Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av gsx750_80 »

mvh

-gsx750_80


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av AJ »

Kanskje ikke så veldig overraskende? H-D lager solide motorer. Det er det vel liten tvil om ;-)

Interessant å se at et merke som dessverre ikke overlevde i det tøffe MC-markedet, nemlig MZ og deres to-sylindrede rekkemotor på 1000-kubikker, er så høyt oppe som på en delt 10. plass.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av gsx750_80 »

ZZR-Erling skrev:Og?
Første gang jeg så listen ble jeg overrasket, fordi HD tradisjonelt har hatt rykte for ikke å lage pålitelige sykler. Samme rykte har klassiske engelske sykler, og mange av dagens italienske. Ducati er ett eksempel.
Jeg vil tro at flere enn jeg ble overrasket.
P.S.: Noterer meg at Triumph også har flere sykler relativt godt oppe på lista. Så både HD og Triumph er plassert langt bedre enn hva de antakelig ville vært for en del 10år tilbake, sammenliknet med japanske sykler.
Sist redigert av gsx750_80 den 16 des 2015, 00:27, redigert 1 gang totalt.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av gsx750_80 »

AJ skrev:
Kanskje ikke så veldig overraskende? H-D lager solide motorer. Det er det vel liten tvil om ;-)

Interessant å se at et merke som dessverre ikke overlevde i det tøffe MC-markedet, nemlig MZ og deres to-sylindrede rekkemotor på 1000-kubikker, er så høyt oppe som på en delt 10. plass.
Nei, det kan se ut som at HD har forbedret seg kraftig. Evolution motorene som kom i løpet av 1. halvdel av 80-tallet var vel også et stort skritt i retning bedre kvalitet, ut fra det jeg har lest om HD.

MZ kjenner jeg lite til. de fikk kanskje motorene utviklet av noen helt andre enn tidligere tider da de muligens hadde mindre suksess, ut fra hva du skriver.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av AJ »

gsx750_80 skrev:
MZ kjenner jeg lite til. de fikk kanskje motorene utviklet av noen helt andre enn tidligere tider da de muligens hadde mindre suksess, ut fra hva du skriver.
1000 kubikkeren på to sylindre i rekke var faktisk den første store "in-house" utviklede motoren til MZ.
Synd det ikke gikk veien med de 1000 kubikk modellene de utviklet. Det var, etter min vurdering, mye godt potensial i de syklene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av simpson »

gsx750_80 skrev:
ZZR-Erling skrev:Og?
Første gang jeg så listen ble jeg overrasket, fordi HD tradisjonelt har hatt rykte for ikke å lage pålitelige sykler. Samme rykte har klassiske engelske sykler, og mange av dagens italienske. Ducati er ett eksempel.
Jeg vil tro at flere enn jeg ble overrasket.
P.S.: Noterer meg at Triumph også har flere sykler relativt godt oppe på lista. Så både HD og Triumph er plassert langt bedre enn hva de antakelig ville vært for en del 10år tilbake, sammenliknet med japanske sykler.
Harley er håpløst gammeldags, men ikke dårlig.
Triumph lager bra sykler etter at navnet ble tatt i bruk igjen.
Har ingenting med 60-70 talls Triumph å gjøre, bare navnet.
Ikke rart de er på Lista.
Og Ducati er ikke noe mer plaget med feil og mangler enn andre sykler de heller.
Tilbake på 80 tallet hadde de som alt annet italiensk, tvilsomt elektrisk system.
Men mekanisk har det aldri vært problem.
Hvis noen av disse har ett frynsete rykte, er pga uvitende personer holder de i live og har ikke noe med virkeligheten å gjøre.
Det å tro at sykler fra 60-80 tallet har samme problemer i dag er naivt.
Da hadde de ikke overlevd i dagens marked.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev:
gsx750_80 skrev:
ZZR-Erling skrev:Og?
Første gang jeg så listen ble jeg overrasket, fordi HD tradisjonelt har hatt rykte for ikke å lage pålitelige sykler. Samme rykte har klassiske engelske sykler, og mange av dagens italienske. Ducati er ett eksempel.
Jeg vil tro at flere enn jeg ble overrasket.
P.S.: Noterer meg at Triumph også har flere sykler relativt godt oppe på lista. Så både HD og Triumph er plassert langt bedre enn hva de antakelig ville vært for en del 10år tilbake, sammenliknet med japanske sykler.
Harley er håpløst gammeldags, men ikke dårlig.
Triumph lager bra sykler etter at navnet ble tatt i bruk igjen.
Har ingenting med 60-70 talls Triumph å gjøre, bare navnet.
Ikke rart de er på Lista.
Og Ducati er ikke noe mer plaget med feil og mangler enn andre sykler de heller.
Tilbake på 80 tallet hadde de som alt annet italiensk, tvilsomt elektrisk system.
Men mekanisk har det aldri vært problem.
Hvis noen av disse har ett frynsete rykte, er pga uvitende personer holder de i live og har ikke noe med virkeligheten å gjøre.
Det å tro at sykler fra 60-80 tallet har samme problemer i dag er naivt.
Da hadde de ikke overlevd i dagens marked.
Hvis HD i dag lager bra sykler vet jeg ikke om det nødvendigvis fortjener klassifiseringen gammeldags, som du kommer med. De har dessuten både klassiske V-twin motorer og VROD, som såvidt jeg husker ble utviklet i samarbeid med Porsche.
At Ducati ikke er mer plaget med feil og mangler enn andre tror jeg er en oppfatning relativt få deler med deg. Flere
synes å kreve relativt hyppig og dyrt vedlikehold, i det minste for de som ikke utfører service selv.
Noen mener de har kommet seg de senere årene, dog.
Enkelte synspunkter på det temaet under:
https://www.quora.com/How-reliable-are- ... otorcycles
https://www.reddit.com/r/motorcycles/co ... _a_ducati/
http://advrider.com/index.php?threads/a ... es.897472/
Om du for din del er naiv eller ikke, har jeg foreløpig ingen klar oppfatning om, men det kan ikke utelukkes.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev:
simpson skrev:
gsx750_80 skrev:
ZZR-Erling skrev:Og?
Første gang jeg så listen ble jeg overrasket, fordi HD tradisjonelt har hatt rykte for ikke å lage pålitelige sykler. Samme rykte har klassiske engelske sykler, og mange av dagens italienske. Ducati er ett eksempel.
Jeg vil tro at flere enn jeg ble overrasket.
P.S.: Noterer meg at Triumph også har flere sykler relativt godt oppe på lista. Så både HD og Triumph er plassert langt bedre enn hva de antakelig ville vært for en del 10år tilbake, sammenliknet med japanske sykler.
Harley er håpløst gammeldags, men ikke dårlig.
Triumph lager bra sykler etter at navnet ble tatt i bruk igjen.
Har ingenting med 60-70 talls Triumph å gjøre, bare navnet.
Ikke rart de er på Lista.
Og Ducati er ikke noe mer plaget med feil og mangler enn andre sykler de heller.
Tilbake på 80 tallet hadde de som alt annet italiensk, tvilsomt elektrisk system.
Men mekanisk har det aldri vært problem.
Hvis noen av disse har ett frynsete rykte, er pga uvitende personer holder de i live og har ikke noe med virkeligheten å gjøre.
Det å tro at sykler fra 60-80 tallet har samme problemer i dag er naivt.
Da hadde de ikke overlevd i dagens marked.
Hvis HD i dag lager bra sykler vet jeg ikke om det nødvendigvis fortjener klassifiseringen gammeldags, som du kommer med. De har dessuten både klassiske V-twin motorer og VROD, som såvidt jeg husker ble utviklet i samarbeid med Porsche.
At Ducati ikke er mer plaget med feil og mangler enn andre tror jeg er en oppfatning relativt få deler med deg. Flere
synes å kreve relativt hyppig og dyrt vedlikehold, i det minste for de som ikke utfører service selv.
Noen mener de har kommet seg de senere årene, dog.
Enkelte synspunkter på det temaet under:
https://www.quora.com/How-reliable-are- ... otorcycles
https://www.reddit.com/r/motorcycles/co ... _a_ducati/
http://advrider.com/index.php?threads/a ... es.897472/
Om du for din del er naiv eller ikke, har jeg foreløpig ingen klar oppfatning om, men det kan ikke utelukkes.
;-)
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av gsx750_80 »

En senere ranking fra Motorrad enn den jeg fant først, indikerte at Honda CBR 600 hadde fravristet HD Road King topplaseringen.
Ellers hadde Ducati 1098 mer enn dobbelt (ca 2.4 x) så store utgifter per km som HD, eller "16.7 Cents/km".
Dette plasserte denne modellen fra Ducati blant de desidert dyreste per km, blant 40-50 mc-modeller.
Oppdatert liste: http://www.motorradonline.de/dauertest/ ... cht/590540
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av simpson »

At du påstår at Ducati trenger hyppig vedlikehold tyder igjen på din uvitenhet.
På min 1098 er det service/oljeskift hver 12.000 km eller annet hvert år.
Hadde en Honda Transalp 700 og den hadde service/oljeskift hver 6.000 km.
Servicer på Ducati KAN være kostbart, men normalt ikke mer enn andre premiummerker.
Jeg har hatt flere Ducatier, men det er vel merket jeg har hatt minst problemer med.
Det som er rart er at folk som ikke har hatt eller vil ha visse merker vet mer om de og hva det er enn de som faktisk eier disse og har erfaring med de.

Harley er gammeldagse.
Både motorteknisk, effekt og kjøreegenskaper.
Men det er det de selger sykler på, ikke mye nytt og banebrytende på Harley.
Men det gjør de ikke til dårlige sykler, bare gammeldagse.


God bedring

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av gsx750_80 »

simpson skrev:At du påstår at Ducati trenger hyppig vedlikehold tyder igjen på din uvitenhet.
På min 1098 er det service/oljeskift hver 12.000 km eller annet hvert år.
Hadde en Honda Transalp 700 og den hadde service/oljeskift hver 6.000 km.
Servicer på Ducati KAN være kostbart, men normalt ikke mer enn andre premiummerker.
Jeg har hatt flere Ducatier, men det er vel merket jeg har hatt minst problemer med.
Det som er rart er at folk som ikke har hatt eller vil ha visse merker vet mer om de og hva det er enn de som faktisk eier disse og har erfaring med de.

Harley er gammeldagse.
Både motorteknisk, effekt og kjøreegenskaper.
Men det er det de selger sykler på, ikke mye nytt og banebrytende på Harley.
Men det gjør de ikke til dårlige sykler, bare gammeldagse.


God bedring
:-)
Du påstår at jeg er uvitende, men du bringer ingen gode argumenter til torgs selv, etter min mening.
Jeg la ved lenker som reflekterte synspunktene til en del folk hva Ducati angår, og jeg mener stadig at de er mer representative for
sannheten enn de du kommer opp med som fornærmet Ducati-eier.
Det er ikke slik at man selv må ha eid en Ducati for å kunne ha en kvalfisert oppfatning om merket. Like lite som man trenger selv å være
plankton, stokkand, eller militant lesbisk sex-dverg for å kunne si mye fornuftig om slike individer. Det finnes mer rasjonelle metoder å innhente kunnskap på enn kun å synse, basert på egne følelser og irrasjonelle impulser.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av Jompa »

Jeg leste akkurat gjennom de innleggene du referer til, fra div forum.
Trekker slutningen at synsing som man finner på nett er en mere rasjonell måte å bli opplyst på enn synsing som kommer i en diskusjon man selv er endel av.
Selv om motparten argumenterer med egne erfaringer og fakta.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjelvis
Innlegg: 76
Registrert: 16 nov 2010, 11:20
Motorsykkelen din: Honda Deauville

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av Kjelvis »

En bekjent kjøpte seg en splitter ny Street 750 i høst. Var og kikket på den, og var overrasket over den dårlige finishen. Ledningene var dårlig festet, antydning til rust i eksosanlegget, dårlig lakk. Og at en splitter ny sykkel ikke leveres med ABS er betenkelig. At den også etter min mening er hjelpeløs rent visuelt hjelper ikke. Men akkurat det er jo en subjektiv betraktning. Selv kjører jeg Honda Deauville, en sykkel det er forskjellige meninger om sånn rent utseendemessig. Men bra man har forskjellig smak, så ikke alle kjører sportstere med hodeskalle på bakskjermen. Og DER havnet jeg godt på siden av tråden...

ZZR-Erling

Re: Harley Davidson Road King på topp blant MC utsatt for 50 000 km tester i Motorrad

Legg inn av ZZR-Erling »

Er jo Mottorad som beviser at nevnte Duc medfører høye servicekostnader, ingen her..

Svar