Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av knutk »

Hodet mitt er rundt, og jaggu meg er ikke hjelmen rund inni også, i allefall nesten.

Like fullt er det ikke bare å sette hjelmen på hodet og tro at alt er ok. Om den settes på feil vil jo utsikten reduseres betraktlig. Mange betrakter det som lite fordelaktig....

Selv har jeg montert inn høytalere i hjelmen. Disse liner jeg opp med ørene før jeg drar hjelmen over hodet.
Nå er sjangsen for feil montasje redusert til 50%.
Som en tommelfinger regel sier jeg som så: Dersom hjelmen skraper på nesa, snu den 180 grader og line opp med ørene på nytt.

Således oppnår jeg grei sikt fra hjelmen så godt som hver gang.
Det er det beste jeg får til.

Hva gjør DU for å sikre at hjelmen sitter riktig?

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av Hjernen »

Stort sett det samme.

Har dog finni ut at hvis jeg krasjer i døra eller veggen og at lyset
har gått samtidig, har jeg den på feil vei!!


:-k
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av Lamberghini »

Stikker ut tunga. Hvis det smaker bakhode, er det noe galt et sted.

Sigg79
Innlegg: 61
Registrert: 03 jun 2012, 01:17
Motorsykkelen din: Yamaha FZ6 S2 '07

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av Sigg79 »

Men pleier dere å ta på hjelmen før eller etter at dere har tatt opp sidestøtten? Og kan man skru av motoren med hjelmen på?!? Min kjørelærer anbefalte ikke dette pga. faren for kullosforgiftning. :-)å :-k Var visstnok strykgrunnlag på oppkjøring.

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av Snikendeugle »

Syns denne og gårsdagens "sidestøtte" tråd blir litt i smålige laget tåpelig, selvom de fleste tar det komiskt.
Ser jo fort sammenhengen mellom trådene. Selvom en som ikke er så erfaren på motorsykler som mange andre her inne (sikter til stopp av motor tråden), bør det vel ikke være nødvendig med håning på denne måten?

My 2 cents :prop:
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
MysteryShadow
Innlegg: 227
Registrert: 09 jul 2013, 22:09
Motorsykkelen din: Honda - Shadow Black Spirit - 750 - 2012

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av MysteryShadow »

Snikendeugle skrev:Syns denne og gårsdagens "sidestøtte" tråd blir litt i smålige laget tåpelig, selvom de fleste tar det komiskt.
Ser jo fort sammenhengen mellom trådene. Selvom en som ikke er så erfaren på motorsykler som mange andre her inne (sikter til stopp av motor tråden), bør det vel ikke være nødvendig med håning på denne måten?

My 2 cents :prop:
Må si meg enig. Kan jo fort skremme andre fra å spørre om ting, som for en erfaren motorsyklist er bare "fjas" å spørre om. Mange glemmer kanskje at de også en gang ikke viste all verden om motorsykler :)
MysteryShadow

Honda Shadow Black Spirit - 2013 - "Shadow" -

Motorsykkel er ikke bare et fremkomstmiddel - Det er ren lidenskap

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av ojda »

Preben!!! Det går lika bra med zelleri :vs

Bilde
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av Carpa »

MysteryShadow skrev:
Snikendeugle skrev:Syns denne og gårsdagens "sidestøtte" tråd blir litt i smålige laget tåpelig, selvom de fleste tar det komiskt.
Ser jo fort sammenhengen mellom trådene. Selvom en som ikke er så erfaren på motorsykler som mange andre her inne (sikter til stopp av motor tråden), bør det vel ikke være nødvendig med håning på denne måten?

My 2 cents :prop:
Må si meg enig. Kan jo fort skremme andre fra å spørre om ting, som for en erfaren motorsyklist er bare "fjas" å spørre om. Mange glemmer kanskje at de også en gang ikke viste all verden om motorsykler :)
Godt sagt! Ikke la dere bli skremt til taushet av slike "morotråder" Heldigvis har vi mange medlemmer som gjerne hjelper oss nybegynnere og kommer med gode svar på alt vi måtte lure på :grin:

Carpas tap a talk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RoJo
Innlegg: 217
Registrert: 18 okt 2009, 22:46
Motorsykkelen din: Yamha TDM 850 2000, Yamha FZS 1000 2001
Sted: Stord

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av RoJo »

Sto inne hos en bil/scooterutleier jeg kjenner på Kreta for 2 år siden da det kom inn en gruppe finner som ville leie scootere og der presterte 2 av kundene å sette på seg hjelmen bakfrem, så dette er kanskje mer aktuellt enn trådstarter hadde tenkt.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av Duville »

RoJo skrev:Sto inne hos en bil/scooterutleier jeg kjenner på Kreta for 2 år siden da det kom inn en gruppe finner som ville leie scootere og der presterte 2 av kundene å sette på seg hjelmen bakfrem, så dette er kanskje mer aktuellt enn trådstarter hadde tenkt.



Men scooter fikk dem leid :fool:

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av Juleniss1 »

Carpa skrev:
MysteryShadow skrev:
Snikendeugle skrev:Syns denne og gårsdagens "sidestøtte" tråd blir litt i smålige laget tåpelig, selvom de fleste tar det komiskt.
Ser jo fort sammenhengen mellom trådene. Selvom en som ikke er så erfaren på motorsykler som mange andre her inne (sikter til stopp av motor tråden), bør det vel ikke være nødvendig med håning på denne måten?

My 2 cents :prop:
Må si meg enig. Kan jo fort skremme andre fra å spørre om ting, som for en erfaren motorsyklist er bare "fjas" å spørre om. Mange glemmer kanskje at de også en gang ikke viste all verden om motorsykler :)
Godt sagt! Ikke la dere bli skremt til taushet av slike "morotråder" Heldigvis har vi mange medlemmer som gjerne hjelper oss nybegynnere og kommer med gode svar på alt vi måtte lure på :grin:

Carpas tap a talk

Jeg forstår bekymringen om at enkelte kan bli redde for å spørre om råd her,pga sånne apekatter som f.eks ole m. og undertegnende som liker å lage litt ablegøyer. Men det skal dere ikke være.Best så det er, så er det samme apekattene som har svaret på det dere lurer på. Og for min egen del så vil jeg bare si at et spørsmål om «Hvordan få en død motor til å starte?» vil få høyere krav til seriøsitet enn «Hvordan stoppe en vel fungerende motor?»

Og hvem som helst som ruller forbi min garasje på Karmøy og som har problem med moppen sin,er hjertelig velkommen til å stikke innom,så kan vi sammen se om problemet lar seg løse.Jeg setter min ære i å være så selvhjulpen som overhode mulig,derfor har det ila årene samlet seg over gjennomsnittlig utvalg av verktøy samt bittelitt know how sånn at jeg vet hvordan en del av dette verktøyet kan brukes. Og ikke minst lage spesialverktøy med enkle midler. Det har jeg gjort flere ganger,sist for noen uker siden da jeg oppdaget at BMW har klart å plassere oljefilteret så jævlig trangt at det ikke var mulig å komme til med hverken hender eller Biltema’s spesialverktøy for sånt. Og siden jeg hadde tenkt meg på tur neste dag med ny olje og filter,så hadde jeg to valg:

Enten lage noe som passet,eller rope om hjelp her på forumet. Jeg valgte det første,da jeg har altfor små patter og korte øyevipper til å ha noe som helst håp om at noen reddende engler ville dukke opp og gjøre jobben for meg. Jeg har hvite t-skjorter og hageslange,men tror ikke det hjelper.Tviler på om superm hadde kommet springende som dette :yeyeye :yeyeye

Hvis dette bare en gang i livet kan redde dagen for en motorist med problemer langt hjemmfra,så må da vel litt apestreker på et sånt forum som dette være en grei pris å betale,eller?

Vi mener det ikke vondt,ihvertfall ikke jeg :thumleft

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av jodlevann »

Når god humor blir subtil, faller endel av lasset. :twisted
Så er det en gang slik at ironi er en herlig, men krevende øvelse. Enten kan du det, eller så forstår du den ikke. Jeg synes nå ikke de morsomheter som springer ut av et par-tre tråder he,r er noe å gulpe surt over.
Juleniss1( tror jeg vet hvem du "er") og andre som kan drivet dette ut i de små timer, fortsett med det. Har i grunnen ledd godt av noen poster her. :thumleft

Lamberghini
Innlegg: 193
Registrert: 29 mar 2011, 16:47
Motorsykkelen din: Honda NTV 650 Revere 1991
Sted: Bergen

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av Lamberghini »

Det er greit å herje litt med nye medlemmer i MC-klubben, men på Internett har slike ting mye lettere for å bli tatt ille opp. Det bør man ha i bakhodet. Selv synes jeg både støttebruk og motorkutt-teknikk er ting det kan være verdt å diskutere (i likhet med det meste annet).

mekkern
Innlegg: 7641
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av mekkern »

Lamberghini skrev:Det er greit å herje litt med nye medlemmer i MC-klubben, men på Internett har slike ting mye lettere for å bli tatt ille opp. Det bør man ha i bakhodet. Selv synes jeg både støttebruk og motorkutt-teknikk er ting det kan være verdt å diskutere (i likhet med det meste annet).
starte motoren da??? Ikke noe problemer der da????? :lol

søren heller -skal det være stivere enn kalde vorter så blir det fort dødt...(begynner å føle litt dødskrampe nå) :knegg

En er jo ikke NØDT til å lete med lys lykt og brekkjærn for å se om en KAN finne en negativ vinkling/noe å ta ille opp på et innlegg.. :[-X
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Juleniss1
Innlegg: 90
Registrert: 15 jun 2013, 16:44
Motorsykkelen din: Ingen foreløpig

Re: Hvordan vet du at hjelmen sitter riktig vei?

Legg inn av Juleniss1 »

jodlevann skrev:Juleniss1( tror jeg vet hvem du "er") ....

Alle snille gutter og jenter vet hvem Juleniss1 er,ingen hemmelighet det. Og Juleniss1 vet hvem/hva jodlevann er,verden er ikke sååå stor :P :p

Svar