Dødt batteri
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Dødt batteri
Jeg har et Odyssey PC545 batteri, som er lite og kraftig sak.
Men i fjor kjøpte jeg meg ny og kraftigere startmotor, det jeg så etter at starteren var kjøpt var at den trekker 300CCA
PC545 batteriet er oppgitt til 150CCA, men kan levere 545 CCA på et 5 sekunders peak.
Batteriet er nytt fra i fjor, og i år er det så godt som dødt.. Det er aldri nok juice til å starte motoren, den forsøker å dra rundt, men er så vidt den får nok sirkulasjon på stemplene. Hiver jeg på en start booster, starter den som bare det og jeg kan kjøre uten problemer.
Om jeg har kjørt en stund, kan jeg til og med stoppe for noen minutter, for så å starte igjen med elstarten.
Men har jeg en stopp på noen timer, så blir det fort langt værre å starte med elstarteren.
Kan den kraftigere starteren ha "drept" batteriet, som ellers har fått lov til å leve et fint liv igjennom vinteren.
Strømtap har selvfølgelig slått meg, men det er liksom ikke så alt for mye av dibbedutter. Står ikke tenninga på, er det kun startersolenoiden som har kontakt med batteriet på pluss siden, men ikke på minus siden før man trykker inn starterknappen. (fulfører kretsen)
Starteren er en 1.7Kw starter som også er giret slik at den roterer 50% fortere enn originale startere. Original starter er vell på 800 watt om jeg ikke tar grusomt feil.
Jeg kunne ha valgt en 2.8Kw starter som roterer med normal hastighet, men jeg tenkte at høyere hastighet på startkransen = mer lettstartet sykkel :)
Sykkelen har en EVO maskin som er gjort litt ekstra med.. 1680 cc, porta topper, kvassere kam, høy komp etc.
For ordens skyld.. Om jeg setter batteriet til lading over natta, og så forsøker å starte sykkelen, har den fremdeles ikke nok strøm til å starte. Men kommer som sagt med en gang via litt ekstra boost.
Skikkelig irriterende problem...
Men i fjor kjøpte jeg meg ny og kraftigere startmotor, det jeg så etter at starteren var kjøpt var at den trekker 300CCA
PC545 batteriet er oppgitt til 150CCA, men kan levere 545 CCA på et 5 sekunders peak.
Batteriet er nytt fra i fjor, og i år er det så godt som dødt.. Det er aldri nok juice til å starte motoren, den forsøker å dra rundt, men er så vidt den får nok sirkulasjon på stemplene. Hiver jeg på en start booster, starter den som bare det og jeg kan kjøre uten problemer.
Om jeg har kjørt en stund, kan jeg til og med stoppe for noen minutter, for så å starte igjen med elstarten.
Men har jeg en stopp på noen timer, så blir det fort langt værre å starte med elstarteren.
Kan den kraftigere starteren ha "drept" batteriet, som ellers har fått lov til å leve et fint liv igjennom vinteren.
Strømtap har selvfølgelig slått meg, men det er liksom ikke så alt for mye av dibbedutter. Står ikke tenninga på, er det kun startersolenoiden som har kontakt med batteriet på pluss siden, men ikke på minus siden før man trykker inn starterknappen. (fulfører kretsen)
Starteren er en 1.7Kw starter som også er giret slik at den roterer 50% fortere enn originale startere. Original starter er vell på 800 watt om jeg ikke tar grusomt feil.
Jeg kunne ha valgt en 2.8Kw starter som roterer med normal hastighet, men jeg tenkte at høyere hastighet på startkransen = mer lettstartet sykkel :)
Sykkelen har en EVO maskin som er gjort litt ekstra med.. 1680 cc, porta topper, kvassere kam, høy komp etc.
For ordens skyld.. Om jeg setter batteriet til lading over natta, og så forsøker å starte sykkelen, har den fremdeles ikke nok strøm til å starte. Men kommer som sagt med en gang via litt ekstra boost.
Skikkelig irriterende problem...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Dødt batteri
Det er starteren din som dreper batteriet.
Dobbel så stor som origanal og i tillegg geara opp som du skriver, drar den nok mye mere enn 150 Amp.
1700 w / 12 V = 141, 67 Amp.
Med en motor som ikke er noen moped akkurat, er det klart at det blir kjempesvær belastning på batteriet.
Skal ikke forundre meg om batteriet blir varmt når du kjører starteren.
Dobbel så stor som origanal og i tillegg geara opp som du skriver, drar den nok mye mere enn 150 Amp.
1700 w / 12 V = 141, 67 Amp.
Med en motor som ikke er noen moped akkurat, er det klart at det blir kjempesvær belastning på batteriet.
Skal ikke forundre meg om batteriet blir varmt når du kjører starteren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6975
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Dødt batteri
Mye trolig at Jompa har rett.
Men sjekk for sikkerhets skyld batterikablene. Er de av dårlig kvalitet så klarer de heller ikke å sende nok strøm til starteren. Sjekk særlig jordledningen, og kontaktpunktet mot gods. Er kablene gamle så kan det også være en ide å skjære litt i isolasjonen på enden av kabelen for å se hvordan det ser ut under. Det hender ofte at det er fullt av irr langs hele kabelen, særlig hvis sykkelen har stått en stund med bortimot flatt batteri.
Men sjekk for sikkerhets skyld batterikablene. Er de av dårlig kvalitet så klarer de heller ikke å sende nok strøm til starteren. Sjekk særlig jordledningen, og kontaktpunktet mot gods. Er kablene gamle så kan det også være en ide å skjære litt i isolasjonen på enden av kabelen for å se hvordan det ser ut under. Det hender ofte at det er fullt av irr langs hele kabelen, særlig hvis sykkelen har stått en stund med bortimot flatt batteri.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Dødt batteri
Ikke det at det er det som er tilfellet her, men det er
utrolig mange som dreper batteriet i løpet av vinteren
ved å legge sykkelen i vintterdvale, uten å koble fra batteriet eller lade.
Og ikke tenke på det før varmegradene og kjørekåtheten er der igjen.
Utladede batterier dreper og kulde i tilleeg gjør det enda hurtigere
utrolig mange som dreper batteriet i løpet av vinteren
ved å legge sykkelen i vintterdvale, uten å koble fra batteriet eller lade.
Og ikke tenke på det før varmegradene og kjørekåtheten er der igjen.
Utladede batterier dreper og kulde i tilleeg gjør det enda hurtigere
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Dødt batteri
Da tror jeg det blir til å prøve å finne et batteri som passer inn under sadelen i hesteskotanken, som fremdeles er kraftig nok. Odyssey PC 959 har 350CCA så den bør holde. Må bare forsikre meg om at den passer... På tide å lage en mockup modell og plassere der tror jeg.
Kabel fra + Batteri til Startsolenoid/starter err tykk som en tommel, men - Batteri til jord er nok kanskje for tynn. Kan like godt bytte dette også, for å være på den sikre siden.
Takk for feedback.. Var redd for at det var dette som var problemet, men ville bare lufte tankene mine og helst få dem bekreftet...
Kabel fra + Batteri til Startsolenoid/starter err tykk som en tommel, men - Batteri til jord er nok kanskje for tynn. Kan like godt bytte dette også, for å være på den sikre siden.
Takk for feedback.. Var redd for at det var dette som var problemet, men ville bare lufte tankene mine og helst få dem bekreftet...
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
- Crinos
- Innlegg: 2293
- Registrert: 19 feb 2011, 01:24
- Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
- Sted: Vennesla - Vest Agder
- Kontakt:
Re: Dødt batteri
Har ikke sjekket batteriet, men start solenoiden blir så varm at det begynner å ryke, om jeg holder inne startknappen en liten stund. (mer enn 10 sekunder eller noe slikt).Jompa skrev:Skal ikke forundre meg om batteriet blir varmt når du kjører starteren.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Re: Dødt batteri
Kan jo hende du har kraftig spenningsfall over solenoiden og da. Kanskje bytte denne og i en kraftigere utgave i tillegg til batteri!Crinos skrev:Har ikke sjekket batteriet, men start solenoiden blir så varm at det begynner å ryke, om jeg holder inne startknappen en liten stund. (mer enn 10 sekunder eller noe slikt).Jompa skrev:Skal ikke forundre meg om batteriet blir varmt når du kjører starteren.
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Dødt batteri
Og noen overlader batteriet om vinteren, så det dør av den grunn.ojda skrev:Ikke det at det er det som er tilfellet her, men det er
utrolig mange som dreper batteriet i løpet av vinteren
ved å legge sykkelen i vintterdvale, uten å koble fra batteriet eller lade.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Dødt batteri
At batterier ikke tåler å lade ut er en myte.
Batteriene som står på lager hos forhandlere kan stå i månedsvis og være helt selvutladet når de selges.
Og selvutladingen er større i varme enn i kulde.
Et batteri med lav spenning tåler derimot ikke frost, og har det først vært frosset en gang, har det tapt mye effekt.
Et fulladet batteri derimot, tåler hva som helst av kulde.
Batteriene som står på lager hos forhandlere kan stå i månedsvis og være helt selvutladet når de selges.
Og selvutladingen er større i varme enn i kulde.
Et batteri med lav spenning tåler derimot ikke frost, og har det først vært frosset en gang, har det tapt mye effekt.
Et fulladet batteri derimot, tåler hva som helst av kulde.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Sted: Oslo
Re: Dødt batteri
Påstanden om at utlading av batterier ikke er skadelig er velJompa skrev:At batterier ikke tåler å lade ut er en myte.
Batteriene som står på lager hos forhandlere kan stå i månedsvis og være helt selvutladet når de selges.
Og selvutladingen er større i varme enn i kulde.
Et batteri med lav spenning tåler derimot ikke frost, og har det først vært frosset en gang, har det tapt mye effekt.
Et fulladet batteri derimot, tåler hva som helst av kulde.
stikk imot alt hva blybatteriprodusenter har opplyst om i
mange titalls år. Jo lenger ned du utlader batteriet til et nivå
under (ca 40% kapasitet) reduserer antall ladesykluser batterier
tåler. Jo mere utladet, jo større skade.
Men nå var det primært fellen med fryste batterier i vinterlagring
jeg siktet mot. Å det blir ofte mer aktuellt om batteriet er koblet
til sykkelen, som står lagret kaldt. Et separert fulladet batteri
tåler bedre vinteren kaldt en varmt, men en oppladinng eller to i løpet
av vinteren er ikke av det dumme-
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Dødt batteri
I går måtte jeg skifte batteri på sykkelen min. Sto plutselig et sted et stykke hjemmefra og fikk ikke startet. Jeg visste at batteriet var dårlig, men trodde ikke det skulle streike så brått...
Men i forbindelse med dette så har jeg pratet med 2 uavhengige mc mekanikere og de er veldig tydelige på at batteriet skal vedlikeholdslades gjennom vinteren. Da får det mye lenger levetid. Jeg kommer definitivt til å koble til min smartlader når jeg parkerer for lengre perioder.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Men i forbindelse med dette så har jeg pratet med 2 uavhengige mc mekanikere og de er veldig tydelige på at batteriet skal vedlikeholdslades gjennom vinteren. Da får det mye lenger levetid. Jeg kommer definitivt til å koble til min smartlader når jeg parkerer for lengre perioder.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Kjellrf
- Innlegg: 1604
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Sted: Sandefjord
Re: Dødt batteri
Så engang et tips med vanlig lader, hvis man kjøper et ukesur (samme som timesur, men går en uke), kan man lade en time i uka.Carpa skrev:I går måtte jeg skifte batteri på sykkelen min. Sto plutselig et sted et stykke hjemmefra og fikk ikke startet. Jeg visste at batteriet var dårlig, men trodde ikke det skulle streike så brått...
Men i forbindelse med dette så har jeg pratet med 2 uavhengige mc mekanikere og de er veldig tydelige på at batteriet skal vedlikeholdslades gjennom vinteren. Da får det mye lenger levetid. Jeg kommer definitivt til å koble til min smartlader når jeg parkerer for lengre perioder.
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Dødt batteri
Ja det funker sikkert det også men vil tro det er like billig å kjøpe en smartlader hos Biltema
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Carpa
- Innlegg: 4918
- Registrert: 20 aug 2012, 11:49
- Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
- Sted: Røyken
Re: Dødt batteri
Et litt off-topic spørsmål, men likevel relatert til batteri..
Jeg ble av MC verkstedet jeg var i kontakt med i går anbefalt å sjekke det nye batteriet mitt for å se om det ble tappet for strøm. Trodde jeg hadde en slik sak som kunne gjøre det, men det jeg har er jo bare for å sjekke ledningsnett, strøm ikke strøm..
Uhm, hva heter en slik måler hvor jeg kan se hvor mye strøm det er på batteriet mitt? Gjerne en link til f.eks biltemaprodukt
Jeg ble av MC verkstedet jeg var i kontakt med i går anbefalt å sjekke det nye batteriet mitt for å se om det ble tappet for strøm. Trodde jeg hadde en slik sak som kunne gjøre det, men det jeg har er jo bare for å sjekke ledningsnett, strøm ikke strøm..
Uhm, hva heter en slik måler hvor jeg kan se hvor mye strøm det er på batteriet mitt? Gjerne en link til f.eks biltemaprodukt
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)
Don't play stupid with me.... I'm better at it
[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]
2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)
- Jompa
- Moderator
- Innlegg: 7000
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Sted: Alta
Re: Dødt batteri
Carpa:
Det heter multimeter og måler både spenning, motstand og strøm.
Hvis du allerede har en måler du kan sjekke ledningsnettet med, har du et ohm-meter, eller
multimeter ?
Sjekk om det er en V på ei avstillingene på bryteren. I såfall har du rett instrument.
Det heter multimeter og måler både spenning, motstand og strøm.
Hvis du allerede har en måler du kan sjekke ledningsnettet med, har du et ohm-meter, eller
multimeter ?
Sjekk om det er en V på ei avstillingene på bryteren. I såfall har du rett instrument.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.