Stempelringer og andre finurligheter

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Stempelringer og andre finurligheter

Legg inn av Jompa »

I fjor byttet jeg stempelringer og stempler på GPz 1100en min fra 83.
Jeg satte inn brukte stempel i nyhonede sylindre. Både stempeler og sylindre er innenfor målene for maks slitasje.
Overhalte samtidig toppen, freste ventilsetene og byttet ut innsugsventilene. Ventilklaringen er ok på alle.
Sykkelen er kjørt ca 1500 km etter dette.

I dag målte jeg kompresjonen, etter å ha kjørt sykkelen på tomgang i ca 10 minutter. Motoren var varm, men ikke verre enn at jeg kunne
skru løs pluggene uten å brenne fingrene.

Fikk 8 - 8,5 bar på samtlige sylindre. De burde ligge på ca 10+ iflg boka.

Er det noen mulighet for at ringene trenger mer enn 1500 km kjøring før det tetter skikkelig ?

Jeg håper og tror at ventilene er tette, har testet toppen med bensin før den ble montert.
Sist redigert av Jompa den 03 apr 2011, 15:05, redigert 1 gang totalt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av mekkern »

hadde du full gass under målingen?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev:hadde du full gass under målingen?
Nei, heller null gass. Stengte spjell.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av ejs »

:thumleft

Måles med full åpning på spjeld..... :[-X :[-X


:terge :terge
If it ain't broke, I'll break it.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Tysnes »

Venter spent på resultatet , tenker det kom seg med mere luft i sylindrene . Gammelt triks er å helle litt olje i sylinder rett før komp måling , viss trykket da øker... ja da er det mest sannsyneleg att ringene ikkje tetter nok .

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Crinos »

Stempel ringer bør være tette etter 1.500 km. Ble det pusset og gnikket i gamle spor, kan det ha ligget noe rusk igjen som sørfer for litt lekasje, men fra 10:1 til 8:1 er et stort dropp.

Hvordan er det med andre pakninger og lister, kan de være lekasje i topppakninga?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Jompa »

Tysnes skrev:Venter spent på resultatet , tenker det kom seg med mere luft i sylindrene . Gammelt triks er å helle litt olje i sylinder rett før komp måling , viss trykket da øker... ja da er det mest sannsyneleg att ringene ikkje tetter nok .
Ja, jeg tok en ny måling i går kveld, varmkjørte motoren i 10 min, av med plugghettene og full gass, fikk i overkant av 9 bar.
Men pga dårlig batteri ble det bare til at jeg målte 1 sylinder. Men siden jeg tidligere har fått ganske jevne målinger, har jeg foreløpig friskmeldt motorn.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Jompa »

Crinos skrev:Stempel ringer bør være tette etter 1.500 km. Ble det pusset og gnikket i gamle spor, kan det ha ligget noe rusk igjen som sørfer for litt lekasje, men fra 10:1 til 8:1 er et stort dropp.

Hvordan er det med andre pakninger og lister, kan de være lekasje i topppakninga?
Ny toppakning i fjor, motorn går pent og jevnt, så det er ingen grunn til å tro at det er lekkasje der.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av mekkern »

Dårlig med strøm på batteriet gir også lavere hastighet på starteren, så med friskt batteri er nok kompen bra den.. :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Kjellrf »

Problemet på GPZ1100 var for stor klaring mellom stempel og sylindre (mange var borret for romslig fra fabrikk, spesielt 81/82). Målte du hvilken diameter stempel og sylindre hadde, og at de ikke var over limit'en, sammen?

Tror også du bør vente til våren og ta en lang tur før du måler kompen.
Og hvis spjella sto stengt, er det en grunn til å få feil kompresjon. Du skal også ta ut luftfilteret før komp.test. Opplevde en gang på en Z650 rundt 6,5 kg komp, men da vi tok ut luftfilteret, blei det som det skulle være.

Personlig liker jeg mye bedre en sylinderlekkasjetest. Den forteller hvor stor sylinderlekkasjen er, og også hvor problemet er, fordi lufta fiser ut der det er utett. Fattigmannstesten er å hogge en tennplugg, sveise på en luftnippel og bare kjøre trykk i sylinderen. Da hører du hvor det lekker (stempelet på topp).

Ellers er det ikke bra å kjøre lenge på jevnt turtall ved innkjøring. Du kan glassere sylinderveggene ( den feilen har jeg gjort på XL100S'en jeg kjøpte en gang, den gikk jo bare i 78 km/t i toppfart, hele tida...). :mc1
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Jompa »

Takk for mange gode råd,og ja Kjellrf, stemplene og sylindrene var innenfor målene alle sammen.
Men luftfilteret kan da umulig gi så stor motstand at det påvirker komptesten? Hvis det ikke er svært skittent da.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av ejs »

Jompa skrev:
Tysnes skrev:Venter spent på resultatet , tenker det kom seg med mere luft i sylindrene . Gammelt triks er å helle litt olje i sylinder rett før komp måling , viss trykket da øker... ja da er det mest sannsyneleg att ringene ikkje tetter nok .
Ja, jeg tok en ny måling i går kveld, varmkjørte motoren i 10 min, av med plugghettene og full gass, fikk i overkant av 9 bar.
Men pga dårlig batteri ble det bare til at jeg målte 1 sylinder. Men siden jeg tidligere har fått ganske jevne målinger, har jeg foreløpig friskmeldt motorn.
Vet ikke hva kompresjonen skal være på 1100 gpz..
På 1983 mod. 750 gpz er service limit minimum 8,7kg og max 1kg forskjell mellom sylindere.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Jompa »

ejs skrev:
Jompa skrev:
Tysnes skrev:Venter spent på resultatet , tenker det kom seg med mere luft i sylindrene . Gammelt triks er å helle litt olje i sylinder rett før komp måling , viss trykket da øker... ja da er det mest sannsyneleg att ringene ikkje tetter nok .
Ja, jeg tok en ny måling i går kveld, varmkjørte motoren i 10 min, av med plugghettene og full gass, fikk i overkant av 9 bar.
Men pga dårlig batteri ble det bare til at jeg målte 1 sylinder. Men siden jeg tidligere har fått ganske jevne målinger, har jeg foreløpig friskmeldt motorn.
Vet ikke hva kompresjonen skal være på 1100 gpz..
På 1983 mod. 750 gpz er service limit minimum 8,7kg og max 1kg forskjell mellom sylindere.
Min 8,2 kg/cm2 eller 115 psi. Max 10% avvik mellom sylindrene.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Tysnes »

Har du husket å gå over topplokksboltene en ekstra gang , etter pakningskifte ( fort å glemme) . Tenker motoren er god som gull :D

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Innkjøring av nye stempelringer

Legg inn av Kjellrf »

Siden det er en stempelringstråd, vil jeg ta med ett råd (etter erfaring med en Z1000J).
Husk å måle endegapet på stempelringene. På ovenfornevnte sykkel blei gapet for stort med std stempelringer, selv med std borring i sylinderen, og ingen slitasje (unntagen honinga). Så det var bare å kjøpe 0,5 overdim ringer og file til riktig endegap.
Dette fører i praksis til forhøyet oljeforbruk og dårligere komp hvis det ikke stemmer.

Endegapet måles ved å sette stempelringene (uten stempel) ned i sylinderen, og måle endegapet med bladsøker. Riktig mål står i verkstedhåndboka.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Svar