Skadelig å slure clutch?

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Orion
Innlegg: 753
Registrert: 14 feb 2014, 18:52
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R
Sted: Oslo

Skadelig å slure clutch?

Legg inn av Orion »

Kjørte forbi lang stillegående kø i stad. Tok meg selv i å slure på clutchen og nappe forsiktig i gasshåndtaket så bilene skulle høre meg. Har hørt Harleyer gjøre det samme, men usikker på om de slurer eller gjør det i full nøytral stilling.

Uansett. Vet på bil sliter du ut clutchen ved å slure mye. Gjelder det samme på MC eller er denne bygd slik at den tåler mer? Har effektpotte på, så føler de hører meg bedre når jeg småruser sykkelen enn om jeg siger sakte forbi.


Sent from my iPod touch using Tapatalk

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av Kawagutten »

Går ut i fra at de frigjør helt og ikke slurer på clutchen.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av KydeX »

Klemmer clutchen helt inn hvis jeg skal frese med gassen (kjører ikke Harley).

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av simpson »

Du sliter på clutchen og den har mye kortere levetid på sykkel kontra bil.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av kjellv »

Ja, sluring av clutch = slitasje!

Men clutchen er laget for at sluring skal gå an, og er en svært nyttig funksjon. De fleste motorsykler har flerplate-våtclutch, og tåler mye sluring før de er utslitt. Men pass på at du ikke slurer lenge om gangen. Klip helt inn clutchhendelen av og til dersom du må gjøre dette. Da vil du få etterfylling av olje mellom clutchplatene, som gir viktig avkjøling i slike tilfeller. Langvarig sluring slipper ikke inn nok olje mellom platene til at kjølingen blir god nok.
De fleste biler har tørrplateclutch. Denne har en annen type slitebelegg og tåler mye varme. Men måten den brukes på har svært mye og si for levetiden på clutchen til både bil og mc.

Brukeravatar
katana_king
Innlegg: 160
Registrert: 06 okt 2013, 20:09
Motorsykkelen din: Piaggio Fly 125

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av katana_king »

Riktig! Man sliter en del. Og det med å slure mens man kjører forbi en kø er kanskje ikke helt nødvendig. Kjørelærern min sa til meg at "det er ingen ting å spare på" når man skal kjøre opp bratte bakker med svinger, krypekjøre og svinge / parkere, kjøre rolig forbi ting og finnavigere. Så alt til sin tid. Jeg føler i alle fall at det er effekt i det og at man får bedre kontroll med å slure litt på "vanskelige plasser" i krypekjøringsfart. Istedet for å koble helt inn og så slippe helt.

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av Petterh »

Snodig at dere sier at det sliter så fælt... kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer? Har dere erfaring med at clutcher ryker fort på sykler, eller er det antakelser? Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg kjører også gjerne som trådstarter beskriver.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6972
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av kjellv »

Petterh skrev:Snodig at dere sier at det sliter så fælt... kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer? Har dere erfaring med at clutcher ryker fort på sykler, eller er det antakelser? Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg kjører også gjerne som trådstarter beskriver.
All slitasje sliter...

Flerplate våtclutch er mange clutchplater som ligger etter hverandre med en stålplate mellom hver. Dette gir sammenlagt stor overflate. Oljebad gir god kjøling. Dette funker veldig bra, og er svært holdbart hvis det brukes riktig. Men feil bruk kan ta knekken på dem fort!

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av simpson »

Petterh skrev:Snodig at dere sier at det sliter så fælt... kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer? Har dere erfaring med at clutcher ryker fort på sykler, eller er det antakelser? Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg kjører også gjerne som trådstarter beskriver.
Har kjøpt helt nye biler og solgt de etter 10 år og 250.000 km uten clutch bytte.
Det klarer du ikke på sykkel.
Ingen clutcher er laget for sluring over tid.
Hva vet amerikaner om clutch? De har 99.99% automat uten om på sykler.
Clutchen er for start og stopp.
En sykkel med quick skifter girer opp uten clutch.
For øvrig mange sykler har tørrclutch også.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av DrGreve »

Min sykkel har akkurat passert 97k og den ble byttet clutch på rundt 80k
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av Snikendeugle »

simpson skrev:
Petterh skrev:Snodig at dere sier at det sliter så fælt... kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer? Har dere erfaring med at clutcher ryker fort på sykler, eller er det antakelser? Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg kjører også gjerne som trådstarter beskriver.
Har kjøpt helt nye biler og solgt de etter 10 år og 250.000 km uten clutch bytte.
Det klarer du ikke på sykkel.
Ingen clutcher er laget for sluring over tid.
Hva vet amerikaner om clutch? De har 99.99% automat uten om på sykler.
Clutchen er for start og stopp.
En sykkel med quick skifter girer opp uten clutch.
For øvrig mange sykler har tørrclutch også.
Kan fint gire opp og ned uten clutch og uten quickshifter også uten at det skal ha noen negative effekter på motoren av det jeg har lest.
Det er litt øvelse, men etterhvert er det "second nature", ihvertfall oppgiring.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av PCP »

Petterh skrev:kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer?
Jeg mener at en våtclutch generelt er bedre rustet mot skader av sluring enn en tørrclutch, grunnet mye bedre kjøling. Men likevel syns jeg Kjellv oppsummerer det veldig riktig og greit når han sier at "all slitasje sliter"!

Hver gang clutchen brukes slites den, og den er ingen tvil om at mer (eller unødvendig) sluring sliter den raskere. Om rask slitasje er det samme som å "ta skade av", kan vel diskuteres, og en våtclutch tåler ganske mye, men man er ikke imun mot varmgang og havari eller varige skader, selv om den bader i olje.

Ellers finnes det som andre har nevnt også MC med tørrclutch, og jeg har selv en bil med våtclutch, akkurat som typisk MC-clutch, og som også slurer hvis jeg krypkjører. Men der er det også sensorer som overvåker og kutter motoreffekten hvis clutchen blir for varm, for å forhindre permanente skader/havari. Noen slik beskyttelse er ikke vanlig på MC.
Sist redigert av PCP den 09 mai 2014, 23:50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av simpson »

Snikendeugle skrev:
simpson skrev:
Petterh skrev:Snodig at dere sier at det sliter så fælt... kjørelærern min i USA sa at clutchene på MC er helt annerledes enn på bil. De ligger visstnok og bader i olje, og er beregnet for å kunne krypkjøre med clutchen halvveis inne. Mener dere at dette ikke stemmer? Har dere erfaring med at clutcher ryker fort på sykler, eller er det antakelser? Nå ble jeg nysgjerrig, for jeg kjører også gjerne som trådstarter beskriver.
Har kjøpt helt nye biler og solgt de etter 10 år og 250.000 km uten clutch bytte.
Det klarer du ikke på sykkel.
Ingen clutcher er laget for sluring over tid.
Hva vet amerikaner om clutch? De har 99.99% automat uten om på sykler.
Clutchen er for start og stopp.
En sykkel med quick skifter girer opp uten clutch.
For øvrig mange sykler har tørrclutch også.
Kan fint gire opp og ned uten clutch og uten quickshifter også uten at det skal ha noen negative effekter på motoren av det jeg har lest.
Det er litt øvelse, men etterhvert er det "second nature", ihvertfall oppgiring.
Selvfølgelig kan du det, det var bare ett eskempel på hva clucthen gjør.
Oppgiring uten cluth er ok, men ned skal du være ytterst forsiktig.
En quick skifter er ikke noe annet enn en tenningskutter når du berører girshalter opp. Men ikke ned.
Ved nedgiring uten cluth er tirtallet ekstremt viktig.

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av Petterh »

Gode svar. Takk (selv om ikke jeg var trådstarter) :prf

MKH88
Innlegg: 104
Registrert: 28 aug 2013, 19:26
Motorsykkelen din: CBR 600F4 - KTM 250sx 2010
Sted: Østfold

Re: Skadelig å slure clutch?

Legg inn av MKH88 »

PCP skrev:
Ellers finnes det som andre har nevnt også MC med tørrclutch, og jeg har selv en bil med våtclutch, akkurat som typisk MC-clutch, og som også slurer hvis jeg krypkjører. Men der er det også sensorer som overvåker og kutter motoreffekten hvis clutchen blir for varm, for å forhindre permanente skader/havari. Noen slik beskyttelse er ikke vanlig på MC.
Nå ble jeg nysgjerrig PCP, hvordan bil er det snakk om? Tror ikke jeg har vært borti biler med våtclutch før.

Svar