Forhandler med mye deler på lager

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av katana_king »

Noen som vet en bra MC forhandler i Oslo som har mye på lager av deler? Vet om MC Oslo. Tenker på deler til min Suzuki GS650.

Fant ut at det var et problem med forgasseren. Må ha opp og rense. Tror jeg skal kjøpe vedlikeholdssett. Har en kamerat som skal se på sykkelen i helgen. Tenker det sikkert kan være greit å kjøpe pakninger til flottørhus (dersom det ikke er så dyrt) før jeg kjører sykkelen oppover til han. Når det skal opp, så bytter jeg pakningen med det samme.

Symtomer:

- Går ujevnt på tomgang og har litt redusert kraft ved gasspådrag og senere respons enn normalt
- Sylinder 4 blir ikke varm / ingen aktivitet (utblåsningsrør er helt kaldt)
- Tennpluggen leverer gnist (testet med å holde den mot blokka)
- Tennpluggen er ikke våt eller sotet, men tørr og ser ny ut (er to uker gml)


Noen realistiske scenarioer jeg ser for meg:

- Flottørhus med rusk i
- Heng i flottør
- Heng i en ventil som skal slippe inn drivstoff
- Forurensning / rusk i forgasser
- Tett dyse i forgasser (er det 2 stk?)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av gorbys »

På tide og overhale forgasserene dine sikkert. Skal man først ta en kan man likegodt ta alle. Sett med alle o-ringer fåes billigst her: http://cycleorings.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvordan man renser forgasserene er forklart i en egen guide på http://www.thegsresources.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av katana_king »

Takk for raskt svar! Sjekker ut!

Ove
Innlegg: 36
Registrert: 28 des 2012, 16:31
Motorsykkelen din: yamaha FZS 1000
Sted: Rogaland

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av Ove »

Går ut fra at du har sjekka gnist og komression på syinder som ikke blir varm!

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av reldor »

Kontroller o-ringer mellom innsug og topp , disse pleier å tørke ut og sprekke.
Innsugene er av gummi og er utsatt for å tørke ut de også.


R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av katana_king »

Uff, der stopper min kompetanse :) O-ringer mellom innsug og topp! Men finner de sikkert ved hjelp av rep-manualen.


Ja, jeg sjekket at det var gnist fra tennpluggen når motoren var i gang med den holdt mot blokka.


Det er liv i den når man kjører på litt turtall (ca 4000 rpm) - da blir utblåsningsrøret varmt, men ikke like varmt som de tre andre.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av kjellv »

katana_king skrev:Noen som vet en bra MC forhandler i Oslo som har mye på lager av deler?
Hva er en bra MC-forhandler i dag?
Markedet har endret seg veldig de senere år. Et merkeverksted skaffer på få dager de aller fleste deler til sine merker, selv til 20-30 år gamle sykler. Å ha et stort lager selv nytter ikke for noen lenger. Man kan ikke binde opp kapital i delenummer som ikke har bevegelse. Kanskje grensen kan settes til 2-4 bevegelser i året før man ser det formålstjenlig og lagerføre det selv.
Forhandleren må sørge for å ha et godt utvalg av serviceartikler, i hvert fall til de mest solgte modellene av sine merker. Dvs. filter, tetninger til tappeplugger og filterhus, tennplugger, kjede/drevsett, diverse kåpeskruer og klips man ser det går litt av, forgaffeltetninger til noen modeller osv.
Men grensen MÅ settes et sted. Grunnen ser man ovenfor i denne tråden. Er det noen som stiller et spørsmål om hvor man får tak i deler, er ikke merkeforhandleren førstevalget. Først blir det sjekket med nettbutikker innenlands. Er det deler der man forventer at prisen blir høyere sjekkes utenlandske nettbutikker, ebay osv. Merkeforhandleren blir ikke oppsøkt uten at man enten har en garantisak, eller at man har behov for deler øyeblikkelig.
Hvordan kan man da forvente at en merkeforhandler skal ha mye deler på lager.... :scratch

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av bjornen »

kjellv skrev:
Hva er en bra MC-forhandler i dag?
Markedet har endret seg veldig de senere år. Et merkeverksted skaffer på få dager de aller fleste deler til sine merker, selv til 20-30 år gamle sykler. Å ha et stort lager selv nytter ikke for noen lenger. Man kan ikke binde opp kapital i delenummer som ikke har bevegelse. Kanskje grensen kan settes til 2-4 bevegelser i året før man ser det formålstjenlig og lagerføre det selv.
Forhandleren må sørge for å ha et godt utvalg av serviceartikler, i hvert fall til de mest solgte modellene av sine merker. Dvs. filter, tetninger til tappeplugger og filterhus, tennplugger, kjede/drevsett, diverse kåpeskruer og klips man ser det går litt av, forgaffeltetninger til noen modeller osv.
Men grensen MÅ settes et sted. Grunnen ser man ovenfor i denne tråden. Er det noen som stiller et spørsmål om hvor man får tak i deler, er ikke merkeforhandleren førstevalget. Først blir det sjekket med nettbutikker innenlands. Er det deler der man forventer at prisen blir høyere sjekkes utenlandske nettbutikker, ebay osv. Merkeforhandleren blir ikke oppsøkt uten at man enten har en garantisak, eller at man har behov for deler øyeblikkelig.
Hvordan kan man da forvente at en merkeforhandler skal ha mye deler på lager.... :scratch
sjøl handler jeg gjerne hos en lokal forhandler,
MEN,,,, hvis han skal ha 1500-2000 mer for en identisk hjelm, handler jeg heller hos "rotemannen" i Hof.
Når en vanlig service koster 1000- 1500 mer her enn i Moss tar jeg gjerne turen til Moss( og får prøvd en ny sykkel :prf ).
Når den lokale mc-sjappa har 14 dager ventetid for ett dekkskift, OG forlanger 2000 mer en ei lokal dekksjappe velger jeg dekksjappa.
Poeng; store deler av mc-bransjen priser seg for høyt, derav dårlig salg( som de prøver å kompensere med høyere priser, for bunnlinja må bestå)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av SuperMorten »

Jeg velger å tro at bransjen opererer med veiledende priser på alt fra ny MC til de enkelte reservedeler. At disse virker høye, er nok fordi enkelte andre velger å dumpe priser for å forsøke å møte konkurransen fra den store internettverdenen. Se på en seriøs merkeforhandler enten det er i Oslo eller andre steder. De har store lokaler til både butikk og verksted. De har ansatte som skal ha lønn og kontinuerlig opplæring/kursing. Lokaler og ansatte koster penger. Jeg aner ikke hvor mange ansatte f.eks MC-Oslo eller SpeedMC har, men jeg føler meg rimelig sikker på at de må ut med noe i nærheten av en million pr mnd i driftsutgifter, hvis ikke det er mer. Dette er penger de er nødt til å ta inn fra salg. Dette vil jo si at de må ha et salg/omsetning som er mange ganger større enn dette. De samme utfordringene har ikke en internettbutikk med én ansatt og et lager i en privat kjeller ett eller annet sted..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av kjellv »

bjornen skrev: sjøl handler jeg gjerne hos en lokal forhandler,
MEN,,,, hvis han skal ha 1500-2000 mer for en identisk hjelm, handler jeg heller hos "rotemannen" i Hof.
Når en vanlig service koster 1000- 1500 mer her enn i Moss tar jeg gjerne turen til Moss( og får prøvd en ny sykkel :prf ).
Når den lokale mc-sjappa har 14 dager ventetid for ett dekkskift, OG forlanger 2000 mer en ei lokal dekksjappe velger jeg dekksjappa.
Poeng; store deler av mc-bransjen priser seg for høyt, derav dårlig salg( som de prøver å kompensere med høyere priser, for bunnlinja må bestå)
Jeg aner ikke hva du sammenligner med, de prisene og forskjellene du snakker om klarer jeg ikke å forstå. Ingen forhandler hadde overlevd i et så stramt marked som vi har nå hvis de hadde overpriset seg slik. Hva gjelder priser og ventetider på dekkskift: Har forhandleren dekkmaskin? Selger han dekk? Det kan være at han må leie seg inn hos andre for å få utført dette, og derfor egentlig ikke ønsker denne type oppdrag?
Men om dine påstander er riktige, denne forhandleren passer vel heller ikke inn under kategorien en god forhandler...

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av bjornen »

kjellv skrev:Jeg aner ikke hva du sammenligner med, de prisene og forskjellene du snakker om klarer jeg ikke å forstå. Ingen forhandler hadde overlevd i et så stramt marked som vi har nå hvis de hadde overpriset seg slik. Hva gjelder priser og ventetider på dekkskift: Har forhandleren dekkmaskin? Selger han dekk? Det kan være at han må leie seg inn hos andre for å få utført dette, og derfor egentlig ikke ønsker denne type oppdrag?
Men om dine påstander er riktige, denne forhandleren passer vel heller ikke inn under kategorien en god forhandler...
Jeg sammenligner;
Monsterbike (lokal forhandler) med Hof mc/ Høyden mc og Western bilgummi i Drammen
Monsterbike skulle i fjor ha ca 5995,- for en Schuberthjelm, Hof MC 3990 for samme [/b]hjelmen.
dekkskift hos Monsterbike ca 3500-4000 (av/ på sykkel),14 dager ventetid, Western bilgummi 1720,- (Av/ på felg) (Samme dekk/dimensjon)
"oljeservice" hos Monsetrbike ca 4500,-samme hos Høyden (inkl ventilsjekk) ca2700

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av bjornen »

kjellv skrev:Men om dine påstander er riktige, denne forhandleren passer vel heller ikke inn under kategorien en god forhandler...
gikk glipp av denne setningen,
Nei, etter min mening er ikke Monsterbike noen god forhandler :sorry
Skulle gjerne hatt en forhandler jeg kunne stole påog som ga meg fornuftige priser
MEN de er servicevillige, DET skal de i hvertfall ha,
trengte deler til gammelsykkelen, og det fikset de, (motorport var aldri særlig interessert her)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6975
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av kjellv »

bjornen skrev:
kjellv skrev:Men om dine påstander er riktige, denne forhandleren passer vel heller ikke inn under kategorien en god forhandler...
gikk glipp av denne setningen,
Nei, etter min mening er ikke Monsterbike noen god forhandler :sorry
Skulle gjerne hatt en forhandler jeg kunne stole påog som ga meg fornuftige priser
MEN de er servicevillige, DET skal de i hvertfall ha,
trengte deler til gammelsykkelen, og det fikset de, (motorport var aldri særlig interessert her)
Jeg håper ikke det er jeg som framprovoserte at du nevnte firmaet ved navn. Jeg har ingen kunnskap om denne forhandleren, bare så det er sagt. Håper også at det nå ikke starter en drittkastingsvendetta mot forhandlere man ikke er fornøyd med.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av katana_king »

Gutter (og jenter); jeg er helt klar over momenter dere nevner her! Det er gode poenger i at en forhandler trenger bevegelse (rotasjon) av lageret, ellers er dette unødvendig bundet kapital som koster mer i lagerhold/plass enn de tjener på det - henger helt med der. Det er godt mulig at det faktisk ikke finnes noe særlig med forhandlere som har særlig med deler på lager, jeg forstår det godt.

Når det gjelder å prise seg ut. Tja. Den værste situasjonen for en forhandler må være om de har høyere pris enn konkurrenter (som opererer på andre vilkår) og samtidig (forhandleren som har høyest pris) har dårligere service. Kombinasjoinen dårlig pris/service skyr folk som pesten, mens en forhandler kan forsvare å ha høyere pris dersom servicen er bra. Har sett mange bilforhandlere som er utrolig slappe på service og kun satser på salg og kanskje litt ettersalg men at de ikke løfter en finger for deg om du kommer opp i trøbbel med en doning.

Eksempel fra Finland: Jeg hadde service på en bil der. Det viste seg at de hadde funnet noe mer som var galt. Det ville koste 500 kr å bytte det ut. De ringte meg opp fra verkstedet og spurte om det var greit at de byttet det også, og at de anbefalte å bytte - mange plasser jeg kjenner til ville delen bare blitt byttet og de hadde trekt på skuldrene når regninga ble lagt på bordet og sagt; sånn ble det bare.


Jeg kom forøvrig over en forhandler som virkelig hadde god service, kom med råd og tips over telefon og bad meg sjekke det før jeg gikk til innkjøp av rep set for forgasser (det er svært trolig der problemet med min sykkel ligger). Forhandleren tok seg god tid på telefon og sa at de gjerne finner ut hvilke deler jeg trenger og sender i posten. De fortjener ære og heder for bra kundeservice og om delene er 20% dyrere der går det fint, for de har jo bedrevet det som kalles kundeservice og det koster også penger: http://www.motornorge.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Forhandler med mye deler på lager

Legg inn av katana_king »

Case closed! O jul med din glede! Sykkelen maler som en katt!! Manglet en skrue nede på forgasseren (45 grader ned mot marka) usikker på hva den skruen var til. Var vakuum der og sykkelen gikk ok når det var satt inn en skrue der. Gjenget seg ut rett og slett.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Svar