Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?

Legg inn av vim »

Jeg lurer litt på å selge en 2014 GSX650FA og kjøpe en GSXR750 (eller 1000) til ca. samme pris. Det betyr at jeg nok lander på rundt en 2009 modell (2005-2006, hvis det er en 1000 antagelig).

Kommer til å se etter sykler med lav km., men hva er typiske fallgruver ved å bytte til såpass mye eldre? Generelt vedlikehold er greit - det maste kan jeg klare selv, men:

* Generell slitasje og ditto totalfølelsen av at sykkelen er gammel?
* Tikkende bombe i.f.t. fast/stor/dyr service?
* Noe dyrt som pleier å måtte byttes etter såpass mange år?
* Annet?

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?

Legg inn av gsx750_80 »

vim skrev:Jeg lurer litt på å selge en 2014 GSX650FA og kjøpe en GSXR750 (eller 1000) til ca. samme pris. Det betyr at jeg nok lander på rundt en 2009 modell (2005-2006, hvis det er en 1000 antagelig).

Kommer til å se etter sykler med lav km., men hva er typiske fallgruver ved å bytte til såpass mye eldre? Generelt vedlikehold er greit - det maste kan jeg klare selv, men:

* Generell slitasje og ditto totalfølelsen av at sykkelen er gammel?
* Tikkende bombe i.f.t. fast/stor/dyr service?
* Noe dyrt som pleier å måtte byttes etter såpass mange år?
* Annet?
Bruken og vedlikeholdet avgjør vel tilstanden, i stor grad.
Noen synspunkter om '09 750:
http://www.motorcycle.com/specs/suzuki/ ... r/750.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.motorcyclenews.com/bike-revi ... r750/2008/" onclick="window.open(this.href);return false;
GSX R 1000:
http://www.motorcyclenews.com/bike-revi ... 1000/2005/" onclick="window.open(this.href);return false;
2006 vs 2010 modell:
http://www.gixxer.com/forums/295-12-pre ... 000-a.html" onclick="window.open(this.href);return false;
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?

Legg inn av gorbys »

2009 er ikke gammelt, 2006 trenger heller ikke være gammelt. Suzuki har omtrent stått stille mesteparten av de siste ti åra så teknisk er det ikke noe voldsomt å se opp for. De fleste har vel ventilsjekk/justering på 24000km som det dyreste servicepunktet. Alt annet er stort sett olje/filter. Kjører selv 2007 modell men kan ikkje sei eg føler den er hverken gammel eller slitt...

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?

Legg inn av vim »

Men, hvor mye er mye, mht. kilometerstand?

Kan velge mellom 2009 GSXR 750 med 7000 km. eller 2005/06 GSXR1000 med 25 000 km. for eksempel?

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?

Legg inn av HeHy »

Regn ut gjennomsnittkjøringen per år, så kan du tenke deg om det er mye. Kjører man 20k på et år er det en del. Men derimot 20k på 5 år er jo ikke mer enn 4k i året.
Dersom alt av servicer har blitt fulgt kan en sykkel ha kjørt en god del før det er mye i den forstand.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?

Legg inn av vim »

Tenkte mer på total km. og levetid jeg da. Hjelper jo lite om sykkelen er nydelig og vedlikeholdt, om den allikevel er utslitt pga. mange km.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?

Legg inn av Tysnes »

vim skrev:Men, hvor mye er mye, mht. kilometerstand?

Kan velge mellom 2009 GSXR 750 med 7000 km. eller 2005/06 GSXR1000 med 25 000 km. for eksempel?
25000, er ingen ting på en 1000 cc. Så lenge den er godt holdt, jevnlig olje bytte ++ osv. på 25k, så er det vel tide med ventilsjekk. Drev og kjede er vel begynt å slites, men lite km i mine øyne. Kor mye er mye, ja si det. Syns 50000 er lite og eg, men det er du som skal kjøpe sykkel. Lykke til :-)

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?

Legg inn av HeHy »

Ja total km på sykkel er jo selvfølgelig litt annerledes. Da snakker vi om når sykkelen er sliten og moden for en totaloverhaling.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Ulemper med å bytte til eldre (men kulere) GSXR750?

Legg inn av gorbys »

Sålenge servicer og vedlikehold er fulgt så trenger ikke en med mye km å være dårligere stand enn en med lite. 7000km er veldig lite, 25000er og lite, men som sagt det er rundtomkring der at ventiljustering og kanskje drev/kjede begynner å skal byttes. Motormessig er det ikke noe problem iallefall, 100000 km og oppover så snakker vi mye...
Men det er min mening da

Svar