Tankmåler lyser ikke Yamaha R6 1999

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
alexander-r6-1999
Innlegg: 9
Registrert: 06 mar 2014, 17:58
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6

Tankmåler lyser ikke Yamaha R6 1999

Legg inn av alexander-r6-1999 »

Hei!

Gikk på en blemme og kjørte meg tom for bensin. Indikasjonslampa på sykkelen lyser ikke når det er lite bensin igjen. Under oppstart lyser og slukker lampa som den skal. Noen som vet hva problemet kan være eller som har hatt dette problemet før?

Kan kjøre på tripteller, men synes det er ålreit å ha en lampe som lyser hvis man skulle nærme seg tom tank.

Yamaha R6 1999.

På forhånd takk for svar!

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Tankmåler lyser ikke Yamaha R6 1999

Legg inn av PCP »

Jeg hadde en mistanke om at lampen på min VFR heller ikke gjør jobben. Har tankmåler, men i tillegg lampen skal komme på når det er noen få liter igjen. Så la en 5 liters kanne i toppboksen og la ut på en runde rundt Tyrifjorden (hvor det ikke er så farlig å få stopp) med nær tom tank. Lampen kom aldri på... (Lyser som din før oppstart)

Det går jo an å måle seg frem til et helt sikkert svar, men jeg er ut fra symptomene rimelig sikker på at det er selve sensoren som er defekt eller eventuelt full av møkk. I mitt tilfelle består denne av en termistor som varmes opp og kjøles ned av bensinen den er nedsenket i. Når den ikke lenger er nedsenket i beinsin forsvinner kjølingen, og lampen lyser.

Er det slik at du kun har lampe, og ingen nivåmåler?

alexander-r6-1999
Innlegg: 9
Registrert: 06 mar 2014, 17:58
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6

Re: Tankmåler lyser ikke Yamaha R6 1999

Legg inn av alexander-r6-1999 »

PCP skrev:Jeg hadde en mistanke om at lampen på min VFR heller ikke gjør jobben. Har tankmåler, men i tillegg lampen skal komme på når det er noen få liter igjen. Så la en 5 liters kanne i toppboksen og la ut på en runde rundt Tyrifjorden (hvor det ikke er så farlig å få stopp) med nær tom tank. Lampen kom aldri på... (Lyser som din før oppstart)

Det går jo an å måle seg frem til et helt sikkert svar, men jeg er ut fra symptomene rimelig sikker på at det er selve sensoren som er defekt eller eventuelt full av møkk. I mitt tilfelle består denne av en termistor som varmes opp og kjøles ned av bensinen den er nedsenket i. Når den ikke lenger er nedsenket i beinsin forsvinner kjølingen, og lampen lyser.

Er det slik at du kun har lampe, og ingen nivåmåler?

Det er ingen tankmåler, utenom at det er et lys som skal lyse når det er lite bensin. Dette lyser lyser ikke. Sjekka kontakta, og den så bra ut.

Brukeravatar
Robin79
Innlegg: 86
Registrert: 11 apr 2013, 21:49
Motorsykkelen din: Suzuki V-Strom 1000 2006 mod
Sted: Frekhaug

Re: Tankmåler lyser ikke Yamaha R6 1999

Legg inn av Robin79 »

Det er nok giveren i tanken som er gåen. Hadde det samme problemet på Thundercaten min. Gadd aldri å bry meg med det, brukte trip telleren til å fastslå når jeg måtte fylle bensin. Overraskende så funker denne på TLèn min, blinker når det er mindre enn 5 liter igjen, lyser når det er mindre enn 2.

Vet ikke hvor mye en slik giver koster, men det kan ikke være all verden.

Svar