Mangler aktivitet i tennpluggene..

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Abarth
Innlegg: 7
Registrert: 26 jul 2013, 16:14
Motorsykkelen din: 91 Mod Honda CBR 600 F

Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av Abarth »

Prøver å finne noen som muligens kan gi meg delvis svar på eller forslag til hvorfor jeg ikke får gnist på tennpluggene på min 91 Mod CBR 600 F etter at den har stått i 8 mnd, blitt startet 4-5 ganger i løpet av de 8 mnd og kjørt 20-30 km. Plutselig etter å ha stått inne i 3-4 mnd uten å bli startet, ville den ikke starte og jeg fant fort ut at det ikke var gnist på noen av tennpluggene som var nye NGK plugger 8 mnd tidligere. Prøvde selvfølgelig med andre plugger som jeg visste at virket. Har gått gjennom det meste som sikringer, tenningskutt bryter for sidestøtte, pluggledninger inn i coilene/jording, run/stopp bryteren, jordingskabler. Har til og med byttta Voltage Regulator Rectifieier pga at den var sprukket og gammel. Men ingen tegn til gnist. Begynner å bli lei og håper noen har et forslag til hva som kan være gale..

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av joo »

Er ikke Honda-kjenner...
Hva med clutch-bryteren? Strengt tatt tvilsomt forslag.

Vet ikke om din modell har den "berømte" dioden i basen på tenningsbryteren...? Den har laga sånne problemer på modeller fra slutten av 90-tallet. Da går gjerne ikke fuelpumpa heller. Den feilen blir gjerne funnet etter at det meste av det andre er skifta :-)å

Ellers er der vel tenningspickup-sensor som kan rote det til? OBS; kjenner IKKE Honda.
Så er det disse "boksene" med styringer. CDI, ECU, tenningskontrollmodul osv.
Topplada batteri?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Abarth
Innlegg: 7
Registrert: 26 jul 2013, 16:14
Motorsykkelen din: 91 Mod Honda CBR 600 F

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av Abarth »

Har sjekka clutch-bryteren også. Topplada nytt batteri ja.

Skal finne ut om min modell har den type tenningsbryter.

Ellers er det vel bare de forskjellige "boksene" med styringer, CDI, ECU osv
som kan være problemet.

Hater denne type feil som kan være 270 forskjellige ting :(

Men takk for tipset angående tenningsbryter :thumleft

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av knutk »

Hei.
Her må man gå metodisk til verks.
Jeg forutsetter at du har sjekket konkret at gnisten mangler, slik at alle typer bensin-problem er utelukket (tenker på eventuell vakumstyrt bensinkran eller gammel bensin i forgasserne) samt at gnisten virkelig er fraværende, ikke bare vond å observere i sterkt lys.

Begynn i en ende:
-- Sjekk at tenningsmodul får støm. (Sjekk for både +12V og jordingen.
-- Sjekk at tenningspickup sender pulser til tenningsmodulen.
-- Sjekk på coilene om de har +12V og at de pulses av tenningsmodul.
-- Dersom du har gamle tennpluggkabler med kullstoffleder kan det også være tennpluggkablene som er problemet.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av RuneMC »

Fra: http://cbrforum.com/forum/cbr-600f4-18/ ... gs-104187/
anyone who ever has a no spark issue on a Honda motorcycle, please read !!!!!!!
There is a diode in the switch base of the ignition switch. IF that diode pops for any reason you will have a no spark/no fuel pump issue. The value of the diode is 3.9v 0.5watt part number NTE5007A. My 99 will be back on the road soon !!!!!!!! yay ... btw, it's a friggin .39 cent part ...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Abarth
Innlegg: 7
Registrert: 26 jul 2013, 16:14
Motorsykkelen din: 91 Mod Honda CBR 600 F

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av Abarth »

And this diode in the switch base of the ignition switch is to be found in my 1991 Honda CBR 600?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7004
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av Jompa »

Abarth skrev:And this diode in the switch base of the ignition switch is to be found in my 1991 Honda CBR 600?
I innlegget over står det at om dioden er gått, virker ikke bensinpumpa.
Hvis du hører pumpa når du slår på tenninga, er dioden utelukket.

Ting havarerer ikke på maskiner som står i ro............. jeg har mere tro på at det er blitt grønt i en eller annen kontakt.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av RuneMC »

Jompa har helt rett, så om du hører bensinpumpa surre eller ei, så er det er en indikasjon. Jeg søket utifra at "alt" var sjekket og at det fortsatt var en eller annen uforståelig feil som gjør at det ikke er gnist. Bud nr1 i feilsøking er da å starte med å bytte det enkleste og billigste.

Hvis en beskriver litt mer om lyder som er der (eller lyder som mangler) hva en har målt av spenninger så langt osv, osv så gir det bedre mulighet til å gi råd. En veldig god feilbeskrivelse med mye detaljer gir som regel svaret.

Eksempel: Fukt/kondens er ikke bra for hverken høyspenning (coil) eller brytere/kontakter (korrosjon, dårlig kontakt), elektronikk - men du har ikke skrevet noe om hvordan den står lagret...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Abarth
Innlegg: 7
Registrert: 26 jul 2013, 16:14
Motorsykkelen din: 91 Mod Honda CBR 600 F

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av Abarth »

Nå har jeg bytta CDI enheten også, sammen med den såkalte Voltage Regulator Rectifieier som jeg bytta tidligere. Men fremdeles ikke liv i pluggene:scratch Har gått gjennom alle punkter som clutch bryter, støtte bryter, run/stop switch, tenningslås(ved å gjør en bypass. Kan det være mulig at selv om jeg bypassa den så kan det være mulig at jeg må bytte tenningslås eller dioden vist det er diode på min modell?) Har og sjekka de fleste sukkerbiter/koblinger rundtom. Sykkelen sto lagra i en tørr garasje første tiden og ble så flytta inn i en kjeller som hadde fått fuktskader innen jeg fikk henta den. Men den sto ved siden av en 89 mod cbr i kjelleren som gikk etter at jeg hadde henta min. Lurer på hvor og hvordan jeg skal måle spenningen inn på coilen? Hva skal spenninga være der? Sykkelen gikk jo som ei klokke og meget godt for en 600 å være. Er en 91 mod importert fra usa. 1991 mod CBR 600 f1 super sport. Det er ikke elektronisk bensinpumpe på denne modellen. Noen andre forslag fra noen her inne som har slitt med samme problemet og funnet den magiske løsningen?? Begynner å bli rimelig lei nå. Hadde håpa på å få brukt den litt i sommeren som var eller vertfall noen småturer før snøen kommer og legger seg her inne i fjordene i hardanger hvor jeg bor. Hadde satt stor pris på forslag som kan lede fram til en løsning på dette ekstremt hodebryende problemet :-k

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av DrGreve »

Har du sjekka pickupcoilen som gir liv til alt på motoren? Jeg tror disse måles i Ohm, altså motstand og mener at de skal ha en middelverdi på rundt 500..?
Det er disse som gir signal til både cdi og coiler...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av DrGreve »

Når jeg fikk spekulatoren i drift skjønner jeg jo at du ikke kan sjekke dette før motoren går, my mistake :)
Men pickupcoilen er hjernen i hele tenningsrekken...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av DrGreve »

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Abarth
Innlegg: 7
Registrert: 26 jul 2013, 16:14
Motorsykkelen din: 91 Mod Honda CBR 600 F

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av Abarth »

DrGreve skrev:Når jeg fikk spekulatoren i drift skjønner jeg jo at du ikke kan sjekke dette før motoren går, my mistake :)
Men pickupcoilen er hjernen i hele tenningsrekken...

Abarth
Innlegg: 7
Registrert: 26 jul 2013, 16:14
Motorsykkelen din: 91 Mod Honda CBR 600 F

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av Abarth »

Hvor ligger pickupcoilen?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mangler aktivitet i tennpluggene..

Legg inn av DrGreve »

Abarth skrev:Hvor ligger pickupcoilen?
Regner med at Honda plasserer de på samme plass på de fleste syklene? :)
Rett bak starteren på høyre side av motoren. Den henter pulsene fra starterclutchen når stareren drar den rundt. Jeg regner med at starteren går rundt når du trykker på startknappen?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar