ER5 med liten oljelekkasje ER hentet i dag. Mekaniker ønskes

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

ER5 med liten oljelekkasje ER hentet i dag. Mekaniker ønskes

Legg inn av evike »

Min (nokså bortskjemte) datter skal få en sykkel for å ha til øvelseskjøring (og etterhvert første-sykkel når hun får tatt lappen).

På søndag skal derfor hun og jeg kjøre til Arendal hvor planen er at jeg skal kjøre denne hjem igjen: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=41904374

Er det noen som A) Enten har lyst til å bli med på turen, hele eller deler av veien eller B) Bor i nærheten, som vil bidra med inspeksjonen så ville jeg/vi bli veldig glad for det.
KM er på jobb og kan ikke reise så langt pga. responstid og jeg har noe kjennskap, men antagelig ikke nok og datteren .... vel hun kan neppe bidra med særlig annet enn å kjøre meg dit i bil og smile pent og se takknemlig ut etterpå.

Send meg i så tilfelle beskjed, enten her på forumet, eller på SMS til 91 32 74 67.
Sist redigert av evike den 07 jul 2013, 21:09, redigert 3 ganger totalt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Til Arendalsdistriktet for å kjøpe sykkel (ER5) Søndag

Legg inn av SuperMorten »

Har så lyst... men første frihelg med familien på en stund. Får også besøk av "de gamle".. men jeg har så lyst på en tur.. :knegg

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av evike »

Ringte nå for å avtale detaljene rundt besøket i morgen. Mannen forklarte da veldig ærlig at han ved kjøring i går oppdaget at det må være en lekkasje i toppakningen.
Spørsmålet er da:
a) Avlyse hele kjøpet?
b) Senke prisen, men hvor mye?

tilleggsspørsmål: Er det da greit å kjøre sykkelen hjem fra Arendal, hvis en passer på å peile olja underveis?
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

mekkern
Innlegg: 7641
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av mekkern »

spørsmålet er hvilken type lekkasje det er-lekke olje utapå motoren-lekke inn i vannet-lekke inn i sylinderen-lekke vann??
er det mye? koker den?kommer det vann i olja/olje i vannet?

dette har betydning for om den kan kjøres-også for pris,for det blir noen kroner å fikse.vil tippe på MINST 6000,- i arbeidspenger.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av DrGreve »

Det vil jeg påstå er å ta for store sjanser. Enten lekker olje inn i kjølevannet (ikke gunstig, men kan kjøres til nød) eller kjølevann inn i oljen. Det siste er absolutt ikke å anbefale da oljen kan miste sin mest nødvendige egenskap, nemlig å smøre. Nå vet jeg jo ikke hvor mye skadet pakningen er, men i utgangspunktet kan all lekkasje skade motoren.. Man kan jo ha flaks at toppen bare svetter litt olje uten at væskene blandes?
Så til prisnedsettelse.. for å bytte topppakning må registerkjede og kammer/kamdrev av og da snakker man i beste fall en pris på 5 tusen, sannsynligvis mer siden en ventiljustering når man først løfter av toppen er dumt å ikke få gjort samtidig..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av ArcticTiger »

@Evike: Vi har jo en fin -96 Honda CB500 stående tilsalgs vet du. Litt langt unna deg, men alt er jo mulig hvis man vil :-k

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av Juleniss1 »

evike skrev:Ringte nå for å avtale detaljene rundt besøket i morgen. Mannen forklarte da veldig ærlig at han ved kjøring i går oppdaget at det må være en lekkasje i toppakningen.
Spørsmålet er da:
a) Avlyse hele kjøpet?
b) Senke prisen, men hvor mye?

tilleggsspørsmål: Er det da greit å kjøre sykkelen hjem fra Arendal, hvis en passer på å peile olja underveis?

Nå må man være obs på at veeeldig mange kaller ventilkåpe-pakningen for toppakning. Det er selvfølgelig feil. Men likefullt kan det være det han mente.

Bring på det rene hvilken pakning han snakker om,før du konkluderer.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av evike »

Jeg har allerede vært på tynn is en lang stund, og nå hører jeg det begynner å knake i den også...

Tror jeg skal overlate kjøp av noe som etter mine definisjoner "inneholder feil og mangler" til de som vet å analysere og reparere sånt selv.

Har derfor konkludert med at å kjøre 2 timer (med sjåfør i bil) bare for å stå i Arendal og være like dum, det virker rett og slett mindre intelligent... Står over dette kjøpet og venter nå på neste MC som frøken "foreløpig uten A-sertifikat" kan håndtere.

Kan godt kjøre en tur i morgen hvis jeg er i bedre form mht. allergien. I dag vant den 1-0 og jeg lå rett ut i hele dag. Men MC-kjøp utsettes til jeg enten kan ha med medbragt mekaniker eller være nokså trygg på at en ikke kjøper katta i sekken.
Sist redigert av evike den 06 jul 2013, 22:34, redigert 1 gang totalt.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av Juleniss1 »

Jeg kan ringe selger og spørre han litt ut om problemet,hvis du vil.

Kanskje er det bare ventilkåpepakningen han mener,og det er ikke noe problem.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av Banditmannen »

Var ikke du ganske fornøyd med Jeremy? I så fall kan dere jo kanskje vurdere denne: http://www.finn.no/finn/mc/used/object? ... e=42372613" onclick="window.open(this.href);return false; :-)

P.S. Eller denne: http://www.finn.no/finn/mc/used/viewima ... e=41624863" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av evike »

Juleniss1 skrev:Jeg kan ringe selger og spørre han litt ut om problemet,hvis du vil.

Kanskje er det bare ventilkåpepakningen han mener,og det er ikke noe problem.
DET ville vært en strålende idé! Kanskje litt sent, men hvis en sender en SMS og spør om det er greit på en lørdagskveld?
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av Juleniss1 »

Har snakket med ham nå. Det var ventilkåpe-pakningen som hadde dryppet 5-6 dropper på en tur fra Arendal til Kristiansand,ifølge han.

Isåfall koster en sånn pakning 2-3hundre kroner,tipper jeg. Skift den samtidig som dere sjekker ventilklaringer. Ikke noe problem å kjøre hjem med.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av DrGreve »

Juleniss1 skrev:Har snakket med ham nå. Det var ventilkåpe-pakningen som hadde dryppet 5-6 dropper på en tur fra Arendal til Kristiansand,ifølge han.

Isåfall koster en sånn pakning 2-3hundre kroner,tipper jeg. Skift den samtidig som dere sjekker ventilklaringer. Ikke noe problem å kjøre hjem med.
Flotte greier at det bare var toppdekselpakningen, men hvorfor de kaller det topppakning skjønner jeg ikke helt :)
Supert at du sjekket dette opp :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av evike »

Juleniss1 skrev:Har snakket med ham nå. Det var ventilkåpe-pakningen som hadde dryppet 5-6 dropper på en tur fra Arendal til Kristiansand,ifølge han.

Isåfall koster en sånn pakning 2-3hundre kroner,tipper jeg. Skift den samtidig som dere sjekker ventilklaringer. Ikke noe problem å kjøre hjem med.
Tusen takk! Da gjenstår bare et vesentlig punkt.
Dette er neppe noe vi ikke-mekke-mennesker gjør selv. Et par tusen ned hørtes ikke helt umulig ut ifølge selger tidligere i kveld. Er da 24.000,- en grei pris for denne sykkelen?
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Hvor mye mindre pga. en lekkasje i toppakning, ER5?

Legg inn av DrGreve »

evike skrev:
Juleniss1 skrev:Har snakket med ham nå. Det var ventilkåpe-pakningen som hadde dryppet 5-6 dropper på en tur fra Arendal til Kristiansand,ifølge han.

Isåfall koster en sånn pakning 2-3hundre kroner,tipper jeg. Skift den samtidig som dere sjekker ventilklaringer. Ikke noe problem å kjøre hjem med.
Tusen takk! Da gjenstår bare et vesentlig punkt.
Dette er neppe noe vi ikke-mekke-mennesker gjør selv. Et par tusen ned hørtes ikke helt umulig ut ifølge selger tidligere i kveld. Er da 24.000,- en grei pris for denne sykkelen?
Hva prisen bør være for sykkelen vil jeg ikke spekulere i men 2000,- i avslag for en gummipakning til 200,- er bra. Klarer man å stille vekkerklokka, så klarer man å bytte pakningen også :)
Bare husk å enten bruke momentnøkkel eller ei skralle med kort skaft for ikke å få for mye moment på boltene som holder lokket fast. Lett å dra disse av...
Rundt 9-10 nm eller 0,9-1,0 kg-m bør holde pakningen tatt..
Sist redigert av DrGreve den 06 jul 2013, 23:26, redigert 2 ganger totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar