Mc utstyr New York

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Mc utstyr New York

Legg inn av bergenser83 »

Skal til New York i sommer og tenker å reise over med tom koffert.

Jeg har en stund tenkt på å kjøpe ny mchjelm. Noen her som har vært i mcsjapper i new york og som kan si om dette er noe å bruke tid på?

Vi skal ha en dag på "outlettown" som er en times kjøretur utenfor byen, om der er mcutstyr vet jeg ikke, men jeg får muligens tid til å stikke innom en butikk i byen. Men jeg gjør ikke noe dagsprosjekt utav det.

Erfaringer eller tips?

( skal ha en pendlehjelm, helst gul/hvit, plass til briller og tynne høyttaerinnlegg som gjør jeg kan høre på radio på vei til jobb, OG DUGGFRI ) vurderer systemhjelm

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av Andreas »

Husk at hjelmer solgt på det Amerikanske markedet har sikkerhetsmerking fra DOT og ikke CE.. Så selv om hjelmen du kjøper etter sigende er akkurat den samme som en du handler her hjemme, så er den alltså ikke godkjent her :-k

EDIT: Litt mer en en times tur ut fra NYC så finner man jo Revzilla i Philadelphia, de skal visst ha en meget innholdsrik og heftig MC-utstyrs butikk :D

http://www.revzilla.com" onclick="window.open(this.href);return false;

https://maps.google.no/maps?hl=no&tab=wl" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Andreas den 26 mai 2013, 21:04, redigert 1 gang totalt.

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av bergenser83 »

hmm. det har jeg ikke tenkt på

Toalmar
Innlegg: 364
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av Toalmar »

Hei

Er i New York nå, og har planlagt tur til Outletsjappa du nevner i morgen.
Skal gi deg tilbakemelding om jeg finner noe MC relatert der.
Tror det er dårlig mulighet, men man vet aldri

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av bergenser83 »

kjempe.

kom gjerne med tips om andre "guttebutikker"på outleten jeg kan gå i mens kona kjøper sko

Toalmar
Innlegg: 364
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av Toalmar »

bergenser83 skrev:kjempe.

kom gjerne med tips om andre "guttebutikker"på outleten jeg kan gå i mens kona kjøper sko
Sko, blir nok masse annet også......

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av simpson »

Andreas skrev:Husk at hjelmer solgt på det Amerikanske markedet har sikkerhetsmerking fra DOT og ikke CE.. Så selv om hjelmen du kjøper etter sigende er akkurat den samme som en du handler her hjemme, så er den alltså ikke godkjent her :-k

EDIT: Litt mer en en times tur ut fra NYC så finner man jo Revzilla i Philadelphia, de skal visst ha en meget innholdsrik og heftig MC-utstyrs butikk :D

http://www.revzilla.com" onclick="window.open(this.href);return false;

https://maps.google.no/maps?hl=no&tab=wl" onclick="window.open(this.href);return false;
Siden CE merking IKKE er noen sikkerhetsgodkjenning men kun en samsvarserklæring fra produsent som skal være på de fleste varer solgt i EU, skal du ikke tenke på dette i det hele tatt.
En hjelm uten CE merking er akkurat like mye "godkjent" som en med.
Prøv å finne ut hva som gjør og hvem som godkjenner hjelmer.......

Toalmar
Innlegg: 364
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av Toalmar »

Toalmar skrev:
bergenser83 skrev:kjempe.

kom gjerne med tips om andre "guttebutikker"på outleten jeg kan gå i mens kona kjøper sko
Sko, blir nok masse annet også......
Ikke akkurat noen guttebutikker der om du ikje ønsker å kjøpe deg klær eller sko selv.
Uansett så går i hvertfall timene kjapt der.

Vi ankom ca kl 09:30 i dag med buss og hadde bestilt retur med buss kl 16:00
Det var ikke problem å fylle de timene for å si det sånn.

Det var stinn brakke der fra kl 12:00 og til vi forlot stedet.

Fikk kjøpt masse bra klær selv fra Tommy Hilfiger og sko fra Ecco og Clark's

Helt klart masse å spare....

bergenser83
Innlegg: 351
Registrert: 05 nov 2010, 12:46
Motorsykkelen din: Yamaha XT 600k-1991

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av bergenser83 »

takk for tips

Vet du hva outleten du var på heter? Om jeg har navn finner jeg sikkert en side på nett hvor det står om bussforbindelser osv.

Ser forøvrig at revzilla har et enormt utvalg og gode priser på nett.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av knutk »

Mener å ha lest at for å oppnå DOT godkjennelse må hjelmprodusenter med sine CE godkjente hjelmer legge på et lag til med glassfiber, da kravene til diverse støt-tester er litt strenger.

Ta utsagnet med en klype salt. Poenget er at DOT merket hjelm du kjøper i USA ikke er noe mindre sikker enn en CE merket hjelm fra Europa.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av simpson »

knutk skrev:Mener å ha lest at for å oppnå DOT godkjennelse må hjelmprodusenter med sine CE godkjente hjelmer legge på et lag til med glassfiber, da kravene til diverse støt-tester er litt strenger.

Ta utsagnet med en klype salt. Poenget er at DOT merket hjelm du kjøper i USA ikke er noe mindre sikker enn en CE merket hjelm fra Europa.
CE er ikke noen standard. Det forteller ikke noe om hjelmens sikkerhet.
Det er EN standard som kan gi deg info.
Alle tror dette har noe med godkjenning og sikkerhet å gjøre, men det et helt feil.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av poulet_cavalier »

simpson skrev:
knutk skrev:Mener å ha lest at for å oppnå DOT godkjennelse må hjelmprodusenter med sine CE godkjente hjelmer legge på et lag til med glassfiber, da kravene til diverse støt-tester er litt strenger.

Ta utsagnet med en klype salt. Poenget er at DOT merket hjelm du kjøper i USA ikke er noe mindre sikker enn en CE merket hjelm fra Europa.
CE er ikke noen standard. Det forteller ikke noe om hjelmens sikkerhet.
Det er EN standard som kan gi deg info.
Alle tror dette har noe med godkjenning og sikkerhet å gjøre, men det et helt feil.
CE er produsentenes egenerklæring på at produktet oppfyller standardene som gjelder i EU/EØS området. DOT (Department of Transportation) FMVSS 218 er en hjemstandard. ECE 22.05 er vel standarden som må oppfylles for at hjelmen skal kunne CE merkes (På de fleste nyere hjelmer står det vel ECE og ikke CE?).

Uansett: http://www.webbikeworld.com/eicma-2010/ ... ndards.htm

For sikkerhetens skyld tror jeg det er helt greit å kjøpe hjelm i USA. Spørsmålet er vel om forsikringsselskapet mener noe om det..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av omaas »

poulet_cavalier skrev:
simpson skrev:
knutk skrev:Mener å ha lest at for å oppnå DOT godkjennelse må hjelmprodusenter med sine CE godkjente hjelmer legge på et lag til med glassfiber, da kravene til diverse støt-tester er litt strenger.

Ta utsagnet med en klype salt. Poenget er at DOT merket hjelm du kjøper i USA ikke er noe mindre sikker enn en CE merket hjelm fra Europa.
CE er ikke noen standard. Det forteller ikke noe om hjelmens sikkerhet.
Det er EN standard som kan gi deg info.
Alle tror dette har noe med godkjenning og sikkerhet å gjøre, men det et helt feil.
CE er produsentenes egenerklæring på at produktet oppfyller standardene som gjelder i EU/EØS området. DOT (Department of Transportation) FMVSS 218 er en hjemstandard. ECE 22.05 er vel standarden som må oppfylles for at hjelmen skal kunne CE merkes (På de fleste nyere hjelmer står det vel ECE og ikke CE?).

Uansett: http://www.webbikeworld.com/eicma-2010/ ... ndards.htm

For sikkerhetens skyld tror jeg det er helt greit å kjøpe hjelm i USA. Spørsmålet er vel om forsikringsselskapet mener noe om det..
Hjelmen skal være merket i henhold til regelverk:
Forskrift 1994-10-04 nr. 918
Forskrift til: Vegtrafikkloven
Kjøretøyforskriften

Kap. 42. Styrthjelmer

§ 42-1. Krav til styrthjelmer
1. Styrthjelm skal tilfredsstille kravene i ECE-reg.nr. 22.02 og være merket i overensstemmelse med denne. Se fig. 1.
2. Med hver hjelm som leveres skal det medfølge en instruksjon skrevet på norsk, svensk eller dansk med følgende opplysninger:
a) Hjelmen må være godt tilpasset hodet for å gi best mulig beskyttelse.
Eventuell reguleringssnor må være knyttet slik at den ikke løsner.
b) Hjelm som har vært utsatt for et kraftig støt må kasseres, selv om ikke skadene er synlige for øyet. Dette skyldes at hjelmen er konstruert slik at energien av et hardt støt blir absorbert ved en delvis ødeleggelse av skallet og/eller det beskyttende dempningsmaterialet inne i hjelmen.

«E-merkingen» er utført slik:


http://www.handboka.no/Vgs/Forskrifter/ ... veg17q.htm

Er det noe forsikkringsselskap er gode til er vell det det å finne unskyldninger for å ikke betale erstatning? :-k
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2745
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av simpson »

At ett produkt er CE merket forteller ikke noe hvilken standard den henviser til.
Fullt mulig å kjøpe hjelm som er CE merket som ikke holder krava til vegtrafikkloven.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Mc utstyr New York

Legg inn av poulet_cavalier »

simpson skrev:At ett produkt er CE merket forteller ikke noe hvilken standard den henviser til.
Fullt mulig å kjøpe hjelm som er CE merket som ikke holder krava til vegtrafikkloven.
Da er det et "pirat" produkt i så fall eller produsenten har løyet.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar