Skifte av kjede og drev

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Skifte av kjede og drev

Legg inn av Sigg79 »

Jeg har en Yamaha FZ6 2007 som har gått 28 000 kilometer. Originalkjedet og originaldrev står fremdeles på. Kjedet og bakdrevet ser bra ut, men framdrevet er slitt. Her er noen bilder av framdrevet:

Bilde

Bilde

Kan jeg kjøre lenger med dette, eller bør det skiftes så snart som mulig?

ZZR-Erling

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av ZZR-Erling »

10 000 til kanskje..

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1606
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av Kjellrf »

Noen har med hell byttet framdrevet, og fått ekstra km ut av kjedet.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av Carpa »

Hvor lang levetid har vanligvis et kjede?

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38150
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av AJ »

Carpa skrev:Hvor lang levetid har vanligvis et kjede?

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Kan variere veldig. Ikke minst i forhold til kjørestil og vedlikehold. Mye bruk av motorbrems kan også ha sitt å si på hvor fort et kjede slites.
Men fra 20.000 til 50.000 med det mest normale et sted midt i mellom, burde man kunne forvente.
På TDM 900'en jeg hadde byttet jeg kjedet først etter vel 46.000 km., mens på Tiger 1050 ble byttet foretatt langt tidligere.
Mener å huske at TDM kjedet var grøvere enn Tiger kjedet, for øvrig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av ArcticTiger »

Kanskje sånn ca 25.000 til 35.000 km, hvis du vedlikeholder det med renhold, smøring og justering.

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av Sigg79 »

Takk for tilbakemeldingene.

Satser på at jeg kan kjøre noen tusen til med dette settet da.

En annen ting jeg lurer på er selve jobben når man skal skifte drevsettet. Ser at Yamahas originale drevsett er av typen med uendelig kjede. Da må baksvingen demonteres, noe som innebærer en del skruing. Alternativet er å kjøpe et uoriginalt, delt kjede, fjerne et par ledd og klinke det sammen. Det gjør jo jobben en del lettere. Er det noen grunn til ikke å gjøre jobben på den enkle måten? Et udelt kjede er sikkert litt sterkere, men har det noen praktisk betydning så lenge klinkingen er utført skikkelig?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av ejs »

:thumleft
Eneste fordelen jeg kan se med endeløst kjede er,
da kan du få sjekket og smørt svingarmslagerene samtidig.

(jeg har alltid brukt kjedelås med fjær,for noen er dette som å banne i kjerka)

:prop: :prop:
If it ain't broke, I'll break it.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av Tysnes »

Sigg79 skrev:Jeg har en Yamaha FZ6 2007 som har gått 28 000 kilometer. Originalkjedet og originaldrev står fremdeles på. Kjedet og bakdrevet ser bra ut, men framdrevet er slitt. Her er noen bilder av framdrevet:

Bilde

Bilde

Kan jeg kjøre lenger med dette, eller bør det skiftes så snart som mulig?
mitt framdrev, er kansje litt mindre slitt(26500 km) men tenkte å kjøre noen tusen til. det kan sikkert du og.
bakdrevet og kjede er fint hos meg og. Framdrevet får natuleg nok mere sltasje :-)

ZZR-Erling

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av ZZR-Erling »

Carpa skrev:Hvor lang levetid har vanligvis et kjede?

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Lengre enn fremdevet.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av Carpa »

ZZR-Erling skrev:
Carpa skrev:Hvor lang levetid har vanligvis et kjede?

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Lengre enn fremdevet.
Hva jeg lærer :-)

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av RuneMC »

Fikk byttet mitt kjede og bakdrev ifjor, men verkstedet byttet til kjede med låse-klips :eh

Ser dette ikke anbefales hverken i manualen eller av diverse folk fordi det kan tenkes at låse-klipset i sjeldne tilfeller kan falle av ved høyhastighetskjøring over lengre tid. Andre igjen sier at låse-klips varianten er like bra og at de har slitt ut mange kjeder med det patentet... :scratch

Uansett vurderer jeg om jeg skal kjøpe nytt kjede eller "master link" som kan klinkes fast.
Har jo ikke kjørt mange km på det som ble satt på ennå, så derfor har nok ikke bakdrevet og kjedet tatt form av hverandre ennå.
Ser jo relativt greit ut med klinke-varianten også, og da slipper jeg å bekymre meg for låse-klips som evt faller av...
[video]http://www.youtube.com/watch?v=ygJZuzjvIMY[/video]
(engelske ord for å søke opp lign videoer er hhv "riveting tool", "master link" og "motorcycle chain" )
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av ejs »

:thumleft
Modent for utskifting
cs_sprocket5.jpg
På tide å skifte kjede
chaintest_2.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If it ain't broke, I'll break it.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av joo »

ejs skrev::thumleft
Eneste fordelen jeg kan se med endeløst kjede er,
da kan du få sjekket og smørt svingarmslagerene samtidig.
:
Sjekker ikke alle motorsyklister sånt i løpet av vinteren uansett??? :-k
Går vel under "minimum av vedlikehold" sammen med annet nødvendig småplukk.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: Skifte av kjede og drev

Legg inn av superduper »

Mulig det bare er jeg som er paranoid (med god grunn).... MEn bytt drev og kjede FØR det blir slitt så lærer du ikke på den harde måten som meg... Koster mye mer å reparere helse og sykkel etter et møte med mr.asfalt enn det gjør å bytte drev og kjede!

Svar