Er alle fornøyd med gs 1200?

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Jøran
Innlegg: 11
Registrert: 26 aug 2014, 22:24
Motorsykkelen din: 2004 varadero

Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av Jøran »

Kjøpte i sommer en 12 gs 1200 adv. Prøvde den for noen år siden, og opplevde den som litt "myk". Prøvde et par i sommer før jeg handlet og fikk samme følelse i første sving. Jeg har i veldig lang tid hatt lyst på sånn sykkel. Har aldri hørt noen si noe negativt om de sykklene og tenkte det kansje var en tilvenningssak. Har nå kjørt 9000 på gs'n og synes den er ubehagelig myk på svingete asfaltvei. Har kjørt 70000 på varadero i løpet av 8år og aldri hatt noe å utsette på kjøreegnskaper. Kjøreegenskapene til gs på grus er utvilsomt bedre. Noen som har erfart det samme? Er det noe man kan forandre på uten at det koster skjorta? Noen som har erfaring med super tenere?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av Flanker »

Myk? Sammenliknet med hva? Sportssykler, ja. Varadero, tvilsomt.

Har du fått justert fjøringen skikkelig ift. din kroppsvekt? Hvis nei så anbefaler jeg et søk på nett og få gjort dette. Jeg kjenner meg ihvertfall ikke ikke igjen. Nå har min 2006 modell Öhlins bakdemper, men jeg opplever kjøreegenskapene som svært gode. Aldri hatt en så svingvillig og stabil sykkel før, og da sammenlikner jeg med VFR 800 og V-Strom 650 på norske veier. GS'en drar igjennom kurver i en faderlig fart, stabil som et tog!

Prøvekjørte en Super Tenere for et drøyt år siden hos Speed. Jeg likte den godt, men må vel si at jeg opplevde den som mykere enn GS.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av Tommas »

Jeg tok også en runde med justering av fjæring, siden mine 0,1 tonn var vesentlig mer enn tidligere eier.

Sammenlignet med feks Ducati 916 er den mer tilgivende, men jeg synes ikke den er voldsomt mye mykere - heller "bedre" til å svelge bråe dumper.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av poulet_cavalier »

Sånn skal det ikke være. Ta en tur innom en forhandler og få dem til å sjekke det. Nå skriver du ikke hvor i landet du bor, men tipper de fleste BMW butikker er såpass service innstilt at de undersøker dette for deg uten kostnad.

Se forøvrig: http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=473404 om justering.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ZZR-Erling

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av ZZR-Erling »

Nei, har kjørt to ulike "airheads"..ullne greier ;)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av poulet_cavalier »

ZZR-Erling skrev:Nei, har kjørt to ulike "airheads"..ullne greier ;)
Bare kos deg på vinkelsliperen din du ;-)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Jøran
Innlegg: 11
Registrert: 26 aug 2014, 22:24
Motorsykkelen din: 2004 varadero

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av Jøran »

Flanker skrev:Myk? Sammenliknet med hva? Sportssykler, ja. Varadero, tvilsomt.

Har du fått justert fjøringen skikkelig ift. din kroppsvekt? Hvis nei så anbefaler jeg et søk på nett og få gjort dette. Jeg kjenner meg ihvertfall ikke ikke igjen. Nå har min 2006 modell Öhlins bakdemper, men jeg opplever kjøreegenskapene som svært gode. Aldri hatt en så svingvillig og stabil sykkel før, og da sammenlikner jeg med VFR 800 og V-Strom 650 på norske veier. GS'en drar igjennom kurver i en faderlig fart, stabil som et tog!

Prøvekjørte en Super Tenere for et drøyt år siden hos Speed. Jeg likte den godt, men må vel si at jeg opplevde den som mykere enn GS.

Jøran
Innlegg: 11
Registrert: 26 aug 2014, 22:24
Motorsykkelen din: 2004 varadero

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av Jøran »

Ja, den jeg har og 2 andre jeg har prøvekjørt er vesentlig mykere enn varadero. Det blir verre med oppakning. Med pådrag gjennom sving spesielt oppoverbakke setter den seg på baken og det kjennes ut som hele sykkelen "vrir" seg. Kan det ha noe med baksving å gjøre kansnje? Og telelever? Har prøvekjørt gs800- den hadde litt tendenser til vi satte opp mer forspenning på fjær bak. Men den kjennes mer tight ut. Min vekt er 96 kg og bagasje er som regel ca 30 kg. Det har ikke blitt justert noen demper ettr min vekt. Noen som vet hva de er oppsatt med originalt?

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av Flanker »

Med din vekt + baggasje må du bare forvente å måtte justere forspenning, uansett sykkel. Veier omtrent det samme som deg... Originalt? Vet ikke. Spørs hva BMW regner som vekt på en "standard MC fører". Skal jeg gjette vil jeg si 75-80 kg. eller så. Gi den et klikk opp foran og plenty bak, og se hva som skjer. Blir det for mye merker du det, og skrur deg gradvis tilbake. Evt. få noen til å hjelpe deg å måle SAG, se link lengre opp for anbefalte mål.

Som sagt kjenner jeg meg ikke igjen i det du beskriver. Kan jo også være forskjell på min vanlige GS og GSA som du refererer til. Den har vel noe lengre fjæringsvei bl.a. (?)

Jøran
Innlegg: 11
Registrert: 26 aug 2014, 22:24
Motorsykkelen din: 2004 varadero

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av Jøran »

Må nok justere da skjønner jeg. Hadde nok vært enklere uten alt detta esa dilldallet tenker jeg. :P :p

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38045
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av AJ »

Jøran skrev:Må nok justere da skjønner jeg. Hadde nok vært enklere uten alt detta esa dilldallet tenker jeg. :P :p
Kanskje Moto Guzzi Stelvio kunne vært en god løsning :P :p ?
Ikke mye teknsik dill-dall der i gården. Enkelt å justere demping foran og bak.
I tillegg en sykkel som skiller seg ut fra en av Norges mest solgte... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av Tommas »

Jeg er ikke ekspert på området, men tror forskjellen mellom feks 80kg og 100kg sjåfør burde justeres for på de aller fleste sykler.
Og jeg tror du ville merket god forskjell.

Jeg kan også ta feil ;-)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av poulet_cavalier »

Jøran skrev:Må nok justere da skjønner jeg. Hadde nok vært enklere uten alt detta esa dilldallet tenker jeg. :P :p
Er det ESA på sykkelen? Da er det vel bare et knappetrykk som skal til?
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

KawaKjetil

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av KawaKjetil »

poulet_cavalier skrev:
Jøran skrev:Må nok justere da skjønner jeg. Hadde nok vært enklere uten alt detta esa dilldallet tenker jeg. :P :p
Er det ESA på sykkelen? Da er det vel bare et knappetrykk som skal til?
Hmm, aldri opplevd sykkelen som "myk"... Som poulet_cavalier sier, har du ESA så kan du stille demperene fra soft til normal og så til sport. Har kjørt siste uken på soft (noe jeg sjelden gjør). Føles ikke mer myk enn hva jeg forventer av innstillingen "soft" ;-) Jeg kjører pga min vekt alltid i fører + bagasje innstilling.
I sport modus kjører jeg sjelden. Men da er det stram wire, og hovedstøtten skraper i svingene dersom jeg har fullt i bagasjeboksene.
Var på Rudskogen og kjørte i sportmodus (uten bagasje såklart) Stø som fjell. Men ingen R sykkel, det er jo tross alt en GS :D

Interressant det som blir skrevet her at demperene kan stilles på førervekt. Skal sjekke det opp med min forhandler! Veier selv over 0,1 tonn på sokkelesten :knegg

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Er alle fornøyd med gs 1200?

Legg inn av Flanker »

ESA har jeg null peiling på. Min 2006 modell har manuell justering, og alle mine innlegg er skrevet med det som utgangspunkt. Bare så det er sagt!

Men i teorien burde det vel være enklere med ESA. Og man kan vel finjustere innstillingene på det systemet også hvis man vil?

Svar