Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykkel?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R? Eller ny R-sykkel?

Legg inn av kalleklovn »

Etter hele to måneder med A-lappen sitter jeg å vurderer om jeg skal kjøpe ny sykkel allerede neste år. Jeg har nå en MT07. Jeg er veldig fornøyd med sykkelen. Den er utrolig fin og leken, men jeg ønsker en litt større sykkel, både fysisk og når det kommer til motoren. Dette også med tanke på passasjerer. MT07 er absolutt ikke egnet til å ha noen bakpå. Det hjalp betraktelig å stramme bakdemperen maks, men ikke nok. Når brodern satt på, ca 85 kg, måtte jeg kjøre svært sakte over humper. Vi fikk jo nesten bakskjermen nedi bakdekket.

Jeg har siklet litt på Suzuki GSX-S 1000 og Honda CBR 1000R. De selger Hondaen både hos Høiden MC i Moss og Alf Graarud i Sarpsborg (sistenevnte er der jeg kjøpte min mc). Jeg kunne tenkt med å bytte inn min hos AGM med mellomlegg.

Noen som har erfaring med disse syklene? Jeg har lest mye bra om Suzukien, men ikke funnet like mye om Hondaen. Skal selvfølgelig prøvekjøre til våren, men moro hvis noen har erfaring med en eller begge :P :p

Takker så mye for eventuelle svar :-)

Suzukien: http://www.finn.no/finn/mc/new/object?f ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Hondaen: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... rough=true" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av kalleklovn den 03 nov 2015, 22:05, redigert 1 gang totalt.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23263
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av Bjerknez »

kalleklovn skrev:Etter hele to måneder med A-lappen sitter jeg å vurderer om jeg skal kjøpe ny sykkel allerede neste år. Jeg har nå en MT07. Jeg er veldig fornøyd med sykkelen. Den er utrolig fin og leken, men jeg ønsker en litt større sykkel, både fysisk og når det kommer til motoren. Dette også med tanke på passasjerer. MT07 er absolutt ikke egnet til å ha noen bakpå. Det hjalp betraktelig å stramme bakdemperen maks, men ikke nok. Når brodern satt på, ca 85 kg, måtte jeg kjøre svært sakte over humper. Vi fikk jo nesten bakskjermen nedi bakdekket.

Jeg har siklet litt på Suzuki GSX-S 1000 og Honda CBR 1000R. De selger Hondaen både hos Høiden MC i Moss og Alf Graarud i Sarpsborg (sistenevnte er der jeg kjøpte min mc). Jeg kunne tenkt med å bytte inn min hos AGM med mellomlegg.

Noen som har erfaring med disse syklene? Jeg har lest mye bra om Suzukien, men ikke funnet like mye om Hondaen. Skal selvfølgelig prøvekjøre til våren, men moro hvis noen har erfaring med en eller begge :P :p

Takker så mye for eventuelle svar :-)
Før du i det hele tatt våger og kjøpe deg en GSX-S1000 eller noe annet så prøvekjør BMW S1000R skikkelig først. Prøvekjør en GSX S-1000 og en CBR 1000R så skal du få prøve min en god runde etterpå. Personlig mener jeg at S1000R er noen hakk forran de to du nevner når det kommer til teknologi. Liker du ikke utseendet på BMW'en så ser jeg poenget ditt for du skal jo ikke kjøpe en sykkel du ikke liker utseende på :thumleft

Men nå har jeg egentlig aldri likt japsesykler i den kategorien der og det går mest på utseendet. Men Kawasaki Z1000 synes jeg er litt småtøff...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av mortenolb »

Antar du mener CB1000R?
GSX-S1000 er en morsom sykkel, men du må ganske høyt opp på turtallet før du får det skikkelige kicket. Hadde vel over 100km/t i andregir før den ville løfte forhjulet, men den drar noe jævlig når du først er der oppe.

CB1000R opplever jeg som den minst morsomme av de jeg har prøvd i klassen. Forsåvidt god å kjøre og alt sånn, men opplever en del mindre krefter enn de andre den kan sammenlignes med.

Ville også tatt med Kawa Z1000 i betraktningen. Evt. også burde du også prøve Z800, den er ganske morsom den og.


Edit: Bakdelen med begge disse er vel kanskje også litt ift. det du sier med passasjer, at baksetet er utrolig lite. Grunnen til at GSX-S1000 er litt uaktuell for meg er pga. mangelen på plass på baksetet ift. bagasje. Ser ut som det blir litt knapt med plass selv for kriega-løsninger.

Og hvorfor ikke f.eks MT-09?


Edit 2:
Du kan jo også ta en telefon til Monsterbike i Drammen, så kan det fort hende de har både Hondaen og Suzukien til prøvekjøring. Om ikke den er solgt, så vet jeg at de hadde GSX'en som demosykkel.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23263
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av Bjerknez »

Når det er sagt så suger S1000R big time når det kommer til passasjerplassen. Det kan nok en viss Tracer eier her inne bekrefte :lol

Men ellers vil jeg faktisk mene den er det beste valget i den klassen, så sant du da ikke går for en SuperDuke 1290. Men det er bare en mening. Jeg har ikke kjørt de syklene du ser på, så de dømmes kun ut fra utseende, tekniske data og noen tester :thumleft

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av mortenolb »

Jeg vil påstå at S1000R/Tuono/SuperDuke/Ducati Streetfighter er en annen klasse enn disse andre nevnte her, mer av alt. Også en annen prisklasse. :-)å

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av Olav K »

mortenolb skrev:Jeg vil påstå at S1000R/Tuono/SuperDuke/Ducati Streetfighter er en annen klasse enn disse andre nevnte her, mer av alt. Også en annen prisklasse. :-)å
Hva ligger en sånn Suzuki eller Honda på da? :-k
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av mortenolb »

er vel ca. 150 på Hondaen og 160-70 på suzukien

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av Bikes4life »

Har eid CB1000R i to år, og kjørt ca 1500 km på GSX-S1000 i sommer. Vurderer den, Superduke eller Tuono til neste år. Suzukien er bedre enn Hondaen på det meste bortsett fra bunndrag og innsprøytningen. Suzukien må ha turtall for å dra bra, men da parkerer den Hondaen. Honden drar meget godt fra bunn og i mellomregisteret men får pustevansker på topp, og det får motoren til å føles litt kjedelig. Innsprøytningen på Hondaen fungerer meget bra, og det er aldri noe rykk og napp som på Suzuki. Det er nemlig sykelens største ankepunkt. Suzuki har også justerbar traction control.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av kalleklovn »

Jeg elsker denne siden. Takk for tips, og ja, jeg mener CB1000R. Beklager at jeg skrev feil! Hahah. Må nesten prøvekjøre de, men jo Bjerknez, BMWen er fantastisk så jeg vurderer den også. :D
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23263
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av Bjerknez »

kalleklovn skrev:Jeg elsker denne siden. Takk for tips, og ja, jeg mener CB1000R. Beklager at jeg skrev feil! Hahah. Må nesten prøvekjøre de, men jo Bjerknez, BMWen er fantastisk så jeg vurderer den også. :D
Bare husk at den BMW'en koster FRA 177.000,- men så og si ingen kjøper denne eller vil selge denne uten de to mer eller mindre "obligatoriske" pakkene jeg snakker om. Men da får du også en helt annen sykkel.

Her er hva du får med av utstyr på BMW'en hvis du tar med de to pakkene og betaler totalt 202.000,-:

Sportpakken inneholder:
- Fire motormoduser (Rain, Road, Dynamic, Dynamic Pro)
- Dynamic Traction Control (DTC)
- Quickshifter
- Cruise Control

Dynamic pakken inneholder:
- Elektronisk styrte dempere (DDC)
- Varmeholker
- LED blinklys
- Motorspoiler i samme farge som motorsykkelen

Demperne er bare helt magiske og får alt annet til å virke gammeldags. Varmeholker er jo bare et must og Quickshifter er artig. LED blinklys ser jo også vesentlig bedre ut. Motorspoiler er også et must i mine øyne for utseendets skyld om ikke annet. Har ennå til gode å se en S1000R uten denne, men ser for meg den ser best ut med denne på.

Klink til med Alarm også så har du automatisk alarm hver gang du skrur av tenningen. Alarmen reagerer både på veldig høye lyder og på bevegelser. Kan skrus av i menyen hvis du feks. skal ta ferge etc.

Motoren er også helt magisk. Det er rett og slett 30-hakk opp fra den du har. Uten at jeg mener at din er noe dårlig av den grunn. BMW'en koster tross alt nesten dobbelt så mye som din...
Gir du full pupp i 1.-2.-3. gir så vil du uten anstrengelser få et hjulløft. Ja til og med har jeg opplevd hjulløft i 4.gir kun ved gasspådrag. Det er jo en wheelie control på sykkelen som hindrer deg i å gå "rundt", så sant du ikke setter den i "Dynamic Pro". Da er du overlatt til deg selv :knegg

Salen kan virke noe hard til å begynne med, men jeg kjørte 160 mil forrige helg med sykkelen og det gikk helt fint og jeg ble ikke noe mer sliten enn andre jeg kjørte sammens med. Men uansett skal en mykere sal vurderes.

Lyden er jo ett par hakk ned i forhold til hva du er vant til, hvis du liker W-Twin lyd. Lyden i BMW'en liker jeg godt, på sin måte, men den blir jo litt mer "racing"-preget. Det samme gjelder passasjer salen. Denne sykkelen er ikke bygget for å kjøre med to på komfortabelt. Selv om det strengt tatt er fullt mulig og ha noen bakpå. xyvind her i forumet satt på meg fra Moss til Sandefjord via E18 og han var glad når han fikk gå av sykkelen for å si det sånn :lol

Ellers så har ikke BMW'en noen svakheter. Liker du utseendet på den og du har pengene så mener jeg dette er et bedre valg ut fra kritteriene jeg nevnte i en post lenger opp. Du får BMW'en i tre forskjellige farger. Den jeg har (sort), Hvit og rød. Zadnez her inne har den røde, Tommas hadde den hvite. Du kan sikkert sende en PM til dem hvis du vil ha meninger fra flere som har eid/eier en slik. Spør gjerne meg også. Tar jeg ikke feil så hadde vel du en kompis som hade S1000R også?

Uansett så ønsker jeg deg lykke til med valget. Men med en slik sykkel og slikt maskineri så vil du aldri føle at du går tom for krefter. Da er du såpass langt opp du kan komme i den sjangeren. Skal du ha noe som er enda råere da så må du nok over i rene R-sykler eller sykler som Hayabusa 1400cc etc.

Brukeravatar
freddy123
Innlegg: 1054
Registrert: 02 jul 2014, 22:26
Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
Sted: akershus

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av freddy123 »

Bare en ting å tilføye når det gjelder s1000r de fåes brukt nå og da kan du fort spare deg 20 grunker , dem ligger til rundt 180k +-brukte og dem er somregel ikke gått langt heller :)

Lykke til med valget jeg ville vurdert sykler som aprilia rsv4/tuono-ducati streetfighter, syntes disse har langt finere lyd og mer sjel en de andre du har lyst på , uansett velg etter hjerte å lykke til :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23263
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av Bjerknez »

freddy123 skrev:Bare en ting å tilføye når det gjelder s1000r de fåes brukt nå og da kan du fort spare deg 20 grunker , dem ligger til rundt 180k +-brukte og dem er somregel ikke gått langt heller :)

Lykke til med valget jeg ville vurdert sykler som aprilia rsv4/tuono-ducati streetfighter, syntes disse har langt finere lyd og mer sjel en de andre du har lyst på , uansett velg etter hjerte å lykke til :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Helt enig med deg der... så sant du ikke mener at BMW er en sjeleløs sykkel :twisted

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av Olav K »

Bjerknez skrev:
freddy123 skrev:Bare en ting å tilføye når det gjelder s1000r de fåes brukt nå og da kan du fort spare deg 20 grunker , dem ligger til rundt 180k +-brukte og dem er somregel ikke gått langt heller :)

Lykke til med valget jeg ville vurdert sykler som aprilia rsv4/tuono-ducati streetfighter, syntes disse har langt finere lyd og mer sjel en de andre du har lyst på , uansett velg etter hjerte å lykke til :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Helt enig med deg der... så sant du ikke mener at BMW er en sjeleløs sykkel :twisted
Alle rekkefirere har vel historisk sett blitt betegnet som sjelløse.
Sjelfulle sykler, er ofte greier som gammel Triumph, (eller engelske jern generelt) Norton (spesielt) Ducati, Moto Guzzi, Harley, Laverda osv osv.
Det som ofte (men ikke alltid) er, at når kvaliteten har vært så som så, og man ikke helt vet NÅR sykkelen stopper neste gang, så får de som regel
stempelet "sykkel med sjel"
Så om "sykkel med sjel" er så positivt... det er jeg litt usikker på. :knegg
Dessuten, motorsykler er laget av livløse materialer så å påstå at de har sjel faller på sin egen urimelighet. :[-X

Men jeg må si meg enig med de over her, jeg har sett noen pent brukte S1000R til 180ish tusen. Langt å foretrekke framfor streetfighterne fra Japan.
Og quickshifter er ikke bare kjekt å ha, når en sykkel går så innmari som den Bimmern gjør, er det greit å holde begge henda lukket rundt holkene når man skal geare under heftig pådrag.

OG helt til slutt: Bare vær klar over at Triumph kommer med ny Street Triple 800 til neste år, det KAN kanskje være et alternativ? Den får cruisecontrol, riding modes, ride by wire, toppmodellen får dessuten quickshifter og demping fra Øhlins :thumleft
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av Tommas »

Du får nok helt greit slått av 25k på en brukt S1000R i disse dager, og det gjelder nok andre brukte 2015 modeller også.

Ferdig innkjørt og masse garanti igjen. Kan jo ikke bli feil ;-)

kalleklovn
Innlegg: 341
Registrert: 25 jun 2015, 22:20
Motorsykkelen din: 2016 Triumph Street Triple R
Sted: Fredrikstad

Re: Suzuki GSX-S 1000 vs. Honda CBR 1000 R

Legg inn av kalleklovn »

Ser ikke ut som Triumph Triple 800cc kommer før slutten av 2016/2017. Så da er nok den litt uaktuell. Får se til våren hva som ligger ute. :) Takk for tips.
2016 - Triumph Street Triple R ......
2015 - Yamaha MT07 3475km

Blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=10362

Svar