Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Snill Vaffel »

Er det noen som har jeans bukse til mc kjøring?? Kunne tenke meg en sånn, greit når man skal korte turer og innom steder ... Men hvor sikkre er disse?? http://monster.net.dynamicweb.no/Default.aspx?ID=64" onclick="window.open(this.href);return false;
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Crinos »

Snill Vaffel skrev:Er det noen som har jeans bukse til mc kjøring?? Kunne tenke meg en sånn, greit når man skal korte turer og innom steder ... Men hvor sikkre er disse?? http://monster.net.dynamicweb.no/Default.aspx?ID=64" onclick="window.open(this.href);return false;
Mange av disse jeans'ene er kevlar forsterket, men kun på utsatte steder...
Problemet med denim/jeans er at de flerrer seg opp og det er lite koselig å få disse små flisene inn i åpne sår, selv bare skrubbsår kan bli full av slike fliser, og det er ikke særlig greit.

Vil nok tro at MC jeans er hakket bedre enn vanlige, men kan ikke annet enn å tro at det er andre bukser som er mer egnet.
Tidligere kjørte jeg mye med 5.11 Tactical BDU bukser.. Ekstremt slitesterke og de har rip-stop. For å si litt om hvor bra kvalitet 5.11 har... De har 10 års garanti på at alt av sømmer holder.

Nå kjører jeg med Sorte Lindstrands Lizard bukser: http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... d=64&cid=8" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Erman »

Har ikke samme erfaringen med 5.11 bukser som deg. Mulig det avhenger av modell eller noe, men må mine var det flere steder at sømmen (tråden) bare gikk i oppløsning...

Nok om det.

Har selv et par Lindstrands Jet med "HI-ART" forsterkninger på hoftepartiene, siden av lårene, over knærne, og foran leggene. Buksene er meget komfortable, dog med forbehold. Sitter litt lavt og har små frontlommer, men ellers grei passform.
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Gliciouz »

funker Lindstrand Lizard på veldig varme dager? Kan du ha de på når du er av sykkelen og om membranet er tatt ut eller blir de for varme om sommeren?

Jeg har et par Lindstrand stoff bukser. Bruker de på korte turer...som nevnt her er de forsterket i sømmer, kevlar forsterket på knær og rompe... men jeg føler meg aboslutt mindre trygg når jeg kjører med de... men komforten er det ingenting å si på....veldig deilig å ha på seg...

Jeg tenker jeg skal prøve meg på disse: PROBIKER PR-09 AIR fra louis.de

http://www.louis.de/_30690c9ba802c47eb9 ... _gr=208669

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Twister »

Nå har ikke jeg kjøpt inn mitt par enda, men jeg har bestemt meg for denne fra Lindstrands
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... d=8&id=192
Denne har glidelås tilpasset Halvarsson jakker, er kevlarforsterket, de har lommer til å sette inn ekstra kne og hoftebeskyttelse..
Så da tenker jeg ikke de er så langt unna en "normal" kjørebukse... eller ??
De skal jo tåle å bli dratt bortover asfalten et godt stykke....
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Gliciouz »

Nå er jeg ikke hundreprosent kjent med den modellen...men jeg vil nok anta at den er kevlarforsterket kun på utsatte steder...knær, rumpe...blir naturligvis tryggere om du legger inn beskyttere...men den vil IKKE bli eller føles like trygg og sikker som en god fullblods sykkelbukse....

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Twister »

Gliciouz skrev:Nå er jeg ikke hundreprosent kjent med den modellen...men jeg vil nok anta at den er kevlarforsterket kun på utsatte steder...knær, rumpe...blir naturligvis tryggere om du legger inn beskyttere...men den vil IKKE bli eller føles like trygg og sikker som en god fullblods sykkelbukse....
Du har rett, om jeg ikke husker feil, er den ikke kevlarforsterket over hele nei...
Men jeg ser jo helt klart fordelen med hoftebeskyttelse som jeg ikke har på min normale mc bukse..
Uansett; jeg tror heller ikke at denne ville bli fortrukket med tanke på sikkerhet iforhold til mye annet....
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Crinos »

Gliciouz skrev:funker Lindstrand Lizard på veldig varme dager? Kan du ha de på når du er av sykkelen og om membranet er tatt ut eller blir de for varme om sommeren?
Lizard buksene er veldig alsidige. Tar man ut membranet er det veldig kjekke, og blir det for varmt, kan man ta av leggene slik at det blir shorts ut av dem. En funksjon jeg benyttet flittig i fjor :)
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av SheDevil »

Jeg kjører ikke med vanlige jeans nei :[-(

Men bruker denne http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... =192&cid=8 når jeg er ute på småturer. Sånn som å kjøre en liten tur til en cafe eller noe. Elsker varme jeg men å sitte i fullt utstyr på en cafe er ikke noe spesielt moro synes jeg :-)å
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Twister »

VFRdama skrev:Jeg kjører ikke med vanlige jeans nei :[-(

Men bruker denne http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... =192&cid=8 når jeg er ute på småturer. Sånn som å kjøre en liten tur til en cafe eller noe. Elsker varme jeg men å sitte i fullt utstyr på en cafe er ikke noe spesielt moro synes jeg :-)å
:-) har du ekstra beskyttelse i den? noen erfaringer med varme osv?? jeg kjenner ingen som har prøvd den før skjønner du...:-)
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av SheDevil »

Twister skrev:
VFRdama skrev:Jeg kjører ikke med vanlige jeans nei :[-(

Men bruker denne http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... =192&cid=8 når jeg er ute på småturer. Sånn som å kjøre en liten tur til en cafe eller noe. Elsker varme jeg men å sitte i fullt utstyr på en cafe er ikke noe spesielt moro synes jeg :-)å
:-) har du ekstra beskyttelse i den? noen erfaringer med varme osv?? jeg kjenner ingen som har prøvd den før skjønner du...:-)
Har ingen ekstra beskyttelse i den selv men det er plass til det om man ønsker.

Usikker på hva du mener med varme da....
De er ikke varme å ha på seg, er et luftig plagg og det kan fort bli kaldt om man er ute sent på kvelden. Jeg trives veldig godt i den på slike småturer. Det er en Unisex modell, dvs at den er altfor rom i livet til meg men man har jo belte :janikk
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Gliciouz
Innlegg: 127
Registrert: 07 mar 2011, 16:45
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750 1998

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Gliciouz »

Crinos skrev:
Gliciouz skrev:funker Lindstrand Lizard på veldig varme dager? Kan du ha de på når du er av sykkelen og om membranet er tatt ut eller blir de for varme om sommeren?
Lizard buksene er veldig alsidige. Tar man ut membranet er det veldig kjekke, og blir det for varmt, kan man ta av leggene slik at det blir shorts ut av dem. En funksjon jeg benyttet flittig i fjor :)

Det hørtes ikke galt ut nei.. tenke tenke tenke tenke...AU...

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Crinos »

Gliciouz skrev:
Crinos skrev:
Gliciouz skrev:funker Lindstrand Lizard på veldig varme dager? Kan du ha de på når du er av sykkelen og om membranet er tatt ut eller blir de for varme om sommeren?
Lizard buksene er veldig alsidige. Tar man ut membranet er det veldig kjekke, og blir det for varmt, kan man ta av leggene slik at det blir shorts ut av dem. En funksjon jeg benyttet flittig i fjor :)

Det hørtes ikke galt ut nei.. tenke tenke tenke tenke...AU...
Farlig å tenke for mye :P :p

Jeg kan i alle fall anbefale dem på det sterkeste... Membranen stopper også regn veldig godt, så jeg kjører ikke med noe ekstra regn klær.

Glemte å nevne at det også er glidlåser på lårene som åpner opp for lufting.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Twister »

VFRdama: Takk, takk det var omtrent det jeg ville vite... :thumleft
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Ola Bukse/Jeans Kjørebukse

Legg inn av Snill Vaffel »

Jeg har da hvert å prøvd ulike modeller og endte opp med å bestille en herre mod med riktig str. dame buksene har jo livet under puppene noe jeg synes er ubehagelig, planen med disse er å bruke de på korte turer som VFRdama sier er det ikke noe særlig å valse inn på cafe med hele den store habbiten :-)
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Svar