Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av TheBandit »

Hei alle forumvenner! :vs

I forrige uke var jeg ute å kjørte en kveld og traff på løsgrus i en sving. :grt Med det resultat at jeg sneia autovernet og slo av en liten bit på bunnpanna. Alt gikk ganske bra, ingen skader ellers på verken fører eller sykkel. All oljen sprutet ut da det var en bit av en oljekanal som ble slått av. Har prøvd å tett hullet med alt mulig forskjellige epoxy-produker og kjemisk metall uten hell. Har også prøvd alutite, men får ikke området varmt nok.

Så nå har jeg innsett at min kjære Bandit trenger proffesjonell hjelp, men vet ikke helt hva. Å ta skaden på forsikringa koster jo masse. Ett alternativ er jo å bytte ut hele bunnpanna, men da må jeg demontere hele motoren da det sitter masse lager osv i den. Dyrt det også. Men tenker å høre med noen mekaniske verksteder om de kan sveise det uten at jeg må demontere hele greia. Men kan ikke tette hele kanalen da den fortsetter oppi blokka rett bak messingpluggen dere kan se på bildet.

I morgen starter ferien min og gjett hva jeg hadde planlagt? Ja, helt riktig! Kjøre masse motorsykkel. Så er det noen som har noen synspunkter eller råd om dette?
IMG_0235.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av lasse_hansen »

Eneste jeg kan si, som ikke er til så stor hjelp. Utrolig kjipt! Føler med deg! Håper det ordner seg på et vis
:[-o<

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av Globe »

Lukk øya og øra...lever til forhandler. få den byttet!

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av TheBandit »

Globe skrev:Lukk øya og øra...lever til forhandler. få den byttet!
Er nok eneste mulighet ja. Får plukke ut motor å ta den med til doktorn

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av Banditmannen »

I følge Haynes kan bunnpanna demonteres UTEN å ta ut motoren! :thumleft
Og da kan du kanskje finne en brukt et eller annet sted.

Du kan bruke oljepanna fra 1200 fra tilsvarende periode som din egen.
Trenger ikke være fra en bandit heller, for delenummeret, 11511-26E01, er det samme på GSX600F og GSX750F

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av Globe »

Se her ja, Banditmannen har gjort litt research for deg...NICE!! :=D> :=D>

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av ArcticTiger »

Dette var virkelig kjiipt! Men det var godt du ikke skada deg :thumleft
Kanskje disse kan hjelpe deg :-k http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29490652" onclick="window.open(this.href);return false;

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av TheBandit »

Banditmannen skrev:I følge Haynes kan bunnpanna demonteres UTEN å ta ut motoren! :thumleft
Og da kan du kanskje finne en brukt et eller annet sted.

Du kan bruke oljepanna fra 1200 fra tilsvarende periode som din egen.
Trenger ikke være fra en bandit heller, for delenummeret, 11511-26E01, er det samme på GSX600F og GSX750F
Tusen takk for nyttig informasjon. :-) :-) :-) :-) :-) :-) :-) Æ må hive mæ rundt å skaffe mæ rep.håndbok og bunnpanne da :-)
ArcticTiger skrev:Dette var virkelig kjiipt! Men det var godt du ikke skada deg :thumleft
Kanskje disse kan hjelpe deg :-k http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29490652" onclick="window.open(this.href);return false;
Skal sjekke ut denne annonsen over helga.

Nå skal jeg dra på hytta med ett stort smil for å padle kajakk og kjøre båt, så skal æ få banditen forhåpenligvis på veien i løpet av neste uke.

Tusen takk for hjelpa nok en gang :notworthy: :notworthy: :notworthy:

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av Banditmannen »

Mulig du også kan bruke panner fra eldre sykler også, men det bør du sjekke NØYE først!
I følge denne dellelista hos Robinsons Foundry: http://www.robinsonsfoundry.co.uk/conte ... oilpan.htm" onclick="window.open(this.href);return false; , som er for modellen før din,
ser det ut til at delenummeret for den du skal ha, også har overtatt for den som før skulle være på de eldre.
Noe som igjen KAN bety at de eldre passer på din, men dette bør sjekkes grundig før kjøp.

Ser forøvrig at Robinsons Foundry skal ha 156 pund, men vær da klar over at det er inklusiv VAT(samme som vår MOMS),
og denne trekkes fra for kunder utenfra EU.
Hvis du melder deg inn i dette Suzuki Bandit forumet, http://www.banditforum.co.uk/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; ,
får du 10% på alt du handler fra Robinsons(stregt tatt trenger man vel ikke være medlem en gang, bare skrive inn BNDT i rabattkupongfeltet. :8-[ )
Da blir prisen inkl. frakt og mums , ca. 1530 kroner(med alle mulige forbehold om utregningsfeil)

Ellers har du jo eBay:
http://cgi.ebay.de/Olwanne-Suzuki-GSF60 ... 51999cf3d6" onclick="window.open(this.href);return false;

http://cgi.ebay.co.uk/2002-SUZUKI-GSF60 ... 4cf86d65c2" onclick="window.open(this.href);return false;

Uansett, lykke til! :-)

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av 650spleisn »

Jeg tar kanskje feil (håper faktisk det), men er det ikke bunnen på veivhuset som er skadet?
I såfall er det vel ikke bunnpannen det er snakk om, men nedre del av motorblokken?
Da kan dette bli en ganske dyr og omfattende reparasjon.
Kjenner ikke aktuelle motor i detalj, så håper jeg at jeg er litt på jordet her...
Lykke til vaffal

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av TheBandit »

650spleisn skrev:Jeg tar kanskje feil (håper faktisk det), men er det ikke bunnen på veivhuset som er skadet?
I såfall er det vel ikke bunnpannen det er snakk om, men nedre del av motorblokken?
Da kan dette bli en ganske dyr og omfattende reparasjon.
Kjenner ikke aktuelle motor i detalj, så håper jeg at jeg er litt på jordet her...
Lykke til vaffal
Etter litt research så har du helt rett... Det e ikke oljepanna, men nedre del av motorblokka ja. Trudde først at dette hang sammen, men det gjør det ikke :-k Spørs om det beste er å kontakte forsikringsselskapet da. Motorene er jo skuddsikre så man finner vel ikke mange delemotorer... Og motorblokka passe kun ifra den generasjonen gsf600 æ har, ikke fra eldre eller nyere.... :sorry

Delenummeret på blokka er 11300-31890 og prisen ser lite koselig ut

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av Banditmannen »

Auda! Den var værre! :sick:
Og det forklarer hvorfor jeg ikke helt skjønte hvor, og hvilken vinkel bildet ditt var tatt... :8-[

Da blir det nok helt andre kostnader, og tid! :-k

Fant denne på eBay:
http://cgi.ebay.co.uk/SUZUKI-GSF600-Ban ... 56429de971" onclick="window.open(this.href);return false;
Veldig bra pris, men frakta blir sikkert dyr, og så kommer alt arbeidet... :sk?

Triste greier! Føler med deg! :sorry

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av ArcticTiger »

Det kan kanskje være mulig for en dyktig TIG-sveiser å fikse dette :-k . Men delen må demonteres og rengjøres grundig for skitt, maling og olje hvis det skal være mulig å sveise på den.

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av 650spleisn »

Helt enig. En god tig-sveiser kan utrette mirakler, men her er det flere utfordringer som må overvinnes.
Det ser ut som om en betydelig del av blokken er borte. Finnes det en løs bit som kan sveises på plass?
Eller må metallet som mangler bygges opp med tig-sveis?
Rengjøring er selvsagt helt avgjørende. Sliping ned til helt rent metall. Porer med olje vil nok gjøre sveisingen vanskelig.
Hvis skaden berører en oljekanal så er det risk for at oljetrykket tar "kjøkkenveien" slik at oljetrykket ikke når fram til sin sluttadresse som f.eks. rammelagre etc. selv om en reparasjon ser bra ut utvendig.
Det er ille bra ( er fra Fredrikstad jeg se) at man fokuserer på mulige løsninger isteden for å bare se hindringer.
Ettersom vi er midt i beste mc-sesong så er jo tiden også en faktor oppi dette.
Personlig (helt amatør) så ville jeg gått for linken over med ny motorblokk + pakningsett, og noen kvelder med skruing.
Alternativt via forsikringen og autorisert verksted.
Ergelig er det uansett, men godt å høre at du er like hel.

Prøvde å krydre med noen gule figurer men fikk det ikke til. Enten så er det min 10 år gamle pc som ikke vil, eller så er det rett og slett jeg som ikke kan nok om disse sakene.
Kanskje både og?
Dette er mitt 3. innlegg, så nå nærmer jeg meg innleggstoppen med stormskritt :)

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Lekk oljepanne... Og ferie i morgen :-(

Legg inn av TheBandit »

Var i kontakt med ett av de større sveisefirmaene i Trondheim i går. De ville ikke borti det for det måtte svært mye varme og forvarming til så de var redde for at det kunne slå seg. Men selvsagt kan det jo være andre som tar utfordringa. Men på en annen side så kan man jo bli litt mer skeptisk til en slik reparasjon så man ikke tørr å dra på langtur for man e redd for ny lekkasje.

Men blokka som Banditmannen tipset om kan være ett alternativ. Skaffer jeg billig transport kan jeg komme billig ifra det, men litt arbeid blir det. Jeg skal først snakke med verkstedet her i byen så de kan vurdere skaden.

Heldigvis har jeg fått låne pappas Yamaha YBR125 nå i ferien. Morsom sykkel, men jeg mener å huske at min gamle blodtrimma TSX gikk bedre :\m/: Men fin å ta en liten bytur med :mc2

Svar