Ønsker råd
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Ønsker råd
Hei
Trenger noen råd fra dere proffer. Holder på å kjøre opp på tung Mc. Og trenger råd om hvilke sykkel jeg bør kjøpe.
Er ca 194cm og veier 115 kg. Så jeg er ikke akkurat noe liten person som dere skjønner. jeg kommer til å bruke sykkelen til små turer i distriktet og til å fra jobben. Skal ikke ha noe (ligge sykkel "R") tenkte mer på touring. Budsjett max 50000.-
Har sett litt på BMW GS men, disse ligger utenfor mitt budsjett.
Håper dere kan hjelpe meg.
Trenger noen råd fra dere proffer. Holder på å kjøre opp på tung Mc. Og trenger råd om hvilke sykkel jeg bør kjøpe.
Er ca 194cm og veier 115 kg. Så jeg er ikke akkurat noe liten person som dere skjønner. jeg kommer til å bruke sykkelen til små turer i distriktet og til å fra jobben. Skal ikke ha noe (ligge sykkel "R") tenkte mer på touring. Budsjett max 50000.-
Har sett litt på BMW GS men, disse ligger utenfor mitt budsjett.
Håper dere kan hjelpe meg.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Ønsker råd
Hei StigRoar og velkommen hit til oss på Mcsiden.no
Jeg er selv en "fyldig" person på 110kg men bare 178cm så jeg når ikke helt opp på høyden.
Om du kan ta en litt til års kommen sykkel, og kanskje stå for litt service og vedlikehold selv, så har du mange varianter av muligheter. Cruiser og Touring markede er stort.
Honda VT 750 og Suzuki Intruder 800-ish er kanskje gode alternativer for deg?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33334820" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=32827093" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller kanskje en Bandit?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=31025451" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg er selv en "fyldig" person på 110kg men bare 178cm så jeg når ikke helt opp på høyden.
Om du kan ta en litt til års kommen sykkel, og kanskje stå for litt service og vedlikehold selv, så har du mange varianter av muligheter. Cruiser og Touring markede er stort.
Honda VT 750 og Suzuki Intruder 800-ish er kanskje gode alternativer for deg?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33334820" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=32827093" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller kanskje en Bandit?
http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=31025451" onclick="window.open(this.href);return false;
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Sted: Asker
Re: Ønsker råd
Ditto problemstilling og ditto høyde og pondusStigRoar skrev:Hei
Trenger noen råd fra dere proffer. Holder på å kjøre opp på tung Mc. Og trenger råd om hvilke sykkel jeg bør kjøpe.
Er ca 194cm og veier 115 kg. Så jeg er ikke akkurat noe liten person som dere skjønner. jeg kommer til å bruke sykkelen til små turer i distriktet og til å fra jobben. Skal ikke ha noe (ligge sykkel "R") tenkte mer på touring. Budsjett max 50000.-
Har sett litt på BMW GS men, disse ligger utenfor mitt budsjett.
Håper dere kan hjelpe meg.
Jeg sitter og ser på annonser etter:
- Honda Xl 1000 varadero
- Suzuki dl 1000 v-strom
- Yamaha TDM 900
- Honda CBF 1000
I den rekkefølgen.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: Ønsker råd
Glem nå ikke Triumph Tiger 1050 gutter, det er en ypperlig allround sykkel for oss som er litt langbeinte og drøye på vekta(jeg er 196cm/115kg.) Den er sprek, leken, og lettkjørt med en komfortabel oppreist sittestilling. Den silkemyke, vibrasjonsfrie Triple-motoren leverer masse dreiemoment allerede fra 3000 omdr, og har tilnærmet flat momentkurve helt til turtallsperra kutter ved 9500. Effektkurven er tilnærmet lineær til 9500.
Det er noen brukte på markedet nå, inkl min .
Jeg vurderer å selge den pga huset vi kjøpte i USA i høst, men er egentlig ikke så lei meg hvis den ikke blir solgt. Jeg blir jo helt dårlig bare jeg tenker på den deilige sykkern
Edit: 1050 Tigern er jo i en høyere prisklasse enn StigRoar antyder, mitt innlegg var mer myntet på poulet_cavalier sitt innlegg, hvor han lister opp aktuelle sykkler i samme klasse som 1050 Tigern..
I prisklassen rundt 50.000 ville jeg sett på Suzuki 1200 Bandit, den har brukbar sittestilling for oss lange. De første Banditene begynner å bli noen år nå, men er solide sykkler som gir mye morro for penga
Det er noen brukte på markedet nå, inkl min .
Jeg vurderer å selge den pga huset vi kjøpte i USA i høst, men er egentlig ikke så lei meg hvis den ikke blir solgt. Jeg blir jo helt dårlig bare jeg tenker på den deilige sykkern
Edit: 1050 Tigern er jo i en høyere prisklasse enn StigRoar antyder, mitt innlegg var mer myntet på poulet_cavalier sitt innlegg, hvor han lister opp aktuelle sykkler i samme klasse som 1050 Tigern..
I prisklassen rundt 50.000 ville jeg sett på Suzuki 1200 Bandit, den har brukbar sittestilling for oss lange. De første Banditene begynner å bli noen år nå, men er solide sykkler som gir mye morro for penga
Sist redigert av ArcticTiger den 06 mar 2012, 18:32, redigert 3 ganger totalt.
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Ønsker råd
Jeg tror (vet) det er en og annen her inne som virkelig kan skryte av Yamaha TDM 900
Selv triller jeg rundt på et dråg fra andre siden av dammen, men da blir fort prisklassen vesentlig høyere... (tilbud og etterspørsel).
Selv triller jeg rundt på et dråg fra andre siden av dammen, men da blir fort prisklassen vesentlig høyere... (tilbud og etterspørsel).
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Sted: Nordkapp
Re: Ønsker råd
Æ får slå et slag for V-strom da.
Det e en meget komfortabel sykkel med forholdsvis sprek motor, og er meget glad i norske svinger og norsk "kvalitsasfalt". Stor og romslig med god plass til bagasje og passasjer
Det e en meget komfortabel sykkel med forholdsvis sprek motor, og er meget glad i norske svinger og norsk "kvalitsasfalt". Stor og romslig med god plass til bagasje og passasjer
Re: Ønsker råd
Jeg hadde kikket på noe slikt, BMW F650: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=33315549" onclick="window.open(this.href);return false; Jeg er omtrent samme størrelse og mener å huske jeg satt bra på en sånn på kjøreopplæringa.
Et av de kanskje største ofrene man må ta med "billig" mc er ABS. For 50000 kan man finne BMW K-sykler K75/K100/K1100 med (førstegenerasjons) ABS og som ellers er fine tursykler for store folk, men disse begynner å bli såpass gamle at man må regne med litt småmekking, selv om disse er kjent for meget stabil drivlinje. Noen syns jo mekking er en del av moroa.
Et av de kanskje største ofrene man må ta med "billig" mc er ABS. For 50000 kan man finne BMW K-sykler K75/K100/K1100 med (førstegenerasjons) ABS og som ellers er fine tursykler for store folk, men disse begynner å bli såpass gamle at man må regne med litt småmekking, selv om disse er kjent for meget stabil drivlinje. Noen syns jo mekking er en del av moroa.
Re: Ønsker råd
Hva med Suzuki sin Bandit? Lettkjørt og god sykkel på langtur og i rushtrafikk.
It is better to exist unknown to the law.
Re: Ønsker råd
hva med FZR'n din Northman?? er jo en flott sportstourer....
one wheel up??
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
Kawasaki Ninja ZX7R Fahrer!!
http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... tdown%20To" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ønsker råd
184 cm og trivdes svært godt på TDM 900.
Ytterligere 10 cm kan gjøre tilværelsen i TDMsalen enda bedre siden kjørevinden antakelig treffet føreren bedre med tanke på turbulens.
Vil absolutt anbefale en prøvetur med TDM 900, ja!
Vil ikke forundre meg om du blir mer overrasket enn hva du hadde trodd på forhånd...
Ytterligere 10 cm kan gjøre tilværelsen i TDMsalen enda bedre siden kjørevinden antakelig treffet føreren bedre med tanke på turbulens.
Vil absolutt anbefale en prøvetur med TDM 900, ja!
Vil ikke forundre meg om du blir mer overrasket enn hva du hadde trodd på forhånd...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Coach
- Innlegg: 249
- Registrert: 06 mar 2012, 13:01
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2008 mod.
- Sted: Heimdal
Re: Ønsker råd
Tusen takk for gode råd. Tror jeg må se litt mer på TDM. Tror dette kan bli en sykkel som passer meg.
Mvh
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
Stig Roar
(Coach)
Trondheim
Medlem: NMCU
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ønsker råd
@ StigRoar: jeg vil bare også gi mine varmeste anbefalinger hva gjelder TDM
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 38167
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Ønsker råd
Masse bilder og litt skriverier om TDM-turer og TDM-erfaringer etter 60000 kjørte km med sykkelen i biker loggen min her inne, som du finner her... :StigRoar skrev:Tusen takk for gode råd. Tror jeg må se litt mer på TDM. Tror dette kan bli en sykkel som passer meg.
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=697" onclick="window.open(this.href);return false;
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Ønsker råd
...og mine erfaringer med TDM...fra kjøpsdato (hentedato) frem til nå...kan du lese litt om ved å trykke her (Globes Logg) :).
..lykke til i jakten på din MC ... og husk å følg oss opp og oppdater oss på hva du tenker og hvordan du vurderer....spennende med slik "jakt" :)
..lykke til i jakten på din MC ... og husk å følg oss opp og oppdater oss på hva du tenker og hvordan du vurderer....spennende med slik "jakt" :)