XV 750 # Siamese Twin #

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Geir L
Innlegg: 48
Registrert: 18 okt 2012, 15:19
Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
Sted: Trondheim

XV 750 # Siamese Twin #

Legg inn av Geir L »

Denne godbiten har jeg anskaffet meg :D
Weird Rago.jpg
Prosjektet har ikke fått noe navn enda, så jeg tar gjerne imot forslag :-)

Tanken er å bygge en caferacer av den når jeg snart er ferdig med Bad Medicine GS'n

Jeg har lenge vært veldig betatt av Doc Chops sin versjon av XV, og har bestemt meg for å bygge min egen.
Slik kan sluttresultatet bli:
Doc Chop XV Gold.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Geir L den 05 apr 2013, 10:35, redigert 3 ganger totalt.

Geir L
Innlegg: 48
Registrert: 18 okt 2012, 15:19
Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
Sted: Trondheim

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av Geir L »

Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å bruke de originale hjulene, og er takknemlig for forslag til hvordan jeg skal få i eikehjul til denne kardangsykkelen. Foran lar det seg nok løse greiere enn bak. Der trenger jeg egentlig bare navet da jeg har planer om å bygge hjul med 18" felgring mot 19" som er originalt.
Bak vet jeg det går med nav fra både Virago 535 og 750. 750 er å foretrekke da det har samme aksling og krever mindre maskinering enn 535.
Bak hadde det derfor vært greiest å få tak i et kpl 15" hjul fra en 750.

Tips og forslag både på hjul og alt annet vedrørende denne sykkelen mottas med takk :thumleft

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av pelsen »

sykler trenger vel ikke navn, ingen av mine har navn. En kompis gav chopperen min navnet "tørkestativet", antakelig fordi vi brukte den til å henge jakker på i garasjen. :knegg Tørkestativet har nå endret form og blitt bobber/dirt-tracker, så navnet passer ikke lenger.
Jeg har sett og hørt en slik Yamaha V-twin som går i sidevognscross, de kan få en vanvittig rå lyd hvis de trimmes :D
Jeg synes cafe-racer stuket på en slik Yamaha blir helt feil, i min verden er cafe-racer en Triton, alt annet er bare dårlige etterligninger. Og en Triton er en sykkel som man prøver å få til og se ut som en Norton Manx. :knegg
Prøv heller å bygge yamahaen til bobber: renplukket, stiv bakramme, kort gaffel, og gjerne med litt snurr i motoren :knegg

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av ArcticTiger »

@Geir L: Hmm, bare et lite spm før jeg foreslår noe, sånn for sikkerhets skyld, ...... er du en fyr med litt raus, robust humoristisk sans, eller..... er du en mer tander, alvorlig type :D ?

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av 650spleisn »

TryggV ?
MarV ?
Axel ? for den har jo det..
Eller burde det vært noe mer feminint?
Hadde selv en Yamaha TR1 82-modell. Kjøpt ny hos Leeres i Fredrikstad.
Kjørte den i 3 år, inklusiv en hel vinter! Uten noe som helst form for piggdekk.
Galskap, men vi klarte oss heldigvis. Måtte jo på jobb.....
Ble veldig glad i motorkarakteristikken. Helt fantastisk.
Lykke til med prosjektet.

Geir L
Innlegg: 48
Registrert: 18 okt 2012, 15:19
Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
Sted: Trondheim

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av Geir L »

Oi....
Her skapes det engasjement på en lørdag kveld ser jeg :prf

Pelsen: Kan være tilbøyelig til å være enig i at sykkelen ikke trenger noe navn. Det er heller ikke noe must for meg, men det hadde jo vært greit å ha et navn når jeg skal rive kjeft ;-) Jeg er uenig med deg når du synes at denne voblende kua ikke gjør seg som et cafe prosjekt, og jeg er jo så heldig å ha det privilegie at jeg kan gjøre hva jeg vil med min egen sykkel ;-) Triton og Manx får noen andre ta seg av, så skal jeg bidra med mitt på denne istedet. Bobber kan være kult det , men for meg blir det litt feil da jeg alltid har hatt mere tro på andre type sykler.

Artic Tiger: Du har ingen ting å bekymre deg for da jeg ikke blir sett på som hverken særlig tander eller alvorlig. Det bikker heller andre veien så her er det bare å kjøre på så lenge du ikke ender opp med å foreslå Magda :thumleft Humoristisk sans har jeg også fått høre at jeg har, og hadde dere sett valget av eks kjerring så hadde dere nok vært enig :lol

650spleisn: MarV utgår da jeg har en kompis vi kaller det. Axel kan det ikke bli da det navnet også er opptatt av en kar som min far jobbet sammen. Litt kult minne igrunn, da han var homofil og bilmekaniker. Veien var ikke veldig lang til at han ble omdøpt til Bak-Axel ;-) TrygV var jo ikke dumt. Like traust og stødig som den ferdige sykkelen kanskje ender opp med å bli

Ellers har jeg lest meg opp litt mere på eikehjul siden første post. Det ser ut til at bakhjul fra xvs 650 går så og si rett på mens jeg trenger et nav fra xs 650 foran. Jeg fant et bakhjul til 2500 på nett, men tar gjerne imot tips på billigere hjul. Har noen tips om fremnav så er det også bare å rope ut :prf

Her er takhøyden stor, så dere trenger ikke å vær redd for å komme med innspill uansett hva det dreier seg om vedrørende sykkelen :-)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg er enig med Pelsen i hans cafe-sykkel betraktninger. En cafe var bygd med formål å forbedre ytelsen, gjøre den raskere. Det var datidens R-sykkel. Det skal være en lett, hendig sykkel hvor fokuset er på lav Vekt, god Effekt og gode Kjøreegenskaper.
Den gule du viser er kul nok, men det blir helt feil med feite, tunge ballongdekk på en cafe.

Når jeg ser på nå-bildet av sykkern din, vil jeg vil foreslå at du kaller den for "Dynga". (Du ble advart :knegg )
Så blir det et fint ironisk navn, når du en dag triller en strøken, skinnende lekker Cafe ut av garasjen :thumleft

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av jhn »

Cafe eller Bobber ... er det så nøye ... den gule så jo steike bra ut ... kanskje det var en Cobber, Baffer, Caffer eller Boffer eller ...

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av superduper »

Blir bra dette Geir! Følger med jeg vet du... ;-)

Doc pleier å selge ferdig sveiset cafe-kit (hovedsaklig batteriboks, bakramme og tank-forhøyer) på Ebay.. Rundt 400-500$ om jeg husker riktig. Bakramma er faktisk tilpasset setet til den gule sykkelen du la ut bilde av.

Når det gjelder det å gjemme/flytte alt elektronisk er den beste (og kanskje den eneste?) løsningen under tanken etter at du har hevet den og fjernet original filterboks. Ellers er det faktisk ganske greit å lage "bare-bone harness" til denne sykkelen.. Ligger en DIY ute på Virago forumet. ;-)

Det du ellers skal passe deg for på disse gamle viragoene er starter-systemet (hovedsaklig startkransen om jeg husker riktig).. Ligger en del tips/triks angående dette nettet.

Ser frem til oppdateringer!!! :mrgreen

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av Welshen »

Hva med TørrV ?

Synes dette var et spennende prosjekt. Skal følge med på hva som skjer! Jeg er imponert over slik ombygning. Jeg kan kun fylle drivstoff og sjekke dekk mm så jeg ønsker lykke til!
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

Geir L
Innlegg: 48
Registrert: 18 okt 2012, 15:19
Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
Sted: Trondheim

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av Geir L »

ArcticTiger skrev:Jeg er enig med Pelsen i hans cafe-sykkel betraktninger. En cafe var bygd med formål å forbedre ytelsen, gjøre den raskere. Det var datidens R-sykkel. Det skal være en lett, hendig sykkel hvor fokuset er på lav Vekt, god Effekt og gode Kjøreegenskaper.
Den gule du viser er kul nok, men det blir helt feil med feite, tunge ballongdekk på en cafe.

Når jeg ser på nå-bildet av sykkern din, vil jeg vil foreslå at du kaller den for "Dynga". (Du ble advart :knegg )
Så blir det et fint ironisk navn, når du en dag triller en strøken, skinnende lekker Cafe ut av garasjen :thumleft
Dynga passer godt til hvordan den ser ut pr i dag :knegg

Når det kommer til din og pelsen sin definisjon av hva en caferacer opprinnelig var, så er nok kanskje dette ikke rett sykkelen å starte med for en hardcore oldschool caferacergubbe med ambisjoner om å bygge noe i tidsriktig stuk fra gamle dager,MEN der er ikke jeg :lol
Det er jo slik at i mange sammenhenger er ikke det som var godt nok i går ikke er godt nok i dag, uten at jeg sier at oldschool caferacere ikke er noe å ha ;-)
Som du sier så var jo caferacere datidens R sykler, og hadde jeg hatt som ambisjon å komme meg raskest mulig fra A til B ville jeg vel nok ha valgt meg en R sykkel av dagens standard, men jeg har helt andre mål med denne enn å kun jage rundetider på bane. For meg er dette en hobby som brukes til rekreasjon og glede av å lage til noe,sett i mine øyne, kult hjemme i garagen. Bonusen er at jeg kan ta med jr på en rolig tur på svingete veier når jeg er ferdig.

For å komme til min konklusjon: Når jeg er ferdig med denne vil den iallefall være nærmere begrepet caferacer enn den dagen den rullet ut fra fabrikken både med tanke på sportslige kjøreegenskaper,sittestilling, vekt og kanskje også effekt. Det er heller ikke tatt noen beslutning på at denne sykkelen skal rulle ut av garagen med fete tunge ballongdekk :thumleft

Kjør debatt :lol
Sist redigert av Geir L den 11 mar 2013, 12:19, redigert 1 gang totalt.

Geir L
Innlegg: 48
Registrert: 18 okt 2012, 15:19
Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
Sted: Trondheim

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av Geir L »

=;
superduper skrev:Blir bra dette Geir! Følger med jeg vet du... ;-)

Doc pleier å selge ferdig sveiset cafe-kit (hovedsaklig batteriboks, bakramme og tank-forhøyer) på Ebay.. Rundt 400-500$ om jeg husker riktig. Bakramma er faktisk tilpasset setet til den gule sykkelen du la ut bilde av.

Når det gjelder det å gjemme/flytte alt elektronisk er den beste (og kanskje den eneste?) løsningen under tanken etter at du har hevet den og fjernet original filterboks. Ellers er det faktisk ganske greit å lage "bare-bone harness" til denne sykkelen.. Ligger en DIY ute på Virago forumet. ;-)

Det du ellers skal passe deg for på disse gamle viragoene er starter-systemet (hovedsaklig startkransen om jeg husker riktig).. Ligger en del tips/triks angående dette nettet.

Ser frem til oppdateringer!!! :mrgreen
Jaggu sier vi oppdateringer, for i helga har det skjedd en del mellom dobesøk og spykuler :-#

Jeg har sett på siden til Doc Chops at han selger disse seterammene ja, men der er de priset til nesten $800. det vil jo si at de med dagens kurs koster nesten 6500 nkr på døra her hjemme med frakt og moms. Det er utenfor budsjett, så da får jeg heller få i noe rør og låne bøyemaskinen på jobb til to andre kompiser i mc banden vår.
Elektonikken skal jeg gjemme så mye som mulig av, så da får jeg vel snoke litt på Virago forumet for å se hva de har gjort. Takk for tips.
Når det gjelder starteren så er alt allerede bytttet ut. Det er byttet svinghjul og laget en bedre starter hos dynamospesialisten på Gjøvik, så den utfordringen skal være ryddet av veien.
Motoren ble overhalt for 20' på Yamaha Vinterbro i 2000, og ble ikke kjørt så mye etter det før sykkelen ble satt bort.

Jeg har leste meg også opp på mulige løsninger på hjul i helga.
Bak skulle det etter sigende være mulig å sette på et eikenav fra en Xv700, men de vokser ikke akkurat på trær... etter iherdig googling fant jeg en DIY tråd hvor det etter hva jeg kunne forstå sto at det skulle passe med hjul fra xvs 650. Det var jo en god nyhet for de hjulene vokser det jo mange av på Ebay treet.
Foran skulle navet fra xs650 gå rett på ifølge www gutta der ute.

Etter å ha kommet så langt var det tid for å registrere seg på ebay for å starte surfingen.
Jeg startet med å kikke på Benelli Mojave tanker, og kom fram til at de ikke akkurat var gratis... Det var tot 3-4 stk brukte og NOS med og uten tanklokk som det var budrunder igang på, og en forholdsvis fin NOS med mint tanklokk som stod med en høy fastpris uten budrunde. Det kriblet i fingrene og kortet brant i lomma, men fornuften seiret over impulsen ;-)
Når det kom til hjul fant jeg et tilsynelatende strøkent 09 bakhjul med sort felgring til en overkommelig penge. Det var en del rimeligere enn de med chrome ringer. For meg hadde ikke farge noe å si da det uansett skal plukkes ned for å pulverlakkere nav og ring. Hjulet ble kjøpt.
Framnav til XS 650 fantes det et av, og ikke var det dyrt heller. Dette ble også kjøpt. Her er planen å pulverlakkere navet før jeg bygger opp hjulet med nye eiker og felgring. Tips om hvor jeg kan handle dette mottas med takk.
Setet likt den gule Xv'n på bildet hadde jeg kjøpt fra Motolanna før jeg kjøpte sykkelen. Det kostet ca 1' kr ferdig levert. Jeg liker disse setene godt, og synes at de har priset de fint. Setet kom rett fra Thailand hvor det er produsert.
Dagen etter ebay runden hadde jeg sovet litt på det der med tankkjøp, og bestemte meg for at f£@¤ heller, jeg handler!Skuffelsen var derfor stor da jeg satt der kl 0700 klar til å handle inn den viktigste biten i puslespillet, og alle auksjonene var avsluttet .Det ikke lå ut noen tanker for salg, og den flotte NOS tanken som hadde fastpris var også borte :-k Formiddagen ble ikke den samme uten.... Da jeg en 5-6 timer senere for en gangs skyld skulle sjekke hotmail kontoen min fikk jeg meg en stor overraskelse. En mail fra ebay kunne fortelle at: You just bought this item, med en link til NOS tanken. =; Det viste seg at jeg hadde kjøpt den kvelden før da jeg vurderte den som for dyr... Kvelden i forveien var jeg var usikker på hvordan dette med kjøp fungerte, og trykte derfor på BUY knappen for å se hvordan det fungerte med bekreftelser i forkant av kjøp i tilfelle jeg skulle finne på å by på en auksjon rett før den ble avsluttet. Jeg ble ikke mye klokere av det akkurat der og da kan man si :lol :lol

Uansett, jeg har iallefall en tank på vei..


Ebay for Dummies: Ikke trykk Buy om du ikke er helt sikker på at du skal ha varen det er snakk om

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: XV 750 #Uten navn,så forslag mottas gjerne#

Legg inn av Intruder »

Kall den ikke Axel...da havner du i grøfta helt plutselig... :prop: :lol :rofl:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Geir L
Innlegg: 48
Registrert: 18 okt 2012, 15:19
Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
Sted: Trondheim

Re: XV 750

Legg inn av Geir L »

I går var dagen som var satt av til å hente hjem denne herligheten :knegg
Jeg hadde planlagt en lang dag, og jaggu føltes det slik også når jeg kom hjem igjen. Jeg har tidligere kjørt asfaltracing i regi av Alfa Romeo klubben, og racerbilen skulle i samme vendingen leveres til ny eier. Turen gikk fra Trondheim til Ørje/Aremark, via Oslo for å hente XV før turen gikk rett hjem igjen. Jeg gløttet ikke på triptelleren da jeg kom hjem, men det ble vel ca 130 mil totalt. Godt med alt som er unnagjort. Kjøringen gikk fint til tross for at lysene på hengeren forsvant etter kun få km. Litt action ble det på glatta i Østerdalen også da en utenlansk semi sakset i en glatt sving og gikk tvers over veien og nesten gjennom steingjerdet på kirkegården ved Stai Kirke. Regner med sjåføren blir hjemsøkt av beboerne der en stund fremover...

Sykkelen:
Jeg hadde ikke store forhåpninger da porten gikk opp på avtalt hentested da jeg på forhånd kun hadde sett et bilde,og jeg ble postitivt overrasket. Alt av lakk,chrome osv så mye bedre ut enn ventet, og det eneste som var av rust var på de ettermonerte flames'ene på eksospottene. Jeg hadde ikke sett en slik xv live før, og jeg ble overrasket over hvor liten og kompakt den var. Tidsskjemaet var stramt, og 20 min etter ankomst var oppgjør og papirer i orden, sykkelen stroppet på hengeren og returen påbegynnt.
Tror dette kan bli et snertent lite leketøy når den er ferdig:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Geir L
Innlegg: 48
Registrert: 18 okt 2012, 15:19
Motorsykkelen din: 81 Gs650Gt brat,79 CX500,74 CB350 cafe
Sted: Trondheim

Re: XV 750 # Siamese Twin #

Legg inn av Geir L »

I høst hentet jeg en 79 mod CX 500 et lite stykke inn i Sverige. Den så fin ut og tilsynelatende godt fulgt opp gjennom sitt noen og tredve år og ca 40'km lange liv. Kostet lite gjorde den også da den ikke var i bruk og skulle bort raskt. Den kvinnelige eieren hadde kjøpt den da hennes mc interesserte tidligere pojkvenn hadde lyst til at også hun skulle ta lappen. De rakk å øvelseskjøre en gang før flickan fant sin pojkvenn på låven med flickans beste venninne :-) På første turen hadde sykkelen stoppet, og ble etter dette henvist til å stå på lager i 6 år inntil den nye pojkvennen fant ut at nok var nok.
Nå har CX'en blitt parret med en ny/brukt cdi boks fra Ebay, og har atter en gang fått gnist på pluggene. Etter lang stillstand var det for et par dager siden på tide å forsiktig vekke den til live igjen. Frisk bensin, nytt batteri,kjapp rengjøring av gasserne,nye plugger m.m før startknappen ble trykket inn for første gang på mange år. Jubel og glede, det ble suksess og start tvert. Jeg kjørte meg en liten tur, og opplevelsen var slik jeg så for meg at det var å kjøre denne ut fra forhandleren i 79. Den er thight og fin tvers gjennom :D

Og hva gjør så alt dette pratet om denne Japanese Guzzi'en i XV tråden?
Jo, nå skal dere høre. Jeg kjøpte denne for å bygge caferacer av den, men etter å ha tatt den nærmere i øyensyn har jeg kommet fram til at en sykkel i denne tilstanden som er kliss original er det for gæli å sette vinkelsliperen i. Kall meg gjerne originalbøg og det som værre er, men denne blir nok beholdt som den er slik at jeg og jr på 4 kan ut å kose oss på fine sommerdager.
Hvor er det jeg vil tenker dere kanskje enda? Jo, det har seg slik at jeg allerede har handlet inn en komplett front til en 94 Cbr 900 RR som skulle på CX'n. Nå blir det ikke noe av det og fronten skal på XV isteden. Der tror jeg det er veldig greit å fått oppdatert fra enkel skive og sykkelpumpedempere, til store doble skiver og skikkelig demping.På den skal jeg ha eikehjul og får med dette en utfordring i å finne et forhjul, eller fornav som på en eller annen måte kan parres sammen med RR fronten.
Er det noen som har forslag til løsning kan de gjerne rope høyt NÅ :thumleft

Svar