Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

Heisann.

Ser på Biltema sin åpningshjelm. Er ikke villig til og betale flere tusen for en hjelm, så tenkte denne til biltema som koster 699,-
http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Person ... elm-82652/" onclick="window.open(this.href);return false;

Den har fått veldig bra i tester på beskyttelsen sin.

Det jeg lurer på er om støyet er til og overleve eller om det blir for mye med tiden.. Hvordan er den i bruk osv. Tyngden og slikt.

Andre hjelmer som ikkje koster for mye som er og anbefale ? Må være åpningshjelm og helts ikke for tung og for mye støy.

Takker for alle svar :)

JavaUpdate - Marius Noss

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av Kawagutten »

Den hjelmen er ingen lettvekter med 1900gram.
Sist redigert av Kawagutten den 10 jan 2014, 10:00, redigert 1 gang totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JohnnyTh »

Fant noe hjelmvekt på nettet. Biltema sin ser ut til å være tyngst. Er vel slik at man får det man betaler for.

Shoei Neotec in size large weighs 1812 grams
Bell Revolver (L) weighs in at 1808 grams; the Nolan N102 (XL) 1850 grams; the Schuberth C3 DOT in size L is 1603 grams and the Schuberth C3 With SRC (XL) is 1851 grams; the Vemar Attivo (L) is 1879 grams; the Vemar Jiano EVO TC (L) weighs 1976 grams; the HJC Sy-Max III (L) reviewed recently weighs 1778 grams and the Nolan N90 (L) weighs 1784 grams.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av simpson »

JavaUpdate skrev:Heisann.

Ser på Biltema sin åpningshjelm. Er ikke villig til og betale flere tusen for en hjelm, så tenkte denne til biltema som koster 699,-


Det jeg lurer på er om støyet er til og overleve eller om det blir for mye med tiden.. Hvordan er den i bruk osv. Tyngden og slikt.

Andre hjelmer som ikkje koster for mye som er og anbefale ? Må være åpningshjelm og helts ikke for tung og for mye støy.
Jeg lurer på hvorfor du vil spare penger på hjelm?
Det er snakk om noe som kan være avgjørende for å overleve eller ikke i en ulykke.
Biltema sine hjelmer er tunge, ukomfortable og har mye støy i forhold til sine konkurenter.
Det er en grunn til at den koster 700 kr mens de andre koster 4000 kr.
Jeg ville ikke gamlet på dette for å spare noen "småpenger".

sotOle
Innlegg: 171
Registrert: 16 sep 2013, 21:14
Motorsykkelen din: Ja

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av sotOle »

Når hjelmen fra Biltema har EU godkjenning, betyr ikke det at den sikkerhetsmessig er like god som de andre?
Betaler vi for mye for kjente merker?
Det er slett ikke alle dyre merker som passer og er behaglige på alle hoder heller. Nå har ikke jeg prøvd Biltema sin, men det skal jeg jammen gjøre.
Når du kan få 7 biltemahjelmer for prisen av en Shoei er det noe som skurrer.

Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av jongsanim »

sotOle skrev:Når hjelmen fra Biltema har EU godkjenning, betyr ikke det at den sikkerhetsmessig er like god som de andre?
Betaler vi for mye for kjente merker?
Det er slett ikke alle dyre merker som passer og er behaglige på alle hoder heller. Nå har ikke jeg prøvd Biltema sin, men det skal jeg jammen gjøre.
Når du kan få 7 biltemahjelmer for prisen av en Shoei er det noe som skurrer.
EU godkjenning betyr at den har blitt godkjent, men det sier ingenting om den er sikrere enn EU standarden. Vet ikke selv om produsenter lager de "mye bedre" enn godkjenningen eller ikke, men jeg ville heller bruke litt ekstra på hjelm enn ikke.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3455
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JohnnyTh »

Mener å huske biltema sin hjelm kom bra ut i en test. Husker ikke hvilken av hjelmene det var. Men kvalitet og støy og lignende er nok ikke tatt med i den testen.
Jeg hadde for lenge siden en MDS hjelm. God hjelm men når jeg så kjøpte Shoei så var det ikke vanskelig å forstå hvorfor den var dyrere. Nå har jeg C3 og her og merker man at det er kvalitet. Selv om jeg tror jeg hadde foretrukket Neotec fro Shoei, som kona har.

Greit nok med en billig hjelm bare den er sikker nok hvis man bare skal kjøre småturer, men skal man ha hodet inni den hjelmen noe mer en 30 min av gangen så kan det fort bli at man ønsker seg noe bedre.
Hjelm er nok ikke stedet jeg hadde spart penger. Selv om det kan godt være biltema sin er god nok for deg.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av ZZR-Erling »

I tillegg til sikkerhetsaspektet, er jo passform en av de viktigste tingene å ta hensyn til.
Normalt sett er de dyrere hjelmene nokså mye bedre å ha på, spesielt når turene er lengre enn "Holmenkollen-Karl Johan", men unntak fins nok.
Du må også tenke på hvilken visirløsning du skal ha, bare blankt, blank duggfritt, sotet osv.

Jeg har kjørt noen titalsår med sotet også blankt med antiduggløsning i bagasjen ved lengre turer, funker knall!
I fjor kjøpte jeg en Shoei XR1100, (foretrekker Shoei). Den har blankt duggfritt, og i hjelmen er det integrert nedfellbart halvt sotet visir. Sålangt fornøyd med det, og greit å slippe å pakke ekstra visir, de er litt ugreie å pakke dersom det er trangt, og blir litt fiklete på ukesturer.

Egentlig hadde jeg bestemt meg for en Schubert SR1, men forhandler klarte ikke å skaffe, eller klarte ikke å gi meg beskjed om at sort visir var ankommet, så da så. :twisted

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av Kawagutten »

Warrior med V-com veier 1700gram(kommer snart under kjøp & salg)
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

JavaUpdate
Innlegg: 96
Registrert: 22 des 2013, 02:07
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja 250R Svart
Sted: Bergen

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av JavaUpdate »

Mange gode svar :) Takker så mye for det.

Har dere flere lenker å sende til hvor man eventuelt kan få kjøpt hjelmene.

La oss si ca. 1500-2000 kroner da. Vil ikke gi mer enn det for en hjelm. (Åpningshjelm)

Hvordan vite hvilken størrelse man skal ha på hjelmen?

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av ole m. »

Hjelmer må prøves, det er ikke bare størrelsen som må sjekkes, menn også passformen. Sikkerhetsmessig er det ikke noe i veien med hjelmen fra Biltema, den er også kun marginalt tyngre enn de andre åpningshjelmene. Passformen er viktig, her må du bare prøve forskjellige modeller. For meg er Shoei overlegent best å bruke, men vi har jo alle forskjellig hodeform. Jeg vil anta at helhjelmene fra Biltema ikke har like gode løsninger for visir og lufting, og at komforten antagelig ikke er på nivå med dyrere hjelmer. Men jeg har aldri prøvd dem, så dette er bare antagelser.

Husk at åpningshjelmer bråker mer enn vanlige helhjelmer, så om lite støy er viktig, bør du velge noe annet.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38042
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av AJ »

JavaUpdate skrev: Hvordan vite hvilken størrelse man skal ha på hjelmen?
Utgangspunktet er å måle omkretsen av hodet, målt mellom panne og bakhode.
Så bør hjelmen prøves med tanke på hodeformen - rundt, mer firskåren eller oval hodeform.
Her vil forskjellen være mer merkbar for enkelte enn for andre.
Hjelmen skal slutte tett om ansiktskonturene og kjennes litt ubehagelig å ha på i begynnelsen.
Hjelmen skal ikke bevege seg uavhengig av hodet om du beveger hodet raskt fra side til side.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av RuneMC »

Hjelmer må prøves. Noen passer ovale hoder best, noen de med rundere hode best.

Tror ikke man får returnert en hjelm som man evt bestiller via nett-butikk heller - de fleste hjelmer har nemlig noe lignende isopor på innsiden som gjør at de tilpasser seg hodet ditt. Dermed vil de ikke passe til noen annen person. (Derfor skal du heller ikke låne bort hjelmen din, medmindre du vil ha den tilbake kanskje utvidet så den ikke sitter tett lenger.) Hjelmer skal føles ganske trange når de er helt nye - det går seg til i løpet av et par dager. Har du kjøpt for stor derimot så er "løsningen" å kjøpe ny.

Shoei får man på tilbud på denne tiden av året til rundt 3K, men det er vel Schubert som går for å være best mhp minst støy for åpningshjelmer.

Biltema hjelmen tror jeg gjorde det godt i "kræsj-testen" men svært dårlig på andre parametre som komfort/støy.

HJC og AGV er et par merker som er ganske rimelige - rundt 2K tror jeg du finner (men igjen de billigste er de som er beregnet på moped og ikke MC).

Arai går for å ha god komfort men koster mer igjen. Nevner de bare fordi de er eneste merke som har lagt opp til at forhandlerne har demo-hjelmer som man faktisk kan prøve en kjøretur. Det er nemlig vilt forskjellig avhengig av MC og din egen høyde hvordan turbulens skaper støy i praksis. Noen av de som har kjøpt BMW'er med store vindskjermer sier f.eks. at nå kan de sitte i tilnærmet vindstille og høre på radio og drikke kaffe. Slik er det ikke på min MC :roll
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av gorbys »

XLmoto.no (24mx.no) har gratis bytte av størrelser, hjelmer inkludert. Mc senteret har også retur, men ikkje gratis returfrakt. Så trur ikkje det er noko problem å handle hjelmer på nettet sånn sett.

En kompis av meg har den biltema åpningshjelmen og han er strålende fornøyd med den til sitt bruk. Eg trur DET er ganske viktig i denne diskusjonen, ein må sjå an kva ein skal bruke det til og kva ein ynskjer ut av ein hjelm.

zzr-erling: er du sikker på at det er xr1100 du har? Den har ikkje integrert solvisir ifølge det eg har sett, eg har vurdert denne hjelmen no sidan den er på veg ut og difor selges ganske billig rundt omkring men uten solvisir blir det ein dealbreaker for meg....

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av TomB »

[quote="RuneMC"]

Biltema hjelmen tror jeg gjorde det godt i "kræsj-testen" men svært dårlig på andre parametre som komfort/støy.


Så vidt jeg husker, så gjaldt det støt midt oppe på hjelmen?

Har ikke opplevd det di 4 gangene jeg har tryna, 2 på bane og 2 på landevei.
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Svar