FZR 1000 lys fungerer ikke

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

FZR 1000 lys fungerer ikke

Legg inn av Daemi »

Heisann, i forrige uke kjøpte jeg en 1990 Yamaha FZR 1000 som jeg fikk til en god pris. Etter å ha vært ute med den en tur i går tenkte jeg over at jeg ikke hadde prøvd om pass-knappen fungerer, altså knappen for å blinke med fjernlysene. Den virket som bare det den, men etter å ha trykket på den så virker omtrent ingen andre lys i det hele tatt. Bremselys virker og fjernlysa virker så lenge jeg holder pass-knappen inne, men ikke ellers, og ikke baklys, parklys eller nærlys. Er det noen her som har opplevd noe lignende eller som kan tenke seg hva som kan ha skjedd?

Sykkelen har mer eller mindre stått stille i to år, så jeg regna med at det kom til å være noe småtteri med den, men elektronikk på kjøretøy har jeg så godt som null peiling på så det var en liten strek i regninga. Har forøvrig sjekka at sikringene er hele, det ser ikke ut som det er noen løse ledninger noe sted, i hvert fall ikke de stedene jeg kommer til, og jeg har sjekka en av pærene og den hadde ikke gått, men den fungerer fortsatt ikke. Det neste blir vel å sjekke relé eller lysbryteren, men som sagt så har jeg ikke noe særlig peiling på det her.

Det hadde i hvert fall hjulpet meg veldig hvis noen her har noen tips :)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: FZR 1000 lys fungerer ikke

Legg inn av gorbys »

Sannsynligvis dårlige jordinger, kan også være lysbryteren men gå over jordingene først og fremst

Sent from my C6903 using Tapatalk

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: FZR 1000 lys fungerer ikke

Legg inn av Daemi »

gorbys skrev:Sannsynligvis dårlige jordinger, kan også være lysbryteren men gå over jordingene først og fremst

Sent from my C6903 using Tapatalk
Takk for tips, skal sjekke jordingene hvis jeg finner ut hvor og hvordan. Er som sagt rimelig blank på sånne greier.
Jeg fant et lignende problem i en gammel tråd på fzrarchives.com hvor feilen var dårlig kontakt inne i lysbryteren/starteren så jeg får sjekke ut det også.

siggi69
Innlegg: 42
Registrert: 02 feb 2011, 16:21
Motorsykkelen din: FJR1300, Cb750f2, Ariel VB500
Sted: Sola

Re: FZR 1000 lys fungerer ikke

Legg inn av siggi69 »

Jeg ville prøvd å åpne å gjort rent inne i bryteren. Siden alt virket frem til du trykket på pass bryteren, vil jeg anta at noe legger kontakt til jord slik at lyset ikke virker.

Daemi
Innlegg: 37
Registrert: 12 mai 2013, 11:48
Motorsykkelen din: 1999 Yamaha YZF 1000 Thunderace

Re: FZR 1000 lys fungerer ikke

Legg inn av Daemi »

Da var lysa i orden :-) Var visst en kontakt hvor det hadde oppstått en del varme pga irring, og etter å ha rensa kontakta litt så funker alt som det skal :-)

Svar