Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av ole m. »

Når man parkerer motorsykkelen, hva er egentlig beste måten for å sette den på sidestøtta? Bør man gå av sykkelen, og så felle ut støtta, eller gjøre dette mens man sitter på sykkelen? Er det best å bruke tå eller hæl til dette? Noen feller ut sidestøtta før de stopper også, men det er vel livsfarlig? Eller er det kanskje best for sykkelen at jeg setter den på hovedstøtta hver gang jeg parkerer?

Det er så mye å tenke på når man har motorsykkel, og så ufattelig mange valg man må ta og vurderinger som må gjøres. Hadde jeg visst det skulle bli så komplisert, så hadde jeg nok tenkt meg om en gang til før jeg kjøpte mc. Håper det er noen som har noen gode råd.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Flanker »

Personlig har jeg smurt inn sidestøtta med en olje produsert av værhårene til diende polarrev. Denne virker ekstremt tiltrekkende på kattunger! Når jeg stopper vil nabolagets kattunger ile til og gni seg mot sidestøtta. Normal tar det 14-19,5 min. før en av dem et så (u)heldig å felle den ut, og jeg får endelig parkert. Kanskje ikke så praktisk, men det er den mest skånsomme måten å gjøre det på, og sørger for at lakken på støtta varer i minst 60 år. Det er altså verdt slitet og all den jævla mjauingen!

/køddemodus av/ :-D

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Juleniss1 »

Flanker skrev:Personlig har jeg smurt inn sidestøtta med en olje produsert av værhårene til diende polarrev. Denne virker ekstremt tiltrekkende på kattunger! Når jeg stopper vil nabolagets kattunger ile til og gni seg mot sidestøtta. Normal tar det 14-19,5 min. før en av dem et så (u)heldig å felle den ut, og jeg får endelig parkert. Kanskje ikke så praktisk, men det er den mest skånsomme måten å gjøre det på, og sørger for at lakken på støtta varer i minst 60 år. Det er altså verdt slitet og all den jævla mjauingen!

/køddemodus av/ :-D

Typisk.Her kommer det en genuint usikker type med et problem han lenge har tenkt å spørre om,så må første mann som svarer prøve å drite han ut. Makan!

Brukeravatar
Alas
Innlegg: 128
Registrert: 01 apr 2013, 17:04
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC 2013
Sted: Bergen

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Alas »

Det er litt vanskelig å ta dette seriøst, but here goes.

1: Sørg for at motorsykkelen ikke er i bevegelse. Ha begge beina i bakken.
2: Slå av motoren, enten med nøkkel eller med nødstoppen, jeg velger å bruke nøkkel.
3: Slå ut støtten, bruk hæl, eller tå, alt ettersom hva som er best, det varierer fra sykkel til sykkel.
4: Verifiser med et blikk ned at støtten faktisk er ute.
5: Len sykkelen forsiktig mot støtten og kjenn at den holder seg der. Vær forsiktig hvis du står på mykt underlag, hvis støtten synker ned så må man stoppe!
6: Når sykkelen står støtt på støtten så setter man den ene foten i bakken og stiger elegant av sykkelen. (Eller kaver litt sånn som jeg har siden jeg har kjøpt litt for høy sykkel og er litt for kort i lortfallet, som noen ville sagt)

Å sette den på midtstøtten er ikke nødvendig hver gang, men er kjekt om man skal smøre kjedet.

Det er mulig og legge inn et ekstra steg mellom 2 og 3, det er å legge inn 1.gir siden sykkelen da ikke triller avgårde, men motoren må være av.

Det er omtrent slik jeg gjør det, men hvis dette er et problem så ville jeg seriøst vurdert om det er så lurt å ferdes ute i trafikken, der er det konstant mange valg som må tas og vurderinger som må gjøres... No offense.

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av knutk »

Juleniss1 skrev:
Typisk.Her kommer det en genuint usikker type med et problem han lenge har tenkt å spørre om,så må første mann som svarer prøve å drite han ut. Makan!
Nå er jeg alergisk mot katter, så Flankers metode ville ikke passe for meg.

Men om du leser nederst i innlegget til TrådStarter så ser du at han nok har hatt rikelig anledning til å finne ut hvodan en feller ned støtta.
Tror ikke TS verken er usikker eller har problem.

Men om jeg mot formodning skulle ta feil bøyer jeg meg erbødigt i støvet og erkjenner mine synder,,,

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av SuperMorten »

Trådstarter har/har hatt 8 tunge motorsykler, og regner med at han har lært, men starter tråden i opplysnings øyemed. Så derfor prøver å ta dette helt seriøst.

Dersom du går av sykkelen før du slår ned støtta, har du svært lite å stille opp med om sykkelen velter fra deg. Derfor er det best å sitte på sykkelen, og holde den godt med både rumpa og hendene på styret, mens du setter ned støtta med den ene foten.. Når du er sikker på at sykkelen står støtt, stiger du pent og rolig av, uten å sparke til støtta slik at sykkelen velter..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Lamberghini »

Jeg synes ikke dette spørsmålet er så dumt, det er typisk sånne ting som vi nybegynnere bekymrer oss for. Det tryggeste er nok å ta ned støtta før man går av. Da vil sykkelen være ganske trygg selv om man kløner det til. Problemet mitt er at hovedstøtta er litt i veien for at dette skal være lett å gjøre med hælen, så det blir gjerne til at jeg går av først og lirker den ned med tåa. Det er egentlig sidestøtta som er "hovedstøtta", altså den du stort sett skal bruke. Den er mye mer fleksibel på varierende underlag.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:Trådstarter har/har hatt 8 tunge motorsykler, og regner med at han har lært, men starter tråden i opplysnings øyemed. Så derfor prøver å ta dette helt seriøst.

Dersom du går av sykkelen før du slår ned støtta, har du svært lite å stille opp med om sykkelen velter fra deg. Derfor er det best å sitte på sykkelen, og holde den godt med både rumpa og hendene på styret, mens du setter ned støtta med den ene foten.. Når du er sikker på at sykkelen står støtt, stiger du pent og rolig av, uten å sparke til støtta slik at sykkelen velter..
:lol Sorry men den måtte jeg le av, denne teknikken skal jeg la være uprøvd

Jeg har aldri tenkt over andre metoder enn at jeg må ta ned sidestøtta før jeg går av sykkelen, og den metoden kommer jeg til å fortsette å bruke, uansett hva andre måtte si. Om jeg bruker hæl eller tær kommer helt an på hvordan sidestøtta er plassert. På min ER6 bruker jeg tærne. Når det er midtstøtte på sykkelen så er min erfaring at man må bruke hælen, og peke med tærne ut fra sykkelen for å få ned sidestøtta.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Æljen
Innlegg: 135
Registrert: 28 jul 2012, 10:01
Motorsykkelen din: Flere
Sted: Hurum

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Æljen »

Uannsett hvilken metode man finner ut at passer best er det viktig å se etter at støtta er slått skikkelig ut før man begynner å lene sykkelen mot den.
For et par år siden var jeg i unaiten og hadde leid sykkel. Kvikk og kjekk svingte jeg inn foran hotellet og "flikka" ut den kromma halvmetern(trodde jeg). Problemet var at jeg ikke hadde fått tak i støtta :[-X Når jeg begynte å lene sykkelen over og den liksom ikke stoppet skjønte jeg at dette kunne bli vondt. Det dirra i lårmuskelen når jeg forsøkte å stoppe halvtonnet som var på vei ned på foten min. Hadde ikke tjangs! Fikk flytta foten i siste liten før det knaset i krommen fra veltebøylen og fotbrettet.
Dette kunne lett ha ødlagt ferien for meg, men gikk heldigvis bra. Jeg er nå påpasselig med å se at støtta er ute. Selv om jeg kjører en mye lettere sykkel her hjemme

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
SuperMorten skrev:Trådstarter har/har hatt 8 tunge motorsykler, og regner med at han har lært, men starter tråden i opplysnings øyemed. Så derfor prøver å ta dette helt seriøst.

Dersom du går av sykkelen før du slår ned støtta, har du svært lite å stille opp med om sykkelen velter fra deg. Derfor er det best å sitte på sykkelen, og holde den godt med både rumpa og hendene på styret, mens du setter ned støtta med den ene foten.. Når du er sikker på at sykkelen står støtt, stiger du pent og rolig av, uten å sparke til støtta slik at sykkelen velter..
:lol Sorry men den måtte jeg le av, denne teknikken skal jeg la være uprøvd

Jeg har aldri tenkt over andre metoder enn at jeg må ta ned sidestøtta før jeg går av sykkelen, og den metoden kommer jeg til å fortsette å bruke, uansett hva andre måtte si. Om jeg bruker hæl eller tær kommer helt an på hvordan sidestøtta er plassert. På min ER6 bruker jeg tærne. Når det er midtstøtte på sykkelen så er min erfaring at man må bruke hælen, og peke med tærne ut fra sykkelen for å få ned sidestøtta.
Med stor fare for at trådstarter er seriøst usikker på denne problemstillingen med så kort erfaring så kan jeg anbefale Supermortens anbefaling på det sterkeste....... Rompa på styret og hendene godt festet på blinklysa bak og så trekke godt til før du stiger av på høyre side og slår ut støtta. :lol :lol :lol

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av ojda »

Carpa skrev:Når det er midtstøtte på sykkelen så er min erfaring at man må bruke hælen, og peke med tærne ut fra sykkelen for å få ned sidestøtta.
Neimen kjære karpa, du skal da ha motorsykkelstøvler på bena :[-X
Ikke drive å sprike med tærne i øst og vest :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av ArcticTiger »

Ja detta er ikke enkelt, og det er vel derfor trådstarter har hatt så mange sykkler, de er vel blitt ødelagt etter tur når de har detti i bakken når han skal prøve å parkere :-k
På den -67 Triumph Bonnevillen som jeg hadde i min Ungdom var det ikke sidestøtte, så den brukte jeg å parkere med styreenden inntil en vegg, måtte bare huske på å sette den i gear så den ikke trilla :8-[

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Flanker »

Får vel presisere at hadde hadde trådstarter vært en uerfaren motorsyklist så hadde jeg også svart seriøst. Men med så mange år og sykler under beltet var det en rimelig antakelse at TS var mottakelig for en dose tulling med det tema som han av ukjent årsak (kanskje i underholdningsøyemed?) har tatt opp her...

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av Juleniss1 »

Flanker skrev:Får vel presisere at hadde hadde trådstarter vært en uerfaren motorsyklist så hadde jeg også svart seriøst. Men med så mange år og sykler under beltet var det en rimelig antakelse at TS var mottakelig for en dose tulling med det tema som han av ukjent årsak (kanskje i underholdningsøyemed?) har tatt opp her...

Too little,too late :lol :lol

Selvfølgelig kødder han,alle forstår jo det. Eller kanskje ikke.Kanskje han bare skryter på seg i signaturen?

Ja,det tror jeg. Hvis han i det hele tatt har hatt moped,så er det sånne antikke crossere,og dem har jo ikke støtte hverken på ene eller andre siden. Og så har han akkurat kjøpt seg en Gussi,og fått seg et problem :knegg

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Beste måten for å parkere sykkelen på sidestøtta

Legg inn av joo »

SuperMorten skrev:og holde den godt med både rumpa og hendene på styret, mens du setter ned støtta med den ene foten.. Når du er sikker på at sykkelen står støtt, stiger du pent og rolig av, uten å sparke til støtta slik at sykkelen velter..
De gangene jeg har hatt rumpa på styret har strengt tatt ikke sidestøtta vært det som har rasa gjennom hodet mitt akkurat der og da :redface

Men kan være litt seriøs i motsetning til de fleste her inne (jau jau ... hør hvem som snakker :lol ); motoren avslått og sykkelen i 1. gir hvis det ikke er dønn flatt. La sykkeln gli fram/bak til den henger på giret før den settes ned på støtta.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar