Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Wiggern
Innlegg: 5
Registrert: 02 mai 2012, 23:05
Motorsykkelen din: Suzuki GS650L, 1982

Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

Legg inn av Wiggern »

Hei, forumet!
Trenger hjelp til et problem som jeg ike klarer å bli kvitt. Ved normal kjøring, blir tennpluggene rå. Har prøvd mye, som bytte av luftfilter og plugger (mange ganger), rens av gassere, justert synkronisering av gasser rekka (på verksteed).
Det siste problemet nå, er at når jeg kommer opp i ca 5300 omdreininger, så virker det som sykkelen får "kols", astma og pustebesvær samtidig. Den vil ikke trekke mer...
Nå trenger jeg noen gode råd, litt fort, for til uka kommer jo godværet :)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

Legg inn av DrGreve »

Tett innlufting til tanken når du drar på, vakuum?
Eller falskluft på innsugsbelgene?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

Legg inn av 650spleisn »

Virker som om du har sjekket det meste.
Sjekk også membrane på alle gasserene. Sjekk også at alle tomgangs"pluggene" på gasserene går tilbake til nøytral når du tar av tomgangangen på styret/spaken.
Ta ut alle pluggene å se på fargen om de kan fortelle deg noe.
Gi oss gjerne tibakemelding om hva du finner ut.
Slike problemer møter de fleste av oss på ;-)

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

Legg inn av 650spleisn »

Kan bli komplisert dette.
Er flottørventilene ok?
Luftfilter? Ikke noe uorginalt med annen motstand.......? I så fall kan det gi store utslag på motoren.
Er nivået i flottørhusene riktig innstilt? Beklager å si det, men noen verksteder er helt på jordet når det gjelder slike ting. Ikke stol på de!!
Mulig jeg banner i kjerka nå, men den nye generasjonen mc-mekanikere løser problemer via pc`n.
Når de får en god gammel mc med forgassere inn på mc-løfteren så er de helt blanke på hva de skal gjøre.
Selvsagt så gjelder ikke det alle yngre mc-mekanikere, men jeg har nylig møtt en mc-mekaniker som hadde fullført sin læretid uten å være innsatt i grunnleggende prosedyrer for å synkronisere og justere en forgasserrekke . Ikke bra!!

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

Legg inn av 650spleisn »

DrGreve er inne på noe svært vesentlig. Falsk luft!
Falsk luft = motoren suger luft gjennom utette gummier mellom forgasser og sylindertopp.
Meget typisk på classiske sykler som denne dersom innsugsgummiene ikke er byttet tidligere.
Beste trixet er å la motoren gå på tomgang mens du sprayer startgass på innsugsgummiene. hvis motoren øker turtallet så har du sannsyneligvis en luftlekkasje i en av eller flere av gummiene mellom forgasser og sylindertopp.
Vær observant med at intens spraying kan føre til at motoren suger inn startgass via luftfilterene. og gir en naturlig økning i turtallet.

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

Legg inn av 650spleisn »

Stusser litt.
Din profil sier GL650 1972 mod.??
Antar at det er du som er 1972 modell??
Tror ikke GL650 engang var på tegnebrettet i 1972?
Min "Vannbuss" GT 1972J Var fra den tiden.....en to-takter... som sikker andre her inne kjenner til. De gamle altså....
Sier vel litt om hvor gammel jeg har blitt.............

650spleisn
Innlegg: 92
Registrert: 19 des 2010, 22:05
Motorsykkelen din: Honda CBF1000-06, 3 stk. Yamaha veteran
Sted: Østfold

Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

Legg inn av 650spleisn »

Ser at jeg var litt upresis i tidligere svar.
"Tomgangs plugger" = "choke plugger"

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Sted: Oslo

Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

Legg inn av taco »

Hvordan er det med ventilene? Er de sjekket i det siste? :scratch
Hadde samme symptomer på min Kawa 650.
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1604
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

Legg inn av Kjellrf »

Hadde samme problem på Kawa'n min da jeg kjøpte den. Da sto blandingsskruen mye lengre ut enn de skulle. Stilte de tilbake til grunnstilling og byttet til plugger med høyere varmeverdi, for bedre forbrenning.
Hvilke plugger har du i din?

Ellers er de syklene kjent for dårlige coiler/brudd i plugghettene. Sett et ohmmeter mellom plugghettene på 1-4 og du skal måle mellom 20-30 kohm. Gjenta det samme mellom 2-3. Har du vesentlig høyere verdi, skru av plugghettene og mål de. Skal være ca 5 kOhm i hver hette.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Suzuki GL650L som får rå plugger ved normal kjøring...

Legg inn av joo »

Membranene kalles oftest "diaphragm".
Du sier at alle pluggene er veldig våte? Èn fellesnevner på rekka er choken, sjekk at du får choken skikkelig av.
Ellers kan der være falskluft andre steder enn bare innsugsgummiene når sakene begynner å bli veldig gamle. Til og med dysene slites.

Litt fra Mikuni; regner med du har BS32SS-forgasserne: http://www.mtsac.edu/~cliff/storage/gs/ ... torial.pdf
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar