GU10 halogen = varmt! Noen alternativer?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
maglil
Innlegg: 105
Registrert: 16 feb 2011, 22:24
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP 2021
Sted: Lillestrøm

Re: GU10 halogen = varmt! Noen alternativer?

Legg inn av maglil »

LED pærer avgir lite varme.
Pærer som ikke er dimmbare kan brukes selv om du har dimmer. De lyser maks og bare slokker om du dimmer ned for mye.
Maglil

"Life is what happens to you while you're busy making other plans."

X- 86-Yamaha XJ700 Maxim
X- 97-Yamaha XJR 1200
2012 Yamaha XT1200Z SuperTenere WorldCrosser
Nå - 2021 Yamaha MT-09 SP

Toalmar
Innlegg: 371
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Sted: Gjøvik

Re: GU10 halogen = varmt! Noen alternativer?

Legg inn av Toalmar »

Hei
Jeg har kjøpt LED pærer med GU10 sokkel både her og der. Sist via http://www.aliexpress.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Prisen derfra er utrolig
Noe lang leveringstid, men ellers ok


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: GU10 halogen = varmt! Noen alternativer?

Legg inn av RuneMC »

LED pærer med lys som ligner vanlig har gjerne Warm white eller Varmhvit skrevet på pakningen, eller det kan være angitt i Kelvin ( 2700K ca isåfall)

Bilde

Jeg kjøpte LED spot'er (helt flate, ute av sortimentet til Clas Ohlson nå ser det ut til) og lyslister som ble koblet til av elektriker pga at jeg byttet ut lysstoffrør over kjøkkenvasken. (Trigget av at trafoen til lysstoffrørene smeltet, sannsynligvis pga fukt fra vasken, så da er LED sikrere siden trafoen bare leverer en maks 20W som ikke er nok til å smelte noe i det hele tatt).

Men som sagt pass på at fargetemperaturen står på pakken. De første LED'ene som kom var veldig blålige og du får fortsatt de billigste med den type lys som ikke egner seg vanlig belysning mener jeg.

Finner også dimbare spot-pærer når jeg søker: https://lowenergy.no/led-spot.html f.eks.

Lavenergipærer med lysstoffrør er egentlig miljøverstinger i sammenligning siden de oftest inneholder kvikksølvdamp (Hg står det på pakningen) Ikke holder de særlig lenge heller er min erfaring.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar