Xenon!

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Xenon!

Legg inn av Svein »

Det har vært litt diskusjoner angående lysbruk på Mc.Snakket med Dybvik Trading angående Xenon på MC.De påstår at det er fullt lovlig med uorginal Xenon på MC.Det gjelder også alle typer Kelvin.Dette burde jo være ei rimelig livsforsikring.Har bestillt til min gamle XJ som har dårlig lys fra før.Håper på en fin sommer i Nord så man får kjørt litt.Ha en fin kveld alle sammen!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Xenon!

Legg inn av AJ »

Svein skrev:Det har vært litt diskusjoner angående lysbruk på Mc.Snakket med Dybvik Trading angående Xenon på MC.De påstår at det er fullt lovlig med uorginal Xenon på MC.Det gjelder også alle typer Kelvin.Dette burde jo være ei rimelig livsforsikring.Har bestillt til min gamle XJ som har dårlig lys fra før.Håper på en fin sommer i Nord så man får kjørt litt.Ha en fin kveld alle sammen!
Det var gode nyheter! Forutsatt at påstanden er riktig...

Har nemlig vurdert å kjøpe dette settet til Tiger:
[img]http://i52.tinypic.com/2nbsxsg.jpg[/img]
God pris, ser det ut til. Så får man håpe at kvaliteten også er på høyden...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Xenon!

Legg inn av Jompa »

har ikke erfaring med Xenon på sykkel, og har ikke bruk for det heller. Det er lyst hele døgnet her i mc-sesongen.
Men jeg har xenon i fjernlyktene på bilen, et kinesisk sett jeg ikke husker navnet på.
Det gir kjempegodt lys, men det går 15-20 sek før man har full effekt, særlig før pærene får litt temperatur.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Xenon!

Legg inn av ejs »

:thumleft
Originale xenon lys har automatisk høydejustering.
Ettermontering er ikke lovlig.Lager mye strølys som blender alt og alle.
Kan også ødelegge annen elektronikk dersom ikke godt skjermet.
Kreves ny typegodkienning.
Kan bli avskiltet.

:mc2 :mc2 :mc2
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Xenon!

Legg inn av AJ »

Prisene til Dybvik var jo heller ikke så verst...
Hm... :-k
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38035
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Xenon!

Legg inn av AJ »

ejs skrev: :thumleft
Originale xenon lys har automatisk høydejustering.
Ettermontering er ikke lovlig.Lager mye strølys som blender alt og alle.
Kan også ødelegge annen elektronikk dersom ikke godt skjermet.
Kreves ny typegodkienning.
Kan bli avskiltet.

:mc2 :mc2 :mc2
:eh
Hæ!?
Her man man passe seg, skjønner jeg.
En prat med Biltilsynet eller NAF/KNA før man evt. skaffer seg Xenon kan kanskje være en god idé..
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: Xenon!

Legg inn av Svein »

Det var ihvertfall det dem sa til meg.Det er ihvertfall kvalitetsvarer dem har,og rimelige priser.890kr for H4 enkelt sett er rimelig.Sjekket pris her i Tromsø: 2700kr + mva! Har et H11 sett på bilen og er meget fornøyd.Burde vært dobbelsjekket med Biltilsynet om påstanden er riktig.Jeg tok et sett med 4300 kelvin.Dette gir ett hvitere lys og regner med at jeg ikke blir stoppet pga lyset.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Xenon!

Legg inn av tagesk »

Svein skrev:......regner med at jeg ikke blir stoppet pga lyset.
Problemet er at Xenon i "tradisjonelle" lyskastere for nærlys, det kan man se milevis unna.
Det er populært å sette inn slikt her i Italia, og det suger skikkelig.
Bortsett fra å få et fjernlys rett i trynet er det lite som blender mer enn Xenon i gamle nærlyskastere.

Eller med andre ord: Sjansen for å bli stoppet også på dagtid er ganske stor.

Fernlys er en helt annen sak.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Xenon!

Legg inn av fikse »

SVJV er det kun BMW som har lovlig, godkjent xenon på nærlys på MC, i Tyskland iallfall. Hvordan de har fått det til, vet jeg ikke. Lykten/glasset skal være merket med DC/DR. En halogenlykt er merket med HC/HR. På biler er det jo krav om bla.a. nivåregulering av lyktene, med tilhørende nivåfølere på bak- og fram-aksel, samt kraftig spyleranlegg. Spyleranlegg ser jeg for meg som en utrolig teit ting på en sykkel, om en ikke liker å drikke spylervæske dah... :bananas Men nivåregulering burde jo være fullt mulig å få til på en sykkel...

Personlig kommer jeg nok til å hive på xenon når jeg får nyesykkelen. Den har H4, så det blir en bi-xenon sak. Ikke lovlig (samme søtten hva Dybvik måtte si), men med å bruke det som fra tid til annen fyller hjelmen til noe fornuftig (for en gangs skyld), justere lykten i.f.t. belastning, ikke å bruke de kjipeste settene (en del av kinapærene er grusomt skjeve, så de passer ikke til reflektoren), ikke bruke de på "gammeldagse" nærlykter hvor det er glasset som sprer lyset, og ikke minst la være å bruke fjernlyset til annet enn mørke/skumring uten motgående kjøretøy, så burde det fungere rimelig bra. IMHO :jada:
Nå florerer det jo med sykler og biler som kjører med slike "kit", og mitt inntrykk er at de som har moderne lykter med klart glass, ikke blender mer enn "akseptabelt".
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
Svein
Innlegg: 73
Registrert: 02 aug 2010, 20:48
Motorsykkelen din: Yamaha FJR1300
Sted: Tromsdalen

Re: Xenon!

Legg inn av Svein »

Må si meg enig med deg fikse.Her oppe i Nord er det stortsett lyst døgnet rundt igjennom nesten hele sesongen og hvis man da stiller lykta litt ned så skulle jo det gå bra.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Xenon!

Legg inn av fikse »

Svein skrev:Må si meg enig med deg fikse.Her oppe i Nord er det stortsett lyst døgnet rundt igjennom nesten hele sesongen og hvis man da stiller lykta litt ned så skulle jo det gå bra.
Koffer ska du ha sånn seenån nårr det e lyst heila tia? :notlistening
Herlig med denne lyse tiden. Selv om jeg bor på vestlandet så nyter vi godt av lange lyse dager :-)
Bare synd at ikke ungene forstår at de må legge seg selv om det er sol ute :scratch
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Xenon!

Legg inn av RuneMC »

Kelvin = fargetemperatur, eller fargen på lyset 4300K er hvitt litt på den kjølige siden. Greit nok.
Lux (evt Candela (cd)) = lysstyrke -> her er det ihvertfall regler på total styrke og innbyrdes forhold mellom lykter (max ca 400 lux totalt)
I tillegg diverse E-merking av lykter som skal angi prosent av total lysmengde, type pære, direktiv nr etc, etc.

Fant også denne http://www.danielsternlighting.com/tech ... sions.html
Kortversjonen er at ettermonterte Xenon pærer vil gi mye strølys pga feil lykteglass og reflektor. Dvs stor fare for å blende andre.

Det er hverken ulovlig å importere, kjøpe eller selge - men er altså ikke godkjent for ettermontering...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Xenon!

Legg inn av Duville »

Svein skrev:Må si meg enig med deg fikse.Her oppe i Nord er det stortsett lyst døgnet rundt igjennom nesten hele sesongen og hvis man da stiller lykta litt ned så skulle jo det gå bra.

Hva er hensikten med xenon dersom du må stille ned lykta - resultatet blir vel bare ett ukontrollert og dårlig resultat som ikke gir noe bedre lys - men det er jo tøøøft å si at man har Xenon lys, da. :8-[

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Xenon!

Legg inn av fikse »

Duville skrev: Hva er hensikten med xenon dersom du må stille ned lykta - resultatet blir vel bare ett ukontrollert og dårlig resultat som ikke gir noe bedre lys - men det er jo tøøøft å si at man har Xenon lys, da. :8-[
Ehh, det finnes en mellomting mellom topp og bunn. Derfor man kaller det for justering :skriver Justerskruen har ofte et 10-20 talls omdreininger å gå på, og selv om det finnes en idealjustering, kan man fint justere seg et en-to-tre omdreininger vekk fra idealen, og fremdeles ha godt justert lys. Skjønner?
Det jeg mener med justering er at man må sjekke at man dobbelsjekker at den lyser svakt nedover, når man faktisk sitter på sykkelen, og med den belastning man kommer til å kjøre med. Bare en omdreining kan gjøre forskjellen på lys som irriterer/blender, til et som funker bra for både motgående og sjåføren selv.

Om du tror at alle de som kjører rundt med xenon bare gjør det fordi det er tøft, så deg om det. Da tipper jeg du aldri har kjørt under skikkelig vanskelige lysforhold, med et kjøretøy med xenon-lys.
F.eks på bilen vår, Opel Vectra, har vi bi-xenon, som justerer seg både opp/ned og sideveis, etter fart, sving og føreforhold. Ja greit nok, det er noe mer enn "bare xenon", men likevel. Forskjellen fra halogen er helt ekstrem. På høstmørke veier som knapt har belysning, og asfalten er full i store hull, er det 2 ting som duger: Roe ned farten, og ha så god belysning som mulig. Halogen har bare ikke nubbetjangs opp mot skikkelige xenon.
Aldri i livet om jeg skal kjøpe en bil uten slike xenonlys neste gang. Da må det i så fall ha kommet noe som lyser enda bedre. Den dagen xenon blir "normalt" på MC, er jeg glatt villig til å legge 10-15.000,- ekstra på bordet for å få det.
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Xenon!

Legg inn av Duville »

Har sikkert ikke erfaring nok til å uttale meg om dette siden jeg bare har kjørt med det i 3 - 4 år. I tillegg så har jeg møtt en del biler på veien på mine 40 - 50 000 km i året med bil og MC i 30 år - her nede er det selvfølgelig bare fint vær og ikke høststormer, ikke er det mørkt heller på høsten her nede...................... så din erfaringsbakgrunn er sikker mye bedre enn min.

Bilene er jo relativt enkelt å justere høyde og bredde automatisk siden det er både plass og en relativt lik horisontal hele veien i forhold til en MC som ligger i svingene og har en helt annen og vanskeligere måte å håntere dette på. Å begynne å tukle med dette på en MC kan sikker enkelte få til å bli bra men neppe alle. Kan bli dyrt for den som blir blendet.

Svar