Tips til rengjøring av eksos

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Toven

Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av Toven »

Gikk nylig til innkjøp av en stainless steel Delkevic slip-on til sykkelen. Etter vask er det endel vannmerker som er fint å polere vekk så sola kan skinne, men sliter litt med glansen!
Har prøvd en Turtle wax chrome polish og en vanlig Turtle wax bil voks uten hell.. Resultatet er skjoldete og igrunn noe swirls..

Lurer derfor på om noen har tips i denne saken, helst produkt som kan brukes jevnlig etter hver vask.
Siste utvei som jeg ser er å kjøpe Chemical Guys Metal Shine men tenkte å høre her først :-) :)

-Toven

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av Snikendeugle »

WD40 :p
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av Snikendeugle »

Før:
Bilde

Etter:

Bilde


EDIT: Ops, skulle vært én post.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Toven

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av Toven »

Har tenkt litt på tanken med wd-40 ja men vet ikke helt hvordan det blir på potta... Går jo an å ta ei fille og prøve. På røret fra syl. har jeg brukt wd-40 som nevnt med bra resultat for å fjerne skitt og lort, men om det blir ripete på potta har jeg og i tankene :P :p

Gjelder bakpotta bare for å vise det hehe
Bilde

Angrer faktisk litt på at jeg ikke gikk for carbon valget men syntes ikke det var passende på sykkelen :P :p

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av Snikendeugle »

Ahh, når den er blank da er saken en annen. Da blir det nok bare stygt med WD40 :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av DrGreve »

Autosol og gå over med fuktig aluminiumsfolie :thumleft
Skjermbilde.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Toven

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av Toven »

Autosol inneholder mye slipemidler som jeg ser kun nyttig ved mye rustet metal/chrome, skitten metal osv. Ikke noe til jevnlig bruk etter hver vask som jeg er ute etter

Potta er flunkans rein og skinnende, bare noe swirls og skjoldete etter produkter som jeg testet med slikt resultat :-) :)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av DrGreve »

Toven skrev:Autosol inneholder mye slipemidler som jeg ser kun nyttig ved mye rustet metal/chrome, skitten metal osv. Ikke noe til jevnlig bruk etter hver vask som jeg er ute etter

Potta er flunkans rein og skinnende, bare noe swirls og skjoldete etter produkter som jeg testet med slikt resultat :-) :)
Ok, men litt finpuss med vann og aluminiumsfolie er greit for å holde det blankt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Toven

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av Toven »

Hm det vil ikke gi riper med alufolie? Helt vanlig folie?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av simpson »

Snikendeugle skrev:Før:
Bilde

Etter:

Bilde


EDIT: Ops, skulle vært én post.
Bruk deretter Autosol ok du skal se på blanke rør.
Du vil garantert ikke bruke wd40 etterpå.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av DrGreve »

Toven skrev:Hm det vil ikke gi riper med alufolie? Helt vanlig folie?
Vanlig husholdningsfolie. Rull den til en ball og puss forsiktig sammen med vann. Høres sprøtt ut, men det funker.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Toven

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av Toven »

Spenstig, skal teste ut :-) :)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av simpson »

Autosol vil gi deg blanke rør som du kan speile deg i.
Du trenger ikke noe annet.

Toven

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av Toven »

simpson skrev:Autosol vil gi deg blanke rør som du kan speile deg i.
Du trenger ikke noe annet.
Joda, om det er skitten/rustete hadde jeg brukt autosol :) I mine øyne ikke til jevnlig bruk da det har mye slipemidler som gjør den så utrolig effektiv. I dette tilfelle leter jeg bare etter noe å dra over vanndråper for å få glansen i potta etter vask. Skal teste ut nevnte tips om ikke jeg går til innkjøp av Chemical Guys Metal Wax som er nokså midt i blinken har jeg funnet ut :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tips til rengjøring av eksos

Legg inn av AJ »

simpson skrev:Autosol vil gi deg blanke rør som du kan speile deg i.
Du trenger ikke noe annet.
Nå høres du ut som en ekte Autosol-selger... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar