Registreringsavgift på ny sykkel?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Eskil A.
Innlegg: 1
Registrert: 29 mar 2013, 23:43
Motorsykkelen din: 2013 Kawasaki Ninja 300

Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av Eskil A. »

Hei! Jeg holder nå på å kjøpe min første motorsykkel, altså en 2013 modell Kawasaki ninja 300. Jeg har hentet regningen som kom på den ordinære summen av 76990 + registreringsavgift på 4 000 kr. Min stefar som er vant til å kjøpe nye biler, trodde at registreringsavgiften skulle vært inkludert i prisen fra før av, og begynte å lure på om det er noe forhandleren legger på. Jeg har altså ingen anelse, da jeg kun er 17 år og dette blir min første sykkel, så jeg tenkte jeg kunne spørre her. Er det ikke vanlig at registreringsomkostninger er inkludert i den ordinære prisen?

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av Carpa »

Registreringsavgift? Kan det være engangsavgiften de egentlig mener?

http://www.lovdata.no/for/sf/sv/td-2012 ... 7-004.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
JRO
Innlegg: 642
Registrert: 31 mai 2011, 21:03
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada GT 2013
Sted: Kongsberg

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av JRO »

Eskil A. skrev:Hei! Jeg holder nå på å kjøpe min første motorsykkel, altså en 2013 modell Kawasaki ninja 300. Jeg har hentet regningen som kom på den ordinære summen av 76990 + registreringsavgift på 4 000 kr. Min stefar som er vant til å kjøpe nye biler, trodde at registreringsavgiften skulle vært inkludert i prisen fra før av, og begynte å lure på om det er noe forhandleren legger på. Jeg har altså ingen anelse, da jeg kun er 17 år og dette blir min første sykkel, så jeg tenkte jeg kunne spørre her. Er det ikke vanlig at registreringsomkostninger er inkludert i den ordinære prisen?
Dette er noe du må forhandle om, det er helt vanlig at når du kjøper en ny sykkel at du ber om at registreringsavgiften er inkludert i kjøpsprisen, det gjorde jeg når jeg kjøpte ny sykkel i år. Og carpa dette er ikke engangsvgiften den er mye høyere enn 4 000 kr. Så henvend deg til forhandleren du skal kjøpe sykkel av og be om at registreringsavgiften er inkludert i kjøpsprisen, hvis ikke må du si så kjøper jeg sykkelen et annet sted.
13 - , Ducati Multistrada 1200 Grantourismo 2013
07 - 13, Kawasaki KZ 1300 1981
87 - 88, Suzuki GS1000ES 1980
72 - 74, Honda CB100

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av RuneMC »

"Registreringsavgift" er noe forhandlere beregner seg for frakt, klargjøring og jobben de har med å hente ut skilter på den.
Dvs ikke en avgift som går til myndighetene, men det forhandleren beregner seg for frakt og klargjøring.
F.eks. dyrere med frakt til nordlige landsdeler.

Om det er inkludert eller ei i annonsert pris, bør stå med liten skrift et eller annet sted i salgsinfo...

Finner eksempel på Finn.no der det står at det er inkludert:
http://www.finn.no/finn/mc/new/object?finnkode=40595029 -> Pris er f.reg/Klargjort

Bør jo kunne gi prutningsgrunnlag.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av SuperMorten »

Jeg har lært av tidligere tabber. Man låner et større beløp for å kjøpe bil/mc. Etter oppgjøret viser det seg at de har lagt til noe ekstra, og så sitter du der og må kanskje bruke av surt oppsparte midler.. "Der røyk den ferien"..

Jeg ber om å få vite totalbeløpet. Hva vil dette koste meg i det øyeblikk jeg kjører herifra. Det er det eneste interessante..

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk 2
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38034
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av AJ »

Regner med at det er registreringsomkostninger eller registreringskostnader det her er snakk om når det gjelder ny sykkel. En ekstrakostnad som forhandler/selger legger på salgsprisen som dekning for arbeidet de har med å få sykkelen kjøreklar og registrert.
Altså ingen omregistreringsavgift, som den man må ut med når man kjøper brukt kjøretøy.

Ellers veldig enig med SuperMorten: be om totalpris, evt.hva man må betale i mellom ved innbytte og gjør prisforhandlinger ut fra det uten å tenke mer på hva prisen innbefatter.
Sånn sett blir det også lettere å sammenligne pris med annen forhandler...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Sted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av MrPitlane »

Eskil A. skrev:Hei! Jeg holder nå på å kjøpe min første motorsykkel, altså en 2013 modell Kawasaki ninja 300. Jeg har hentet regningen som kom på den ordinære summen av 76990 + registreringsavgift på 4 000 kr. Min stefar som er vant til å kjøpe nye biler, trodde at registreringsavgiften skulle vært inkludert i prisen fra før av, og begynte å lure på om det er noe forhandleren legger på. Jeg har altså ingen anelse, da jeg kun er 17 år og dette blir min første sykkel, så jeg tenkte jeg kunne spørre her. Er det ikke vanlig at registreringsomkostninger er inkludert i den ordinære prisen?
Gratulerer med ny motorsykkel ( av det rette merket ). Kikk på kjøpekontrakten, der vil det fremgå totalprisen.

Dersom reg omkostningene ikke er med på kjøpekontrakten, mener jeg du har en grunn til å klage / prute. :[-X

I motsatt fall er jeg redd du har en dyrkjøpt lærdom ved kjøp av første motorsykkel. :prop:

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av Duville »

RuneMC skrev:"Registreringsavgift" er noe forhandlere beregner seg for frakt, klargjøring og jobben de har med å hente ut skilter på den.
Dvs ikke en avgift som går til myndighetene, men det forhandleren beregner seg for frakt og klargjøring.
F.eks. dyrere med frakt til nordlige landsdeler.

Om det er inkludert eller ei i annonsert pris, bør stå med liten skrift et eller annet sted i salgsinfo...

Finner eksempel på Finn.no der det står at det er inkludert:
http://www.finn.no/finn/mc/new/object?finnkode=40595029 -> Pris er f.reg/Klargjort

Bør jo kunne gi prutningsgrunnlag.
Driver du som næringsdrivende og ikke tar med MVA i prisen du sier til kunde kan du ikke kreve MVA tillagt i etterkant. Samme med andre avgifter til staten. Gir du en pris så er det prisen!

En avgift fremstår som noe som skal viderebetales til staten. Staten skal ha sitt uansett, men å legge på en sum penger og kalle det for avgift er neppe tillatt dersom det ikke er nettopp det. Hvis det ikke er noen avgift til staten kan man derfor kreve å ikke betale den...... Hadde baronen fortsatt vært her så kunne han sikkert ha sagt noe om dette.... :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av kjellv »

Forklaringen er egentlig enkel:
Jeg antar det er brukt MCF sin standardkontrakt, som de fleste forhandlere bruker. Denne har dessverre ingen rubrikk for regomkostninger, men en rubrikk for regavgift. Rubrikken for regavgift passer bra dersom du kjøper brukt sykkel.
Ved salg av ny sykkel blir gjerne denne rubrikken brukt til "regomkostninger"
Når en ny sykkel ankommer fra importøren er det en rekke ting som må gjøres i forbindelse med klargjøring og registrering. Dette kan dreie seg om alt fra en halv time til mer enn en dags arbeid, alt etter typer og modeller. Sykkelen kan ikke garantiregistreres og leveres ut til kunde uten at den er fullstendig klargjort etter fabrikkens anvisninger og klargjøringsskjema.

Katalogprisene for nye sykler fra alle mc-merker er så vidt jeg vet oppgitt inkl. engangsavgiften (for tunge sykler utgjør dette omtrent halve prisen kunden må betale), men tillegg for frakt og forhandlerens klargjøringsomkostninger.

Dette må faktisk forhandlerne få lov å ta betalt for, det er ikke vi som setter veil.priser i katalogene..

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av Duville »

kjellv skrev:Forklaringen er egentlig enkel:
Jeg antar det er brukt MCF sin standardkontrakt, som de fleste forhandlere bruker. Denne har dessverre ingen rubrikk for regomkostninger, men en rubrikk for regavgift. Rubrikken for regavgift passer bra dersom du kjøper brukt sykkel.
Ved salg av ny sykkel blir gjerne denne rubrikken brukt til "regomkostninger"
Når en ny sykkel ankommer fra importøren er det en rekke ting som må gjøres i forbindelse med klargjøring og registrering. Dette kan dreie seg om alt fra en halv time til mer enn en dags arbeid, alt etter typer og modeller. Sykkelen kan ikke garantiregistreres og leveres ut til kunde uten at den er fullstendig klargjort etter fabrikkens anvisninger og klargjøringsskjema.

Katalogprisene for nye sykler fra alle mc-merker er så vidt jeg vet oppgitt inkl. engangsavgiften (for tunge sykler utgjør dette omtrent halve prisen kunden må betale), men tillegg for frakt og forhandlerens klargjøringsomkostninger.

Dette må faktisk forhandlerne få lov å ta betalt for, det er ikke vi som setter veil.priser i katalogene..

Må sikker få lov til å ta seg betalt for det men ikke kalle det avgift. Da skal det inn til staten.Du har en svært god sak om du ønsker å krangle om en avgift som er krev inn og ikke betalt videre. Sånn er det bare

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av SuperMorten »

kjellv skrev:Forklaringen er egentlig enkel:
Jeg antar det er brukt MCF sin standardkontrakt, som de fleste forhandlere bruker. Denne har dessverre ingen rubrikk for regomkostninger, men en rubrikk for regavgift. Rubrikken for regavgift passer bra dersom du kjøper brukt sykkel.
Ved salg av ny sykkel blir gjerne denne rubrikken brukt til "regomkostninger"
Når en ny sykkel ankommer fra importøren er det en rekke ting som må gjøres i forbindelse med klargjøring og registrering. Dette kan dreie seg om alt fra en halv time til mer enn en dags arbeid, alt etter typer og modeller. Sykkelen kan ikke garantiregistreres og leveres ut til kunde uten at den er fullstendig klargjort etter fabrikkens anvisninger og klargjøringsskjema.

Katalogprisene for nye sykler fra alle mc-merker er så vidt jeg vet oppgitt inkl. engangsavgiften (for tunge sykler utgjør dette omtrent halve prisen kunden må betale), men tillegg for frakt og forhandlerens klargjøringsomkostninger.

Dette må faktisk forhandlerne få lov å ta betalt for, det er ikke vi som setter veil.priser i katalogene..
Jeg byttet bil hos forhandler like før jul. Igjen er jeg naiv, og stiller ikke nok spørsmål. Dagen etter selve byttet, ringer selger til meg, og beklager at han glemte å si til meg at jeg måtte skynde meg å få betalt omregistreringen, slik at han fikk pengene sine. Banken ville ikke utbetale før de hadde kopi av vognkort osv.. Da viser det seg altså jeg må betale 11000 kr ut av egen lomme i tillegg til hva jeg allerede har betalt. En ting er at det gjør bilen 11000 dyrere, det hadde jeg kanskje kunne godtatt dersom jeg hadde fått det innkalkulert i lånet jeg tok opp i forbindelse med byttet. I stedet måtte jeg betale det over egen lønnskonto. Ikke fortell meg at 11000 er penger som gud og hvermann har til overs på konto hver måned..

Altså de kostnadene selger tok med, var hans utgifter ifm klargjøring, og ikke registrering.. Igjen sitter jeg igjen med svarteper, og føler meg som en idiot. Lurt....
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av Kawasaki »

SuperMorten skrev:Ikke fortell meg at 11000 er penger som gud og hvermann har til overs på konto hver måned.....

Usikker på hvordan det er med Gud,men selv får jeg den store skjelven hvis det ikke ligger minst 30-40 tusen på kontoen til "uforutsette" utgifter.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av SuperMorten »

Kawasaki skrev:
SuperMorten skrev:Ikke fortell meg at 11000 er penger som gud og hvermann har til overs på konto hver måned.....

Usikker på hvordan det er med Gud,men selv får jeg den store skjelven hvis det ikke ligger minst 30-40 tusen på kontoen til "uforutsette" utgifter.
Ok. Der er ikke jeg, enda..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av Kawasaki »

SuperMorten skrev:
Kawasaki skrev:
SuperMorten skrev:Ikke fortell meg at 11000 er penger som gud og hvermann har til overs på konto hver måned.....

Usikker på hvordan det er med Gud,men selv får jeg den store skjelven hvis det ikke ligger minst 30-40 tusen på kontoen til "uforutsette" utgifter.
Ok. Der er ikke jeg, enda..

Må jo ha litt klart,i tilfelle det dukker opp noe spennende på Finn :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Registreringsavgift på ny sykkel?

Legg inn av SuperMorten »

Kawasaki skrev:
SuperMorten skrev:
Kawasaki skrev:
SuperMorten skrev:Ikke fortell meg at 11000 er penger som gud og hvermann har til overs på konto hver måned.....

Usikker på hvordan det er med Gud,men selv får jeg den store skjelven hvis det ikke ligger minst 30-40 tusen på kontoen til "uforutsette" utgifter.
Ok. Der er ikke jeg, enda..

Må jo ha litt klart,i tilfelle det dukker opp noe spennende på Finn :knegg
Med gammel bil, kjerring, unger, hus, eks-kjerring osv som alle krever sitt, finner jeg spennende ting under "gis bort"-kategorien :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar