Fotobokser?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23231
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Fotobokser?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg er som mange her inne vet en relativt fersk mc fører og selv om jeg vet at det er sagt at fotobokser ikke kan ta mc'er og at dette også logisk kan forklares ved at man for det første ikke synes bak en hjelm, men at det også mangler skilt forran etc.

Men allikevel så er det noe langt langt inne i hodet mitt som hindrer meg i å tro dette og dermed så bremser jeg ned forran fotobokser og det hele blir like krampeaktig som med bil.

Så spør jeg dere:

Er det 110% sikkert at man IKKE blir tatt i slike fotobokser hvis farten er for høy og boksen blinker?
Det kan jo være en ytterst sjelden mulighet for at de plukker ut noen saker som dem velger å etterforske?

Uansett.. er det bare å "peise på" og være helt trygg forbi disse boksene, eller bør man være forsiktig ved å være på den sikre siden?

Nå høres det sikkert ut som om jeg har planer om å kjøre som en idiot, men sannheten er at disse fotoboksene gjør meg mer nervøs enn trafikksikker da jeg hele tiden skuler etter disse boksene.

Hva gjør dere?

Brukeravatar
Jonk888
Innlegg: 37
Registrert: 02 jun 2014, 22:59
Motorsykkelen din: Honda VFR800 2002
Sted: Asker

Re: Fotobokser?

Legg inn av Jonk888 »

Jeg har kjørt nok til å bli tatt uten at fotoboksen har blinket. Men avstandsmåling som i oslofjordstunnellen tar jeg ingen sjanser for.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Fotobokser?

Legg inn av Intruder »

Hele bygda sa at jeg aldri ville komme til å få fartsbot,men jaggu ble vi engang avbildet etter en barnedåp på Roa kjærringa å je og mottok en pen innbetalingsblankett i posten noen uker etter...
Er ganske sikker på at vi bikerne ikke får bot etter passering av en fotoboks,men er ikke helt sikker.. :mc3
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Fotobokser?

Legg inn av E-strom »

Hei!

Hvis du vil teste om fotoboksen registrerer deg på mc, kan du finne en strekning med gjennomsnittsmåling. Der tas det bilde av alle som passerer, og du ser et lite blink i boksen når du kjører forbi.

Nord for Trondheim har vi to slike strekninger - Helltunnelen og Langstein til Vudu-dalen. Jeg har en gang opplevd at det blinket i boksen når vi kjørte forbi, og da var vi to mc'er i tett formasjon.

Ut over det har jeg aldri opplevd respons etter passering av fotobokser :twisted
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Fotobokser?

Legg inn av Snikendeugle »

Fotoboksen i Rælingstunellen blinker ikke, men den tar bilder (ellers så funker den ikke :p Mange som kjører langt over 70 ned der). Vil tro det er et par bilder av meg der og mange andre billister, men aldri fått noe "tilsnakk".

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/nu-k ... /10139372/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av Snikendeugle den 12 jun 2014, 14:59, redigert 2 ganger totalt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Fotobokser?

Legg inn av TBI81 »

Bare å vinke pent :P :p
De tar ikke bilde så kjør på (og om de mot formodning skulle - så har du ikke skilt foran) ;-)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Fotobokser?

Legg inn av gorbys »

MC'er er ikkje av interesse for fotobokser, las noe om at de har for kort akselavstand til at de registreres? (correct me if i'm wrong)
Har iallefall kjørt forbi mang en fotoboks og strekninger med gjennomsnittsmåling uten at det har verken blinket eller fått noe konsekvenser i ettertid. Selvfølgelig grisekjøyrer eg ikkje forbi dei men at det hadde blinka om eg hadde kjøyrt bil er det ikkje tvil om. :redface

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23231
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fotobokser?

Legg inn av Bjerknez »

Takker for svar her folkens :)

Hadde håpet på et litt mer bastant svar her, men det høres ut som om man ikek kan glemme dem HELT...

Jeg mener at gjenomsnittsmålingen i Oslofjordtunnellen blinket et kort rødt blink når jeg passerte den første for å registrere meg... Selv om et bilde på slutten (ved for høy gjennomsnittshastighet) kanskje ikke vil avsløre hvem jeg er så sitter det litt langt inne å ignorere denne fotoboksen og dermed blir den litt krampeaktig kjøring...

Har liksom lyst til å prøve å kjøre litt fortere forbi en fotoboks for å sjekke, men på den annen side så blir det tidenes sureste bot hvis jeg skulle bli tatt. En ting er ved et uhell, men med vilje blir det litt dumt, hehe.

Det er vel heller ikke alle fotobokser som har et kamera i seg, så hvis den ene ikke blinker (tar bilde) så bør ikke det si at andre bokser ikke registrerer meg...?

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Sted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Fotobokser?

Legg inn av MLeikarnes »

Blir ikke tatt med sidevogn heller... da man ikke har 4 hjul og lik akselavstand...

Man må ha 2 eller flere akslinger, med ett visst marktrykk pr dekk, mener det var 750kg total. boksen registerer når akslingen passerer de første sensorene og regner ut farten til akslingen passerer de to neste sensorene, (derfor disse hvite strekene i veien...) for å kontrollere utfører boksen samme regneoperasjon på bakre aksling. og den tar også bilde av alle som er tung nok til å utløse sensorene (750kg??)

Så, man blir ikke tatt med motorsykkel! :D kjør ivei! :prop:
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: Fotobokser?

Legg inn av Flattop »

Regelen i Norge er vel den at det er føreren som får bota. Ikke eieren av kjøretøyet.

Derfor taes bildene forfra. Siden sykler ikke har skilt foran så er det svært vanskelig å bevise hvem det var som kjørte et ukjent kjøretøy på det angjeldende sted til den angjeldende tid.

I tillegg så vil vel en hjelm kunne bidra til at identifiseringen av en person blir såpass vanskelig at det lar seg ikke gjøre at de klarer å bøtlegge synderen.

Så jeg vil si NEI du får ikke bot på MC dersom du bryter fartsgrensen ved ei fotoboks.

I utlandet derimot er det annerledes. Der er det eieren av kjøretøyet som får bota, og det er da opp til han å bevise hvem som skal betale for overtredelsen.
Bilde

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Fotobokser?

Legg inn av LordShaft »

Du får ikke bot eller blir registrert i fotobokser i Norge. Dette er en bastant og riktig uttalelse

Sony Z2

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23231
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Fotobokser?

Legg inn av Bjerknez »

Okay... da får jeg håpe det :)

Er det noen som har noe mer håndfaste bevis på hvordan disse fotoboksene faktisk funker?
Og er det tillefelle at det er sensorer i bakken som aktiveres ved vekt, slik at hvis man kommer under denne vekten så blir ikke fotoboksen utløst?

Eller er dte bare rykter som er ute å går?

Brukeravatar
Petterh
Innlegg: 118
Registrert: 20 feb 2014, 10:29
Motorsykkelen din: Yamaha XVS 1100 Dragstar, 1999
Sted: Oslo

Re: Fotobokser?

Legg inn av Petterh »

Sensorer i bakken. Det er for at de skal slippe å bruke masse tid på motorsykler de uansett ikke får identifisert. Tenk så mye "moro" noen syklister kunne hatt det i 200km/t, vel viten om at ingen finner ut av hvem de er...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Fotobokser?

Legg inn av SuperMorten »

Bjerknez skrev:Okay... da får jeg håpe det :)

Er det noen som har noe mer håndfaste bevis på hvordan disse fotoboksene faktisk funker?
Og er det tillefelle at det er sensorer i bakken som aktiveres ved vekt, slik at hvis man kommer under denne vekten så blir ikke fotoboksen utløst?

Eller er dte bare rykter som er ute å går?
Det er sensorer som registrerer metall. Kall det en slags magnetisme. Det er for lite metall i en MC til at det registreres. Mye samne type sensor som er i enkelte lyskryss, som gjør at du aldri får grønt lys når du står der alene midt på natten.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Fotobokser?

Legg inn av LordShaft »

Det er ikke noe å håpe, slik er det.... Ferdig diskutert. De har ingen måte å identifisere hverken deg som fører eller sykkel om boksene hadde blinket.

Det samme gjelder om du skulle stukket av fra kontroll. Selv om de tar nummeret ditt, må de identifisere deg som fører av kjøretøyet for å straffe deg!



Sony Z2

Svar