ventilsjekk

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
hondapilot
Innlegg: 9
Registrert: 19 aug 2010, 21:53
Motorsykkelen din: Honda cbr 900 1998

ventilsjekk

Legg inn av hondapilot »

Hei alle
Har tatt service på maskinen. Ventilklaringene er ok og har holdt seg stabile siste par år. På eksossiden er det en sylinder som har ventilklaring på 0.23 (begge ventiler). Akseptable verdier ligger i området 0.22-0.28.

Det jeg lurer på er om en bør justere disse, siden de ligger såpass nære grensen, eller er alt ok sålenge verdiene er innenfor
godkjennt intervall ?

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: ventilsjekk

Legg inn av mammut89 »

jeg ville latt den stå som den er. generelt sett er det lurt å prøve å justere så nærme den laveste akseptable grensen. da får den bedre tid til å få inn luft og bensin og dermed mer guffe på innsugsiden og bedre tid til å kvitte seg med avfallet etterpå på eksossiden.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: ventilsjekk

Legg inn av mammut89 »

det er selvfølgelig en ulempe med å justere nærmest mulig den lave grensen og det er jo at det skal mindre til for at du går over grensen så du må justere oftere.
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: ventilsjekk

Legg inn av Kwak »

Så lenge det er innenfor toleransene så er det OK. En -98 modell som ikke har gått for langt vil normalt ha stabile klaringer. MEN når ventilene slites vil klaringen alltid bli mindre. Med 0,23 så har du lite å gå på før grensen nås.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

hondapilot
Innlegg: 9
Registrert: 19 aug 2010, 21:53
Motorsykkelen din: Honda cbr 900 1998

Re: ventilsjekk

Legg inn av hondapilot »

Takk for svar. Da holder det nok greit til neste sjekk.

Svar