Erfaringer med Hayabusa?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Retallion
Innlegg: 30
Registrert: 25 nov 2014, 00:04
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R

Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av Retallion »

Heisann,

Er det noen her inne som har kjørt Suzuki GSXR 1300 Hayabusa over en litt lengre periode som kunne svart på noen spørsmål?

- Hvordan er sykkelen å kjøre ? (Hvordan er den å svinge? Hvordan er den i lav/høy fart? By/landevei? Etc)
- Hvordan var overgangen fra andre sykler sammenlignet med denne? (Føltes den stor? Var den god å sitte på over lengre tid? etc)
- Generelle fordeler/ulemper med sykkelen basert på din erfaring?

På forhånd takk!

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av Alex-68 »

Hei, ser du ikke fått noe svar enda. Så jeg kan guide deg litt inn.. Jeg har ikke kjørt den, men hadde to kollegaer i Sas som hadde og de var også helt gira på de. Og de kjører ikke noe annet, og skulle de kjøpe ny, så kjøpte de Busa igjen. Eneste jeg har kjørt en del av som nesten kan sammenlignes er Kawasaki zxr1200rr og det er også en fantastisk touringmaskin og noe av det beste jeg har kjørt! Stor og tung, og like stabil i alle hastigheter opp til 300. Du føler ikke sidevinden så godt som på en 750r pga de er så lette, og når vinden tar tak i deg og sykkelen så kjenner du wow. Dette gjør du ikke på Busaen eller Zx'n. Når du har kjørt de litt, og kjenner svingradius og hvor balansen sitter så er de svært lettkjørt og mye mere komfortable enn noen av de små R syklene fra 1000r og nedover. Og du kjører lett mange mil på disse, pga høy sittestilling, god plass til styre fra skuldre, sitter avslappet og godt. Og når du først begynner på tunge, store R sykler med ett pådrag uten sidestykke og da setter deg på en 600R, så gjør du bare det engang og aldri igjen pga det blir for smått.. Skulle jeg kjøpt sykkel i dag, så hadde det blitt Busa, eller hverfall zx12rr uten tvil. Og det er derfor jeg kjører Ace'n i dag. Har mye av de samme egenskapene.. 198kg, men litt lite hk på 145. Skulle gjerne hatt 220kg og 185hk. Har kjørt litt forskjellige zx'r En orginal med 185hk og en med 220hk dynotestet. 220, med 185hk på bakhjulet var defenetivt best i test. Vi testet den opp mot en Fireblade med 155hk og powercommand. Hondaen ble parkert.. Så, har du en Busa på hånden med kvitteringer på div viktig arbeid. Så ta deg en god testtur på ca 30min så setter du deg på den du evt har? Så får du svar.. :[-o<
Mc Oslo Suger!

Retallion
Innlegg: 30
Registrert: 25 nov 2014, 00:04
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av Retallion »

Takker for god info Alex, mye interessant lesning der!

For min del står valget egentlig mellom Busa, ZX12 eller ZZR1400. Har aldri kjørt annet enn Kawasaki av de syklene jeg har eid, og da med noe mindre ccm enn det disse syklene har. I utgangspunktet er sittestilling, "håndterbarhet" og design det viktigste for min del, og utifra det jeg har lest/hørt så skal alle disse være alrighte sykler. Vel og merke om man har kjørt litt sykkel fra før.

Disse kollegaene dine som hadde kjørt Busa, var disse normalt høye (pluss/minus 180 cm) og opplevde Busaen som bra å kjøre med over lengre tid?

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av EasyRider »

Hei.

Jeg har ikke Hayabusa, men har en ZZR 1400. Som jeg har kjørt en 250 mil plus på så langt.
Busa trond er vel en man som kan si et par ord om denne sykkelen vil jeg tro.

Jeg kan komme med litt erfaringer jeg har så langt med min sykkel.

Først et par ting som jeg har lest meg til:
Når det gjelder sittestilling, så er ZZR litt snillere en Hayabusa n. Men er ikke store forskjeller.
Fjæringen skal være mer fast og presis på hayabusa n en ZZR. (snakker om de eldre modellene)
Motoren på Hayabusa n vibrerer vist noe mer en på ZZR n som har en ekstra balanse aksel etter det jeg har forstått.
Bremser på modeller før 2008 er bedre på ZZR.
Motoren på eldre ZZR (pre 2012) har mindre moment en Hayabusan i det lavere turtallet. Dette kan utgjevnes ved å reflashe ecu.

Mine erfaringer:¨
ZZR kan svinge. Den føles mye lettere å svinge med en hva du tror når du ser den. Den overasket meg i hvert fall. Men den faller ikke like lett inn som en pure sport sykkel.

Rett fram føles den veldig stabil, bra bitt i bremsene.
Kåpa tar unna for mye fartsvind og det gjør at du blir så overasket når du ser nåla ligger langt over fartgrensen. Altså du føler ikke farten så godt som på andre sykler. Annen grunn er at den er giret så høyt.
Det er god plass på den. du sitter lett og ledig, og ingen problem å ha med en bakpå.

Krefter, ja det er det nok av både moment og HK. Fin å kjøre lengre strekke på. Men går fint å kjøre fra lyskryss til lyskryss. Ikke noe problem. Siden motoren er så sterk, så trenger du ikke bytte gear så ofte. Men siden den er gearet så høyt så bruker jeg mye 5 gear i 80 km/t. Har vel ikke blitt helt vant med å ha så rolig motor at du ikke hører den.

Så langt er jeg veldig fornøyd i hvert fall. Den har de egenskapene jeg så etter ved sykkel bytte.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av Alex-68 »

Hei! De er på min høyde 184cm og de dro kun på langturer.. Og de har hatt Busa tja 4-5år.. Personlig syntes jeg Busaen er litt bulkete i design. Mens, ZX12 har mere renere linjer. Og ang håndterbarhet i bytrafikk så skulle man ikke tro de veier "ett tonn" og jeg kjørte en del i Oslo sentrum og Drammen. Og du tenker ikke på vekten, fordi den har meget god handling. Ikke vanskelig og håndtere i det hele tatt. At en slik sykkel skal være så lettkjørt og håndterlig er nesten rart. Pga når du blir kjent med den, så er den faktisk ikke mere krevende enn en 600R, den krever egentlig ingenting av deg, pga vektbalansen er veldig god, ikke trenger den å få kraft av deg heller. Den gjør det du krever og sier den skal gjøre. Anbefaler faktisk på det sterkeste ZX12RR En nydelig lettkjørt, kraftig Godsykkel. Køkjøring, bykjøring, linesplitting, pådrag, turer mm.. Dekker alle dine behov og litt mere enn det..
Mc Oslo Suger!

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av Kjellrf »

Har kun kjørt noen mil på Busa og ZX12R for mange år siden. Busa'n virket litt mer silkemyk, ZX12R'en kanskje litt hendigere i normal fart.

Det mest frustrerende med slike sykler, er hvor morsomme de er å kjøre i norsk fart i forhold til lettere sykler. De våkner liksom til liv over 120-130. Det fordi styregeometrien nødvendigvis må være litt slakkere for å være stødig i 300. Og der vil man helst ikke være for ofte, hvis man er glad i lappen. Jeg trivdes egentlig bedre på en ZX9R her i landet. Eller en ZZR600.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ZZR-Erling

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av ZZR-Erling »

Har hatt to ZZR1400 og kjørt 70000 på den. Har kjørt gammel og ny Busa, og litt ZX12R som den heter. Ingen store forskjeller, men Busaen svingte lettest. ZX12R føles svææær. ZZR1400 er veldig smooth, men litt langt frem til styret som også er bredt. Jeg synes Busaen er best, men så var det utseendet da...ZZR1400, særlig før 2008, kjennes litt slapp ut før 5000, men det fikses ved å fjerne bakre spjeldrekka og justere med Power Commander.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av supersic »

ere billigere forsikring på disse syklene enn liter R sykler?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av supersic »

DNB ville ha 25K for en liter gixxer selv om jeg er 40 og fikk 70% startbonus

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av EasyRider »

ZZR-Erling skrev:.ZZR1400, særlig før 2008, kjennes litt slapp ut før 5000, men det fikses ved å fjerne bakre spjeldrekka og justere med Power Commander.
Dette trenger du ikke å gjøre lengre. Har kommet ny map til ECU n som fjerner begrensninger på bakre spjeldrekka.
Så kun reflash av ECU og du er done. Og når du først gjør det så kan du fjerne hastighets sperra, høyere turtall sperre osv. hvis du vil :)
Så da kan en jo se hvor fort en ZZR faktisk går på autobanen :crazy:

Vil bare si at ZZR før 2012 ikke har traction kontroll eller power mode. Hayabusa fikk power mode i 2008.
Uten elektronikk og moddet ecu og rundt 115 Nm fra 3100 rpm så skal en være litt forsiktig med å gi gass i regn eller med kalde dekk.. Da kan du fort få en suprise.. been there done that.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Alex-68
Innlegg: 131
Registrert: 30 apr 2016, 14:37
Motorsykkelen din: Gixxer R

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av Alex-68 »

supersic skrev:DNB ville ha 25K for en liter gixxer selv om jeg er 40 og fikk 70% startbonus
Ring IF, de har svært hyggelige priser for tiden..
Mc Oslo Suger!

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av EasyRider »

supersic skrev:ere billigere forsikring på disse syklene enn liter R sykler?

Nei. ikke billig....

Koster meg 7300 kr i året for min ZZR 1400 2007
med 75% bonus og er 43 år.

Mulig det går å få bedre deal. Jeg ringte bare 3 selskaper før jeg bestemte meg.
Fikk en grei pakke der jeg har forsikring nå.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av Svolp »

Er billigere en racing for sure. Jeg betalte 4700kr for en spjuk ny zzr1400 (2015 modell) med full kasko i DNB. 75% 3 året. Var da 28 år gammel..
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Sted: Indre Østfold

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av EasyRider »

Svolp skrev:Er billigere en racing for sure. Jeg betalte 4700kr for en spjuk ny zzr1400 (2015 modell) med full kasko i DNB. 75% 3 året. Var da 28 år gammel..
Det var full effekt ikke 106 hester? og ingen andre fordeler? Hørtes jo nesten for godt ut til å være sant.
som jeg sa over her så sjekket jeg ut 3 andre selskaper de lå enten veldig over eller litt over. tok det som ble billigst med resten av forsikringene.

Hmm da må jeg jaggu sjekke opp litt. For da betaler jeg alt for mye :)
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Sted: Skedsmokorset

Re: Erfaringer med Hayabusa?

Legg inn av supersic »

EasyRider skrev:
Svolp skrev:Er billigere en racing for sure. Jeg betalte 4700kr for en spjuk ny zzr1400 (2015 modell) med full kasko i DNB. 75% 3 året. Var da 28 år gammel..
Det var full effekt ikke 106 hester? og ingen andre fordeler? Hørtes jo nesten for godt ut til å være sant.
som jeg sa over her så sjekket jeg ut 3 andre selskaper de lå enten veldig over eller litt over. tok det som ble billigst med resten av forsikringene.

Hmm da må jeg jaggu sjekke opp litt. For da betaler jeg alt for mye :)
Er binglotto de prisene uansett, blir deprimert når jeg leser hvor billig andre skaffer forsikring, tror jeg taper mye på å ha adresse i osloområdet

Svar