. Selv om det skal funke i teorien. :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23236
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Bjerknez »


Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Cutless »

60mph to 0mph stopping distances

Sedans & Hatchbacks

2014 Honda Civic: 118 ft
2012 Kia Rio: 119 ft
2013 Honda Accord: 117 ft
2014 Mazda 6: 121ft
2013 Toyota Camry: 120 ft
2014 BMW i3 eDrive: 108 ft
2015 Honda Fit: 127 ft

Superbikes

2011 BMW S1000RR: 129 ft
2011 Ducati 1198: 141 ft
2011 Honda CBR1000RR: 134 ft
2011 Suzuki GSXR-1000: 140 ft
2011 KTM RC8R: 135 ft
2011 Kawasaki ZX10R: 129 ft
2011 Yamaha R1: 137 ft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23236
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av Bjerknez »

Høres riktig ut i mitt hode vertfall. Krever vel mye for å få til en 100% optimal brems med motorsykkel. Med bil kan man jo bare presse fjøla i bånn og styre dit man vil, mens med motorsykkel så krever det også en viss balanse for å få til dette 100% optimalt. Så ja, jeg tror en bil i de fleste tillfeller kan stoppe kjappere enn en motorsykkel... Men jeg sier "tror" :redface

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av RuneMC »

Større masse på bil taler for større massetreghet, men oppveies av kraftigere bremser.

På vått/glatt føre har biler videre fordelen at de ikke trenger å dosere kreftene for å unngå forhjulsglipp/velt.

I snitt på tørt føre vil de fleste MC-sjåfører stoppe raskere hvis man tar med reaksjonstiden pga bedre fokus på trafikken - men dette blir individuelt selvfølgelig. Ellers en fordel i mange situasjoner at man på MC i langt større grad kan unngå en hindring - ref unnamanøver.

Vekt og innflytelse av passasjer i litt fart gjør ikke utslag - derfor er kjørelærerne opplært til å kunne styre via elevens albuer.
I lav fart (krypfart) er det balansekunst noen ganger å kjøre solo, så da sier det seg selv at hva passasjeren gjør vil ha stor betydning.

Enkleste er om passasjeren oppfører seg som et stykk veloppdragen bagasje.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3459
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Hvor mye kan passasjer påvirke sving+bremselengde bil vs

Legg inn av JohnnyTh »

Tipper at hvis du bytter ut billig bilen med noe skikkelig feks en BMW M5 eller en Audi RS6 -eller noe enda bedre- så får man en hel annen bremsestrekkning. Bilen har mer masse men også mye større friksjonsflate mot veien.

Jeg har kjørt mye med passasjer og med styrefart har det lite å si hvordan denne passasjeren oppfører seg. I lav fart kan de sikkert lage litt krøll. Selv om jeg aldri har hatt nevneverdige problemer med det heller.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar