BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av Jarle »

Fant ut at jeg skulle selge min Suzuki: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=36238216" onclick="window.open(this.href);return false;
Planen var og kjøpe en BMW, og fant en 2001 modell i Stavanger som jeg kjøpte på fredag.
Den lugget litt når jeg prøvekjørte denne og fikk eieren til og skifte pluggen før jeg skulle prøvekjøre den for andre gang. Med ny plugg virket det som den lugget mindre, kontrakt med underskrevet og lørdag kjøre jeg sykkelen til østlandet.

Det jeg kjapt merket var at sykkelen forsatt lugget / fusket. Spedielt merker man dette i hastigheter på 60-70km/t, turtall på +- 4000rpm og lite pådrag. Jeg lurte fælt på om jeg hade kjøpt "katta i sekken" og brukte en del tid etter jeg kom hjem på å surfe på nettet for og sjekke ut hva dette kunne være. Det jeg kan lese på Amerikanske og Europeiske forumer er at sykkelen jeg har kjøpt ser ut til og oppføre seg som alle andre 650ccm BMW'er. Det var jo forsåvidt betryggende, men jeg skulle svært gjerne også funnet ut hvordan man kunne begrense dette.

Jeg har hatt kontakten på "hjernen" i sykkelen ute slik at den kan resette seg.
Har også sjekket batteripolene, og gitt disse en overhaling.
Satte også lading på sykkelen slik at jeg er sikker på at det er nok strøm.
55 mil på veien gjør også at tanken har fersk bensin.

Er det noen her inne som har erfaringer med dette?
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av norseXL »

Prøv med ny plugghette, standard NGK med rette vinkelen er bedre og billigere enn den metall-kledde BERU dritten som er original.
Bare å skru av, klippe av en 1/2 cm av pluggledningen og skru inn den nye.
Var også en teknisk aksjon på disse med skifte av dyse og ny soft-ware men din er nok for ny for denne hvis årsmodell stemmer.

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av Jarle »

norseXL skrev:Prøv med ny plugghette, standard NGK med rette vinkelen er bedre og billigere enn den metall-kledde BERU dritten som er original.
Bare å skru av, klippe av en 1/2 cm av pluggledningen og skru inn den nye.
Var også en teknisk aksjon på disse med skifte av dyse og ny soft-ware men din er nok for ny for denne hvis årsmodell stemmer.
Den er en 2001 modell så det hadde muligens vært lurt og levere den inn for en soft ware oppdatering?
Takker for tipset ang plugghetten. Det er jo en kjent sak at både plugghette og pluggledning ikke lever evig, og det er jo tross alt en billig test selv om det ikke skulle gjøre utslag.

Takk Takk
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

norseXL
Innlegg: 48
Registrert: 13 aug 2011, 13:01
Motorsykkelen din: Sportster 1250

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av norseXL »

Er ingen opgradering å få på soft-ware på denne unntatt hvis det skal skiftes injector til ny type. Adaptive verdier kan nullstilles, dog er nok ikke det problemet her.
Uansett kan du ringe en BMW forhandler og oppgi ch. nr. slik at de kan sjekke om det er noen åpne tekniske aksjoner på din sykkel, om det er, er disse gratis å få utført.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av joo »

Plugghettene kan nok være ekstra dårlige på noen av 650`ene som norseXL sier. Jeg plukka ned en (eldre) 650 i vinter, og spesielt dårlige plugghetter forbauset meg. Dette var en noe eldre twin-spark motor da...

Ellers har jeg prøvd å finne mest mulig om de sakene jeg pusler med, og dette er litt tekst om "din" sykkel:

Single Spark GS, Dakar and CS

For the 2001 model year, starting manufacture in mid-late 2000, BMW took the bike in-house. They revamped the design of the bike, almost entirely. The new bikes benefit from fuel injection and the gas tank residing under the seat, with a faux tank cover... someone who owns one can say what. ABS became available. The motor now has four valves and one spark plug. There is a GS and Dakar models which are very closely aligned. The Dakar has a bigger front wheel and higher seat height. Graphics differ.

BMW had a recall on the gas tanks of the early F.I. models. BMW had a recall on a rear brake strut of pre (date?) units. And many feel that BMW SHOULD have a recall on the fuel injection system. (Others are quite happy.) Surging and stalling are the main complaints about the F.I. with various fixes available, including an updated map, an updated Software installation version, replacing the injector nozzle with one from the R1150, an updated pressure regulator and someone found drilling holes in the Airbox snorkels helped. (Why BMW can't FIX the thing has many people stymied.) Common lore is that when threatened with litigation, BMW has bought back F.I. bikes which can not be civilized, under non-disclosure agreements. Note that the bikes BMW gave the press for the US introduction were NOT USA-spec bikes, but Canadian.

In the US "2000" models are special editions to use up the last of the old frames and have marks like FL. These differ only in bodywork details to the Funduro and ST. 2001 saw the first of the FI models. GS and the new CS are the direct replacements for the Funduro and ST respectively, but have more mechanical differences. A Dakar is a GS with additional off road refinements (like a 21 front wheel). All are great bikes.


Jeg solgte min 650, men det kom ikke av at jeg ikke likte sykkelen. Men den ble for tung for grusleking, faktisk bare 10-15 kilo lettere enn min GS. Så jeg endte opp med en morsom 350 denne gangen :P :p
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av Jarle »

Her kom det masse matnyttig informasjon (for en fersking).
Plugghette virker å være en gjenganger og denne skal selvfølgelig bestilles og monteres.
Er jeg heldig kan den i all fall redusere luggingen.
Hadde tenkt å sette inn sykkelen til en 40.000km service, og samtidig be de sjekke om det er noen "åpne tekniske aksjoner" som du kaller det som burde utføres. Så får vi se om det kommer med noe lurt. Uansett fungerer det frem til vinteren og man må jo ha noe og gjøre da også :-)

Takk Takk. Er meget takknemlig for innspillene.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

CB1300
Innlegg: 8
Registrert: 25 feb 2011, 10:07
Motorsykkelen din: BMW F650GS HIGHLAND 950V2 BUELL CYCLONE
Sted: Strømmen

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av CB1300 »

Jarle skrev:Her kom det masse matnyttig informasjon (for en fersking).
Plugghette virker å være en gjenganger og denne skal selvfølgelig bestilles og monteres.
Er jeg heldig kan den i all fall redusere luggingen.
Hadde tenkt å sette inn sykkelen til en 40.000km service, og samtidig be de sjekke om det er noen "åpne tekniske aksjoner" som du kaller det som burde utføres. Så får vi se om det kommer med noe lurt. Uansett fungerer det frem til vinteren og man må jo ha noe og gjøre da også :-)

Takk Takk. Er meget takknemlig for innspillene.
Jeg har en 2004 F650GS som også "lugger". Etter mye feilsøking er jeg kommet fram til at
disse motorene går veldig "magert", derav luggingen.
Jeg har lært meg å leve med dette, og har utrolig stor glede av denne sykkelen.
I don`t need Google. My wife knows everything!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av RuneMC »

Motorstyringen bruker også noen sekunder på å bli ferdig til start, så vri tenningen på men gjør en liten pause før du starter motoren.
De er også sensitive hvis de ikke starter på første forsøk... da bør man skru helt av og vente noen sek... så den nullstiller seg. Men i praksis dropper man slikt hvis man har fått stopp midt i et lyskryss :knegg
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av Jarle »

Jeg har en 2004 F650GS som også "lugger". Etter mye feilsøking er jeg kommet fram til at
disse motorene går veldig "magert", derav luggingen.
Jeg har lært meg å leve med dette, og har utrolig stor glede av denne sykkelen.[/quote]
**********
Jeg har jo ikke kjørt andre 650GS'er så jeg vet jo ikke om min lugger mer enn andre men jeg har en mistanke om at den gjør det.
Kommer i alle fall til å bytte plugghetten for og sjekke om det kan være en årsak.
Så får jeg kjøre den litt for og se om jeg også lærer å leve med det.
Hvis ikke så ligger den vell på finn.no snart :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av Jarle »

RuneMC skrev:Motorstyringen bruker også noen sekunder på å bli ferdig til start, så vri tenningen på men gjør en liten pause før du starter motoren.
De er også sensitive hvis de ikke starter på første forsøk... da bør man skru helt av og vente noen sek... så den nullstiller seg. Men i praksis dropper man slikt hvis man har fått stopp midt i et lyskryss :knegg
Ang att sykkelen trenger en 2-3 sekunder før man starter bruker jeg og ta hensyn til.
Det med å skru av tenningen hvis den ikke starter på første forsøk har jeg ikke tenkt på. Tror den alltid har startet på første forsøk men greit å ha i bakhode.
Godt tips. Takk
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

CB1300
Innlegg: 8
Registrert: 25 feb 2011, 10:07
Motorsykkelen din: BMW F650GS HIGHLAND 950V2 BUELL CYCLONE
Sted: Strømmen

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av CB1300 »

Ang att sykkelen trenger en 2-3 sekunder før man starter bruker jeg og ta hensyn til.
Det med å skru av tenningen hvis den ikke starter på første forsøk har jeg ikke tenkt på. Tror den alltid har startet på første forsøk men greit å ha i bakhode.
Godt tips. Takk[/quote]

Har du fått noe "skikk" på BMW`n ?
Jeg bor på Strømmen, så vi kan jo treffes en dag slik at du får
prøvet min.
I don`t need Google. My wife knows everything!

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av Jarle »

Har du fått noe "skikk" på BMW`n ?
Jeg bor på Strømmen, så vi kan jo treffes en dag slik at du får
prøvet min.[/quote]

Fikk plugghette i posten i går. Skal se om jeg får sjangs til å bytte den i kveld. Takker for tilbudet. Blir den ikke bedre med ny plugghette kan det være at jeg takker ja :-)
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av Jarle »

Da byttet jeg plugghetten i kveld og fikk tatt en prøvetur på noen hundre meter (hadde ikke mc klær på meg så derfor så kort tur). Det ser ut til at dette hjalp, men i morgen får jeg ta en litt lengre tur for og sjekke skikkelig. Takk alle sammen uansett for tipsene.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

Brukeravatar
Jarle
Innlegg: 562
Registrert: 03 feb 2012, 22:33
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
Sted: Bjørøyhamn
Kontakt:

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av Jarle »

Status: Plugg ble skiftet for ett par uker siden, plugghettet skiftet jeg denne uken og på fredagen fikk jeg testen den skikkelig på en 15 mils tur. Resultatet er at sykkelen fortsatt lugger. Føler på meg at det ikke er noe kritisk galt med motoren, men mer en bagatell som må finnes. I mitt hode trenger en bensinmotor gnist og riktig blanding mellom bensin og luft. Tenkte derfor at jeg skulle sjekke luft og bensinfilter i morgen. Hjelper ikke dette heller må man vell koble en pc til for å kunne lese ut noen verdier.
Jarle

Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/

lazyboy
Innlegg: 251
Registrert: 02 mai 2010, 19:02
Motorsykkelen din: Bmw gsa 1250 2020

Re: BMW F650GS Dakar 2001 som lugger

Legg inn av lazyboy »

kjøp en power commander , da har du muligheten til og finne et map som gir litt rikere blandingsforhold.
Samme røkkinga på mange sykkler , som oftest pga for mager blanding luft/fuel

Svar